روايات

رواية بنت الملك ثروان الفصل الرابع عشر 14بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الفصل الرابع عشر 14بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الجزء الرابع عشر

رواية بنت الملك ثروان البارت الرابع عشر

بنت الملك ثروان
بنت الملك ثروان

رواية بنت الملك ثروان الحلقة الرابعة عشر

ظل نبراسئيل يقترب منها وهو ينظر إليها بتركيز وبينما روفان كانت تنظر إلي نبراسئيل بخوف شديد وهي تتراجع لوراء إلى أن تعثرت فى شيء وسقطت في النهر ثم قفز نبراسئيل في النهر بعد مرور ١٠ دقائق
تنظر روفان حوالها وقالت بصدمه : نبراسئيل انت شايف اللي انا شايفه هو دا بجد
نظر لها نبراسئيل وقال بهدوء:اه عشان كد كنت بقرب منكي عشان ننط
نظرت روفان حوالها وقالت بعدم تصديق:دا خيال ازاي مملكه في النهر وازاي انا واقفه دلوقتي كد وازي بتكلم وقادره افتح عيني كد بجد انا حسه إن اللي بيحصل دا حلم
نظر لها نبراسئيل وقال بهدوء:بصي دي مملكه اوسان وهي تحت المياه و دي حاجه انا نفسي مستغرب منها لان المفروض أن المملكه دي انتهت من سنين
نظرت له روفان وقالت بستغرب:ازاي يعني انتهت مش فاهمه وضح كلامك
نظر نبراسئيل حواله وقال بجديه:لما كانت الحرب موجوده كان في حرب بين مملكه اوسان ومملكه جرمانيه واللي انتصر فيها مملكه جرمانيه من بعدها ادمرت مملكه اوسان واختفاء الملك
نظرت له روفان وقالت بفضول :وهو مفيش اي كتاب يفسر كل اللي بيحصل دلوقتي
نفى نبراسئيل وقال :لا انا عرفت مكانها اصلا من الورقه لما بدأت اركز خدت بالي أن الورقه فيها وصف لمكانها هنا تحت النهر دا عشان كد جبتك هنا انا لحد دلوقتي مش مصدق اصلا اني واقف قدام المملكه دي
نظرت روفان حوالها وقالت بحماس :طب تعال ندخ
قطع حديث روفان صوت شخص ينظر لهم بغضب شديد نظرت روفان لملامح ذلك الشخص بصدمه كانت ملامحه مخيفه و عيونه كامله باللون الازرق الداكن ويخرج من جسده نار هادئة ومرسوم علي عنقه خفاش
نظر لهم الشاب وقال بغضب :انتم مين وازاي تدخلوا هنا
نظرت له روفان وقالت بغيظ :احنا مدخلنش في حته ياعم انت اتكلم معانا كويس
نظر لها نبراسئيل وقال بحده:بس ياروفان اسكتي نهائي واحنا مين انا الملك نبراسئيل وعايز اشوف الملك
نظر له الشاب وقال:دقيقه هقول لملك أن حضرتك هنا
نبراسئيل:ماشي اتفضل روفان متتحركيش من جنبي خلينا نستنى لحد ما ندخل المملكه
وقفت روفان وهي تنظر حوالها بعدم تصديق وقالت :شكلها حلو اووووي يانبراسئيل انا عمري ما كنت أتخيل أن في مملكه تحت المياه
نظر لها نبراسئيل وقال بهدوء:قولت ليكي لازم كل حاجه تكوني متوقعها المهم عايز لما ندخل اوعي ايدك تبعد عن ايدي
نظرت له روفان وقالت بملل:ياعم ندخل الاول وبعد كد كل حاجه هتكون تمام
نبراسئيل وهو شايف الشاب بيقرب :اهو جاي ياريت لما ندخل مش تبعدي انا اهو باكد عليكي
الشاب :اتفضلوا ادخلوا الملك في انتظركم
دخل نبراسئيل وروفان المملكه وكانت روفان تنظر للمملكه بفضول شديد لكن وقفت وظلت تنظر امامها بصدمه
نظر لها نبراسئيل وقال بستغرب:روفان وقفتي ليه يلا عايزين نروح لملك
نظرت له روفان وقالت بصدمه: نبراسئيل هو اللي انا شايفه دا حقيقه مستحيل
نظر نبراسئيل حواله وقال بجديه :نسيت اقولك أن المملكه هتكون نسخه من عصر السبعينيات في مصر
نظرت له روفان وقالت بعدم تصديق :انت بتهزار ازاي بص البيوت دي هي هي والشكل كل حاجه كنت بشوفها في الافلام القديمه هي ازاي وليه
نظر لها نبراسئيل وقال بهدوء:دي حكايه طويله بصي ياستي ملك المملكه دي حب بنت مصريه في عصر السبعينات عمل المستحيل عشان يتجوزها وهي كانت ديما رافضه بسبب خوفها منه فضل الملك معاها لسنين لحد ما قرار أنه يخلي المملكه بتاعته بنفس الشكل اللي موجود في مصر من بيوت لشوارع حتي اللبس انتي مخدتيش بالك من لبسهم
نظرت روفان له وقالت بصدمه وفضول:انا انصدمت من شكل المملكه مركزتش مع اي لبس بس فعلا بص البت اللي ماشيه هناك دي لبس نفس الفستان اللي كانت لبسه فاتن حمامة في فيلم الاستاذه فاطمه انا بجد مش مصدقه اللي بيحصل
نظر لها نبراسئيل وقال بهدوء:سبيني أكمل ليكي الحكايه بتاعت المملكه عشان مش كل شويه تتفاجأ بحاجه جديده
نظرت روفان له وقالت بفضول:خلاص اشطا كمل لحد ما نوصل للملك
نظر لها نبراسئيل وقال:بصي بعد ما الملك عمل كد حاول اكتر من مره مع البنت دي لحد ما تعب وقرار
نظرت روفان له وقالت بتفكير :يقت*لها صح قت*لها
نظر لها نبراسئيل وقال بغيظ:انا اللي هقت*لك لو فضلتي كل شويه تعملي كد اسمعي للاخر هو بيحبها ازاي يقت*لها هو بس خطفها وجابها المملكه كان كل اللي في دماغه أن هي أول ما تشوف شكل المملكه وكل حاجه هو عملها عشانها هتحبه أو حتي هيبقي في فرصه تحبه
نظرت روفان له وقالت بفضول:وهي عملت اي اول ما وصلت
نظر لها نبراسئيل وقال بجديه :خافت اكتر وفضلت تحاول تهرب بس كانت كل مره تحاول تهرب كانت حتي بتفشل تخرج من باب القصر لحد ما قرارات الانتحا*ر وفعلا ما*تت عشان كد الملك قرار أن المملكه هتفضل بشكل دا وألجان اللي فيها يلبسوا نفس اللبس بتاع زمان واللي بيعمل غير كد بيكون لي عقاب وممكن يطرد من المملكه
نظرت روفان له وقالت بصدمه:يطردهم من المملكه انا شايفه أنه اوفر اووووي هو اه الحب جميل بس مش كد
نظر لها نبراسئيل وقال بجديه :الحب بيخلي العاقل مجنون الحب مش بس ممكن يعمل كد في أوقات بيعمل اكتر من كد اه الحب جميل بس برده الحب دا يقدر يد*مر حياه الكائن كلها لما يحب شخص مش بيحبه والملك لما عمل كد كان بيحاول يحس انها معاه وأنه لسه في المكان اللي هي موجوده في وبتحبه
تنهدت روفان بضيق وقالت :قصته حزينه اووي يارب يوم ما احب محبش من طرف واحد انا مش هقدر استحمل الوجع دا
…………………………………..
تجلس الملكه هتان فى مكتب القصر وكان يجلس امامها ارغد وهو يقول بتوتر مزيف :بس ازاي اقت*ل روفان دي حاجه مقدرش عليها سمو الملكه ولو الملك نبراسئيل عرف ممكن يمو*تني
نظرت له الملكه هتان وقالت ببرود:هتقت*لها ياما هشوف واحد تاني يقت*لها والشخص التاني هو اللي ياخد السلطه والمجوهرات دا غير ان لو مش انت اللي قت*لتها انا اللي هقت*لك لانك عرفت اني انا اللي عايزه اقت*لها
نظر لها ارغد وقال بفضول :انا موافق اقت*لها بس عايز اعرف انتي ليه عايزه تقت*لي روفان مع انك مشوفتهش غير مره واحده
نظرت له الملكه هتان وقالت : انت صح انت عايزني افضل واقفه مكاني اتفرج عليها وهي ممكن تاخد كل حاجه انا عملتها في غمضه عين
نظرلها ارغد وقال بحقد :معاكي حق حضرتك تعبتي جدااا عشان توصلي هنا تيجي هي تاخد كل حاجه علي الجاهز كد لا طبعا وانا هساعدك نقت*لها
نظرت له الملكه هتان وقالت ببرود:ماشي بس خليك عارف ان لو نبراسئيل عرف أن انا اللي قولت ليك الكلام دا ساعتها انا مش هرحمك دا بعيد طبعا أن نبراسئيل عمره ما يصدق أن أمه تعمل كد أو تفكر في كد
نظر لها ارغد وقال بخوف :انا معاكي مش هقول لحد ولا هخلي حد يحس بيا اول ما روفان توصل بيتها هقت*لها لكن طول ماهي مع نبراسئيل مش هقدر اقرب منها
نظرت له الملكه هتان وقالت بهدوء:ماشي بس خليك عارف ان لو روفان وصلت لغرفه رقم ٧ مستحيل حد يعرف يقت*لها وخصوص لو ضعيف زيك
………………………………..
استيقظت يارا وهي تنظر لغرفه بستغرب حاولت أن تنهض لكن كلما تقف تسقط مره آخره علي الفراش ظلت تحاول حتي استطعت أن تقف وتحرك أقدامها ظلت تنظر لغرفه وهي تحاول أن تتذاكر لماذا هي هنا قطع تفكيرها صوت الملك ثروان وهو يقول بفرحه :يارا انتي صحيتي صح انا مش بتخيل انتي اخيرا بقيتي معايا
ترجعت يارا للوراء وقالت :انت مين وانا بعمل اي هنا
نظر لها الملك ثروان وقال بستغرب:يارا انتي متعرفيش انا مين
نظرت له يارا وقالت بخوف :اه معرفش انت مين وانا فين اي المكان دا
نظر لها الملك ثروان وقال بقلق:انتي عارفه انتي مين ولا دي كمان لا
نظرت له يارا وقالت بستغرب: انا مش فاكره اي حاجه بحاول افتكر بس مش قادره في حاجه مخليني مش عارفه أفتكر
جلس الملك ثروان بجانبها وضع يده على وجهه وقال بقلق :بجد مش فكرني مش فاكره حبيبك وجوزك وكل حاجه ليكي في الدنيا زي مانتي كنتي بتقولي زمان
ابتعدت يارا عنه وهي تقول بذعر:ابعد عني واه مش فاكره اي حاجه ممكن تفهمني انا مين وانت مين وانا بعمل اي هنا
نظر لها الملك ثروان وقال بجديه:اي كل الاساله دي بصي غمضي عينك وانا هحاول اخليكي تفتكري كل حاجه
نظرت له يارا وقالت بخوف :مش مصدقك ازاي هتخليني افتكر
نظر لها الملك ثروان وقال بجديه:اسمعي الكلام بقي غمضي عينك حاولي متفكريش في اي حاجه
اقترب الملك ثروان من يارا وضع يده أعلى رأسها واغمض عينه وبداء ينطق بكلامات مش مفهومه إلي أن خرج ضوء أزرق من يده بعد مرور ٥دقائق نظرت يارا لملك ثروان بصدمه وبدأت ترجع للوارء وهي ترتجف من الخوف
نظر لها الملك ثروان وقال بقلق:يارا مالك في أي
نظرت له يارا وقالت بخوف :ابعد عني متقربش مني
……………….. ………..
كانت تجلس روفان جنب نبراسئيل وإمامهم الملك اركون
نظرت لهم روفان ثم قالت بهمس لنبراسئيل:هو احنا هنفضل نبص لبعض كتير هو مالوا ماتتكلم يانبراسئيل خلينا نشوف هنعمل اي انا مش عايزه افضل هنا كتير
نبراسئيل بهمس لروفان:حاضر انتي بس اسكتي وخليني اتكلم
روفان :حاضر اتفضل اتكلم
نظر له نبراسئيل وقال بهدوء:اهلا بحضرتك ملك أركون
نظر له الملك أركون وقال ببرود:اهلا بيك ممكن اعرف اي سبب الزياره الغريبه دي وخصوص أن محدش يعرف ان المملكه لسه موجوده
نظر له نبراسئيل وقال بجديه:انا هنا عشان المختاره ظهرت
نظرت له روفان وقالت بستغرب:بقولك ياخويا هي مين المختاره دي هو احنا مش هنا عشان اعرف طريق الغرفه
تظر لها نبراسئيل وقال بغيظ:روفان اسكتي خليني اكمل كلامي
نظرت له روفان ثم وضعت يدها على فمها وقالت:اهو ياخويا مش هنطق اتفضل
نظر لهم الملك أركون وقال بستغرب:مين دي وغير كد امتي المختاره ظهرت وكلنا عارفين أن صعب جدااا المختارة تظهر دلوقتي
نظر له نبراسئيل وقال :دي روفان وهي المختاره وانا عايزك تساعدنا نوصل لغرفه رقم ٧
نظر له الملك أركون وقال بسخريه:وانا اي حد يجي يقولي إن دي المختاره اصدق ولا اي انا كل يوم تقريبا بيظهر ليا حد يقول إنه المختاره
نظر له نبراسئيل وقال بضيق:اثبت ليك ازاي أن دي المختاره مع أن وجودنا هنا اكبر دليل انها المختارة
نظر لهم الملك أركون وقال بغموض :هعمل ليها اكتر من اختبار لو نجحت فيهم هصدقكم وهقولها علي مكان الغرفه
#اي هي الاختبارات اللي الملك أركون هيعملها لروفان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الملك ثروان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى