روايات

رواية ابن الجيران الفصل التاسع عشر 19 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الفصل التاسع عشر 19 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الجزء التاسع عشر

رواية ابن الجيران البارت التاسع عشر

رواية ابن الجيران الحلقة التاسعة عشر

حب الصدفه هو ذالك الحب الذي يأتي مثل العاصفه
دون ترتيب أو قصد منافيغير مشاعرنا وقلوبنا
وحتي طريقه تفكيرنا. فخر الصدفه هو حب الوصف الدقيق للحب . من النظرة الأولى الحب هو المشاعر
التي تأتي مثل الرمله في قلوبنا .
حب الصدفه حب لا يتغير يقوي مع الزمن مهما مرت عليه صعب جدا جدا يتغير.
٫
بسم الله نبدء
خرج وكيل النيابه من غرفته بعد الانتهاء من التحقيق في قضيه سرقه …أخذته قدميه نحو غرف الحبس …التي تمكث فيها رقيه .
ذهب يتبصص يمين ويسار يري هل هناك أحد يراه .
كل هذا تحت انظار شخص يقف يكاد يذهب لذالك الوكيل يفتك به .
ظفر ودخل أحد المكاتب يفرغ غضبه بمحتوياته .
وكيل النيابه وقف أمام الغرفه …اغمض عينيه
يتلزز بصوت دافئ حنون يخطف قلب من يسمعه
اقترب اكثر نظر من الفتحات الموجوده بالباب من أعلي وجد رقيه تجلس علي مقعد خشبي ، ومغمصه عينيها وتتلوا ايات من القرأن من بعض السور القرانيه .
بسم الله الرحمن الرحيم
“يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
“وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ *
أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ” الآيات
“وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ
وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
“الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ

” وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ”
“وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
“يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
آيات قرآنية عن الصبر
“إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ
“فَاصْبِرُوا حَتَّىٰ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ
“الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ”
“وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّهِ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ
“وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ”

وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ”
“إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ”
صدق الله العظيم.
ابتعد سريعا عن الغرفه وقلبه ينبض بسرعه غريبه
اقترب الذي دخل غرفه المكتب المجاورة .
نظر من تللك الفتحات وجد رقيه مازالت تتلوال نفس الآيات وانهتها بدعاء سيدنا يعقوب .
ربي قد مسني الضر وانت ارحم الراحمين.
ربي قد مسني الضر وانت ارحم الراحمين.
ابتعد سريعا خارج القسم كله متوجها إلي المستشفي التي نقلت فيها عدلات .
نزل من سيارته الدفع الرباعي التي تدل علي مستوي قائدها ترجل منها بعد إغلاقه بذاك الجهاز بيده .
دخل … المشفي سال لاستقبال.وسال عن غرفه عدلات والطبيب المعالج.
وصل الغرفه التي بها عدلات وجد الطبيب عندها .
دخل عنده عرف بنفسه .
الطبيب … اهلا وسهلا يا فندم اومر ..لو في أيدي حاجه مش متأخر.
الشخص.. أشار إلى عدلات .. حالتها الصحية وهل حالتها خطر .
الطبيب ..لا الحمد لله تجاوزت الخطر … والإعمار بيد الله …بس مبدائيا. أن شاء الله هتستعيد وعيها والنيابه تقدر تستجوبها. في اي وقت.
اخرج كارت من حافظته واعطاة له … ممكن بعد اذنك اول ما تفوق وقبل إبلاغ النيابه تتصل بيا
اسالها سؤال فقط .
الطبيب … اكيد لو ما فهوش مسأله قانونيه .
الشخص نهائيا لا يوجد ده سؤال واحد فقط .
ممكن تديني تقرير بحالتها .
الطبيب … طعن بالظهر بجوار كليتها الشمال
ادي الي تضرر الكليه وتسبب في بتر الكليه نهائيا
لتضرر انسجت كليتها .
قدمها اليمني مصابه ولها شرائح ومسامير طبيه .
نتيجه اصابه قديمه لا تتعدى ايام قليله .
صمتوا علي صوت همسات وتململ عدلات
وتنادي بير …بير ..بير اقترب منها يتأكد مما تهلوس.
سمع عبير أنا *******…..عبير .
وقف منتشيا…فقد نال ما أراد دون عناء طلب من الطبيب متابعته حالتها وبلاغ الشرطه والنيابة
بافاقتها وان صحتها تسمح بالاستجواب.
خرج من المشفي عائدا لبيته.—–اخرج هاتفه
الشخص … الو ايوة خدوالاسم ده عوز تعرف عنه كل حاجه … وتروح حارة السعادة وتسأل عن رقيه جعفر عتمان الشناوي وتجبلي تقرير بكل حاجه عنها من يوم ما اتولدت. النهاردة .
متتاخرش مش هنام ال لما التقرير يوصلني .
—-&&&&&&&
وصل احمد الي بيته وجد والدته جالسه في غرفه المعيشه .. ابتسمت له فور القاءة السلام انحن مقبلها
جالس جوارها .. سال عن والده .
احمد…. ماما بابا في مكتبه .
الام …لا انا كنت فكرا انكم مع بعض في المكتب وده سبب تاخركم انتم الاتنين علي معاد الغداء .
احمد . … معقوله بابا اتاخر اووي …أنا كنت عاوز اساله علي حاجه مهمه.
احمد معتدلا … ماما الا قوليلي احنا عندنا قريبه عمه من بعيد تكون قريبه لبابا.
الام … ايه السؤال الغريب ده يا احمد … باباك وعمك مالهمش اخوات بنات .
احمد … ياما ركزي قلت من بعيد بنت عم بنت كده .
الام ايه السؤال الغريب ده …فهمني قصدك.
احمد … ابدا بابا اتصل بيا وحكي لها كل شئ. وعن رقيه وجمالها ورقتها و…صمت أثر غضب والدته ..
الام مريم … لا مش ممكن ايه وصل ابوك لبنت أنعام بعد السنين دي كلها.
احمد ا….أيو انعام تبق بنتها رقيه . وبيقربوان ايه.
مريم …. ما يقربناش حاجه ايه ال فكر انعام بينا .
احمد… معرفش بس بابا ال اتصل بيا وهو ال طلب ادخلها الاكل بنفسي .
مريم … ما هي بنت جعفر وانعام لازم تكون مجرمه.
احمد اياك بقلك اياك تمسك قضيه البنت دي …دي قضيه خسرانه بنت جعفر لازم تكون ايه غير مجرمه.
صمتت علي صوت من بعيد وانتي ال بتقرري من امته يترافع في قضيه ولا لا .
التفتت فجاءة … كل القواضي. كوم ودي كوم تاني .
مش بعد السنين دي كلها …انعام وبنتها يدخلوا حياتي من تاني …لا لايمكن ابدا …أنا لسه بعاني
من انعام نفسها تقوم تتعمد تبعت ابني ليها .
ايه عاوز تعيد ايام زمان …لا يافودة …بنت انعام لايمكن تعيش وسطينا .
فودة … خلصتي كلام.، احمد تعال ورايا على المكتب .
احمد …قبل جبين أمه واحس بنغزه بقلبه فهو احس إن رقيه اخذت حيز من تفكير ه.
فودة ..بالمكتب جالس علي كرسيه ..يتذكر كلمات انعام معه وجرحها ليه …. وسمعته وابل من الكلمات
الجارحه التي كانت تحملها طوال السنوات السابعه والعشرون الماضيه.
انتهز فودة خروج الجميع من المشفي ، ورفض انعام الرحيل وترك زوجها مهما كلفها الأمر …ذهب الي الاستقبال وحجز لها غرفه وطلب من أحدي الممرضات .. اخبارها أن تدخل الغرفه لتستريح
لحين يفوق زوجها اثار العمليه لانه. ممنوع مكوث أحد خارج غرفه العنايه المركزه.
فعلا امتثلت انعام .. وتوجهت إلى الغرفه التي أشارت إليها الممرضة…دخلت الغرفه ..وجدت من يدخل خلفها ويغلق. الباب بالمفتاح. من الداخل .
التفت سريعا فزعه.. تنهدت بضيق عندما رأت فودة هو من اغلق الباب.
التفت مرة أخري الجنه الأخري .. اخرج برة انت ازاي تدخل كده من غير. استأذن وباي حق تقفل الباب.
فودة ..قطع المسافه بينهم بخطوه واحده وامسكها من يدها وقام بلفها تجاه لتقف اعيونهم لبعض .
فودة … ايوة من حقي من سبعه وعشرين سنة ..
لما وافقتي تجوزي. جعفر ، بعد حبنا ووعدك ليا
انك مش هتكوني لغيري .
رقيه … نطرت يده بقوه شديده … وابعدته عنه .
مين ال خلف وعده أنا ولا انت ، اخرج يا بن خالتي
أنا ست. مجوزة وميصحش تقف معايا بالشكل ده
حرام . ..وثانيا أنا بحترم جوزي في وجوده وغيابه
وميصحش اقف مع راجل غريب وهو مش موجود معايا .
فودة … بقا انا غريب يا انعام … بقيت غريب .
انعام … ايوة غريب مهما كانت بنا قرابه فأنت غريب
عني و…قطعها فودة .
فوده … لا يا نعناعه أنا مش غريب وسيبك من القرابه ال بنا ، حبنا لبعض زمان ما بدنيش الحق
اكلم معاكي .. أنا عندي كلام كتير اوي عاوزة ااقوله
انعام … مبناش كلام يا بن خالتي .وزمان راح وولت أيامه …. وتقدر تخرج من الاوضه أنا تعبانه عاوزة انام عشان اقدر اروح لبنتي ، وجوزي اطمن عليه.
فودة … بتهربي تاني يا انعام للمرة المليون بتهر بي
من المواجهه .
انعام … أنا عمري ما هربت من حاجه والحمد لله طول عمري دغري ماليش في الف والدوران .
فودة … هربتي زمان من المواجهه لما. وافقتي تجوزي جعفر عشان غني وانا كنت علي قاد حالي .
رفضتي تهربي معايا ونتجوز ، حبتي تعيشي مرتاحه مع. واحد غني. خفتي … متقدريش تتحمل
معايا الفقر وقله الفلوس .. حتي لما قلتلك تعالي نهرب وانا هشتغل ومش هقصر معاكي وطاللاتك أوامر …قلتلي ايه وقتها .
انعام … ابوه فكرة ولو الزمن عاد نفسه مليون مرة .
هقوله … أنا لايمكن ابدا اوطي راس ابويا في الطين
ولو هدوس علي قلبي لا يمكن اهرب ,والناس تجيب سرتي بالباطل …ولو ربنا رايد نكونوا. لبعض لو مين بالذي فرقنا ربنا هبجمعنا لكن أو ربنا مش رايد مهما هربنا وبعدنا هنفترق …. وبتقول غني وفقير .
اولا يا ابن خالتي ابويا كان غني واغنا من ابو جعفر
ال فلوسه وماله ميجوش حاجه في فلوس ابويا .
أنا يومها قلتلك .. روح لبويا. واطلبني منه وهو لوحي بحبك ليا هيوافق علطول مهما كان بينه وبين ابوك مشاكل …ابويا وافق علي جعفر عشان ابوة جه وحكي ليه عن حبه ليا ، حكاله. قد ايه جعفر
هيموت وهو مصمم بقتل حبه جواهر عشان عرف بالصدفه. أن سراج صحبه معجب بيا .
عرفت الفرق بينك وبين جعفر …جعفر حكي ال جواه
خاف علي. صحبه فضله علي نفسه … هو كان اجدعومنكم انتوا الاتنين انت اخترت نهرب ونحطوا اهلنا قدام الأمر الواقع. والمرحوم سراج خاف يواجه أهله ؤيخرجوة ة. من العلام .
أنا بحمد ربنا كل يوم الف مرة اني رفضت أن هرب معاك .
فودة …يحاول يبلل شفتاه من تلك المواجهه التي عرته أمام نفسه ظل سنوات يعمل ويكد حتي يكون ثري ..داس علي قلبه ..في سبيل بصير غني .
دخل احمد عليه اقترب منه ربط علي كتفه .
بابا .؟حضرتك كويس .
فتح عينيه وابتسم بوجه ابنه …
فودة… قابلت رقيه .
احمد … ياريتك بعدت محامي تاني من المكتب
.
فودة…لدرجادي رقيه خطفتك بجمالها
احمد….أن كان علي الجمال .. فكتير جمال .
دي عيونها بأثر وا كل ال يشوفها. ممكن حضرتك تحكي لي علي تفاصيل القضيه .
حكي له فودة كل ماعلمه عن رقيه وقضيتها وان انعام امها سوف تعمل توكيل غدا ليتابع سير التحقيقات .
______________اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك 🌸
انعام فور خروج فودة .. رمت نفسها علي السرير
تبكي بحرقه تذكرت كلماته الجارحه لها واتهامها بالطمع .. تذكرت كلماتها ليه،بقي جاي بعد سنين تتهمني بالانانيه نسيت يوم كتب كتابي علي جعفر أنا شفتك مع مين وفين
وانا جايه أاقول تعال اتقدملي. ابويا هيرفض يجوزني لو لاقاك متمسك بيا ، رحتلك المحل لقيتك فين ومع مين ناسي …منظرك الزباله انت والبنت الىشغاله معاك بالمحل في أي وضع … خنجر اتغرز في قلبي موتني بالبطء. … جاي بعد سبعة وعشرين سنة تقولي ليك حق.؟ ال ليه حق هو جعفر ال عيشته ايام وشهور وسنين حزين محسش بالفرحه
فرحته ماتت من كلامك وموت سراج ، واتهام إخوة ليه أنه السبب في موته .
جعفر ال عاش فوق التلاتين سنه حاسس أنه خاين
بسبب كلامك ليه وعذابه لموت صحبه …الحاجه الوحيدة ال ندمت عليها اني مقلتلهوش علي ال
شفته وانك اتهمته بالباطل .
اقترب منها فودة يحاول أن يمسك يدها ..رجعت للخلف …ايدك دي متلمسنيش …مفهوم ، واتفضل من غير مطرود ولو علي قضيه بنتي هوكل اي محامي
يمسكها .
فودة …. محدش هيمسك القضيه غيري ، يا انعام
دي ااقل حاجه اقدر اغفر بيها علي ال عملته معاكي
ومع صحبي .
خرج فودة من عند انعام مصدوم من كلماتها هو عاش عمرة يتهمها بالخيانه ، عاش دور الضحيه وطلع الجاني
بعد طوال هذة السنوات تعري أمام نفسه .
خرج من المشفي متجه ال بيته
فاقت انعام تمسح دمعاتها علي خبط علي الباب ودخول الممرضه تخبرها بأن زوجها آفاق وأنها تستطيع الدخول له لأنه طلبها .
____استغفر___الله ____العظيم ____واتو منب _____اليه 🌸 مني عبدالعزيز موووني 💕
جعفر تحت تللك الأجهزة يتمالمل من اثار العمليه علي
كلمات رقيه له وهم بطريقهم الي الحارة
جعفر … نزلت دمعه ساخنه من عينه علي صوت رقيه. وهي تقول له …سبحان الله كنت فين وبقت فين أنا بحمد ربنا علي ال حصل لولا ده مكنتش رجعت لمدرستي ، ولا كنت معاك دلوقتي ..لأول مرة
اخرج معاك يابابا أنا فرحانه اوي اوي اوي من كتر الفرحه عوزة اضمك قدام الدنيا كلها …أنا بحبك يابابا بحبك اكتر ما كنت اتصور …انت وجدوا عتمان
مافيش فرق بنكم .
جعفر … أنا بحبك اكتر يا رقيه … حاسيت بغلوتك وحبك لما وجهت نفسي بغلطي … طلعت بحبك
وخائف عليكي … اسف يا بنتي اسف علي كل لحظه
كنتي فيها بعيد عنك اسف علي ظلمي ليكي بس الحمد لله اني فوقت في الاخر قبل ما ضيعي مني
ارتمت في أحضانه بكي جعفر وفاق علي صرخاته مناديا علي بنته رقيه.
_____سبحان _____الله_____وبحمده___
عبير……أفاقت من اغمائها ابدلت ملابسها وخرجت وجدت ذالك الشاب يجلس وبيده مشروب يتناوله
جلست بجانبه …بانهيار حزينه علي مافعلته بنفسها
الشاب … ها ياقمر وافقتي علي الكلام .
عبير … سبني يومين وهرد عليك … أمسكت دماغها
أنا دماغي هتنفجر من الصداع .
الشاب … هعملك احلا كوبايه قهوة. هتضلط مزاجك
دخل المطبخ. اعد لها القهوة ووضع بها بعض الحبوب
وخرج قدمها لها تناولت عبير وسط ابتسامه ماكرة منه .
//////////////////////////////
أفاقت عدلات من نومتها .
حضر وكيل النيابه والضابط والكاتب ….بعد اخبار الطبيب بانها في صحه جيده تستطيع أن تجاوب علي الاسئله .
وقف وكيل النيابه يسألها وهي تجاوب حتي انتهي من أخذ اعترافها كاملا والتأكد من هويه الجاني.
ياتري عدلات اتهمت مين
ورقيه ايه ال هيحصل معاها.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى