روايات

رواية رحلة ليال الفصل الخامس 5 بقلم منة محمد

رواية رحلة ليال الفصل الخامس 5 بقلم منة محمد

رواية رحلة ليال الجزء الخامس

رواية رحلة ليال البارت الخامس

رواية رحلة ليال الحلقة الخامسة

صوت رصا”صه خرجت من المسد”س بس كان المقصود هو والد ليال
لكن كريم قدر ينقذه ورفع ايد القا”تل لفوق
معتصم بغضب: انتَ ازاي تمسك ايدي كدَ
كريم : انتَ شكلك اتجننت عايز تق”تل عمك انتَ مجنون؟؟
معتصم:ضحك عليااا وخد مني 100 الف جنيه وقالي هيجوزني بنته
ليال بصدمه: انتَ بتبيعني يا بابا؟
الاب بهستيريا: اعمل اييي مش معايا فلوس مش معايا حاجه عرضت عرض على ابن عمك و وافق خدت منه الفلوس وقولتله بنتي معاها ثروة امها كتيره وانتَ هتبقى ٠وزها وهيبقى ليك الحق انك تاخد اللِ عايزه
ليال ببكاء وصدمه:انتَ بتقول اي يا بابا؟
الاب: انا مش شايف اني عملت حاجه غلط
كريم بقرف: يعني مش مكفيك اللِ عملته في بنتك زمان ودلوقتي جاي تدمر حياتها وما سألتهاش حتى هي مبسوطه والا لأ؟

ليال بإستغراب: انا مش فاهمه حاجه يا كريم انتَ بتتكلم عن اي؟
كريم بهدوء: يلا نمشي من هنا وهحكيلك كل حاجه
ليال بعصبيه: بقووولك قولي في اييي؟ عمل فيا ايي تاااني
كريم بعصبيه: قولتلك لما نمشي من هنا هحكيلك ساامعه؟
خافت ليال من شكل كريم اللِ لما بيتعصب ويبقى بالشكل دَ مش بيشوف قدامه
خدها من ايدها وكان ماشي بس وقف معتصم قدامه
معتصم بعصبيه: انتَ هتاخدها انتَ مجنون؟
كريم بهدوء: ابعد من قدامي عشان ما اخليش نهارك اسود
وفجأه لفينا ليال بين ايدين معتصم والسكي”نة على رقبتها: وانا بقَ يا إما هتجوزها يا إما هقت”لها.. طلقها يا كريم دلوقتي
كريم بخوف على ليال: ابعد عنها احسنلك يا معتصم
الاب بخوف: ابعد عن بنتي يا معتصم
ليال ببكاء: انا خلاص تعبت تعبت ما بقتش عايزه اعيش تاني ليه تعمل فيا كدَ يا بابا ليه؟ انتَ لو كنت جيت طلبت مني الفلوس كنت هديهالك من غير كلام بس انك تعمل فيا كدَ دَ يخليني اقول اني ما عنديش أب
الاب بندم: انا اسف يا ليال انا غلطت انا عارف اني غلطت انا اسف
ليال بإبتسامه مكسورة: ويفيد بإي الندم بعد فوات الاوان
في الوقت دَ كريم قدر يتصرف ولف من ورا معتصم وخد منه السكينه واتصل بالشرطه وجت خدته
الاب بحزن: انا اسف يا ليال

ليال ببكاء: طول عمري اتمني يبقى عندي اب حنين ما شوفتش منك حاجه حلوه تخليني احبك حتى
كريم: اهدي يا ليال ما ينفعش كدَ
ليال بصتله بدموع: وانتَ امتى وازاي اتجوزتني وازاي دَ حصل ؟ انطق
كريم ما اتكلمش وخد ليال من ايدها ومشي
ليال بعصبيه: ابعد ايدك عننني انتَ ازاي تمسكني كدَ
زقها جوه العربيه ومشي و وصل البيت ومن غير ولا كلمه مع أمه خدها ودخل الاوضه وقفل الباب
ليال بصوت عالي: انتَ بتعمل فيا كدَ ليه عايز اي مني
كريم بهدوء: اهدي عشان نعرف نتكلم
ليال: كريييم اناا ازاااي مرااتك؟ وكان قصدك اي باللِ عمله بابا معايا زماااان؟ اننط
وقبل م تكمل كلامها مسكها وخدها في قبله عميقه أظهر فيها شغفه وحبه وقاطع كلامها عشان تهدى شويه
ما كنتش حاسه بنفسها هو دَ حقيقي؟ والا هي في حلم؟
بعدته عنها وفجأه طخخ ضربته كف
ليال بعصبيه ودموع: انتَ ازاي تسمح لنفسك انك تقرب مني ؟ انتَ اتجننت؟
كريم بعصبيه وعيونه كأنها بتخرج شرار وصوته بقى مخيف: انتِ بتضربيني؟
ليل بخوف: انا انا ما
كريم بصوت عالي: ماا اييييييي قولي ماا ايييي
ليال: م م كنش قصدي م انتَ اللِ فاجأتني

كريم بعصبيه: فاجئتك جيت وانقذتك من عذاب كنتِ هتعيشي فيييه بقا اتا غلطان؟ ابوكِ زمان ضحك عليكِ وخلاكِ تفكري انك وانتِ عندك 13 سنه كنتِ حامل وكان بس دافع للجنايني عشان يضحك عليكِ ويخلينا نكرهك ونمشيكِ من البيت عشان بس ياخد فلوسك
ليال بصدمه: انتَ بتقول اي؟
كريم: هو دَ اللِ حصل واتجوزتك عشان احميكِ من اي حد ومن أي حاجه ومن حقي اعمل اللي انا عايزه بس بعدت عنك سنين عشان ما اغلطش كنت بس مستنيكِ تكبري عشان ما اتهورش وانتِ صغيره عملت كتير عشانك وفي الآخر تيجي تضربيني؟
ليال ما اتكلمتش كانت بس بتسمعه ومن صدمتها وقعت في الارض واغمى عليها
كان ملهوف عليها اوي اه هي غلطت معاه بس مهما حصل هي مراته وحب حياته بس مش هيضغط عليها وهيعمل اللِ يريحها
… . …..
بعد وقت خرجت الدكتوره
هي محتاجه راحه تامه جالها انهيار عصبي للأسف ويومين وهتبقى كويسه ان شاءالله
عدى يومين واتحسنت حالة ليال وبقت كويسه
جه هشام عشان يطمن على بنته من بعد اللِ حصل
وكان ندمان وحاول بكل الطرق ان بنته تسامحه وبما ان ليال قلبها طيب فسامحت والدها عشان ما لهاش غيره في الدنيا
وقدرت والدة كريم انها تحن علاقتها بإبنها اللِ كان يعتبر بيكرها عشان ما كنتش بتظهر حبها واهتمامها بيه
…. .. . . .. . . .

كريم : ليال عايز اتكلم معاكِ شوية
اتفضل
ليال فكري كويس وهدي راحتك ووقتك وانا هعمل اللِ انتِ عايزاه
بإستغراب: مش فاهمه
كريم بهدوء: لو عايزاني اطلقك هطلقك يا ليال
ما اتكلمتش لإنها مش عارفه هي عايزه اي
كريم: مش هغصب عليكِ في حاجه يا ليال
كان ماشي بس وقفه صوتها وهي بتقوله: وهتتخلى عني بالسهوله دِ يا كريم؟
كريم بهدوء:مش حكاية اتخلى عنك بس انا مش عايز غير راحتك انتِ
ليال : وانا راحتي معاك
كريم حس ان قلبه هيقف من الفرحه
كريم : يعني راضيه انك تكوني مراتي
ليال بحب: اوي اوي كمان
باس على رأسها ومسك ايدها: وفرق السن اللِ بيننا؟
ليال: عمره ما كان حاجز بين اي اتنين عايزين بعض
قرب منها وقبلها قبله مليئه بالحب والحنان

بعد عنها وقالها: بكره في مفاجأة
… . .. . .
جه بكره وجت معاه المفاجأة
والدة كريم وقفت مع ليال اليوم كله ولبستها فستان الفرح عشان كريم قرر انه يعملها احلى فرح لإنه هو عارف ان حلم كل بنت انها تلبس فستان الفرح وتعيش اللحظه دِ
وكان أجمل فرح اتعمل عشان يجمع اكتر اتنين حبوا بعض ويريح ليال اللِ كانت رحلتها مُتعبه من يوم ولادتها….
.. .. . . . .. . . .
بعد سنه
انتَ السبب يا كرييييم اااااه
كريم : وانااا مااااالي
عايز اخلف يا ليال عايز نونو منك يا ليال عاااااااااااااااااااا
ودخلت اوضة العمليات و خلفت بنوته زي القمر وكان باباها واقف معاها وجمبها مسك ايدها وباسها وباس على رأسها وطلب منها تسمي بنتها مريم على اسم والدة ليال الله يرحمها
قعد كريم جمبها وخدها في حضنه وشال بنته وقعد على السرير وحضنها
بصوا لبعض
كريم: كانت رحلة حياتك صعبه يا ليال بس قدرتي انك تتخطي حاجات كتيره
ليال: هي اه كانت صعبه بس احلى حاجه فيها هي انت

كريم: بحبك
ليال: بموت فيك
… . …………

تمت..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحلة ليال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى