روايات

رواية ابن الجيران الفصل العشرون 20 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الفصل العشرون 20 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الجزء العشرون

رواية ابن الجيران البارت العشرون

رواية ابن الجيران الحلقة العشرون

أن بعض الظن اثم .
كلمات أردف بيها مقدم برنامج اذاعه القران الكريم
في راديوا يستمع له بعض أهالي حارة السعاده الجالسون بالقهوه واحذ مقدم البرنامج يشرح
أردف الجالسون استغفر الله العظيم
احنا ارتكبنا ذنب كبير بكلامنا علي رقيه .
في الحارة .. فبيوت الحارةمن حزين ويدعوا الله
الي رقيه .
ومنهم الشامت مثل سعاد .. التي وقفت مع أحدي جارتها .. تتلعب بفمها يمين وييسار بلويه … لسه من. يومين كانت عامله تقول وتمدح في نفسها .
وانا اصلي وتربيتي وديني ونزله اتهام لينا وهي ياما تحت السواهي دواهي.
كل هذا تحت مسمع ومراء من يقف تحت المنزل .
دخل زوجها علي الي الشرفه بعصبيه بعد سمع سعاد تتحدث مع جيرانها لم يتمالك أعصابه حزبها من يدها سريعا نزل بالكف اة قويه سمعها منها من بالمنزل .
علي … ايه يا شيخه … بدل ما تدعلها ربنا يفك كربها .. مكنتيش بنفسك وقفه وسمعه بودنك
ال حصل … امته خرجت من الحارة وأمته رجعت .
اتقي الله ناسيه انك عندك بنت .
خلاص الحقد والغل مالوكي مبقتيش. قادرة تخبيه شامتانه في مين في بنت اتربت علي ايدك ، ياما وقفت جنب بنتك …ياما اكلت عيالك ماببتتهمش من غير عشا … ولا لبس بنتك ال مالي دولابها ده ال س مين شمتانه في.. ال ياما وقفت بالساعات تشرح ليها ال
مش فهماه … ايه يا شيخه انتي لايمكن تكوني بنادمه .. اقسم بالله لولا بنتي ال علي وش جواز ، وولادي الصغيرين مش عاوز نفسيتهم تزعل وهم في امتحانات مكنت سبتك علي زمتي ثانيه وحده .
سعاد … ببكاء وصوت مهتز … اتت تمسك يده تقبلها
سامحني يا ابو خليل توبه يا خويا والنبي . .. ما تزعل مني انا خلاص عرفت غلطتي .بس بالله عليك
ماتزعل مني .
علي… استغفر ا الله العظيم من كل ذنب عظيم.
لو سمعت ولا عرفت انك واقفتي وجبتي سيرة رقيه
باي كلمه من سكات تاخدي نفسك وعلي بيت اخوكي ، ما تلزمنيش .
انهي علي حديثه وخرج من البيت يغلق الباب بقوة .
نزل الي الشارع يتنفس بغضب مردفا حسبي الله ونعم الوكيل ،في كل ال ظلموكي يا رقيه .
هنا سمعه من يقف بالقرب منه .
الللهم____استرنا _____فوق ____الارض ___وتحت الارض&_____ويوم العرض عليك.
سراج عاد إلي بيته وجد والده يستشيط غضبا .
سراج … السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
غانم … وعليكم السلام كنت فين من الصبح .
سراج …كنت كنت .
غانم ايه مش عارف تقول ايه …أنا اقلك كنت فين .
حضرتك رحت لبنت قاتل عمك .. .. القسم وعشان تنفذها وحصلت تروح لقاتل عمك المستشفي ..لا كمان تتبرع له بالدم ، فاضل ايه تاني معملتهوش
عشان ست الحسن ترضي عليك ….ولا بتعمل لقدام
علي راي المثل من قدم السبت لقي الاحد قدامه.
سراج… أنا مفكرتش كده ، أنا كل ال جه في دماغي
أن تنقذ بنت من حبل المشنقه وهي بريئه … أنا معايا دليل برائتها … ازاي عوزني اكون شيطان اخرس
واسكت عن الحق .
ازاي عوزني اشوف انسان محتاجني وانا في أيدي
انقذوا حتي لو بدمي .. ال حصل للمعلم جعفر أنا كنت واقف مع كل شباب الحارة كنت عاوزني اطلع عيل واقول ايه ابويا محرج عليا …اتعامل معاه حتي بالسلام ازاي اديله ..دمي ابويا ال نسي أن كبرت وبقيت راجل لسه بيعاملني كاني طفل لسه في الروضه .
أنا تعبت يا بابا تعبت لدرجه اني ، بقيت عاوز افضل بره البيت من كتر ما بتتحكم فيا ،ليه مش قادر تعرف
اني خلاص اتفطمت …. صمت بعين جاحظه أثر تلاقيه ضربه قويه علي خده من والده الذي سقط أرضا بعدها فاق سراج علي صرخه أمه مناديه باسم .أبيه غانم مالك ياخويا ايه حصلك …سراج بخطوات مرتعشه. وقلب يرتجف … جسي أرضا يهز في والده … امسك يده يستشعر النبض وضع يده على العرق النابض برقبه فورا حمل والده متوجها إلي غرفه النوم بعد أن هز والدته لتفوق .
سراج …ماما خاليكي جنب الحاج ثواني هجيب الدكتور وارجع تاني .

خرج مسرعا الي مستوصف الحارة وجد دكتور تخبره بسقوط والده اتي معه الطبيب للبيت وبعد الكشف المبدئي ..
الطبيب… الحمد لله الحاج بخير بس ضغطه عالي كتير .بس مش هقدر نعرف الاثار ال لما يفوق .
_________________&&_______________
جميل …. ظل مستيقظا طوال الليل يعيد ذكرياته منذ شبابه وزواجه من سميه وحبه لها الذي عماه عن مساؤئها وطمعها … اعماه عن كل اخطاءها تغاض عن استهزائها به ساقته قدماه غرفه ابنته عبير الذي فور دخولها وجد ها تعمها الفوضه كتبها. كتبها متناثره علي الارض زجاج المرآة مكسور ومتناثر علي الارض.
ذهب الي دولاب ملابسها وجد ملابسها موجوده الا قليل منها .
اغمض عينيه بحصرة فهو ترك تربيتها لامها … تغاض عن لبسها الذي لا يتناسب مع سنها … مساحيق التجميل التي تضعها منذ الثانويه …لام نفسه علي
تركه لها أن تخرج وتعود دون رقابه صارمه منه .
نظر في نصف زجاج المرآة المكسور .
جميل …. انت السبب في كل ده مراتك خلتك مهزاءت الحارة والجيران … بنتك ركبتك العار وطفشت … كنت عامل زي الحمار ال الكل بيسؤقك
معملتش حاجه عدله بحياتك … اعمل يا جميل تؤمري يا سمسم ..
خالي البنت تاخد راحتها بكرة تجوز وتعقل … حاضر يا سمسم .
حاضر حاضر ياسمسم كل يوم حاضر من عنيا وفي الاخر بقيت قرني …. الاستاذ جميل بقي اورني بسبب
مراته وبنته …. بس لا لازم اخد حقي اقسم بالله لازم
ادؤقك العذاب يا سميه … لازم ازلك علي كل حاجه
عملتيها فيا وخيانتك ليا ؟.
لازم اخد حق السنين ال فاتت منك …وعلي. ال عملته عبير وهروبها بس ايدي تطولها لشرب من دمها .مني عبدالعزيز موووني 💕
خرج من الغرفه خارج المنزل أوقف تاكسي وذهب الي المشفي التي بها سميه ناوي على أمر لن يتراجع عنه.
___سبحان الله _____,عدد خلقه. ورضا نفسه ____وزنه عرشه _____ومداد كلماته🌸
عمران وإبراهيم والده عادا الي المنزل .
ابراهيم …. لا حولا ولا قوه الا بالله … البيت ميدخلش بقت عليه ريبه غريبه من وقت ال حصل لرقيه ….بقيت بحس بخنقه فيه …ايه يلا الحمد لله علي كل حال .
ربنا معاكي يا رقيه يا بنتي ويوقفلك ولادالحلال .
عمران فتح باب الشقه وهو مشتت لم يسمع كلمات والده فهو غارق في افكارة … وما حدث ، منذ متي سراج وما فعله .. عاد بذاكرته كام ساعه .
عمران قص لسراج …كل ماحدث بيه. وبين رقيه وما حدث من سراج ومنذ متي. مع التسجيل .
ظل يفكر ووالده يحدثه.
ابراهيم … سراج طلع راجل في ال عمله… بس العتاب الوحيد عليه أن اتاخر في الفيديواده لو ظهره..يوم مصورة كان زمان رقيه ما بنا ولسه مراتك.
عمران …. بلع ريقه بصعوبه فكلام أبيه أكد له ما يفكر به لما لم يخبرة بذالك الفيديوا من قبل لما
أخرجه اليوم؟ … هل تعمد ذالك ..؟هل هناك علاقه
بين ما فعله اليوم ….
اتي في باله إصرار سراج له ببراءة رقيه وأنها لن تفعل ذالك ابدا … كان يعلم كل ذالك ولم يخبرة
اهو أراد أن يطلقها….وأن يترك رقيه وهو يظهر بدور المنقذ …عمران ترك والده ودخل غرفته بتنفس
بغضب شديد ويكسر كل ما تطوله يده .
دخل عليه ابوة وأمسك يده .
ابراهيم … متغاظ من ايه أن صحبك طلع احسن منك
ولا دماغك ودتك فين … أن بعض الظن اسم.

عمران … كان موصر أنها بريئه ليه ما خرجش الفيديوا. وفرجني عليه … مش كان زمان رقيه …مراتي لسه ونعيش أنا وياها زي اي زوج وزوجه .
ابراهيم … لعلمتم الغيب لخترتم الواقع .
ارضي بل ربنا قسمه ليك عشان تعيش مرتاح.
وده درس ليك عشان بعد كده تتماهل قبل ما تحكم علي الموضوع من اول مرة … لا م تفكر مرة واتنين وتلاته.
العجله من الشيطان … وفي العجله. الندامه .
اقوم اتوضاء وصلي وسيبك من ال في دماغك ..انتم خلاص عشكم مع بعض انقطع لحد كدة .
______&&&&_________&&______&__&______&&_& الحمد لله عدد خلقه ورضا نفسه ومداد كلماته.
داخل قهوة الحارة
أحد الشباب يجلس … مع صديقه وهناك شخصان متواجد ون بينهم يستمعون ما يقولون بالحرف .
الشاب الاول … بقي رقيه الجميله والرقيه … ال بتخاف تمشي لوحده بالحارة تقتل ….أنا لايمكن أصدق ابدا .
الشاب الآخر … متفكرنيش أنا هجنن يا اخي دي
عمرها مخرجت برة الحارة لوحده غير كام مرة ومن الحارة للمدرسه والعكس ..أنا كنت بقف عند المدرسه للبنت بتاعتي وكل بنت تلاقيها مصحبه ال هي تمشي جنب صور المدرسه لحد ما توصل للشارع يدوب تقف العربيات تهدي ساعه الإشارة تاخد الشارع في ثانيه وتدخل الحارة …حتي لا كانت بتروح يمين ولا شمال ولا سناتر الدروس زي صحبتها .
رجل كبير من الخلف والله البنت دي جبل … عندها قوة تحمل مش علي رجاله بشنبات …دي خرجت مع الضابط زي الأسد … ورفضت تركب معاه في العربيه وخلته ركب جنب العساكر وراء .
والله انا لو عندي بنت اتمنا تكون زي رقيه .
صاحب القهوة .. الله يشفيه المعلم جعفر … مقدرش يتحمل يشوف بنته بالكلبشات …وقعةمن طوله .
احنا كده بربطه المعلم بكرة من شقشقه النهار …نطلع علي البوليس نشهد بل نعرفه .
وقف صاحب محل الملابس …في حاجه مهمه جدا كنا نسينها .
الجميع ايه هي .
الكاميرا بتاعت محل الملابس بتاعي والصيدليه تبع الدكتورة سماح وكاميرا أول الحارة …اكيد هتاكد برائتها…وأنها مخرجتش لاننا كلنا كنا واقفين وهي بتكلم شيخ الحارة ومراته في مدخل البيت …يعني
ده تأكيد وزياده ..أنها بريئه.
الجميع ….فعلا الكاميرات دي كنا نسينها .
نظر الشخص الي الآخر واوم برأسه وخرج راكبا سيارته المصتفه خارج الحارة وبعد قليل اتي الشخص الآخر جوارة .
الاول … ها جبت ال قلتلك عليه .
الاخر … ايوة ياباشا. التقرير اهو …وحضرتك جيت بنفسك أنا كنت هتصل بيك .
الاول … مقدرتش استنه كنت عاوز اتاكد بنفسي
من حاجه معينه … فتح التقرير …اغمض عينه وضغط بيده علي مقود السيارة حتي ابيضت يده
اغلق التقرير اتجه الي ناحيه الشخص الآخر انزل انت دلوقتي تشوف معاهم الكاميرات وتجي تديني تقرير بايه متتاخرش ولو مردتش عليك ابعتهم واتس .
خرج الشخص من السيارة واردف تمام يافندم .
عاد ال الحارة وانطلق الأول بسيارته باقصي سرعه
أوقف سيارته فجاءة أمام القسم … دخل مسرعا اتجاة مكان حجز رقيه …وقف أمام الباب وهو يشير إلى أحد العساكر بفتح باب الزنزانه .
وقف متسمارا وهو يري رقيه نائمه تسند راسها علي الحائط ووجها الملائكي ينير من شدة برائته اغمض عينيه وكور يده اقترب منها يهز الكرسي التي تنام عليه .
استيقظت رقيه بخضه … بسم الله الرحمن الرحيم .
في ايه وقعت عينها علي الواقف أمامها .
تحدث هو … ايه شفتي عفريت قدامك بتسمي .
رقيه ..قامت واقفه من علي الكرسي ..العفريت
معروف علاجه لكن انت معرفش دواك ايه .
اقترب منها رقيه أنا مش قادر انسي كفايه ال عرفته .
رقيه … وحضرتك عرفت ايه بقي وتنسي ايه .
اقترب منها متعصبنيش انتي عارفه كل حاجه .
انتي ازاي تجوزي وانا معرفش … وكل ال حصل ده وانا كنت فين … ليه معرفتنيش أنا ايه هواء بالنسبالك .
رقيه … اولا ال حصل ده حاجه ماليش ذنب فيها حتي جوازي جه فجاءة ..ثانيا انت عملت نفسك متعرفنيش اول ما دخلت التحقيق …وانا عارفه نفسي مين وايه واعرف ادافع عن نفسي اوي .
ام بقي انت بالنسبالي ايه. .. انت شفاف يعني مش هواء الهواء بنحس بيه بيكون نسمه لطيفه بتعدي ولا زوبعه كبيره تقرفنا بكميات الاتربه بيها.
الشخص… مبتسم …بس زمان مكنتش كده ولا نسيتي جدوا عتمان لما كان بيجيبك معاه عند جدوا كنا بالنسبه لبعض ايه .
رقيه … ايوة زمان كان زمان قلتها بنفسك …انت ال نكرت معرفتك بيا يبق تفضل علي كده واياك تقرب مني اوتدخل في حاجه تخصني .
الشخص … اقترب منها وامسكها من يدها رقيه اتعدلي معايا … كفايه عاليا النار ال بتنهش جوايا .. من ال حصل اعملي حسابك ال حصل زمان وبعدنا عن بعض مش هيقرر تاني .. انتي فاهمه .. انتي ليا مهما حصل من اول يوم شفتك فيه وانا قلبي قفل عليكي ..اولا انتي كنتي طفله وقتها كان زمنك مراتي … وعلي اسمي
رقيه حولت تبعد يده عنها احكم مسكها مرة أخري .
ابعد عني مسمحلكش تلمسني .. انت لو اخر شخص لا يمكن ابدا اجوزك فاهم .. انت لو اخر راجل في الدنيا لايمكن أغمضت عينها من قوة الالم أثر اعتصار يدها بيده . ايدي بتالمني سيب ايدي بتالمني
بداء بفك يده برويه من علي يدها واقترب منها … بقالي سنين طويله محروم من سماع اسمي بالصوتك. قولي اسمي مرة واحده .
فور تركه يدها ابتعدت عنه قامت بدفعه بقوة تزحزح للخلف ..قلتلك لو انت اخر راجل مش نفكر فيك فاهم أنا لايمكن انسي ال حصل منك زمان سنتين وانا نفسي اعرف ليه تعمل كده سنتين كانوا كفلين. يناسوني اسمك وشكلك وكل كلمه قلتهالي وقتها .
أنا كنت عيله صغيرة كنت مبهورة بيك وبشياكتك وبلبسك العسكري …لكن انت استغليت كل ده ولعبت علي مشاعر بنات كتير ..انت بالنسبالي ولا حاجه
جدي وجدك الله يرحمهم هم كان صحاب وهم ال سبب بمعرفتنا وراحت بموتهم.
فجاءة سمعوا صوت خارج الزنزانه …تركها وذهب يري ماذا يوجد بالخارج .
ايه ال حصل .
مين ال بيكلم مع رقيه
ايه هي حكايتهم .
هل فعلا رقيه حبته .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى