روايات

رواية دوار العمدة الفصل الثاني عشر 12 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الفصل الثاني عشر 12 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الجزء الثاني عشر

رواية دوار العمدة البارت الثاني عشر

دوار العمدة
دوار العمدة

رواية دوار العمدة الحلقة الثانية عشر

طلعت هنادي شقتها وهي منهارة من العياط مسكت تليفونها تتصل علي طارق
طارق جوه الفصل التليفون يرن ميعرفش يرد يقفله
هنادي وهي بتعيط / يعني اروح لمين دلوقتي حتي طارق بيقفل التليفون
…….
بالأسفل
الحاجة أمينه للعمدة/ هو ده كل اللي حصل امبارح واني قولت خلاص أهي اول وآخر مرة تعملها
شوق/ لا يامرات عمي لو متشدش عليها من الأول هتعملها تاني
العمدة/’لما الكبار يتكلموا الصغار يتكتموا
شوق/ بقي كده ياعمي طيب اني طالعه شقتي
الحاجة امينه/ ادخلي اعمليلنا شاي يا شوق وشوفي هدي نايمه لحد دلوقتي ليه خليها تنزل علشان تجهز الغدا
شوق/ حاضر يامرات عمي
العمدة/ بالراحة علي البت شوية ياحاجة
الحاجة امينه/ واني قولتلها حاجة اني بقولها تعملنا شاي
العمدة/ اني مش اقصد شوق اني بتكلم علي مرات طارق البت لسه صغيرة ومتعرفش حاجة واحده واحده عليها وهي هتتعود علي أطباعنا
الحاجة امينه / مااني قولت كده بردو وكنت بتكلم معاها بالراحة دخل محسن ومراته ولعوا فيها اكتر
العمدة / ماانتي عارفة محسن مكنش عايزة الجوازة دي تتم وميصدق يلاقي حاجة علشان يعمل مشكلة
الحاجة أمينه / أهم حاجة طارق ميعرفش حاجة علشان الموضوع مش يكبر
العمدة/ اني من ناحيتي هقفل علي الموضوع ده نهائي وطالما انتي كلمتيها وقالتلك مش هتعمل كده تاني يبقي خلاص
واني بقى ليه حساب مع محسن علشان مش عايز كل شوية مشاكل تيجي من ناحيته
الحاجة امينه/ عين العقل ياحاج
…………………
في القاهرة
وائل في التليفون / لأ لسه موصلتش المصنع
بثينه/ طب اول متوصل لو قابلت بابا خليه يفتح تليفونه عايزة اكلمه
وائل / طيب متنسيش بقي تكلميه في موضوعنا
بثينه /حاضر بس بقول بلاش دلوقتي يا حبيبي نستني شوية
وائل /وليه التأخير يا حبيبتي الفكرة اللي قولتهالك دي هتكبر المصنع وتزود الإنتاج
بثينه /طيب متكلم بابا واهو كمان تعرف تقوله علي تفاصيل المشروع انا مبفهمش حاجة في شغلكو
وائل / يا حبيبتي انتي ليكي دلال علي والدك وهتقدري تقنعيه
بثينه / بالعكس بقي انت اللي هتقدر تقنعه اكتر بالمشروع لأنك فاهم هتعمل ايه
وائل / خلاص يا بثينه براحتك
بثينه/ ايه يا حبيبي انت زعلت
وائل / لأ خلاص مفيش زعل ولا حاجة انا كان غرضي المصلحة وبس
بثينه /خلاص هكلم بابا متزعلش بقي
وائل بفرحه / مش زعلان يا حبيبتي متحرمش منك
يلمح كامليا واقفه على الطريق
بثينه/ تحب تاكل ايه على الغدا
وائل / ايه حاجة من ايدك بحبها
بس هقفل معاكي دلوقتي علشان اركز في الطريق
بثينه /’مع السلامة يا حبيبي
يقف طارق أمام كامليا وينزل من العربيه
وائل ببتسامة / صباح الخير يا بنت خالتي
كامليا في محاولة لتجاهل وائل / كويسه
وتتركه وتمشي
وائل / استني رايحه فين واضح إنك متأخرة ومش لاقيه تاكسى يوصلك هوصلك انا
كامليا /لا متشكرة
وائل / يبقي لسه زعلانه
كامليا/ هزعل من ايه
وائل /طب اسبتيلي انك مش زعلانه واركبي علشان أوصلك
كامليا/ لا متشكرة
وائل / عاجبك كده يعني الناس بتتفرج علينا والجو كمان بيمطر هتتبهدلي وانتي رايحه الجامعة
كامليا باستسلام / ماشي علشان بس الجو مش اكتر
وائل ببتسامة/ أوك حتي مش عايزة تقولي علشان خاطرك
بس مش مهم يكفي إنك مكسفتنيش
ركبت كامليا في الكرسي الخلفي
وائل /اخبارك ايه يا كامليا
كامليا/ الحمد لله
وائل /عرفت إنك دخلتي الجامعة وهتبقي مهندسة تعرفي إنك كبرتي في نظري اوي لانك مستسلمتيش لحزنك وفكرتي صح
كامليا/ مفيش حاجة تستاهل اني أحزن عليها ومستقبلي أهم من أي حاجة
وائل بارتباك / طبعاً مستقلبك أهم من كل حاجة بس أهم مني معقول
كامليا/ وانت بقى تبقي ايه علشان تكون مهم بالنسبه ليه
وائل / معقول نسيتي حبنا بالسهولة دي
كامليا/ بصراحة انا مندهشة من كلامك ومش عارفة جبت العشم ده منين علي العموم نزلني هنا
وائل يوقف بالعربية
كامليا/ حسابك كام ياسطا
وائل ينظر لها بدهشة
كامليا / معلش متزعلش بس انا اتعلمت منك إن مفيش حاجة بدون مقابل
تضع يدها في الحقيبة وتخرج بعض النقود وتضعهم أمام وائل وتتركه وتذهب
وائل / اتغيرتي اوي يا بنت خالتي بس بقيت احلي من الأول
وقوية هي دي البنت اللي نفسي فيها بجد
……………………….
في كفر النجعاوي
محسن في الأرض يتصل ب طارق
محسن/أخيرا فتحت التليفون
طارق /خير يا محسن في حاجة
محسن/ قلقت عليك يااخويا ايه كنت قافل تليفونك ليه
طارق / كان عندي حصه ومعرفتش ارد علي التليفون في حاجة
محسن/ كنت عايز أتكلم معاك شوية انت لسه في المدرسة
طارق /لأ انا خلصت شغل بس هعدي علي نرمين اخدها معايا في الطريق
محسن/ يعني انت لوحدك
طارق /آه انا في العربية ليه في ايه يا محسن قلقتني
محسن /متقلقش قوي كده بس هو بردو موضوع ميتسكتش عليه
هنادي تتصل ب طارق
طارق/ طيب بسرعة معلش أصل هنادي بتتصل ودي مش أول مره
محسن/ اني عارف هي عايزة ايه ماهو زي مبيقولوا يقتل القتيل ويمشي في جنازته عايزة تسبق وتكلمك علشان تآلف أي قصة وخلاص
طارق /محسن انا لسه مخلص شغل ودماغي مصدعه عايزة اروح اخد حبيتين للصداع وانام شوية قولي في ايه
محسن / شوف يااخويا اني بس علشان خايف عليك وعلي مصلحتك ومش عايز حد يجيب سيرتنا في البلد هقوله إن اللي عملته مراتك ده عيب في حقنا
طارق بقلق/ في ايه يا محسن هنادي عملت ايه
محسن/ يرضيك مراتك ترد عليه وتعلي صوتها علشان بتكلم في الأصول
طارق /لا طبعا ميرضنيش بس انا عايز أفهم الموضوع
محسن/ مراتك امبارح طلعت من البيت علي انها رايحه المدرسة تقوم تروح لأمها من غير متقول لحد من البيت وراجعه بعد العصر
طارق / هنادي عملت كده
محسن/ هي قالت لأمي كده بعضمة لسانها وأبقى أسأل امي لأ ومش كفاها كده ابن عمها كمان موصلها لحد البيت وواقفه تتكلم معاها ولا كأن في رجاله في البيت ولا عامله حساب لحد
طارق / مش معقولة يا محسن هنادي تعمل كده انا عارفها كويس ولو كانت راحت بيت أبوها كانت كلمتني
محسن /طيب اني كداب هقولك بقي علي الكبيره
مراتك امبارح بالليل كانت واقفة في البلكونة ولا مؤاخذة يعني كانت لابسه كده ملوش لزوم الوصف يعني واني بعتلها شوق علشان تقفل باب البلكونة وتدخل جوه وسمعت كلام من شوية عيال كانوا معديين من تحت البيت بلاش اقولك قالوا ايه علشان دمك ميتحرقش
طارق مستمع لكلام محسن في ذهول / انت بتقول ايه يا محسن مستحيل يكون ده اللي حصل
محسن/ اتصل بأمي واسألها طالما مش مصدقني
طارق/ اقفل دلوقتى يا محسن
يقفل طارق ويتصل بهنادي
هنادي تمسح دموعها
هنادي/ ايوه يا طارق انت مبتردش عليه ليه
طارق / بتتصلي كتير ليه في حاجة
هنادي ببكاء / كنت عايزة اتكلم معاك
طارق /قولي اللي عندك
هنادي/ في ايه يا طارق بتكلمني كده ليه
طارق /يا بنت الناس انا لسه خارج من المدرسة ودماغي هتنفجر من الصداع قولي في ايه خليني اروح استريح
هنادي ببكاء / اخوك غلط في حقي وقالي كلام وحش انت لازم تجيبلي حقي
طارق /محسن
هنادي/ ايوه اخوك محسن
طارق/ طب قوليلي اللي حصل
هنادي/’كنت واقفك مع الحاجة تحت وقعد يزعقلي واني مرضتش ارد قولت اكلمك الأول
طارق/ هو دا كل اللي حصل
هنادي /ايوه هو ده اللي حصل اني معملتلوش حاجة هو اللي بيكرهني
طارق / يعني مروحتيش بيت ابوكي امبارح من غير متقولي لحد في البيت
تسكت هنادي
طارق/ مبترديش ليه حصل ولا محصلش
هنادي/ حصل بس انت متعرفش باقي الحكاية
طارق / يعني حصل وروحتي من غير معرف ولا قولتي كمان لابويا وقفتي مع ابن عمك قدام البيت ولا لأ
هنادي/ مين اللي قالك الكلام ده
طارق بانفعال/ حصل ولا لأ
هنادي/ حصل بس اني مكانش قصدي هو اللي نادي عليه
طارق /كنتي واقفه في البلكونة امبارح في وقت متأخر بالليل ولابسك مكشوف ولا لأ
هنادي/ اني كنت واقفة في البلكونة ايوه حصل بس اني كنت لابسه عباية من بتوع البيت مين قالك إن لبسي كان مكشوف
طارق / يعني حصل كل ده وكمان زعلانه من كلام محسن ليكي كويس بقي اني مكتتش موجود وقتها لاني معرفش كنت هعمل ايه
هنادي /يعني سبت شتيمة اخوك ليه ومسك في الحاجات دي
طارق بغضب/ هنادي اقفلي ومش عايزك تتصلي بيه نهائي انتي سامعه
هنادي/ ماانت لازم تسمعني انت كده بتظلمني طارق رد عليه انت سكت ليه
الو….الو….طارق انت قفلت
قفلت هنادي التليفون وظلت تبكي
……….
في شقة طارق
طارق لنرمين بغضب/ اتغدي انتي انا داخل انام
نرمين/ مالك يا طارق في حاجة مزعلاك
طارق /لأ بس تعبان شوية وعايز انام
نرمين/ انا مليش نفس للأكل شوية كده لما تصحي نبقي ناكل مع بعض
طارق/ طيب بس لو شغلتي التليفزيون بلاش تعلى الصوت علشان مصدع
نرمين/ لأ انا هدخل اوضتي
………………………
في شقة وائل
بثينه واقفه في المطبخ
يدخل وائل من باب الشقة
وائل ببتسامة/ ايه الروايح اللي تفتح النفس دي
بثينه/ غير هدومك الغدا جاهز
يدخل وائل المطبخ / تسلم ايدك يا حبيبتي
ايه دا انتي عاملة بطاطس محمره هو دا الغدا هههههه
بثينه تخبطه علي ايده/’متمدش ايدك في الأكل قبل ميتحط علي السفرة وبعدين انا عاملة فراخ ومكرونة البطاطس دي علشان نفسي راحت لها قولت اعملها
وائل بغمز/’ايه هو حصل ولا ايه
بثينه /’مش عارفة بس حاسه كده إن نفسي مفتوحة اوي النهاردة
وتخرج بثينه بطبق البطاطس
بثينه / هات الكاتشب معاك يا حبيبي
وائل /’حاضر
ترجع بثينه المطبخ وتفتح الفرن
وائل يقبل يدها
بثينه ببتسامة/ انت كمان واضح إن رايق اوي
وائل / بصراحة بقي بعد مكلمتك لباباكي واضح كده إن المشروع هيتنفذ قريب باباكي طلب مني كل التفاصيل عن المشروع
بثينه / بجد يبقي اطمن بابا لما بيحط حاجة في دماغه بينفذها
تعرف إنك فيك كتير من بابا
وائل / ههههه طب يلا بقي علشان انا واقع من الجوع هدخل اغير هدومي
……………………….
في منزل العمدة
هدي تضع الغدا علي السفرة
هدي للحاجة امينه/ هي هنادي مرحتش المدرسة النهاردة ياامه الحاجة
الحاجة امينه/ لا يا بنتي مرحتش اطلعي قوليلها تنزل تتغدا مفطرتش ولا نزلت من الصبح
هدي / حاضر
تدخل شوق/ انتي خلصتي الغدا يا هدي اني كنت نازله أساعدك
الحاجة امينه/ اطلعي يا هدي لسلفتك وانتي يا شوق تعالي عايزاكي في كلمتين
تقرب شوق/ خير يا مرات عمي
الحاجة أمينه / خير هو أني عمري جيتلك بشر
شوق/ شوفي يا مرات عمي لو كنتي عايزة تكلميني في اللي حصل الصبح فأني
تقاطعها الحاجة امينه/ طلعي هنادي من دماغك يا شوق احنا مش عايزين مشاكل كل شوية
شوق/ اني اللى يجيب مشاكل بردو
الحاجة أمينه / يعني انتي الصبح شايفة الموضوع مولع علي الآخر يقوم تقولي كلمتين ملهمش لازمة علشان تولع زيادة
شوق/ واني مجبتش حاجة من عندي هو ده اللي حصل لما طلعتلها كانت لابسه بتاع كد شفاف وجسمها كله يعني
تقاطعها الحاجة امينه/ هنفرض إن ده اللي حصل مع أني مش مصدقه بس ميصحش إنك لما تشوفي حاجة تيجي تقوليها لو عايزة مصلحتها كنتي كلمتيها بينك وبينها ونصحيتها بدل ماتيجى تفضحيها كده قدامنا عارفة لو الكلام دا وصل جوزها ممكن يحصل ايه
شوق/ عندك حق يا مرات عمي بس هي حرقت دمي الصبح لما صوتها علي على محسن وردت عليه
الحاجة امينه / هو اللي غلط فيها وفي اهلها وعمك مش هيسكت علي اللي حصل الصبح
……………
في شقة هنادي
جرس الباب يرن تقوم هنادي من علي السرير وهي بتمسح دموعها
تفتح الباب
هنادي/ أم حامد اتفضلي
هدي/ ايه ياهنادي انتي حابسه نفسك في الشقة ولا ايه
هنادي/ لا ابدا بس تعبانه شوية
هدي/ طب انزلي معايا اتغدي ونقعد مع بعض نفك شوية قعدتك دي هي اللي تعباكي
هنادي/ معلش ياام حامد اني مش قادرة أكل ولا أنزل تحت
هدي/ ليه بقي عامله إضراب وبعدين ايه حكاية أم حامد دي اللي عماله تقوليها كل شوية احنا مش أخوات واتفقنا اني أقولك هنادي وانتي تقوليلي هدي
هنادي ببكاء / طبعا أخوات
تقرب منها هدي وتحتضنها / مالك يا هنادي حد مزعلك
هنادي/ اني هقولك علي كل حاجة وشوفيني اني غلطت في ايه
……………………..
في شقة طارق …في المساء
نرمين/ ايه ياطارق قومت ليه الأكل مش عاجبك
طارق / لا انا شبعت تسلم ايدك
نرمين/ استني اقعد عايزة اتكلم معاك
طارق/ خير
نرمين/ انت زعلان مني
طارق/ وهزعل منك ليه كل الحكاية اني مصدعه شوية هقوم اعمل كوباية شاي واخد باندول وانام
نرمين /ايه حكاية النوم معاك النهاردة أنت مش لسه صاحي
طارق/ هقعد اعمل ايه
نرمين / هدخل اعمل نسكافيه ونقعد قدام التليفزيون
طارق / ماشي
نرمين/ طيب انا هشيل الأكل ودورلنا علي حاجة حلوة كده نتفرج عليها
طارق /بس ياريت متحرقيش حاجة في المطبخ
نرمين /يوووه بقي انت مش عايز تنسى اللي حصل امبارح
طارق /هو ده موضوع يتنسي بردو
نرمين/ معلش استحمل انا لسه بتعلم بردو
طارق/ وذنب معدتي انا ايه
نرمين/ يعني معجبكش الأكل النهاردة
طارق/ بصراحة في تقدم ملحوظ يجي منك بردو
نرمين/ ههههه ماشى بس ابقي قول لأمي علشان مبهدلاني بسبب موضوع الطبخ ده
اقولك كلمهم وحشوني
طارق /ابقي اتصلي بيهم
نرمين/ ايه مش هتتصل بمراتك ولا ايه
طارق بارتباك/’زمانها نايمه دلوقتي
نرمين/ حد ينام الساعة تمانيه بردو
طارق/ أصلها بتصحي بدري
نرمين/ لأ وأنت الصادق دي تلاقيها كانت بتنام في بيتهم مع الكتاكيت هههههههه
طارق/ نرمين محبش تتكلمي كده علي هنادي
نرمين/ ايه ده انت زعلت انا كنت بهزر
………….
في منزل كامل
كامل بغضب/ ايه يا سعدية متنامي بقي اني مش عارف انام منك عماله تتقلبي وقلقتي نومي
سعدية/ مش عارفة مش مستريحه وقلبي واكلني علي هنادي
كامل /جرا ايه يا سعدية انتي كل شوية تقولي هنادي. ..هنادي ايه معندكيش أي موضوع تاني تتكلمي فيه
سعدية/ ايه ياراجل انت بتغيير من بنتك ولا ايه
كامل/ لا بس هي مش كانت عندك امبارح واطمنتي عليها
سعدية/ هي قعدت ولا لحقت أتكلم معاها
كامل/ انتي عايزة بقي كل شوية تجيلك هنا ولا ايه بنتك اتجوزت وخلاص بقي ليها بيتها سبيها تعيش ونامي بقي اني تعبان طول النهار في الغيط
…………….. ……..
في شقة هنادي
هنادي نايمه علي السرير ماسكه التليفون في ايدها
هنادي/ ايه ياطارق مش هتتصل بردو للدرجة دي هونت عليك
واني اللي كنت فاكره لما اكلمك هتنصفني وتجيبلي حقي
تبكي هنادي
……
طارق ممسك التليفون ورقم هنادي قدامة علي التليفون
بيفكر يتصل ولا يسيبها شوية
طارق/ لأ خليها كام يوم علشان تحس بغلطتها
يضع التليفون بجواره ويغمض عينيه لينام
….
هنادي تستسلم للنوم بعد أن فقدت الأمل في إتصال طارق بيها
……………………
في الصباح
الجميع علي السفرة
هنادي نازله من فوق
هنادي/ صباح الخير
العمدة/ صباح الخير يابنتي تعالى افطري
هنادي /معلش ياابه الحاج اني متأخرة علي المدرسة
العمدة / هتكسفيني ولا ايه
تدخل هنادي بحرج
يقوم محسن بضيق/ انى رايح الغيط ياابه عايز مني حاجة
العمدة/ ابقي عدي علي الجمعيه شوف الكيماوي جه ولا لسه اني سألت امبارح قالوا هيجي النهاردة وهيصرفوه للناس متنساش تاخد حيازة الأرض معاك
محسن/ شويه كده ياابه هروح الغيط الأول تكون الجمعية فتحت انت عارف بيفتحوا متأخر
العمدة $ اقعدي هنا جاري يا هنادي
يقوم سعيد ويقعدها
العمدة لهنادي/ انتي مش عجباني اليومين دول مش بتاكلي ليه يا بنتي
هنادي تمد ايدها وتقسم رغيف عيش وتاكل لقمه صغيرة
الحاجة امينه /هو ده أكل يا بنتي دا ولا النمل يعمل كده
شوق/ سبيها علي راحتها يا مرات عمي نفسها هتتفتح لما طارق يجي
الحاجة امينه/ بالحق يا بنتي انتي بتطلعي بدري من المدرسة النهاردة
هنادي /كل خميس بطلع بدري ساعة
الحاجة امينه /طيب كويس علشان تيجى تطبخي لجوزك اني هطلعلك كل حاجة من التلاجة وانتي بقي لما تيجى ابقي اطبخي هنادي/ حاضر ياامه الحاجة
تقوم هنادي
العمدة/ كملي فطورك يا بنتي
هنادي/ الحمد لله …شبعت وبعدين هتاخر علي المدرسة
عايزين مني حاجة
الحاجة امينه/ سلامتك يا بنتي خلي بالك من نفسك
تخرج هنادي
العمدة/ هي بتروح المدرسة لوحدها يا حاجة
الحاجة امينه /لأ بتقول بتروح مع بنت صاحبتها من البلد
العمدة/ طيب كويس أهو ونس معاها في الطريق
اني هروح للحاج ممدوح شيخ البلد كنت معدي عليه امبارح وقالي عايزني في موضوع واني قولتله بكره علشان الوقت كان متأخر
الحاجة امينه /طيب ابقي ابعتلنا شوية فاكهة مع حد من الانفار اللي في الغيط
العمدة/ حاضر بس زودي في الأكل علشان تبقي تطلعي عشا لطارق وعروسته مش لازم يعني يتعشوا معانا انتي فاهمه بقي يا حاجة
الحاجة امينه ببتسامة/ فاهمه يا حاج
تنظر شوق لهدي وهي بتلوي بوقها
شوق بهمس/ شوفتي يااختي حماكي وحماتك بيقولوا ايه
هدي/ وانتي مكنتيش عروسة ياام محمود هههههههه
شوق/ اني؟! حسره عليه
الحاجة امينه / بطلي غمز يا شوق ياما ادلعتي متبقيش زي القطط تاكلي وتنكري
هدي/ هههههههههه
شوق/ عجبتك قوي يااختي
هدي/ اني قايمه اشوف العيال البسهم هيتاخروا علي المدرسة ههههههههه
……………..
بعد خروج هنادي من المدرسة
سماح / تعالي معايا نشتري حاجة يا هنادي
هنادي/ لا مش هينفع
سماح / يابت احنا طالعين بدري النهاردة
هنادي/ أصل طارق جاي النهاردة وبعدين يااختي اني بقيت أخاف من مشاوريك
سماح بغمز/ هو العريس جاي النهاردة يابختك ياعم
هنادي /ايوه انبروا فيها أصلها ناقصاكي كمان اني ماشية سلام
………… .
الحاجة امينه في المطبخ / يعني ايه الكلام ده
هدي /معرفش ياامه الحاجة سعيد اللي قالي كده
الحاجة امينه /دا عريس ازاي يعني ميجيش في أيام اجازته
هدي/ سعيد كلمه الصبح يطمن عليه وسأله هتيجي النهاردة قاله لأ مش جاي الاسبوع ده
الحاجة امينه / هاتيلي التلفون اكلمه
هدي تتصل/ تليفونه مقفول نستني شوية يمكن يفتحه
الحاجة امينه / اني عامله علي اللي هترجع من المدرسة دي هقولها ايه
هدي/ يمكن عندها خبر
تدخل هنادي
هنادي ببتسامة / مساء الخير
الحاجة امينه/ حمدا لله علي السلامة
اطلعي غيري يا بنتي
هنادي/ حاضر اني هطلع اغير وأنزل علي طول علشان اطبخ
الحاجة امينه / لا يا بنتي هدي اللي هتطبخ انتي جايه من المدرسة تعبانه
هنادي/ لا اني مش تعبانه هطلع وأنزل علي طول
تطلع هنادي جري على السلم وهي فرحانه
تخرج شوق من شقتها
شوق / علي مهلك يا حبيبتي وانتي طالعه لتوقعي
هنادي/ ازيك يا ام محمود
شوق مش انتي بخير يبقي اني كمان بخير
هو طارق مش كلمك النهاردة
هنادي بارتباك / لا مكلمنيش ليه في حاجة
الحاجة امينه من تحت / شوق تعالي عايزاكي
هنادي/’هو في ايه ياام محمود
الحاجة امينه/’اطلعي يا هنادي شقتك وانتي يا شوق انزلي عايزاكي
تطلع هنادي شقتها تمسك تليفونها باضطراب
وتتصل بطارق
يتردد طارق إنه يرد علي هنادي بعد محاولات كتيره من هنادي
طارق/”الو
تتنفس هنادي بهدوء/ الحمد لله
إنك كويس
طارق /عايزة حاجة
هنادي/ طارق انت فين دلوقتي وحشتيني بقالك يومين متكلمتش
طارق /انا في الشقة
هنادي/ اتاخرت ليه كده هتوصل بالليل يعني
طارق /أوصل فين
هنادي /هتوصل هنا البلد
طارق/ لأ مش جاي
هنادي بحزن/ يعني مش جاي النهاردة
طارق / لأ مش جاي الاسبوع ده
هنادي بدموع/ ليه في حاجة عندك
طارق /لأ بس مليش نفس أنزل البلد الاسبوع ده
هنادي ببكاء/ براحتك
وتقفل التليفون وهي بتبكي
تطلع شوق وهدي والحاجة امينه علي صوت بكاء هنادي
هدي ترن الجرس
تفتح هنادي وهي بتمسح دموعها
الحاجة امينه/ ايه يابنتي في ايه
هنادي بدموع/ مفيش حاجة رأسي تعباني شوية
الحاجة امينه/ انزلي يا شوق انتي وهدى وسبيني مع هنادي شوية
تنزل شوق وهدى
الحاجة امينه لهنادي/ هاتي التلفون
هنادي/ ليه ياامه الحاجة
الحاجة امينه /هاتيه بس
هنادي/ اتفضلي
الحاجة امينه /اتصلي على طارق
هنادي/ بس ياامه
تقاطعها الحاجة امينه / اتصلي بيه يلا ولا مش عايزة تسمعي كلامي
هنادي تتصل / اتفضلي يا حاجة
طارق بانفعال/ انتي عايزة ايه دلوقتي
الحاجة امينه / ازيك ياابني
طارق/ أمه! !!
ازيك عامله ايه
الحاجة امينه/ اني بخير انت بقي مالك
طارق /انا كويس ياامه
الحاجة امينه / طب مش عايز ليه تيجي تقضى اجازتك هنا
طارق/ عندي شغل كتير لازم اخلصه قبل يوم الحد
الحاجة امينه / الشغل يتأجل عيب اللي بتعمله انت عريس مفروض تبقي ملهوف وعايز تيجي قوام دا اني قولت هلاقيك هنا من الصبح
طارق /معلش ياامه مش هينفع أجي الاسبوع ده
هنادي ببكاء/ خلاص يا حاجة متتحايليش عليه خليه براحته
تبعد الحاجة امينه عن هنادي وتهمس في التليفون لطارق / ياابني بلاش تكسر بخاطرها دي لسه عروسة وعايزة تفرح علشان خاطري تعالي وبلاش عند لما تيجي اني هقولك على كل حاجة
طارق /موضوع ايه ياامه هي بنفسها اللي قالتلي علي كل حاجة
الحاجة امينه / طيب ياابني هي قالتلك يعني مكانش قصدها تعمل كده وهي قالتلي إنها مش هتتكرر تاني
طارق /أمه معلش مش هينفع أجي الوقت اتأخر وانا مبحبش أسوق بالليل
الحاجة امينه / طيب ابقي تعالي الصبح
طارق / هشوف
الحاجة امينه/ لأ تعالي ياابني البت مموته نفسها من العياط
طارق بتنهيدة / هشوف ياامه
الحاجة امينه/ طيب ياابني مع السلامة تاخد مراتك تكلمها
طارق/ لأ أصلي جاي تعبان من الشغل وهدخل انام
الحاجة امينه / طيب ياابني مع السلامة
تلفونك يا هنادي
تاخد هنادي التليفون
الحاجة امينه / متزعليش هو هيجي الصبح اغسلي وشك بقي وتعالي نتغدا هدي هي اللي طبخت النهاردة
هنادي/ اني مكنتش عايزة يا حاجة حد يكلمه خليه براحته
الحاجة امينه/ ميبقاش زعلك وحش كده هو هيراضيكي وهيجي الصبح خلاص بقي
….
شايفين إن طارق معاه حق في اللي بيعمله مع هنادي ولا ده أمر طبيعي علشان مش موجود وميعرفش ايه اللي حصل بالظبط ؟
وياتري هيبقى ايه موقفه لما ينزل البلد ؟
هيجي الاسبوع د

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دوار العمدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى