روايات

رواية ذاكرة القلب الفصل الثاني 2 بقلم نجمة براقة

رواية ذاكرة القلب الفصل الثاني 2 بقلم نجمة براقة

رواية ذاكرة القلب الجزء الثاني

رواية ذاكرة القلب البارت الثاني

رواية ذاكرة القلب الحلقة الثانية

معتصم: الو
المتصل: كنت خايف الاقيك ميت يا معتصم
معتصم: انت مين
المتصل: مش فاكرني
معتصم : مش واخد بالي
المتصل: نسيت صوتي و وعدي ليك
معتصم: وعد ايه
المتصل: اني ها خد منـ، ـك اغلي حاجه عند، ك ، تحب افكرك ايه اللي اتقال اخر مره كلمتك فيها
معتصم: انت مين!!!! وعاوز مني ايه ، ايه التهريج ده
المتصل: مش فاكرني طبعاً ، طيب فاكر “هدي” هددددي اللي انت…
معتصم بذهول: ايمن!!!
المتصل: ااااايمن عليك نور ، ايمن اللي هيـ، ـحرق قلبك علي بنتك زي ما حر، قت قلبه علي امه ، فاكر حصل ايه ولا افكرك يا معتصم
معتصم بتوتر: انا معرفش ايه حصلها ، امك سابتني واختفت بقالها 8 سنين
المتصل: كداب انت عارف اختفت ازاي وحصلها إيه ، وانا وعدتك اني مش هسيب حقها ، وعلشان تعرف اني اقدر اوصل لنص بيتك روح شوف اوضة بنتك هتلاقي حاجه هتعجبك قوي
معتصم ينهض سريعآ: بنتي!!! … الووو!!
محدش رد عليه ف طلع يجري علي اوضة حبيبه زي المجنون ولما وصل شاف صورة “هدي ” محطوطه علي الكوميدينو ف بيجري عليها بسرعه ومسكها وفضل باصصلها بذهول
معتصم بذهول: مش ممكن ، الصورة دي وصلت هنا ازاي
حبيبه: بابا !! بتعمل ايه هنا
متعصم يخبيء الصوره ويجيبها بتلعثم: مـ مفيش ، هو مين دخل هنا النهارده
حبيبه: مفيش حد
معتصم: ازاي يعني مفيش حد… في حد دخل اوضتك
حبيبه: مين ده انا مشوفتش حد
معتصم بغضب: بقولك في حد دخل ، فين الحرس .. همااا فين
قال كده وهو طالع يجري ويدور علي قصي ف بيلاقيه واقف مع باقي الحرس عند البوابه ولما بيشوفه قصي بيسيب زمايله ويروحله بسرعه
قصي: في ايه يا باشا حضرتك كويس
معتصم: في حد دخل الڤيلا يا استاذ وحضرتك انت وزمايلك واقفين تتفرجو
قصي يخرج مسد’ س وهو يشير لباقي الحرس : انتو!! تعالو
زميله ياتي والباقيه خلفه: قصي باشا
قصي: مين دخل هنا النهارده
زميله: مفيش حد غير البنت اللي راحت تجيب الخضار ياباشا
قصي: متأكد
زميله: متأكد
معتصم بغضب: انا بقولك حد دخل ، حد غريب دخل هنا
قصي: طيب ايه اللي حصل سعادتك
معتصم: متسألنيش ، انا دلوقتي عاوز تفسير للي حصل ، ازاي حد غريب يدخل وانت متشفهوش
قصي: سعادتك هو بيقولك محدش دخل ولا خرج غير البنت ، والكاميرات موجوده ممكن حضرتك تشوفها ، ممكن تفهمني ايه اللي حصل وحد مين اللي بتتكلم عنه
معتصم: عاوز اشوف الكاميرات
قصي: تحت امرك معاليك اتفضل
خده وراحو هما الاتنين وحبيبه وراهم لغرفة المراقبه ودورو في تسجيلات الكاميرا وملقوش حاجه غريبه
قصي: اهو يافندم شوفت بنفسك
معتصم بتوتر: ازاي ده ( يضيف بغضب) في حد خا* ين هنا لازم اعرف هو مين
قصي: ماشي سعادتك ، بس ممكن بس حضرتك تقولي حصل ايه
معتصم: مفيش ، فتح عينيك كويس لو شوفت حاجه بلغني
قصي: حاضر ساعدتك
سابو معتصم وخد الصورة ومشي واول ما وصل اوضته كان هيتجنن لما بص لصوره اللي كان ماسكها ولقاها صورة مراته ام حبيبه مش صورة هدي ف وقف وبقا يزعق بعلو صوته لغيت ما اتلم البيت كله وفي مقدمتهم قصي
قصي: في ايه يا باشا
معتصم بغضب: ايه اللي غير الصوره دي ، البيت في خاين ، وانا لازم اعرف هو مين حالا
قصي: مالها الصوره ممكن اشوف
معتصم يوريه الصوره: الصوره دي اتغيرت
قصي: مش فاهم ساعدتك يعني ايه اتغيرت
معتصم: يعني كانت صورة واحده تانيه
قصي: كانت صورة مين… ممكن حضرتك تفهمني في ايه علشان اعرف اتصرف
معتصم بجنون: معرفش… فين حبيبه… حبيبه فين!!!
قصي: تحت ساعدتك
معتصم يجري ناحية الجنينة: حبيبه!!!! حبيبه انتي فين حبيبه!!!
معتصم يركض خلفه: ياباشا فاهمني في ايه
معتصم: فين حبيبه ، بنتي فين
حبيبه من الخلف: انا هنا يا بابا
معتصم يركض اليها ويتفحصها: انتي كويسه حد قربلك
حبيبه: لا انا كنت في اوضتي ، في ايه
معتصم: مفيش انتي من النهارده هتباتي في اوضتي ومش هتخرجي منها
حبيبه: ازاي يابابا هتحـ، ـبسني كمان في الاوضه
معتصم بغضب: اسمعي الكلام ، لما اقول تفضلي في الاوضه يعني تفضلي في الاوضه
حبيبه بدموع: ليه هو انا مش انسانه من حقي اعيش زي الناس ، مش كفايه طول عمري محبو، سه في البيت كمان هتحـ، ـبسني في الاوضه ، ليه يا بابا نفسي افهم
معتصم: انا قولت كلمه وتتنفذ من غير نقاش مش هتخرجي من الاوضه يعني مش هتخرجي ، امشي معايا
مسك ايدها عشان يدخلها ف شدتها منه بغيظ
حبيبه: مش هدخل!!! كفايه بقا كفايه انا تعبت من العيشه دي ، انا بنتك مش اسيره عندك
معتصم: بتعلي صوتك عليه يا حبيبه
حبيبه: ايوه عشان انا تعبت
معتصم يمسك مرفقها بعـ ، ـنف: تعبتي!!! طيب قدامي قدااامي !!!
حبيبه تشد يدها: مش داخله
معتصم بغضب: حبيبه!!!!
قصي: لو سمحت سعادتك براحه ، حضرتك خايف من ايه احنا مأمنين الڤيلا كويس
معتصم: هو فين التأمين ده بقا حد بيدخل ويخرج بمزاجه وتقولي مأمنين
قصي: مع احترامي لسعادتك بس مفيش حد دخل ولا حد خرج ، ولو كده قولي ازاي وامتي
معتصم: معرفش حد دخل وخلاص
قصي: حضرتك شوفته
معتصم: لا هو كلمني وقالي انه دخل
قصي: كلمك امتي
معتصم: دلوقتي
قصي: طيب ممكن اشوف رقمه وانا اجبهولك لغيت عندك
معتصم: تعاله معايا
طلعو فوق ومسك التليفون وادهوله
معتصم: اهوووو شوف بنفسك
قصي يتفحص الرقم: ايه ده يا فندم
معتصم: ايه
قصي: حضرتك بتقول ان دلوقتي كلمك ، واخر مكالمه عندك كانت امبارح
معتصم يخطف منه التليفون: ازاي ده …. ايه ده!!! ٠ الرقم راح فين … انا متاكد ان حد اتصل بيه
قصي: طيب ازاي يافندم فينه
معتصم بجنون: معرفش ، معرفش بس انا متأكد ان حد كلمني
قصي: ولا يهمك يافندم هندور واكيد لو في حاجه هنعرف ، ارتاح ساعدتك
معتصم بجنون: يعني ايه ارتاح ، بقولك حد اتصل بيه
قصي: مصدقك يافندم … فاطمه!!!! اعملي قهوه للباشا وهاتي الدوا ، اهدي سعادتك عشان صحتك
معتصم يجلس علي طرف سريره: مش ممكن!!! … خلاص امشي امشي وسيبني دلوقتي
قصي: تحت امر سعادتك
مشي وسابو هيجنن بسبب اللي حصل وهو مش عارف ازاي الصوره اتغيرت وهو مش فاكر انه سابها من ايده لحظة ، وازاي قدر يوصل لتليفونه ويحذف الرقم ، وازاي وصل لاوضة حبيبه ومحدش شافه ولا حتي الكاميرات صورته ، وفي الوقت ده كان قصي وصل عند حبيبه في الجنينة ف لقاها قاعده ودموعها علي خدها ف قعد قدامها وفضل باصصلها شويه
قصي: تسمحيلي اتطـ، فل واسألك حزينه ليه
حبيبه بدموع: حزينه علي اللي بيحصل ، هو انا مش من حقي اعيش زي كل الناس ، انا ليه بيحصل معايا كده ليييه!!
قصي: واضح ان والدك نفسيته تعبانه ، متزعليش منه
حبيبه بدموع : بس انا تعبت ، كرهت نفسي ، وزهقت من الحياه كلها ونفسي امو* ت
قصي: وانتي شوفتي فين الحياه دي علشان تزهقي منها
حبيبه: اديك قولت ، انا مشوفتش الحياه اسمي عايشه بالكد، ب ، بس لامتي هفضل كده
قصي: لغيت ما انتي تقولي كفاية كده ، شوفتي تراجع ازاي عن حبـ، ـسك في الاوضه لما رفضتي ، اهو انتي كان لازم يكون ليكي راي كده من زمان
حبيبه: مكنتش بقدر ده بابا ومعرفش حد غيره
قصي: انا مش بعصـ، ـيكي عليه بس انتي عمرك ما هتعرفي حد غيره طول مانتي راضيه بالامر الواقع وساكته ، طالبي بحقك وهو لما يلاقيكي مُصره هيوافق
حبيبه: طيب ازاي وانا عمري ما قولت لا وبسمع كلامه في كل حاجه هاجي دلوقتي واتمر، د
قصي: جربي تعملي اللي انتي عاوزاه ، انتي كبرتي مبقتيش صغيره ، اقولك حاجه
حبيبه: قول
قصي: اخد الحق عمره ما كان عيب حتي لو بطريقة الكل يشوفها غلط
حبيبه: يعني ايه
قصي: يعني قدامك فرصه كبيره تعيشي حياتك جربي تعيشي ومتساليش في حد اعتبري ان كل يوم بتعيشيه هو اخر يوم ليكي وانطلقي ، الحقي اللي باقي في اجمل ايام عمرك
حبيبه: بردو مش فاهمه
قصي: ابسطهالك ، مستعده تنطلقي؟!
حبيبه: ازاي
قصي: لو مستعدي قولي وانا هعرفك ازاي
حبيبه:
قصي: ايه
حبيبه: انا خايفه
قصي: خايفه من ايه
حبيبه: خايفه اعمل اللي بتقوله اندم ويطلع هو عنده حق
قصي: ان ممكن حد يأذ، يكي يعني
حبيبه: اه
قصي يبتسم: انتي كده بتهنيني انا
حبيبه: ليه
قصي: علشان انا عمري ما استلمت حراسه حد وحصله خدش قد كده ، ثقي فيه
حبيبه تبتسم: مش شايف انك بتتكلم معايا ولا كأننا صحاب
قصي : لو قولتلك اني من اول مره شوفتك فيها وانا حاسس اني اعرفك من زمان هتصدقيني
حبيبه تشرد في النظر اليه: بجد
قصي: بجد
حبيبه: غريبه
قصي: ايه هو الغريب
حبيبه: لان ده نفس احساسي انا حاسه اني اعرفك من اول ما شوفتك ، واهو مخدتش وقت علشان اتكلم معاك ونقرب شويه
قصي: مش قولتلك
حبيبه: طيب وده معناه ايه ، ليه حسين كده
قصي: لما تقوليلي مستعده انطلق هقولك ليه
حبيبه بإبتسامة: موافقه انطلق بس انا همشي وراك وانت تقولي اعمل ايه
قصي: اوك
حبيبه: طيب هنعمل ايه
قصي: هنعوض كل اللي فاتنا
حبيبه: ازاي
قصي: بعد ما كله ينام هعرفك ازاي
حبيبه: يعني ايه
قصي : وقتها هتعرفي بس متناميش
حبيبه بإبتسامة: ماشي
#حبيبه
من وقت ما سابني ورجعت اوضتي وبابا بيتكلم معايا علشان اخليني في اوضته ولكن انا كنت برفض بتمرد علشان كر، هت الاوامر والسجن اللي عايشه فيه و هو مكنش عجبه واتعصـ،ب عليه ف خرج وقفل عليه بالمفتاح ولأني كنت واثقه ان قصي هيعرف يوصلي اللي عاوز يقوله ويفهمني انطلق ازاي انا متعصبتش ولا اتكلمت وبعد ما الكل نامو سمعت خبط علي شباكي ف فتحت بسرعه ف لقيته طالعلي علي سلم
حبيبه باندهاش: انت بتعمل ايه
قصي بإبتسامة: بنطلق ، اصل انا زيك عمري ما عشت طفولتي ولا مرهقتي ولا حتي شبابي والنهارده قررت نعيشهم سوا
حبيبه: ازاي
قصي يمد له يدها: تعالي
حبيبه: اجي فين
قصي: انزلي معايا
حبيبه: لا مقدرش هخاف
قصي: انا جمبك
حبيبه: مقدرش
قصي يمد يده: انا قولتلك اني جمبك ، خليكي واثقه فيه
معرفش حاجه عنه غير اسمه بس حاسه نحيته بثقه والاطمئنان لدرجه اني حطيت ايدي في ايده ونزلت معاه من غير ما افكر في بابا ولا ايه ممكن يحصل لو حد شافني، كنت مطمنه انه هيحميني ومش هيحصل حاجه وحشه .
وروحت معاه كنت فاكره اننا هنقعد في الجنينة نلعب او نعمل اي حاجه بس ده محصلش وخدني برا من الباب الخلفي وشوفت الشارع اللي مشفتهوش من سنين وبقيت قاعده في العربيه ببص علي الناس والعربيات اللي معدي وانا مش مصدقه اني طلعت من البيت ، معقول انا دلوقتي في الشارع وسط ناس كتير وزيي زيهم
قصي بإبتسامة: ده انتي شكلك مشوفتيش ناس بقالك سنين
حبيبه تنظر لشارع بذهول: لا شوفت ناس بس مشوفتش الشارع ، او شوفته كام مره زمان بس حقيقي نسيت شكله لاني اصلا كنت تعبانه ومش مركزه في الطريق
قصي: هو انتي كنتي تعبانه بايه
حبيبه: كنت مريضة قلب ، بس ده زمان دلوقتي انا خفيت
قصي: بجد!! طيب وازاي خفيتي
حبيبه: عملولي عمليه
قصي: عملية ايه
حبيبه: بابا قالي ركبولي دعامات او حاجه زي كده
قصي: دعامات اممم غريبه شويه ، بس المهم انك بقيتي كويسه دلوقتي
حبيبه: اه الحمدلله
قصي: معندكيش اخوات طبعا
حبيبه: لا ماما مجابتش غيري وماتت اصلها كانت تعبانه زيي
قصي: علشان كده والدك بيخاف عليكي؟!
حبيبه: اه اصله كان بيحب ماما قوي ، وخايف اروح منه زيها
قصي يبتسم: عنده حق بصراحه انا لو كان عندي بنت جميله زيك هعمل كده واكتر
حبيبه تبتسم بخجل: شكرا ( تضيف بعد صمت) انا لغيت دلوقتي معرفش عنك حاجه
قصي: اسمي قصي
حبيبه: دي الحاجه الوحيدة اللي عرفاها
قصي: لازم تعرفي كل حاجه يعني
حبيبه: لو معندكش مانع
قصي بإبتسامة: قصتي طويله شويه بس ممكن نقسمها
حبيبه: طيب قول
قصي: انا عندي 32 سنه معايا اخ واحد و يتيم الاب من صغري وامي هي اللي ربتنا انا واخويا
حبيبه: ربنا يخليهالك
قصي: الله يرحمها ، ماتت هي كمان
حبيبه: الله يرحمها
قصي: متشكر ، يلا بقا مش هنضيع الوقت في الكلام
حبيبه: ايه ده
قصي: عاملك مفاجأة
حبيبه: مفاجأة ايه
قصي: لو قولتلك مش هتكون مفاجأة
قال كده وهو ماسك في ايده قماشه سوده علشان يحطها علي عنيه، وبعدين بيربطهالي ويمشي بينا شويه بالعربية وبعد شويه بيوقف وينزل ويفتحلي من الناحية التانية ويطلعني وكل ما أساله رايحين فين يقولي هتعرفي لغيت ما وصلنا لمكان تاني وهو ماسك ايدي وهناك قالي وقفي، وبعدين شال القماشه من علي عنيه ولما فتحت اتصدمت من اللي شوفته

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذاكرة القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى