روايات

رواية رحمة ومحمد الفصل الثالث 3 بقلم ندى عبدالعزيز

رواية رحمة ومحمد الفصل الثالث 3 بقلم ندى عبدالعزيز

رواية رحمة ومحمد الجزء الثالث

رواية رحمة ومحمد البارت الثالث

رواية رحمة ومحمد الحلقة الثالثة

بعد شهر والأمور ماشية كويس
محمد: مريم بقولك اي هعدي عليكي ع نخرج
مريم: قولت ل علي او ل ماما الأول
محمد: اه قولت ل علي ورخم وقال هيجي
مريم: طبعاً لازم يجي اومال عايز اخرج معاك لوحدي
محمد: انا قولت حاجة ما يجي براحته بس هيقعد يرزل علينا
مريم: اخويا ويعمل اللي هو عايزه
محمد: ماشي يختي اخلصي والبسي
مريم: فوريرة
بعد ما مريم جهزت جه محمد وخدها هي وعلي
علي ركب جمب محمد قدام ومريم ورا ومحمد هيطأ من الغيظ وعلي كل شوية يرخم عليهم
راحوا مطعم ونزل علي انجج مريم وسابوا محمد وراهم
اكمل ف علاقة ةانا م قادر احبك اصلا
محمد بغيظ :خدوني معاكوا طيب
علي وهو بيطلع لسانه
بس يلاا
دخلوا وطلبوا الاكل وكلوا وطول الوقت علي بيغيظ ويضايق محمد
وبعد كدة قعدوا ع النيل شوية وروحواا
مر كمان شهر ع ابطالنا والحال ماشي كويس
(هل السعادة دي هتدوم ولا لا)
في مرة كانت الشلة كلها واقفة ف الجامعة وبيتكلموا
جه محمد نده علي مريم وقالها عايزك (انا مش متفائل)
مريم:اي ي محمد في حاجة ولا اي
محمد:بصي انا م عايز اللي هقوله دة يغير من علاقتنا ك قرايب(مش قولتلكوا انا م متفائل)
مريم:خير ي محمد انت قلقتني في اي
محمد:بصي انا حاولت احبك بس م قادر حاولت ادي نفسي فرصة اني احبك وبردوا معرفتش انا م هقدر اكمل
مريم:يعني اي انا م فاهمه حاجة محمد قول انك بتهزر قول انك م هتسيبني
محمد:انا م هقدر اكمل ف علاقة انا م مبسوط فيها
مريم:يعني اي انت م هتبقي مبسوط فيها طلاما م مبسوط فيها طب طلاما م مبسوط فيها اتقدمت ليه من الاول وجو رومانسي وورد وجمعت صحابي وتعمل مفاجات ليه تعلقني بيك وتبعد ليه تعمل فيا كدة
محمد:انتي هتعمليلي فيها دور الضحية ما خلاص خلصنا قولنا الكلمتين وخلصنا
مريم:فعلا خلاص خلصنا حاجتك تيجي تاخدها ف اي وقت تاخدها وربنا يسعدك مع اللي تحبها
محمد: ان شاء الله هيسعدنا وانتي اللي هتروحي معاها البيوتي سنتر يوم الفرح ما هي صاحبتك وتعرفيها عز المعرفة
مريم بصدمة :صاحبتي مين انا مفيش حد من صحابي يخوني زيك كدة
محمد بتريقة:صاحبتك م هتخونك اه طب احب اقولك ان صاحبتك دي تبقي سالي
مريم: اه سالي
مريم بصوت عالي:سالي بقولك اي بدل ما محمد يجي ياخد حاجته ابقي تعالي انتي خديها كدة كدة هتبقي بتاعتك ما انتي بتاخدي البواقي بتاعتي ع طول
سالي:في اي ي مريم انا م فاهمه حاجة
مريم:م فاهمه طب انا هفهمك وكملت بصوت عالي يا جماعه باركوا ل سالي هتتخطب ل خطيبي واللي كان هيبقي جوزي بعد كام شهر
الناس بقوا يبصوا ل سالي ومحمد بقرف واستحقار
سالي :اه انا خدته منك عارفة ليه ع انتي طول عمرك احسن مني انا مكنتش بكرهك ف الاول بس مقارنات اهلي هي اللي خلتني اكرهك فاكرة يوم نتيجة الثانوية العامة
flash back
سالي بفرحة :اااه ماماااا انا نجحت انا جبت 95 ف الميه الحمدلله
الام:ومريم جابت كام
سالي بصدمة: مريم ااه مريم جابت 98 ف الميه وبعدين م الاولى انك تقوليلي الف مبروك
الام:ياشيخة اتنيلي مش كنتي تجيبي اعلي منها ليه هي تجيب اعلي منك
سالي:بسس م عايزة اسمع منك حاجة
الام:اهو دة اللي انتي فالحة فيه
and flash back
سالي:اهو دة موقف بسيط من كل المواقف ومش عايزاني اكرهك
مريم:انتي مريضة انا م عايزة اعرفك تاني
مريم للشلة :انا ليه حاسة انكوا عارفين انتوا ليه م متفاجاين
الشلة:ايوا كنا عارفين وفيها اي يعني هو محبكيش حبها هي يبقي فيها اي بقا
مريم:انا م مصدقة بجد لا وانا اللي كنت بقول انا محدش من صحابي يخوني طلع صحابي كلها خانتني انا م عايزة اعرفكوا تاني انتوا اوحش ناس عرفتهم ف حياتي
مريم طلعت تجري وراحت ع الكورنيش قعدت هناك وقعدت شوية وقعدت تعيط وجت تمشي ومش شايفة من العياط وفجأه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحمة ومحمد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى