روايات

رواية رحمة الليث والرنين الاسر الفصل الخامس 5 بقلم مروة مرزوق

رواية رحمة الليث والرنين الاسر الفصل الخامس 5 بقلم مروة مرزوق

رواية رحمة الليث والرنين الاسر الجزء الخامس

رواية رحمة الليث والرنين الاسر البارت الخامس

رواية رحمة الليث والرنين الاسر
رواية رحمة الليث والرنين الاسر

رواية رحمة الليث والرنين الاسر الحلقة الخامسة

رجع أبطالنا على بيوتهم
في قصر الأسيوطي عند الشباب
آدم :الخطة ماشية تمام ودلوقتي ر”قبه مصطفى و حمزه ومحمد في ايدنا باشارة واحدة بس والحكايه هتخلص
ليث :غلط غلط الحكايه كدا مش هتخلص الحكايه كدا لسه هتبدا حمزه لازم يشوف حبايب قلبه وهما بيتعذ*بوا لازم رحمه ورنين ونوران لازم يكونوا السك*ينه اللي تق*تله لازم
أسر :ليث معاه حق دلوقتي الجزء التاني من الخطة اتنفذ وجه وقت الجزء المسلي فيها ههه
ليث بسخريه :هههههه وانا كنت مستني ده بفارغ الصبر
ادهم :احممم في حاجة كمان لازم تعرفوها
أسر باستغراب :ايه
ادهم :احممم في بنت رابعة في الموضوع ده
ليث بصدمة :ايه
عمر :ايوه ادهم معاه حق
ليث :هي مين
ادهم :شيري امجدي الهجان، بنت اخو محمد الهجان وبنت عم مصطفى الهجان ودي بقى الدلوعة بتاعة حمزه
ليث بخبث :ودي شغلانه عمر
عمر :انااااااااا

 

 

أسر :ايوه احنا لازم نكون ماسكين كل خيط حولين حمزه حتى إذا كان الخيط ده بعيد او قريب
عمر :بس ليه انا ما ادهم اهوت
ليث بضحك :هو في حد يقدر على بنت زي دي غيرك يا شبح
عمر :لا شبح ولا غيره لا يا عم خليني انا في جمع المعلومات وشغل المديريات ده بس حب ودلع والو يا بيبي وازيك وعامله ايه وكلام السهو*كه ده لا اعفيني منه يا عم سوري.
ادهم بضحك :خلاص يا جماعة سبوها عليا انا
عمر :ايوه سيبوها عليه هو قدها
ليث بضحك وبخث :هههههه تمام كدا الخطة ماشيه عال العال ومفيش اي عقبه خالص وكل اللعب من تحت الترابيزه ولما يجي وقت كشف الورق هنكون خلاص حققنا هدفنا يلا خلونا نخرج ونحتفل
آدم بضحك :ليث معاه حق يلا
أسر :تمام يلا وذهب الشبان للاحتفال
عند رحمه و رنين
رحمه كان عماله تغني وترقص من الفرحة
رحمه بفرحة :عاااا طلع بيحبني انا مبسوطه مبسوطه اوي اوي
رنين بفرحة :مين سمعك انتي متعرفيش ايه اللي حصل معايا النهارده
رحمه بفضول :ايه اللي حصل
رنين وحكت ليها كل اللي حصل
رحمه بصدمه :بجد
رنين بضحك :ايوه واللهي
رحمه بفرحة :عااااااا حبيبت قلبي انا مبسوطة ليكي علشان حبك طلع حقيقه وانك حصلتي عليه بس اللي حصل بينك وبيه دا كان غلط
رنين بغضب من نفسها :في دي معاكي حق انا مش عارفه انا ازي استسلمت ليه كدا بس مش هتتعاد تاني ابدا، المهم يلا خلينا ننام بكره يوم طويل لينا
رحمه بابتسامة :يلا وذهبوا للنوم وهم بيحلموا أحلامهم الورديه مع من ظنوا انهم يحبونهم
في الصباح
عند رنين ورحمه جهزوا نفسهم وراحوا الكليات بتاعتهم وبعدها راحوا الشغل

 

 

رحمه بحزن :هو يوم باين من اوله قال امتحان قال وانا الحمد لله ه*بله مش عارفه حاجة انا ايه اللي دخلني الكليه دي يلا ربنا يسامحني، دخلت رحمه الشركه وراحة مكتبها
ليث وصل الشركة ودخل مكتبه وبدأ شغله
رحمه قاعدة في مكتبها وعمالة تشتغل ومتو*ترة
ليث شاف رحمه متو*ترة ودا لان مكتب رحمه في وش مكتب ليث ومبيفصلش مابينهم غير زجاج شفاف
ليث باستغراب :ومالها دي متو*ترة كدا ليه، يلا خلينا نروح نشوف مالها وراح ليها
رحمه كانت مندمجه في شغلها ومحستش بدخول ليث
ليث قاعد يلعب في شعرها وخصلاته اللي نازله علي وجهها ورحمه حست بالمسته
رحمه بخضة :يا نهار اسو*د، ليث انت بتعمل ايه هنا
ليث :حبيبت قلبي وحشاني قلت اجي اشوفها بس الظاهر ان التو*تر وهخادها مني مالك متو*ترة كدا ليه
رحمه بتهنيده :مفيش
ليث :هتقولي ولا اعرف بطريقتي و بدا يقرب منها
رحمه بتوتر :هقلك هقلك
ليث بابتسامة :سامع
رحمه بحزن :اول ما دخلت الجامعه وانا حاطه هدف قدامي واني لازم احققه بس الظاهر وصولي للهدف ده مستحيل
ليث :ليه بتقولي كدا
رحمه بحزن :انا مه*مله في دراستي وامتحاناتي خلاص بقت قريبه جدا وانا مش عارفة اعمل ايه انا وبكل جدارة خي”بت امل ماما فيها وهك”سر ثقتها فيا وحلمها كمان الحلم اللي حليموته انا هك”سرة بسبب طيش مني وانا انا مفكره اني لسه صغيرة ولازم استمتع بالحياة ماعن انا كان لازم اعرف ان لما احنا نكبر ونبدأ نحس بالمسؤولية ولو شويه صغيرين لازم الط*يش اللي عندنا ده يروح بس انا عرفت دا متأخر انا اكتر حاجة تو*جعني وتك*سرني اني اخيب ثقة حد فيها وانه كان متعشم في حاجة كويسة فيها وانا اطلع عكسها يا ريت لو كنت فوقت بادري بجد يا ريت، كانت بتحكي والدموع تنزل من عيونها
رحمه بدموع :عارف من زمان لما كان عمري عشر سنين وماما بتقولي رحمه انا شايفة فيكي حلمي اللي مقدرتش احققه ورنين شايفه فيها حلم اختي، عارف رنين اكبر من بخمس دقايق بس بس هي بتعاملني كأني بنتها مش اختها وانا ايه وأخذت تبكي، ليث ضمها لحضنه
ليث بحنان :ششششش خلاص اهدي خلاص طلعي كل اللي جواكي طلعيه

 

 

رحمه بدموع :على الرغم ان بابا بيجي لينا كل يوم ويطمن علينا بس انا حاسه اني معنديش عيله انا انا نفسي اعيش مرة واحدة بس لحظة واحدة بس دقايق بس في جو حب العيلة نفسي احس بالشعور ده احنا عيلتنا عبارة أجزاء متفككه ومش عارفه ترجع تاني متفر*قين وكل واحد في عالم تاني انا عايزه عيلتي تكون زي اي عيلة متجمعة مع بعضها بس دا اللي انا طلباه من الدينا بس، بس انا عارفه ان دا مستحيل فركزت اني أحقق حلم ماما بس بس في دا انا فشلت كمان وأخذت تبكي
ليث بحنان :انتي مش ضعيفه انتي قويه وهتقدري تعدي العق*بات دي وتهزيمها بسهولة بس ركزي بس واللي انتي هتوصلي ليه صدقيني بس قولي يا رب تمام وامسحي الدموع دي شوفتي ادي المناديل خلصت هنعمل ايه دلوقتي خدي امسحى في هدومي بس بلاش انتي عارفه ههه
رحمه بابتسامة من بين دموعها :ههه شكرا انك سمعتني بجد شكرا
ليث بابتسامة :اي خدمه هاا انتي متو*ترة من الامتحانات صح هاتي هحاول اشرح ليكي حاجة كدا ولا كدا خليني اشوف يمكن انفعك هاتي، بس متضحكيش عليا تمام
رحمه بابتسامة بسيطة :ههه تمام خد
ليث :هاتي
عند أسر
رنين بزهق :اووووف ما تفهم بقى يا عم انت
اسر باستغراب :نعم
رنين باحراج :احممم مش انت والله انا قصدي موخي اللي مش راضي يفهم ده
اسر بضحك :ليه بقى
رنين :في درسين تلاته كدا مش عارفه افهمهم وانا حاسه ان الامتحان هيجي منهم اوووف وبعدين بقى
اسر بضحك :طب هاتي اسعدك
رنين بضحك :بلاش مش هتعرف وهتحر*ج نفسك خليك مداري وخلاص
اسر بتحدى :بقى كدا
رنين بضحك :ايوه كدا
اسر :تمام تعالي ونشوف
رنين بضحك :اشطا تمام خد
اسر :هاتي، وخاد أسر وشرح ليها اللي مش فاهماه بمهارة جدا ورنين كانت مستغربه ومبسوطه
رنين بانبهار :ادا ادا دا انت طلعت بروفيسور في المادة دي بقلك ايه
اسر بضحك :ايه
رنين بمرح :تعاله واشرح لينا في الجامعه بدل دكتور معتز اللي هناك
اسر بضحك :طب يلا عايزه حاجه تاني
رنين :احمم بما انك طلعت بتعرف تشرح اديك على المنهج كله يلا
اسر بصدمة :كله
رنين بضحك :ايوه كله يلا بقى انا هطلب اتنين قهوه واحد بيك و واحد ليا تمام واعمل حسابك مفيش مرواح غير لما تشرح دا كله
اسر بضحك :يا مجنو*نة

 

 

رنين بابتسامة :بيك
اسر بابتسامة :وانا اكتر
رنين باحراج :احممم يلا اشرح يا كبير
اسر بضحك :تمام ركزي بقى
رنين بمرح :ما انا هركز هو انا عندي خيار غير كدا يلا
اسر :يلا
عند ليث ورحمه
ليث :احيه دا طب
رحمه بضحك من تعبيرات وش ليث
رحمه بضحك :ايوه امال انت مفكر ايه
ليث :اذا كدا تعالي معايا
رحمه باستغراب :رايحين فين
ليث :رايحين للخبرة يلا و من غير كلام وذهب ليث ورحمه الي مكان ما
في مكان آخر
كانت تلك الفتاة تتدرب أش*د انواع التدريب واقسا*ها واص*عبهم بشدة
_شوف اهي الرائدة دي هي اللي قدرة تمسك عصا*به تجار مخد*رات كامله
_اوعي يا عم دي و*حش بجد انا لو هشتغل معاها فأنا مستعد ابدا من اللحظة دي بقلك ايه يا صاحبي
_ايه
_انا امي داعيه ليا النهارده وقالتلي روح يا احمد يا ابن بطني ورينا يديك على قد تعبك
_ههههه ودا تعبك بقى يا احمد
احمد :ايوه والدليل اني قدام الو*حش ده، بص شوف بتعمل ايه
عند تلك الفتاة

 

 

كانت قد انهت تمارينها وانتقلت الي التدريب على التصو*يب وكانت تصوب بمهارة عاليه جدا وبدقة عاليه
احمد بانبهار :وهو الو*حش دا اسمه ايه يا اشرف
اشرف :الرائدة نوران محمد الهجان
احمد بابتسامة :نوران
“البطلة السادسة”
نوران محمد الهجان، السن ٢٥ سنه الطول ١٧٠سم، لون العيون مزيج بين الرصاصي والاخضر ولون شعرها اسود وطويل، رائدة في المخابرات وشخصيتها قا*سيه ولها طبع حا*د كالسيف صعب أن اي حد يكسب ثقتها بسهوله
“” “” “” “” “” “”
نوران :جرا ايه يا اختي منك ليها هتفضلوا تتكلموا كدا كتير ولا هنشتغل
احمد :احممم حضرتك تقصدينا
نوران :لا بقصد امي هو في غيرك انت وهو واقفين تبرغوا زي الستا*ت، ليضحك الجميع
نوران بغضب :مسمعش نفس اي واحد فيكون فاهمين وانتوا خلصوني على التدريب يلااااااا
اشرف بخوف :تمام يا فندم يلا يا خويا يلا ياللي امك داعيه ليك
احمد :هو بقى فيه داعيه ليك قول داعيه ع*ليك في ساعة مطرة وأبواب السما كانت مفتوحة يلا بدل ما تمسح باقي كرامتنا بالأرض يلا
اشرف بضحك :يلا.
نوران بجدية :انا الرائدة نوران محمد الهجان وانا هكون المسئولة عنكم انا والمفتر*س بس هو لسه مجاش واحنا المسئولين عن تدربكم
احمد بصدمه وخوف :المفتر*س احيه انا امي داعيه عليا بجد يالهوي يالهوي الله ير*حمنا
نوران بسخريه :خلصتي يا اختي ولا لسه المكان دا الرجالة اللي بتخوشه من شويه عيال فاهمين
احد الطلاب :امال حضرتك بتعملي ايه هنا اذا كان مكان للرجالة، نظر له جميع الطلاب بصدمه
نوران بغضب :جايه علشان اعلمك الر*جوله يا ننوس عين ا*مك تعاله وشدته ودخلت ساحة القت*ال
نوران بسخريه :يلا يا رجولة وريني هتعمل ايه
الطالب :انا مش بمد ايدي على واحدة
نوران وضربت بو*كس قوي
نوران :ولا انا بس دا تدريب وانا مضطرة اعاملك كانك راجل هاا هتقوم ولا اقول اللي بعده
الطالب وهو يمسك فكه بأ*لم شديد
الطالب بخوف :لا قولي اللي بعده
نوران بسخريه :مش قلت المكان ده للرجالة ايه اللي دخلك هنا يلا روح هناك يلاااا
وذهب الطالب و وقف من غير كلام

 

 

نوران :اللي بعده، واحد تلو الاخر والكل بيقع على الأرض
نوران بسخريه :دا كان شويه تحميه بس قبل الشغل الحقيقي مالكوا كدا بقيتوا عاملين زي الواحدة اللي لسه مخلفه يلا يا شاطر منك ليه قوم خلينا نشوف و رانا شغل ايه يلا يا هههه رجولة
احمد وهو بيمسك راسه من الأ*لم
احمد :احيه دي بتقول تحميه للجد دا على كدا هطلع من هنا منتهي الصلاحيه
اشرف بأ*لم :ااااه يا ضهري انا مش حاسس بيه، اهي دي يتقال عليها بنت بمليون راجل مش الف اااه انا خلاص صلاحيتي انتهت اااه
نوران :اجتمااااااااااااااااع
احمد بأ*لم :طب اقول ايه روحي ربنا ينت*قم منك يا بعيده اااااه يلا يا خويا منك ليه بدل ما منبقي شبه الأرض دلوقتي يلا، وذهبوا
نوران :دلوقتي هنبدأ اول تمارين
احد الطلاب :حضرتك قلتي ان المفتر*س هيكون هنا امال هو فين
_انا هنا يا حليتها
احمد بخوف :كملت معانا والله ربنا يستر بقى ويطلعنا بالسلامه
وصل ليث ورحمه الي وجهتهم
رحمه بانبهار :ليث انت جايبني فين
ليث :عند الخبرة كلها تعالي ودخل ليث
ليث :نوري نوري نوري
نور :خير يا ليث انا هنا
ليث ذهب ليها وحضنها
نور بضحك :جرا ايه يا ليث اااه لو رعد شافك دلوقتي هيعمل منك بطاطس محمرة
ليث بضحك :الحمد لله انه مش هنا

 

 

رعد بغيرة :لا هنا يا ر*وح امك.
ليث بمرح :البس انا ادبست، نور وقد انتبهت على وجود رحمه
نور بابتسامة :مش انتي رحمه صح اللي كانت في المستشفى في اليوم ده صح
رحمه بهدوء وابتسامه :ايوه ازيك حضرتك يا مدام نور
نور بابتسامة :الحمدلله مالك تعاله هنا واقفه بعيد ليه تعالي، ذهبت رحمه ليها
ليث :طلبك في خده يا نوري
نور بابتسامة :خير يا ليث
ليث :الدكتورة رحمه عندها امتحان وهو قريب ومحتاجة منك تشرحلها شويه حاجات كدا
نور بابتسامة :من عيوني تعالي يا حبيبتي وخدت نور رحمه
رعد بجمود :ليث ايه اللي عرفك على البنت دي مش انا قلت ان
ليث بابتسامة :انا عارف يا بابا وانا مش هن*تقم منه في بنته ابدا انا لو هن*تقم منه يبقى ان*تقم منه وش لوش
رعد :تمام يا ليث تعاله بقى علشان البطاطس وحشتني
ليث بضحك :بس انا لا
عند رحمه و نور
نور بابتسامة :مالك يا حبيبتي خا*يفة ليه كدا اهدي
رحمه بتوتر :انا مش عايزه ا*تعب حضرتك معايا انا والله مكنتش اعرف انه هيجبني هنا
نور بابتسامه :ولا يهمك يا قلبي تعالي بقى قوليلي اللي مش فاهماه وانا اشرحه ليكي يا قلبي يلا ومن غير خجل او توتر انا زي مامتك تمام وبلاش مدام دي خليها نوري او ماما تمام
رحمه بابتسامة بسيطه :تمام يا نوري
نور بضحك :اشطا خلينا نبدأ يلا
رحمه :يلا، وأخذت نور تشرح لرحمه كل شي ونور حبت رحمه وحبت طيبتها
عند نوران
نوران :اهلا بالمفتر*س ولا اقول عمر
عمر ببرود وتجاهلها :انا الرائد عمر جاسر الأسيوطي والملقب بالمفتر*س وانا هكون المسئول عنكم انا والرائده نوران تمام
الطلاب :تمام

 

 

عمر :تمام ارتاحوا كدا على ما اكلم مع الرائده نوران اتفضلي معايا حضرتك
نوران ببرود :تمام يا هههه المفتر*س
عمر…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحمة الليث والرنين الاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى