روايات

رواية ذكريات طفولتي الفصل الثالث 3 بقلم مجهول

رواية ذكريات طفولتي الفصل الثالث 3 بقلم مجهول

رواية ذكريات طفولتي البارت الثالث

رواية ذكريات طفولتي الجزء الثالث

ذكريات طفولتي
ذكريات طفولتي

رواية ذكريات طفولتي الحلقة الثالثة

= هو انت بجد بتقولي انا الكلام ده؟!
– اها
= تمام وانا مش عايزة اعرفك تاني يا اياد !!!!
– يعني اي
= يعني متتكلمش معايا تاني ابدا
– لا هتكلم!
= ابقي كلم نفسك بقا وعلفكره انا لو شوفتك بتشرب تاني !
قرب منها: هتعملي اي ؟
= هقولها ! لأن واضح انك محتاج تفوق!!! واجننت خلاص !
” زقته جامد بغضب و مشيت وسابته وكان هيتجنن قبض ايده بعصبيه و مسك كوباية الشاي حدفها عالارض وادغدغت ميت حتة..”
” نِزلت سلمت على تيته وهي لاحظت اني مدايقة بس انا كدبت عليها قولتلها مفيش حاجه ”
“و انا نازله قابلت يوسف على باب البيت”
– اية ده جميلة انتي بتيجي منين؟!
= …….
– بتبصيلي كده ليه يابنتي انا كلت ورثك؟
= انت مقر/ ف بجد انت كمان
“سبته ومشيت وكان واقف مش فاهم حاجه”
يوسف بعدم فهم: انت كمان؟! يعني في مقرف غيري مش لوحدي يعني ؟ طيب.
“طلع تاني ل اياد ولقي الكوباية مدغدغه عالارض”
– يبقي اكيد انت المقرف الاولاني عملت لجميلة اي؟ ومين دغدغ دي كده حدفتك بيها ولا اي
“اياد مردش عليه”
– ما تنطق يا عم زفت حصل اي منرفزها كده؟!
= جميلة عرفت اننا بنشرب سجاير
– اي !
= عرفت اننا بنشرب سجاير !
– اي !
اياد قلب عينه بزهق: انا مش فايق لك !
= مين عرفها؟! انت ؟؟
– انت بني ادم براس بطيخه ؟؟؟؟ انا هقولها ليه !
هي شافتنا يا ناصح! قولتلك منتزفتش نشرب هنا ونروح القهوه!
– طب وانت مدايق ليه كده هي هتقول لحد؟
= يمكن تقول لطنط حوريه! وتعرف جدتي
– اية ؟ امي ليه وانا مال امي
وانت ازاي متقولهاش متقولش حاجه زي دي !!!
= قولت! اتنيلت قولت و هي بتهددني
– تلاقيها هتعرف ليلي انا مروح اللحق ليلي لو عرفت لحسن تقول لماما
= ماهو ده الى انت فالح فيه غور يجبان
***********************************
( صلي على محمد )
” فات يومين وانا اياد مش بنتكلم متأكده انوه لسه بيشرب سجاير! ومش عارفه اضغط عليه ازاي بس قررت احاربه بنفس سلاحه مبدهاش…”
|| رابع يوم رمضان | 2021
– احمم محتاجه حاجه تاني يا ماما؟
= لاء اطلعي انتي بس يا جميلة اعزمي طنط حوريه و يوسف و ليلي عشان هما الاقرب وبعدين انزلي اعزمي الحجه فاطمه و اياد وبعدين فاتن و عيالها
– حاضر.. من عنيا
” ابتسمت بخبث ونزلت روحت الاول عند كريم و بدأت اتكلم معاه لوحدنا ”
– بقولك يا كيمو..
= قولي يا جوجو
ابتسمت: حبيب جوجو عارف مقالب رمضان؟!
– امممم ايوه زي رامز كده؟؟
= بالظبط كده شطور ياروحي عاوزاك تاخد الفلوس و الورقه دي و تروح للكشك و تقوله عايز الى فالورقه ماشي؟ هو هيديك علبه كده فيها زي صwرايحْ هنبقي نفrقعها ف اياد و نعمل فيه مقلب سوا ماشي ؟!
ابتسم: حلو المقلب ده بس مش هيتعور صح؟!
– لا خالص بس اهم حاجه اوعي تفتح العلبة او تعمل فيها حاجه هاتها زي ماهي و حاجه كمان و انت رايح او وانت راجع عاوزة اياد يشوفك
= بس كده هيعرف و المقلب يبوظ!!
– لا لا متقلقش ده تبع الخطه بص لما يسألك قوله جميلة قالتلي مقولش لحد ولما يتحايل عليك تقوم تقوله هي قالتلي اجبلها الصwريحْ دي ؟
= اوكيه يا جوجو فهمت
– صح انت هتفطر عندنا النهارده وانا كلمت طنط إحسان جارتكم تفطر مع جدتك و بعد الفطار بقي اعمل زي ما قولتلك ماشي ؟ و اهم حاجه قدام اياد
” هز راسه بالإيجاب و بعدين سبته و روحت لتيته فاطمه اقولها ”
– ماشي يا حببتي ان شاء نيجي انا و اياد عالفطار
= هاروح بقي اقول لطنط حوريه ؛ عاوزة حاجه؟
– تسلمي يا حببتي صح يا جميلة استني هو اياد مزعلك فحاجه
= لا… ابدا يا تيته
” ابتسمت لها عشان تطمن وبعدين مشيت قابلت اياد وانا خارجه ومبصتلوش حتي مع اني حسيته عايز يتكلم ويقول حاجه”
” روحت بعدها لطنط فاتن و ملك و مليكة عزمتهم”
” وكالعادة جمعوا بعض و جولي و فضل نهزر طول ما احنا بنطبخ.. ! ”
ملك: يابت انتي كل عزومة تمسكي طبق السلطه
ملكية: مش بتعرف تعمل غيره
جميلة: دي حقيقة
ملك: بس احلي سلطه بجد
جميلة: صحبتي طبلتي
ملك: بقولك يا ليلي هو يوسف اخوكي بيحب الحاجه حاميه زياده صح
ليلي: اها بس مش اوي
ملك وهي ماسكه معلقه شطه كبيرة: و ادي احلي معلقه شطه عليه
” حطت المعلقه فشوية رز بتاع الممبار ”
ملك: حبه الرز المشطشطين دول نحشيهم ف كام ممباره و نحطهم ف طبق مخصوص قدامه هو انما باقي الممبار هيبقي من غير شطه عادي لينا
جميلة: حرام عليكي وليه الشر ده !
ملك: اصحي ! باخد حق صحبتك اتريق ع اكلها العزومة الى فاتت
ليلي: صح اتفق يستاهل ياكله.
ضحكنا وانا بصيت ل ملك: لو عرف هيعمل منك بطاطس مكعبات
ليلي: مكعبات؟ قصدك مهروسه.
ملك: وه وه وه هنفتن ولا اي !
عملوا حركه السوسته على بوقهم: تؤ تؤ سرك ف بير يا فخري
” خلصنا الاكل و باقي التحضيرات وكنا مبسوطين اوي يعتبر عملنا الأكل لوحدنا او البنات طبخت لوحدها وأمهاتنا ساعدت ف الرقابة بس.. وكنت فخورة بيهم.. ”
– جميلة حببتي
= في اي يا ماما موطيه صوتك ليه؟!
– هو انتي مختيش العلاج؟!
= انا… بصراحه لا انا قولت اصوم انهارده! كنت عاوزة احس ب رمضان زيهم
– جميلة! الدكتور منبه علينا
= ده يوم واحد يا ماما
بصتلي بقلق: اول لما الأذان يأذن خديه
– حاضر
************************************
( استغفروا )
بقلمي / Salspil A Mahmoud
“خلصنا الأكل وبدأنا نحطه و المصلحه اتحطت قدام يوسف بالظبط.. اياد قعد قصادي و انا مكنتش مهتمه بوجوده خالص و ده كان مضايقه نوعا ما ”
” بدأ يوسف ياكل بسرعه وانا و البنات مراقبينه لحد ما استوعب فالممباره التالتة غالبا ”
– اووووووووووف اي ده !!! الممبار ده عامل كده ليه!
“كتمت ضحكتي بالعافيه و ليلي بتبصله وبتاكل”
= ماهو زي العسل اهو الاه ؟!
فاطمه: اها صحيح مهو جميل اهو هي الشطه عندك بس ولا اي يا حبيبي
يوسف بشك ف نفسه: يمكن بيتهيألي بقي..
” اياد خد صباع من عنده وانا قولت ف سري نصيبه و جاله.. و يوسف مسك صباع و كلوا سوا ”
اتكلموا ف نفس واحد: يححححح
اياد: اي ده ؛ ده حامي اوي فعلا اوعي تاكل منه يا كريم
يوسف بص للبنات بشك: هو مين الى عامل الممبار ده !!!!
ليلي: احممم مين ؟ كلنا عملناه
فاتن: انا شيفاه جميل و مش حامي خالص!
اياد: اممم واضح انوه كمين ف طبق يوسف بس!!
ملكية: غالبا ملك وقعت فيهم شوية شطه من غير قصد
يوسف بصلها بشر: انتي يا ام غل!
” ملك بصت للبنات ”
جميلة: ما قالت من غير قصد اي ؟!
اياد: اها شوية الشطه طارو ف طبق يوسف بالذات سبحان الله قادر على كل شيء
“كتمت ضحكتي و مردتش عليه”
حورية: خلاص بقا خد طبق غيره و بطلوا خناق يا ولاد
فاطمه: خد اهو طبق غيره الاكل كتير و كفاية كلام كلوا
يوسف: لا انا خلاص كده كلت
عده من جمب لجميلة: بقي انا مقرف ماشي
ليلي سمعته: يقصد اي
جميلة: ما تقولها اقصد اي يا يوسف
يوسف: ولا حاجه كل خير يا ليلي
“خلصنا الاكل الحمد لله وبدأنا نشيل سوا ونظبط الدنيا”
فاطمه: ربنا يديمها نعمة علينا و نتجمع كل رمضان يا ولاد
فاتن: تسلمي يا هدي حقيقي الأكل جميل
هدي: لا ده البنات الي عملوا الاكل كله تسلم ايدهم
” قعدنا مع بعض شوية كالعادة وأكلنا حلوياع و بعدين صلينا العشاء جماعه و يوسف و اياد نزلوا الجامع ”
” وبعدين اياد رجع ياخد تيته وقبل ما كريم ينزل معاهم ناديته ”
– كيمو اول لما اياد يخرج بعد ما يدخل تيته تروح قدامه فاهم؟
= حاضر يا جوجو
بقلمي/ سلسبيل احمد محمود.
***********************************
( بسم الله الرحمن الرحيم )
وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَىٰ (13) إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي (14) إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَىٰ (15) فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَىٰ
سورة: طه
” كريم اول لما لمح اياد بدأ ينفذ خطه جميلة ”
– خد يا كيمو رايح فين ؟
= هجيب حاجه بسرعه و اجيلك من هنا
“شاور بأيده على الكشك و اياد استغربه وفضل متابعه بعينه لحد ما لمح معاه علبة السجا_ ير.. و انه متجه ناحيه بيت جميلة؟! ”
– خد يا كريم ! اية ده الى ف ايدك
= دي؟ صوا $ ريخ يا دودو
– ايه؟ انت مين قالك تجبها
= مش هينفع اقولك ده سر !
اياد مسك اعصابه و جز على سنانه و ابتسمله: مش احنا صحاب يا حبيبي قولي ومش هقول لحد قول ها
– جوجو قالتلي اجبها فالسر و معرفش حد خالص!
– جميلة ! جميلة الى قالت لك
= اها هاروح ايدلهاله بقي
” اياد مكنش فاهم حاجه و واقف مصدوم و هيتجنن ”
– اهي يا جوجو
= اياد شافك؟
– اها ده هوا ااا واقف تحت البيت
= امممم يبقي هيطلع انزل بسرعه و قوله جوجو خدتها مني خلاص ماشي
” سبته ينزل و خت العلبه و كبريت و خت مفتاح باب السطح ”
– ماما انا هطلع السطح شوية كده اتهوي وانزل تاني
” طلعت بسرعه وانا سامعه خطوات رجله عالسلم ”
” فا فتحت باب السطح و رزعته عشان يعرف اني فوق و عملت زيه بالظبط و قفت و ولعت واحده و دخنها كان هيخنقني ومكنتش قادره واول ما حسيت بيه طلع عملت اني بشربها ”
– انتي بتعملي اي
لفيت و بصتله بصدمه: هاه اياد؟ انت اية جابك هنا ؟
= انتي بتعملي اي بالسجا_رة في ايدك دي !!!!!!
رديت ببرود: هكون بعمل اي؟ وطي صوتك
– ماتدري عليا يا جميلة ! هو انتي مخك لسع اجننتي
= بشربها في حاجه ؟
– المفروض اني اصدق انك بتشربي سجاير زي بقا عشان تستفزيني صح
= لا بشرب مخي لسع زيك
– انتي فكراني عيل؟ اصدق يعني حاضر
” فضلت اكح من ريحتها قدامه و جيت اجبها ناحيه بوقي لما استفزني بالكلام ملحقتش احطها على شفايفي اصلا شدها جامد و رماها رد فعله خضني بس فضلت ثابته قدامه ”
– انت عبيط كنت هتلسع !
بزعيق: باعته كريم يجبهالك و عايزه تشربيها كمان ايييييه مش هامك
بخوف: الله يخربيتك وطي صوتك ده !!!!!!
زعق فوشي اكتر: مش هوطي صوتي ! بطلي هبل متفكريش اني كده هصدق انك ممكن تشربيها
” يخربيت تافهتي وعبطي الى عارفهم و فاهم كل حاجه بعملها مني لله الخطه بتبوظ مني بسبب هيافتي المكشوفه!! ”
– طب اي رأيك هعمل بقا! زي زيك و هشربها عادي واقلدك هو انت احسن مني
” كان مصدوم كليا من ردودي عليه و كنت حساه هيفرتك وشي وعايزة اعيط بعدت عنه شوية بخوف ”
جز على سنانه جامد و شد مني العلبة فرتكها قدام عيني ورماها و..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذكريات طفولتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى