روايات

رواية ذكرياتي الفصل الرابع 4 بقلم مارينا يوسف

رواية ذكرياتي الفصل الرابع 4 بقلم مارينا يوسف

رواية ذكرياتي البارت الرابع

رواية ذكرياتي الجزء الرابع

ذكرياتي
ذكرياتي

رواية ذكرياتي الحلقة الرابعة

سيف:والله القمر دي تبقا امك
وعد:احيه احييه خلاص ياسيف وسع
سيف:اوعي كده اوعييي
“مسكو ف بعض والناس شلتهم بالعافيه وبعد مخلص الخناقه جالي”
سيف: عجبك كده يعني لازم تعملي افلام وتسبيني وتمشي؟
وعد: أفلام؟وانا هعمل افلام عشانك انت انت عبيط يابني متفوق لنفسك
سيف: وعد ممكن نقعد نتكلم بهدوء شويه؟
وعد: لا..
سيف: طب بصي نقعد المره دي وصدقيني مش هديقك تاني هنتكلم لاخر مره!
وعد: ومش هتجري ورايا تاني وهتسبني ف حالي؟
سيف: اه اه يلا
“فضلنا نتمشي لحد ملقينا كافيه صغير هادي دخلنا جوه وقعدنا طلبنا القهوه كنت بصه للقهوه ورفعت عيني علي لقيته بصصلي”
سيف: انا عارف اني ضيعتك من ايدي بس ميمنعش اني ابرر موقفي؟
وعد: برر ياسيف اتفضل
سيف: قبل مازينه تيجي يومها وتقولي ع الي شافتو انا كنت متفق مع جدي علي مفاجاه هعملهالك وكنت مجهز الجنينه زي مشوفتي كنا اتفقنا علي المعاد الفرح انا وجدي وامك وكنت هقولك يومها بس..زينه جت قلتلي أنها شافتك واقفه مع واحد وبتضحكي وبعد ممشيتي اتبعتلها الاسكرينات بتاعت الشات لما حكتلي وقريت الي مكتوب زيي زي اي راجل ياوعد دمي اتحرق مكنتش عايز اسمع منك حاجه عشان اكتفيت وقتها ب الي قريتو..
وعد: ليه مصدقتنيش!! ليه مصبرتش تسمعني وقررت من نفسك تفسخ خطوبتنا بسبب شات!!!! ضيعت كل الي بينا ف لحظه متخيل؟
سيف: ماشي معترف اني غبي واتسرعت بس لما عرفت أن كل ده متفبرك انا جريت وراكي ف كل حته وحولت أصلحك بكل الطرق تنكري؟
وعد: وانا هعمل ايه بمصلحتك دي؟ هثق فيك وهأمنك علي نفسي ازاي ف المستقبل لما انت صدقت شويه كلام ف شاشاه موبايل ومسمعتنيش كمان مبالك لو حد قلك حاجه عليا؟
سيف: كنت عيل ياستي اعتبريني عيل وغلط!
وعد: توء للاسف انت مش عيل انت راجل كبير وعاقل وكل الناس بتحلف ب تقل دماغك وقد ايه بتعرف تتصرف ف المواقف..يعني انت كنت واعي للي بتعمله
سيف: انا بحبك!
وعد: وانا خلصت كل الحب الي كان ليك عندي..
سيف: هعملك اي حاجه اي حاجه تضمنلك اني بجد مش هتخلي عنك تاني!!
وعد: للاسف مش هعرف اصدقك تاني وكفايه لحد كده انا عايزه امشي
سيف: ط طب نقعد شويه كمان ومش هتكلم
وعد:…
“قعدنا سكتين واشتغلت اغنيتي المفضله قلب ف الدفاتر تلقي الشعر بيحكي عنا فاكر ايام ماكنا بنحلم نبقا تحت ضل ساتر قل الي بينا ب الايام وصبح كلامنا فاتر!! بصيتله وانا عيني مدمعه وقومت عشان نمشي”
سيف: مش قادر ياوعد والله مقادر انا بحبك كفايه ال6 سنين الي فاتو واحنا منغير بعض بتعذبي نفسك وبتعذبيني عشان غلطه واحده؟
وعد: اوقات غلطه واحده بتكشفلنا قد ايه اختيارنا كان غلط..
“خرجت وانا سامعه الجزء الأقرب لقلبي ف الاغنيه غريبه عشقك حته وانتي مش هنا انا لسه باقي عالي بينا صورنا لسه تدلنا!”
وعد: خرجت اتمشي لوحدي ف الشارع وانا بكلم نفسي..غريب حال الدنيا قادره تجمع وتفرق بينا ف نفس اللحظه وكأننا علي مزاجها!!!
*اليوم خلص وعدا اليوم الي بعده منغير احداث لحد مجه يوم الفرح الي من بعدو وعد ومامتها هيرجعو القاهره*
زينه: ايه بقا هتفضلي مكشره ف اليوم ده كتير؟
وعد: مش مكشره يجموسه اهو بضحك الفستان بتاعي لخمني بس
زينه: قبل مننزل انا اسفه علي كل حاجه حصلت بسببي! بس سيف بيحبك اوي ياوعد بعد ماسفرتي انتي ومرات عمي سيف دخل ف حاله نفسيه مكنش بيكلم حد وله بيخرج فضل كده بتاع اربع شهور لحد ماجدو زعقلو وقله يفوق عشان هوا الي ضيعك من ايدو طول ال6 سنين وانا عايشه ب ذنبك انتي وهوا عشان خطري كفايه انتي بتحبي وانا عارفه بجد كفايه وحياتي!
وعد: الموضوع اتقفل يازينه مش وقتو دلوقتي يلا ننزل اتاخرنا
زينه: متقفلش ياوعد قلبك مقفلش الموضوع كفايه متعزبيش نفسك وتعذبي اكتر من كده العمر بيعدي وانتو بعاد عن بعض ارجعي وعوضي كل الي فاتكو
“سرحت ف كلام زينه مختش بالي أن جدو دخل ويوسف دخل واخد زينه ونزلو وفضلت لوحدي ف الاوضه انا وجدو”
الجد: مش كفايه مرمطه ف قلبك وقلب الواد يوعد؟
وعد: مش قادره اثق في تاني ياجدو ماشي لسه بحبو وكل ده بس الي باع مره هيبيع التانيه!! انا متلغبطه بجد..
الجد: مكنتش ناوي اخليكي تصلحي بس بعد مجالي امبارح وهوا بيعيط وبيقولي قد ايه بيحبك مهنش عليا يابنتي العمر مفهوش 6 سنين تاني يضيعو وانتو بعيد عن بعض اسمعي الي قلبك هيقولك علي النهارده يازينه امشي ورا قلبك النهارده يابنتي
“نزلت مع جدي وانا مصدعه من التفكير الفرح بدأ وهوا لسه مظهرش رقصت مع زينه واتبسطنا كلنا بس فاجأه الاغاني سكتت وحصل هدوء مرعب لحد مظهر هوا وهوا ماسك المايك”
سيف: من 6 سنين ضيعت من ايدي اغلي حاجه ف عمري كله غبائي مرحمنيش وقتها وبوظت كل حاجه والنهارده اخر فرصه اني احاول اصلح ده!! انا بحبك ياوعد واسف علي كل حاجه والمره دي مش هجبرك تسمحيني بس اقسم بالله لو مسمحتينيش هرمي نفسي من فوق التربيزا هااا قولتي ايه
وعد: انت عبيط ياض
سيف: هنتحر بقولك يالي معندكيش دم؟
وعد: انتحر انتحر خلصنا من الموال ده
سيف: طب بلاها انتحار متيجي نتجوز زي الناس الي هناك دي؟
وعد: يابني بس فرجت علينا الناس اخرس
سيف: ياناس قولولها حاجه والله بحبها
الناس: متوفقي بقا ياوعد الواد بيحبك
“بدأت اضحك ع الي بيحصل لحد م ماما جت جمبي هيا وجدو”
ماما: كفايه بقا الواد اتمرمط عشانك
الجد: نقول مبروك؟؟
وعد: همست ف ودن جدو..انا موفقه بس همرمطو شويه متفقين؟
سيف: سمعتك سمعتك الحقونااااااي دي وفقت
وعد: اخرس ياحيوان موفقتش
الجد: وفقت سمعونا زغروطه
وعد: ياجدووو؟؟؟؟؟
“بصيت لجدو وفاجاه لقينا سيف بيزغرط والناس ضحكت وجه جمبي وهمس ف ودني”
سيف: انا اسف علي كل الوقت الي ضاع بسببي بس انا قولتلك هنرجع وهكتب نفسي ب قلم مركر صح؟
وعد: انا وفقت عشان اربيك بس خد بالك يعني
سيف: بتموتي فيا فكك من الكلام ده وتعالي نرقص بقا
“شدني وبدأنا نرقص مع الناس وبدأت اضحك بعد وقت كبير اوي يمكن قلبي رجع صدقة واطمنلو تاني بس ده ميمنعش اني همرمطو وهاخد حقي تالت ومتلت مانا مش مهزقه يعني احم”
تمت😂♥️

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذكرياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى