روايات

رواية دليدة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد التوني

رواية دليدة قلبي الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد التوني

رواية دليدة قلبي الجزء الخامس

رواية دليدة قلبي البارت الخامس

رواية دليدة قلبي
رواية دليدة قلبي

رواية دليدة قلبي الحلقة الخامسة

________________
ادهم بغضب: اي .دا اي الي انتي لبساه دا
دليدة بستغراب: في أي مالو لبسي
ادهم بسخريه: والله هوا انتي كدا لبسه
صباح: خلاص يا ادهم ادخلي يا دليده البسي عبايه
دليده : لي يا خالتو مالو لبسي
ادهم : هو انتي محدش علمك ان كدا غلط وحرام ومينفعش تتكشفي ع اجنبي
دليده بستغراب : اجنبي ازاي مش فاهمه ممكن توضحلي حرام ازاي
ادهم : هو انتي مش مسلمه
دليده : اه
ادهم : يبقا لزم تلتزمي بي حدود الإسلام
دليده حبا تعرف اكتر عن دينها : الي هيا ايه
ادهم خد بالو انها مبسوطه كمل بهدوء: ادخلي البسي وتعالي اعرفك دخلت دليده مع مريم مريم لبستها عبايه وخرجو
ادهم : هو انتي مش محجبه ليه
دليده : عادي مش لازم
ادهم : ازاي بقا دا دي أهم حاجه ودا فرض ع المرأه في الإسلام وكمان مينفعش حد يشوفك بشعرك او بلبس البيت غير جوزك و اخوكي وابوكي وخالك وعمك وجدك وابنك بس يعني طول ما انا موجود تلتزمي البس الواسع والفضفاض عشان متخديش زنب نظري ليكي فهمتي
دليده بحب لي الاكلام: اه كمل
ادهم : وكمان الصلاة فرض مهم جدآ ودا اول ما هيتحةسب عليه العبد يوم القيامه
دليده بخوف : طب هو انا هتحاسب ازاي
ادهم بستغراب ج: انتي متعرفيش حاجه خالص عن دينك
دليده بتوتر: لا أعرف ماما الله يرحمها كانت بتقلي حجات بسيطه وكمان نسيتها وبابا مش مهتم
ادهم : طب خلاص كل يوم بعد. الغده هيبقا في درس ليكي عشان تقربي من ربنا اكتر وتبقي من اهل الجنه
دليده فرحت : بجد شكرا
ادهم بابتسامة: الشكر لله
صباح ومريم بيتفرجو ع التلفزيون ومش مهتمين بي دليده وادهم
_____________
لولي: صحيح خبريني ليش اتزوجتي ابو دليده هو كبير عليكي كتير وانتي اكيد بدك تعيشي سنك
نهله بخبث : ومبن قال اتي مو عايشه يني بل عكس انا كتير مبسوطه مل يوم خروج وفسح ومصاري حلو كتير
لولي: اممم حلو
______________
خلص اليوم والأبطال دخلو نامو
الصبح
صباح : طق طق اصحي يامريم
مريم بنوم : صباح الخير يا ماما
صباح ج: صباح الفل ياختي صاحي دليده عشان ادهم هيمشي وسيبها
دخلت مريم صحت دليده وقامت خدت دش وقررت تلبس حاجه واسعه وطويله لأن كلام ادهم أسر فيها لبست وخرجت
ادهم: صباح الخير افطري يلا عشان نلحق
دليده: صباح النور اممم حاضر
فطروا ونزلوا ع السجل عشان دليده تعمل توكيل لي ادهم خلصو وطبعا دلبده اتعكست وادهم مان هيتخانق بس خاف ع دليده
______________
صباح سمعت صوت في الشقه الي تحت نزلت تشوف مين
صباح: اي دا انتو جيتو امتا
: لسه حالا عامله ايه
صباح : الحمدلله زي الفل وانتو طب تعالو ارتحو عندي لحد ما البنت تيجي تنضف الشقه
: ماشي يلا بينا
طلعو قعدو عند صباح الظهر إذن
كان ادهم ودليده واثلو البيت ادهم وهما طالعين ع السلم
ادهم : اطلعي اتوضي والبسي إسدال عشان تصلي الظهر
دليده: حاضر
ادهم خد بالو من فرحت دليده وفرح انو بيسعدها طلعو الشقه ادهم فتح الباب
ادهم: السلام عليكم اي دا شروق ومرات عمي أهلآ وسهلا
شروق: ازيك يا ادهم
ادهم : الحمدلله اي يا مرات عمي جيتو امتا
سماح : لسه من ساعه يا حبيبي هي مين الي معاك دي
صباح : دي دليده بنت اختي
شروق بغيره : وكنتو مع بعض فين ان شاء الله
ادهم بتجاهل : يلا يا دليده زي ما اتفقنا صحيح يا ماما مريم فين
صباح: في الجامعه
دليده: تمام عن ازنك يا خالتو( دليده في طبعها لو مرتحتش لحد مش بتتكلم معاه )
دخلت دليده اتوضت وخدت إسدال من عند مريم
ادهم: عن ازنكم يا جماعه
صباح: مش رايح الشغل انهارده
ادهم : هصلي الظهر واروح
صباح: طيب يا حبيبي ربنا يكرمك
دخل ادهم اتوضي وراح خبط ع دليده ودخل وساب الباب مفتوح
ادهم : عارفه هتصلي ازاي
دليده بابتسامه: اه طبعآ مش لي الدرجادي
ادهم: طب صلي وانا هروح اصلي في اوضتي وهجيلك تاني اشوف عملتي ايه
دليده : تمام
مشي ادهم ودليده ادة الفرض
خلصو ادهم راح خلط ع دليده ودخل
ادهم : تقبل الله حسيتي ب اي
دليده بابتسامة: شعور حلو انا بقالي كتير مش بصلي انا مبسوطه اني بدأت اصلي
ادهم : طب كويس كملي وأن الله غفور رحيم
دليده ابتسمت
ادهم : طيب انا هقوم امشي عشان عندي شغل متنسيش تصلي باقي الفروض
دليده: حاضر
قامت دليده وفضلت قاعده في الاوضه مستنيه مريم
_______________
سماح : اي حكايت بنت اختك دي وكانت بتعمل اي مه ادهم
صباح: عادي كانت عايشه مع باباها فا قررت تنزل تقعد معايا وكانو بيعملو ورقم الجامعه بتاعتها
شروق : وهيا مطوله عندكم
صباح : تطول براحتها صحيح يا سماح امال جوزك وابنك فبن ياختي مشفتهمش
سماح: نزلونا وراحو ع الشغل علي طول
صباح : اه طيب يا دليده با دودو
دليده: نعم ياخالتو
صباح : تعالي يا حبيبتي اقعدي معانا بدل ما انتي قاعده لوحدك
دليده : هستني مريم
صباح : لي كدا تعالي بس
راحت دليده قعدت جنب خالتها
شروق : قوليلي يا دليده انتي بتدرسي ايه
دليده: طب
شروق : اممممم كويس
بعد شويا : يلا يا ماما ننزل
سماح : ماشي عن ازنك يا ام ادهم سلام نزلو ودليده قعدت قدام التلفزيون وصباح جنبها
الباب خبط طق طق طق

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضعط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دليدة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى