روايات

رواية دموع معاقة الفصل الأول 1 بقلم صباح عبدالله

رواية دموع معاقة الفصل الأول 1 بقلم صباح عبدالله

رواية دموع معاقة الجزء الأول

رواية دموع معاقة البارت الأول

رواية دموع معاقة الحلقة الأولى

في احد المدن من أكبر المدن في اسكندرية في احد البيوت

امرأة بصوت عالي هاتي الفطار ياجنات اخلصي هتاخر على الاجتماع

جنات. حاضر جاايه اهو خمس دقايق بس

جنات. بنت جميله جدا بشره بيضاء وعيون رصاصي غامك وشعر بني دكان بس متحجبه السن 18 سنه اخر سنه ليه في الثانوية العامة هي يتيمه ام واب وعايشه مع مرات ابوها واخواتها البنات

الداده. الهام. يابنتي انهارده اخر يوم في الإمتحانات لو اتاخرتي زي كل يوم هيطردوكي من اللجنه

جنات بدموع. اعمل اي يادادة مانتي شايفه هي بتعمل ده كلو علشآان ماكملش علامي وده كان الشرط اني اشتغل زي الخدم علشآان اكمل الثانوية بس ربنا مش بيسيب حدا يادادة وانا نتاكد أن ربنا هينتقملي من الوليه المفتريه دي

الدادة. معليش ياحبيبتي ربك المستعان وان شاء الله ربنا هينجاحك وهتروحي كلية الطب اللي انتي نفسك فيها. انا هروح اصاحي البنات على مانتي تفطري المدام ريهام. وبعدين هروح افطر يوسف علشآان ينزل شغلو اصلا لو صحي ملاقنيش هينزل من غير فطار

جنات. ياداده انا كام. مره قول ابقي فطاري يوسف وبعدين تعالي وانا هنا هعمل كل حاجه على ماتيجي

الدادة. ازي بس يابنتي اسيبك وانتي في اخر الثانوية وكمان في امتحانات وشغل البيت هتلحقي على اي ولا اي

جنات ربك المستعان يادادة. انا خلاصت هتطلع الفطار لام ريهام علشآان ماتتأخرش اكتر من كدا

الدادة. ماشي ياحبيبتي وانا هطلع اصاحي البنات

جنات تخد الفطار وتطلع

ريهام بعصبيها مالسه بدري ياهانم ده كل بتعملي اي

ريهام مرات ابو جنات ومش بتكرها اكتر من جنات علشآان بت است اللي جوزها اتجوزها عليها السن ٤٥ سنه وعندها جني وچان توام

جنات اسفه ياماما بس علي مخالصت

في حي شاعبي

في شارع على كدا حاله

الداده الاهام. الواد يوسف لسه نايم هو البنات

وترح تصحى البنات

الاهام. ياسمين ياسمين

ياسمين. في اي يأماما عايزه انام

الاهام. قومي يابت علشآان متتأخريش على الشغل

ياسمين هي الساعة كام

الاهام الساعة 🕧 6 ونص قامي

ياسمين بنت الداده الاهام عنده ٢٢ سنه دبلوم تجاره وبتشتغل في شركه

ياسمين. مالَسه بدري اهو سبيني انام شويه كمان وبعدين اي مصاحكي بدري كدا

الاهام. انا كنت في الفلا وجيت علشان اصاحيكي انتي واخواتك

ياسمين. وانتي اي غصبك على وجع القلب ده مانا

بشتغل ويوسف فتح الجراش بتاعو والحمدلله مش محتاجين انك تشتغلي تاني سيبي الشغله ده

لاهام. بزعل اسيب الشغل عادي بس اسيب الغلبانه لمين دي ياحبت عيني مش بتنام بنهار في المدرسة وتجي تعمل شغل البيت وبليل تسهر تزكر َوغير كدا رجلها وجعها بس نقول اي غير حسبي الله ونعم الوكيل ربنا على الظالم والمفتري وابن الحرام

ياسمين. والله البت دي على قد مابتصعب على قد مابحترامه بجد عندها قوه مش عند حد واللي هي لو حد غيرها كان استسلام وسب العلام

الاهام. جنات دي مفيش زيها يلا قومي صاحي ريتاج وانا هروح اصحي يوسف

وتروح تصحى يوسف الاهام تهزي يوسف وتشوار بيايدي بعنا قوام يلا

يوسف يقوم ويقاعد على السرير ويعمل على ايدي الساعة كام

لاهام. الساعة وتعمل رقم 6علي ايديه وتحت انص بعنا الساعة 🕧 6ونص

يوسف. ياسال على جنات ويعمل على ايدي حركات وامَو تفهم انو بيساله على جنات

لاهام جنات كويسه

يوسف. راحت الامتحان ويعمل حركات

لام. لسه

يوسف يقوم من على السرير بسرعه

لام َمالك عايز تلحقها علشان توصلها انت

يوسف يعمل حركة علي ايدي بمعنا تمام 👌 ويدخل الحمام علشان يغسل

في الفلا

جنات. انا هنزل بقاا علشآان الساعة دخل على سبعة ولسه على مالقي موصلات

ريهام. وهي بتاكول انتي مستعجله على اي وبعدين جني وچان لسه مصحيوش

جنات. تبص على الساعه بس انا كدا هتأخر

ريهام. بعند سماعتي انا قولت اي

جنات. بدموع هو اخر يوم في الامتحانات وقالو ان اللى هيتأخر مش هيدخل اللجنه خليني انزل َودادة هتصحيهم هم مش بيسحو على طول

ريهام. اطلعي صاحي البنات وفطريهم وانزلي ولو اعتراضي تانى انا مش هخليكي تنزلي طول النهار فاهمه انا بقول اي

جنات. بدموع بس أنا كدا هتأخر

ريهام. فاهمه

جنات. تبصلها بدموع

ريهام. فاهمني

جنات. بدموع هي لو اتاخرت اكتر من كدا مش هتدخل اللجنه بس ليسه باليدي حياله فاهمه 😟

وتطلع تصاحي البنات

عند جني.

جنات جني جني وتهزيزها قومي يلا

جني. تذق جنات توقعها على لارض كام مره اقولك اوعي تلمسني انا مش بحب الخدمين يلمسوني

جني اخت جنات الكبير وفي منته الكبرياء ومش بتعتبر جنات اختها هي بتقول عليها خدمه السن 22سنها في تانية طب

جنات. بدموع بس انا مش خدمه ياجني انا اختك

جني انتي مش اختي فاهمه انتي بنت الخدمه اللي ضحكت على السيد واتجوزاتو فاهمه انتي بصمت عار

جنات بدموع. حرام عليكي مش كل شويه تقولي على عار لو حد سمعك هيفكر فيا ازي

جني. تقوم وتجي ضربة جنات بالقلم

جنات تقع على لارض وتمسك وشه ودموعها تنزل وتبص على جني

جني. تمسك جنات من شعره مش واحد معاقه زيك هتعرفني اقول اي وماقولش اي فاهمه

جنات بدموع وقهر علي حالتها وعلى اللي بيحصل لها

جني تشد شعرها جامد فاهمه

جنات. فاهمه فاهمه فاهمه سبي شعري وجعني

جني تسيب شعر جنات وتدخل الحمام جني عايزه الفطار جهيز على مطلع

جنات وهي بتقوم ودموعها على وشه حاضر

وتروح علشآان تصحى چان

جنات. تمسح دموعهاوتدخل الغرفه بس تلاقي چان صاحيه وبتجهز نفسها

جنات. انتي صحتي

چان. لاء لسه نايمه اي السوال الغبي زيك ده انتي شايفه اي

جنات تسبها وتنزل علشان تجهز الفطار للبنات علشان تروح المدرسة

جنات. الحمد لله خالصت هحطوا علي السافره

وتطلع بس متلاقيش جني وچان نزلو لسه

جنات. ياربي اعمل ايه 😟 هتأخر على الامتحانات جنات تقاعد شوية بس البنات مينزلوش جنات انا هنزل اروح الامتحانات واللي يحصل يحصل وفعلا تخد حاجته وتنزل؟؟

هيحصل اي لجنات لم ترجع من المدرسة وامرت ابوها هتعمل فيها اي علشان نزلت قبل بناته

جنات هتلحق اللجنه وهتدخل الامتحان

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دموع معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى