روايات

رواية حياة الفصل الثالث 3 بقلم شهد فؤاد

رواية حياة الفصل الثالث 3 بقلم شهد فؤاد

رواية حياة الجزء الثالث

رواية حياة البارت الثالث

رواية حياة الحلقة الثالثة

تاني يوم في الصبح
حياة تصحي علي صوت المنبه
وطلعت تشوف باباها صحي ولا لسا
حياة باستغراب: ادا بابا لسا نايم لدوقت دخلت اوضته باباها تصحيه
حياة: باباااا اصحي يالاااا عشان هعملك فطار يستاهل بوقك باااباا وتقرب حياة من باباها عند السرير وتهزه
!!!!!!! بابا انت مش بترد عليا لي
حياة ومسكت ايد باباها تجس النبض طلع النبض واقف
حياة وفقدت السيطره علي نفسها وانهيار: الحقونااااااي بابااااا
جريت حياة لبرا بسرعه وطلعت تخبط علي جرانهم عمو ماجد
ماجد وفتح الباب: في اي يحياة
حياة: الحق يعمو بابا واغمي عليها
ماجد بقلق وصوت عالي: رؤي شوفي حياة بسرعه وجري علي جوا
*************************
صحيت حياة بعد مده مش كبيرة
حياة وتقوم بسرعه من مكانها: بابا يرؤي فين
رؤي وتعيط علي اللي بيحصل لصحبت عمرها وتقوم تحضنها: البقاء لله يحياة ربنا يصبرك يحببتي
حياة بصدمه وتطلع من حضن رؤي: انتي بتقولي اي وتطلع حياة تجري لبرا تروح شقتها بسرعه
رؤي وتجري وراها: استني يحياة
حياة وتدخل الشقه وتزيح اي حد قدامها وتدخل اوضه بابها
حياة بانهيار هستيري وتحضن في باباها وتبوسه: يبابااا لا يبابا متسبنيش لوحدي اهون عليك تسبني وتمشي هتسبني لمين ومكملتش بقيت الجمله وكانت وقعت اغمي عليها تاني بس المرادي دخلت في غيبوبه لمده اسبوعين
*وفي خلال الاسبوعين دول *
دفنو باباها وكانت رؤي واهلها يوميا عند حياة ومش بيسبوها
******************
*عدي الاسبوعين*
وكانت حياة قامت من الغيبوبة
حياة فتحت عنيها لاحظتها رؤي
رؤي بفرحة وجريت علي حياة: اخيراا يحياة قلقتينا عليكي
حياة: بصتلها ومكملتش ولا عملت اي رياكشن
رؤي بقلق: انتي كويسه طيب انا هروح انادي الدكتور
بعد دقايق جه الدكتور وكشف علي حياة
الدكتور ويوجه كلامه لرؤي : دا الطبيعي في حالتها هيا الصدمه اثرت عليها تاثير قوي فيمكن تقعد فتره لا بتاكل ولا بتشرب ولا حتي تتكلم غير بسيط لو اتكلمت
رؤي لزعل عليي حياة: لحد امتي مثلا
الدكتور: دا علي حسب استجابتها للادوية غير كدا مفيش وقت محدد
رؤي: طيب امتي ممكن تروح
الدكتور: ممكن علي بليل تكون المحاليل خلصت
رؤي: تمام شكرا لحضرتك
الدكتور: العفو علي اي عن اذنك
رؤي: اتفضل
***************
وعدي الوقت وكانت المحاليل خلصت
رؤي وراحت ناحية حياة تصحيها: وبدات تهزها
راحت اتنفضت حياة
رؤي: اهدي اهدي انا كنت بصحيكي عشان الدكتور قال اننا ممكن نمشي بعد ما المحاليل تخلص
هناديلك الممرضه تساعدك
وبعد ساعة كانت حياة ورؤي وصلو بيت حياة
حياة واول ما دخلت من الباب دموعها نزلت ولا كانها شلالات
رؤي فضلت تطبطب عليها: تعالي اقعدي
رؤي: تحبي ابات معاكي انهاردا
حياة وبتسمح دموعها واخيرا اتكلمت بصوت طالع بالعافيه: لا روحي ولو احتجتك هكلمك
رؤي بفرحه لصوتها اللي رجع: متاكده يحياة
حياة: وهزت راسها بالايجاب بس بكرا انا عاوزه اروح لبابا
رؤي: طيب استريحي وخدي دواكي ماشي ولو احتجتي اي حاجه تكلميني علطول وان شاء الله هصحي بكرا بدري وهعدي عليكي ونروح نزور عمو يالا سلام
وطلعت رؤي وقفلت الباب وراها
وقامت حياة تدخل اوضتها لقت اوضه باباها مفتوحة راحت دخلت حياة اوضه باباها وهيا بتدمع ونامت علي سرير باباها وحضنت مخدته
حياة بدموع: وحشتني يابابا وراحت في النوم
******************
*تاني يوم*
صحيت حياة مفزوعه ومش قادره تاخد نفسها
وراحت قامت بسرعهه تغير وتروح تشوف باباها
خلصت حياة وبتفتح باب الشقه لقت رؤي في وشها
رؤي بخضه: في اي
حياة: انا لازم اروح لبابا بسرعه يالا يرؤي
رؤي نزلت مع حياة وبعدها بفتره وصلو للمقابر وبالاخص عند والد حياة
قعدت حياة تتكلم مع باباها كتير وفي الاخر قالتله قريب هجيلك يحبيبي وراحت لرؤي
حياة: يالا يرؤي
رؤي: يالا
************
روحو البيت ودخلو شقه حياة
رؤي: في اي بقا كان في اي الصبح
حياة وقعدت جمب رؤي: حصلت حاجه مش فهماها
رؤي: اي هيا
حياة: انا حلمت ب بابا
رؤي: طب حلو في اي بقا
حياة باستغراب: حلو اي انتي كمان بابا كان مضايق مني يرؤي
رؤي باستغراب: اي زعلان منك لي
حياة: مش عارفه يرؤي
رؤي: طيب يمكن حصل حاجه قبل ليله وفاة عمو
حياة وترجع بالذاكرة وتخبط علي جبينها: ادااا اه فعلا دا بابا كان ساعتها حكالي عن عيلته وعن جوازه ب ماما
وحكت لرؤي كل ما حصل
رؤي: طيب انتي مركزتيش قالك اي في الحلم
حياة بعدم تذكر تام: علي مااظن كان بيقولي ارجعي لاهلك خلي ابويا يسامحني حاجه كدا
رؤي: طيب وانتي مستينه اي ماهيا واضحه وضوح الشمس اهو
حياة بعصبيه وتقوم تقف: ازاي يعني ارجع لناس اتخلت عن بابايا وكانو رافضين جوازه من ماما
رؤي: بس هما كانو رافضين فكره انو يتجوز بعيد عنهم مش مامتك بصفة خاصه
حياة: انا لا يمكن اسيب بيتي هنا واروح عند حد مقدرش ابويا ولاامي
رؤي: طب وباباكي
حياة: يمكن ميجيليش تاني في الحلم
رؤي: طب روحي استريحي ي حياة وانا هبات معاكي انهاردا اوكي
حياة: وتتاوب خلاص ماشي البيت بيتك تمم
رؤي: تمم
**************
تاني يوم صحيت برضو حياة مخضوضه وكانت بتعرق جامد
وفي نفس اللحظه كانت رؤي دخلت تصحي حياة
رؤي بعد ماشافت حالة حياة جريت عليها: مالك في اي
حياة بعياط: برضو يرؤي بابا عاوزاني امشي من هنا ومش راضي يكلمني ولا حتي يبص في وشي
رؤي: يبقا لازم تسمعي الكلام يحياة عشان باباكي ينام في قبره مرتاح
حياة بتفكير: تمم هسافر بس كلها اسبوع وارجع لبيتي هنا تاني
رؤي: تمم المهم انك تروحي وتريحي باباكي
حياة: تمم انا هقوم انزل اجيب التذكره عشان امشي بكرا
رؤي: طب تمم يالا وانا هاجي معاكي
وفعلاا نزلت كلا من حياة و رؤي
وحجزت حياة التذكره وروحت تلم هدومها وحاجتها عشان تسافر تاني يوم
*****************
في صباح تاني يوم
صحيت حياة ورؤي وكانت كل حاجت حياة متخلصة
رؤي: في حاجه نقصاكي
حياة: لا كلو تمم
حياة بقلق: انا خايفة انا مش عاوزه اروح في حته
رؤي وتطبطب علي ايدها: متخافيش دول في الاصل عيلتك برضو وانا هكون معاكي دايما متخافيش
حياة: انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي علي وقفتك جمبي
رؤي: بسي هبل يبت انتي زي اختي واكتر كمان
حياةوتبص في الساعة:يالا انا هقوم بقا
رؤي وتحضن حياة: تمم خلي بالك من نفسك وطمنيني عليكي
حياة وتبادلها الحضن: حاضر باي
رؤي: باي
*****************
وصلت حياة الاتوبيس وركبت وقعدت تفكر في اللي ممكن يحصل معاها هناك
******************
نزلت حياة من الاتوبيس وركبت اوبر ينزلها عند شركه
النصار للاستيراد والتصدير
******************
وصلت حياة عند الشركة وتفاجت من ضخامة الشركة وحلاوتها
طلعت حياة وسالت عن اياد سليم النصار
والسكرتيره وصلتها للسكرتيره الخاصه بيه
السكرتيره الخاصه بيه: ليكي معاد سابق
حياة: لا بس قوليله حد عاوزك ضروري
السكرتيره: طب ثواني
حياة: اتفضلي
بعدها بثواني
السكرتيره: اتفضلي اياد بيه في انتظارك
حياة: شكرا
خبطت حياة علي المكتب ودخلت
حياة باصة بصدمههههه
وووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى