روايات

رواية رب صدفه بالحب نلتقي الفصل الأول 1 بقلم هدير أيمن

رواية رب صدفه بالحب نلتقي الفصل الأول 1 بقلم هدير أيمن

رواية رب صدفه بالحب نلتقي الجزء الأول

رواية رب صدفه بالحب نلتقي البارت الأول

رواية رب صدفه بالحب نلتقي
رواية رب صدفه بالحب نلتقي

رواية رب صدفه بالحب نلتقي الحلقة الأولى

هسافر ي ماما ده مستقبلي وانا عارفة بعمل اي كويس !

_مفيش سفر من غير محرم قولتلك

_طب ومفيش محرم اي مسافرش ؟ محققش طموحي واعملي كيان ؟ انا مش محتاجه لحد

_وانا قولت الي عندي

_ ي ماما افهميني ب…

قطعت كلامي

_ مسمعش كلمة زيادة عن الموضوع ده

دخلت اوضتي وقفلت عليا بقالي سنين نفسي اشتغل ف الشركة دي وياما ناس بعتولهم الcv واشطر مني واترفضوا وانا ؟ انا يوم ما اتقبل يحصل كده !

الانسان لما بيكون نفسه ف حاجه ويحس انها بعيدة بيعمل حاجتين : ي بيفقد الشغف ناحيتها ويتعايش مع الواقع زي ما هو كده ،يأما يفضل يتعب ويشجع نفسه أنه هيحقق الي نفسه فيه .

سمعت حركه جايه ناحية اوضتي اكيد ماما جايه تقولي أنها وافقت

_هدير انا نازله لخالتك لو عايزة تنزلي تعالي ولاد خالتك تحت

_لا هنام

_ ع راحتك

كالعاده فضلت ف اوضتي مع أفكاري ودماغي الي مستحمله رغيي

انا زهقت اكهرب نفسي يعني ولا اعمل اي علشان اصعب عليها !

الباب خبط روحت افتح وانا بتكلم ،هو انا مش قولت هنام مخدتيش المفتاح ليه ي …

_ دي شقه والدة هدير ؟

هدير : !!!

_ انا الي جاي اسكن جديد ف الشقة الي قصادكوا وجاي استلم مفتاح الشقة

هدير : الي تحت

_ نعم ؟

هدير : ف الشقه الي تحت

_اسف هي كانت قيلالي انها الشقه الي اقصادي بعتذر عن الازعاج وبص للأرض ونزل وانا فضلت واقفه مصدومه اني فتحت بمنظري ده ! هو شاف شعري وهو متكهرب وواقف باصص لفوق و بيحيي العلم كده ؟!

له حق أنه كمل كلامه وهو باصص ع الارض بعد ما شاف منظري،الولا شكله قطع الخلف وبقي يتهته ف الكلام ،ان شاء الله مش هيعرف اني هدير ولا حاجه !

دخلت انام ومحستش بنفسي غير وماما بتصحيني ع الضهر علشان نفطر

ماما : مخلفه غيبوبه انا

هدير : مكنوش كام ساعه من العشا للضهر يعني ! ده انا اصلا اصلا مكنتش عارفه انام

ماما : اصلا ؟

هدير : اصلا

لاقيت الشبشب بيسابقني ف الشقه ومعروفه مين كسب يعني مش محتاجه شرح

واحنا بناكل :

_بقولك اي لما تيجي تنزلي من هنا مترزعيش الباب زي اللطخه علشان جارنا الجديد ميتصرعش منك ده اول يوم له

هدير : وانا عامله مش واخده بالي أنه اتصرع امبارح من حاجه تانيه والي كان كان

جار مين ي ماما ؟

_ده شاب كان بيدور ع شقه هو مغترب والحج فتحي قاله ع عمارتنا وكلمني امبارح من تليفون الحج فتحي وقولتله يجي بكرة ياخد مفتاح الشقه ،كان عايز يمضي العقد قولتله بس لما تستلمها الاول وتحط حاجتك والحاجات دي بعدين

هدير : الاه ومن أمتي ي ماما بتستني ف كتابه العقد كده ؟ ده انتي الجيران القديمه كنتي مخلياهم يبصموا بالعشرة قبل ما يعتبوا باب الشقه !

لاقيت حاجه بتترفع لفوق طبعا مش محتاجه اقول إنه شبشب الوالدة ابدا ابدا

 اتكلمت وانا ببلع ريقي خلا خلاص هسكت هسكت كملي

ماما : بصي الشاب محترم وطيب وكمان مغترب بعيد عن أهله هاجي انا والدنيا عليه يعني !

_ لا طبعا ميصحش

ماما : نفسي تتكلمي جد مرة

هدير : بيقولك مره بنت نفسها تغترب قاعده جنبك !

لاقيت بيضتين مسلوقين محطوطين ف بوقي

ماما : اطفحي وانتي ساكته

هدير : بتموت فيا ي ناس !

وضبت البيت وبدأت اجهز ف الغدا وروحت اشوف هلبس اي عقبال ما الاكل يستوي

_امااااااا البس ده ولا ده

ماما : ياربي ع الي هتموتني ناقصه عمر دي نفسي تتكلمي زي البنات وبعدين انتي كل شويه اسود ف اسود كددده؟

هدير : لا مسمحلكيش ده الزراير لونها بينك والتاني اسورته بيضه

حدفتني بتفاحه بس الحمد لله مجتش ف دماغي

هدير : طب وريني صباع الموز الي جنبك ده بيقول اي كده !

وقفلت باب اوضتي بسرعه قبل ما دماغي تتفتح بحاجه

كويت فستان اسود وخمار اسود ف بينك ،ماله الاسود ما قمر اهو اخر اناقة اخر شياكه اخر …شيااااطه ، شيااطه ؟!

اااااع الاكل جريت ع المطبخ الحمد لله طلع مش من عندنا وقفلت ع الاكل ،اومال من مين !

لاقيت ماما بتفتح الشقه وراحت تخبط ع جارنا ده بتطمن عليه

هدير : الاه امااااا انتي مبتعمليهاش معايا

ماما : وطي صوتك وطي صووتك ( بصوت محمد هنيدي )

جارنا فتح الباب ف استخبيت ورا الباب

ماما : انت كويس يبني ؟ فيه شياط من عندك قولت اطمن عليك

_ انا كويس ي طنط بس مليش ف المطبخ وكنت بجرب اعمل حاجه واديكي شميتي النتيجه !

صوت ضحكتي وصلتلهم ف كتمت نفسي ودخلت المطبخ بسرعه ومعرفتش كملوا كلام قالوا اي ،شويه ولاقيت ماما جت وسابت الباب مفتوح وانا كنت طالعه ارص الاكل ودخلت اجيب باقي الاطباق طلعت لاقيت السفرة فاضيه ! بسم الله اي ده ف اي ،اماااااا

ببص ورايا لاقيتها بتبصلي وبتستحلفلي وهي واقفه مع جارنا

بحط نفسي ف مواقف بااااايخه

دخلت المطبخ اغرف تاني وطلعت احط الاكل لاقيت حد بيمسكني من قفايا

ماما : مخلفه عبده موته انا ؟

هدير : مكنتش اعرف انك واقفه معاه والله

ماما : يعني الاكل اتحرق منه اسيبه كده يعني وانا زي أمه ؟ تعملي حسابه بعد كده كل يوم ف الغدا

هدير : مش عايز dvd بالمره ؟

ماما : اطفحااااي

خلصت ولبست وبكلم المرايه: قوليلي ي مرايتي مين احلي بنت ف البنات ؟

النور قطع !

مش اخلاق مرايات دي والله

امااااا

ماما : انصرفااااي انصرفااااي

_ ي أمااا دي انا بنتك

ماما : طلعالي ب اسود ف الضلمه ي مفتريه

هدير : الاه مش شايفه الدواير البينك الي ف الخمار !

المهم قوليلي فين الكشاف

ماما : هتلاقيه فوق التلاجه نوري بكشاف تليفونك وهاتيه

جبته ونورت وماما فتحت الباب وسابته مفتوح وحطت الكشاف ع الجزامه الي جنب الباب علشان ينور للي اودامنا

هدير : خلفتيه ونستيه لو كده عرفيني

ماما : انتي مش نازله الشغل قومي غوري

هدير : اعترفي انك لاقياني ع باب جامع

خدت شنطتي وبلبس الكوتشي البينك لاقيته بيفتح الباب وسلم ع ماما ونزل ولا أكني شفافه اودامه ! معقوله اكون فعلا مش باينه ف الضلمه زي ما ماما بتقول ! طب والكوتشي البينك !

وانا نازله قابلت ابن خالتي ع السلم مهو احنا عمارتنا عباره عن خالتي وبيتنا والجار الجديد

وليد : انا كنت لسه هطلع ليكوا علشان لو مفيش كشاف

هدير : لا نورنا خلاص ،ماما فوق ابقي نزلها تقعد مع خالتو

_ ماشي انتي رايحه فين !

هدير : الشغل

_ طب استني اوصلك بالعربيه

هدير : لا لا هعدي ع ياسمين ونمشي سوا

_ طيب ماشي

ياسمين دي تبقي اول صاحبه ليا والي معوزتش اصاحب بعدها ،احيانا ممكن كل الصحاب نلاقيهم ف صاحب واحد بيحبك بجد

روحنا الشركه الي مضطره اكمل فيها علشان ماما مش راضيه تسفرنااااااي

مضينا حضور وروحنا ع اوضه المكاتب

نسيت اعرفكوا بنفسي انا هدير خريجه كليه هندسه وعندي ٢٤ سنه والي كان متوفر لينا هو شغل المكاتب الفنيه لغايه ما أسافر

لاقيت سهيله ( الايد اليمين لصاحب الشركة ) بتقولي مكتبك اتغير علش.. لسه هتكمل كلامها سيبتها ومشيت ، مين ده الي قاعد ع مكتباااااااي

انت ي استاذ انت ازاي تقعد ع مكتبي و ..

كان مديني ضهره ف لف لاقيته جارنا !

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رب صدفه بالحب نلتقي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى