روايات

رواية حور ياسين الجزء الثاني الفصل الثامن 8 بقلم مي عبدو

رواية حور ياسين الجزء الثاني الفصل الثامن 8 بقلم مي عبدو

رواية حور ياسين الجزء الثاني الجزء الثامن

رواية حور ياسين الجزء الثاني البارت الثامن

رواية حور ياسين الجزء الثاني
رواية حور ياسين الجزء الثاني

رواية حور ياسين الجزء الثاني الحلقة الثامنة

عدا شهر واتنين وتلاتةواربعة وخمس وستة شهور وياسين مكنش بيخرج من اوضتها ومش بيكلم حد وملك وسيف وحنان محدش كان لي نفس يعمل حاجة او يخرج من اوضتو اساسآ ومحمد كانت نفسيتو متقلش عن ياسين ماهي كانت لي اخت وام واديها ماتت وسلمي وحمزة اتنقلو بعد شهرين من موت حور بس وايمان واسماء فضلو موجودين ومنال اللي كانت فرحانة جدآ بأن حور ماتت وكدا ياسين هيتجوز ايمان

ـــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــ

في اوضة حور ياسين كان نايم دخلت حنان وفتحت الستاير وقربت من ياسين

حنان: ياسين ياسين حبيبي اصحا

ياسين صحي: صباح الخير يا امي

حنان: صباح النور يا حبيبي يلا قوم عشان نفطر كلنا سوا كلهم تحت

ياسين: حاضر وقام خد تيشيرت اسود وبنطلون اسود وخل الحمام ياخد شور حنان نزلت تحت

ــــــــــــــــ بكلم مي ــــــــــــــــــــــ

تحت كانو كلهم قاعدين ادهم وسيف وملك واسماء و ايمان قاعدين

حنان نزلت: سلمي و جودي وحمزة لسة مجوش دخلت جودي بتجري

جودي: تيتا تيتا و حضنت حنان

حنان حضنتها: حبيبت قلب تيتا اتأخرتو ليه

حمزة سلم عليهم: جودي هانم هي اللي اخرتنا

 

 

 

 

 

 

سلمي دخلت وسلمت عليهم: عاملة اي يا ماما

حنان: الحمدالله يا حبيبتي يلا ياسين هينزل ونفطر كلنا سوا

جودي: هو بابي فوق

حنان: ايوآ

جودي: طيب انا هطلع عندو

حنان: ماشي ياروحي جودي طلعت

ـــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــ

ياسين خرج من الحمام وجهز ومسك صورة حور: 6 شهور يا نور عيني مشيتي وسيبتيني يا حور قولتي انك هتفضلي معايا بس خلفتي بوعدك واحشتني اوووي يا حور مش قادر اصدق انك مشيتي حاسس انك لسة عايشة يا حور انتي مش كنتي مراتي او بنت عمي بس انتي كنتي كل حياتي حبيبتي و بنتي واختي وصحبتي كنتي ليا العالم كله قطع كلامو دخول جودي: بابي بابي وجريت عليه

ياسين شالها: قلب بابي انتي

جودي: واحشتني اوووي

ياسين: وانتي كمان يا روحي

جودي: انا جيت عشان اقعد هنا النهاردة

ياسين: يا روحي انتي تفضلي هنا براحتك

جودي: اممم طيب يلا ننزل نفطر عشان انا جماعة اووي ومش كلت

ياسين: يلا يا قلبي ونزلو تحت

ـــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــ

حمزة: عاملة اي يا ايمان

ايمان: الحمدالله وانت

حمزة: بخير طول ما انتي كويسة

ملك: اجيب شجرة واتنين لمون

حمزة: ياريت والله

اسماء: ايمان خلاص كلها يومين وترجع تاني

حمزة: اي دا ليه كدا

حنان بمكر: جيلها عريس عقبالك يا حبيبي

حمزة قام وقف: نععععععم مين دي اللي جيلها عريس وبعدين شافها امتا دا لا مش هتروح في حتة بلا عريس بلا زفت

ادهم: معلش بس وانت مالك

حمزة: هو اي اللي وانت مالك دا

سيف: ايوا صح انت مالك يجيلها عريس ولا لا

 

 

 

 

 

 

ياسين نزل: تعرفو تخرسو وبعدين بدال انت بتتنيل تحبها متتقدملها بدل ما تخسرها صدقني انك تخسر حد بتحبو بيبقا صعب

حنان بحزن: يلا الفطار جاهز وقعدو كلهم على السفرة وبدأو يفطرو ومحدش فيهم اتكلم

وايمان قاعدة مكسوفة جدآ بس فرحانة عشان بتحب حمزة

حمزة: ياسين انا حابب القدم لي ايمان ممكن تكون معايا

ياسين: اكيد طبعآ انت اخويا الصغير يلا انا هروح الشركة سلام

حنان: ياسين استنا عايزك في اوضتي

ياسين: حاضر يا ماما

حنان راحت اوضتها وياسين راح وراها

حنان: وبعدين يا ياسين

ياسين: وبعدين في اي يا ماما

حنان: هتفضل حابس نفسك لحد امتا

ياسين: ومين قالك اني حابس نفسي انا كويس اهووو

حنان: لا مش كويس انا مقدرة انك بتحب حور وروحك فيها بس هي خلاص راحت الله يرحمها يا بني كمل حياتك انا زعلانة عليها ويعلم ربنا بس انت ابني ومش قادرة اشوفك كدا حزين وديمآ قافل على نفسك اوضتها يأما في الشركة

ياسين:امي انتي بتقولي اي دي لسه مكملتش سنة وانتي بتقولي اكمل حياتي امي حور كل حياتي وبعد ما ماتت مليش حياة عشان اكملها اصلآ حور كانت بنتي قبل ماتكون بنت عمي ومراتي انا اللي مربيها

حنان بتعيط: حرام عليك يا بني بقا انت اي ليه مصر تدمر حياتك حور خلاص راحت الله يرحمها لي عايز توقف حياتك

 

 

 

 

 

 

ياسين: انا قولت اللي عندي يا امي

ولسة هيخرج حنان وقعت اغما عليها

           «« استووووب ملحوظة»»

حنان مش واحشة ولا بتكره حور بس هي فكرت بي قلبها مش بعقلها فكرت بي قلب الام اللي بتبقا ديمآ عايزة تشوف اولادها اسعد الناس مش اكتر 💙

            ««نرجع لي الرواية تاني»»

ياسين جري عليها وشالها ياسين بصوت عالي

: امي فوقي الكل جه عل صوتو

ياسين: ادهم اتصل بسرعة عل الدكتور

ادهم: حاضر ورن على الدكتور

ادهم: الدكتور جاي اهووو

ياسين وملك وسيف واسماء بيحولو يفوقوها

بس مش بتفوق بعد وقت الدكتور وصل

و كشف عليها وخرج ياسين لهفة: مالها يا دكتور هي كويسة

الدكتور: الاقلب ضعف ودا غلط جدآ ياريت متتعرضش لي اي زعل او اي حاجة تدايقها نهائي بعد اذنكم ادهم راح وصلو

ياسين دخل وانت حنان فايقة: ماما انتي كويسة انا كنت خايف عليكي جدآ

حنان: ياسين ابعد عني وملكش دعوة بيا طول ما انت مصر على رأيك دا

ياسين: يا امي صدقيني انا مقدرش اكمل حياتي مع واحدة غير حور عندي اموت ولا اكمل مع غيرها يا امي افهميني

حنان: انت حر يا ياسين بس ملكش دعوة بيا وانا مش هبقا راضية عنك طول مانت مصر عل رأيك دا

ياسين بحزن: انا اسف يا امي اعملي اللي انتي عايزة اهم حاجة رضاكي بس صدقيني هفضل كدا في الحزن لحد ما اموت

حنان: بعد الشر عليك يا روحي دخلو الكل عندها سلمي: الف سلامة عليكي يا ماما

حنان: الله يسلمك ياقلبي المهم انا قررت ان هجوز ياسين وسلمي لبعض

الكل بصدمة: نعممم

حنان: في اي مصدومين كدا ليه انا قولت اللي عندي وخلاص وانتي يا سلمي لازم توافقي عشان خاطر بنتك اللي بتقول لي ياسين يا بابي وبتحبو عشان مطتلعش حاسة نفسها اني نقصها حاجة وهو حب الاب وانو يكون ديمآ جنبها مش هي في بيت وهو في بيت ها اي رأيك جودي بي فرحة: هيييه ههيهيه بابي هيتجوز مامي وهنقعد كلنا في بيت واحد زي صحابي صح يا تيتا

 

 

 

 

 

 

 

 

حنان: صح يا قلب تيتا واظن مامي وبابي معندهمش كلام بعد كلامي ولا اي

ملك بعصبية: ماما انتي بتقولي اي ياسين مين دا اللي يتجوز سلمي دي حور لسه متمتش سنة ياسين انت هتسمع كلامها

حنان:ملك اخرسي انتي ملكيش دعوة

ياسين:ملك ممكن تهديبس انا حور عمري ما انساها وماما مش مقتنعة مفكرا اني لما اتجوز هعيش حياتي متعرفش اني هبقا اسواء من دلوقتي وهتشوف

حنان بجمود:اللي قولتو هيحصل وا اه صح ياسين وسلمي/سيف واسماء/ادهم وملك/

ايمان و حمزة فرحكم كمان شهرين بظبط عقبال ما حمزة يتقدم لي ايمان عشان افرح بيكو سوا وبكرا هننزل المزرعة نقعد يومين وحمزة يتقدم لي ايمان وبعد كدا نعمل خطوبه نعلن فيها خطوبه ياسين وسلمي وحمزة وايمان ويلا كل برا عشان ارتاح شوية وجهزو نفسكم عشان هنسافر بكرا كلهم خرجو

حنان بحزن: انا اسفة يا حور بس مقدرش اشوف ابني كدا لازم يكمل حياتو

ــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــ

في مكان ما اول مرة نروحو

الدكترا خرجين دخلين على الاوضة

الدكتور لي الممرضة: خلى حد ينادي زياد بيه بسرعة قولي ان المريضة فاقت

الممرضة: حاضر وفعلآ خرجت

الممرضة زياد بيه المريضة فاقت

زياد: بجد طيب انا طالع اهووو وطلع

 ــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــــ

ملك بعد ما خرجت من اوضة حنان

ملك: ياسين انت فعلآ هتجوز دي

 

 

 

 

 

 

 

سلمي: اي دي يا ملك انا ليا اسم على فكرة وبعدين انا مش مموتا نفسي عشان اتجوز اخوكي يعني

ملك: يبقا ترفضي الجوازة دي عشان انتي مش هتبقي مكان حور مهما كان انتي فاهمة.

ياسين: ملك ممكن تهدي شويا لو سمحت

ملك: اهدا اي وزفت اي انت مش سامع هي بتقول اي

ادهم: ملللللك بس بقا انتي مش سامع الدكتور قال اي ان قلبها ضعيف ومينفعش نعارضها

ملك راحت اوضتها وادهم مشي وكل واحد دخل اوضتو

ــــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــ

عند ياسين دخل اوضتو وفضل يكسر في كل حاجة يشوفها قدامو وبعد وقت خد صورة حور في حضنه ونام

ـــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــ

عند زياد

زياد للدكتور: ها فاقت هي كويسة

الدكتور: ايوآ هي فاقت من الغيبوبة بس

زياد: خير في اي

الدكتور: هتحتاج عملية عشان تقدر ترجع تمشي تاني

زياد: طيب شوف هتتعمل امتا

الدكتور: لا ما هي مش هتتعمل هنا هي هتعمل برا مصر ولسة لما تفوق بشكل تام هنعرف اذا كان عندها فقدان ذاكرة ولا لا عشان الخبطة كانت شديدة على دماغها

زياد: تمام بس انت مش قولت انها فاقت

الدكتور: فاقت بس لسة محتاجة شوية وقت عقبال ما تفوق بشكل تام وتكلم

زياد: تمام

الممرضة: دكتور المريضة فاقت وبتكلم

الدكتور: تمام انا جاي وراح اوضةاللي فيها المريضة و زياد راح وراهم

الدكتور: حمدالله على السلامة

…: انا فين وانت مين

الدكتور: حضرتك في فيلا زياد المنشاوي وانا الدكتور اللي متابع حالتك

….: حالتي ليه هو انا مالي

الدكتور: حادثة بسيطة بس تقدري تقولي اسمك او اي حاجة عنك

…: اسمي حور

الدكتور: كويس اووي وهي تاني

حور: انا حور الصاوي من القاهرة

الدكتور: كويس اووي الحمدالله مفيش فقدان ذاكرة ولا حاجة

 

 

 

 

 

 

 

حور كانت هتقوم بس هي مش عارفة ومش قادرة تقوم حور: هو انا مالي لي مش بقوم

الدكتور: هتعملي العملية وهتبقي كويسة مفيش قلق ان شاء الله هتبقي بخير

حور بعيط: قصدك اني اتشليت

دكتور: لا انا مقولتش كدا انتي هتبقي كويسة

زياد: ممكن تهدي انشاء الله هتبقي كويسة

حور: وانت مين انت هي ناقصة

زياد: زياد المشاوي واللي انقذ حضرتك

حور: ايوآ شكرآ ليك ممكن الفون اعمل مكلمه

زياد: اكيد اتفضلي خدت الفون وكتبت رقم ياسين ورنت عليه مقفول وهي مش عارفة ارقام حد تاني فضلك ترن وبيديها مقفول

الدكتور: كدا حالة الانسة حور كويسة جدآ هجهز الاوراق عشان تسافر بعد يومين تعمل العملية والممرضة هتبقا معاها

زياد: تمام ماشي شكرآ لحضرتك

الدكتور: بعد اذنكم ومشي وحور كانت بترن عل ياسين مقفول

حور: اكيد خايفين عليا منو لله فهد الكلب لو مكنش خطفني امبارح كنت زماني مع ياسين

الممرضة امبارح اي حضرتك بقالك 6شهور في الغيبوبة كنا فقدين الامل اصلآ انك تعيش

حور: اي 6شهور

الممرضة: ايوآ 6شهور

زياد دخل الاوضة بعد ما استأذن

زياد: ها رد

حور: لا مقفول انا عايزة اروح ليهم دلوقتي

زياد: مش هينفع اكيد انتي اصلآ مش هتقدري تمشي على رجلك تاني واحسن من الاول

حور: شكرآ جدآ لحضرتك بس انا عايزة ارجع لي اهلي اكيد قلبين عليا الدنيا

زياد: تمام اديني العنوان اروح ليهم بكرا والله حد يجي ياخد حضرتك

 

 

 

 

 

 

 

حور: تمام العنوان……….

زياد: تمام تصبحي على خير

حور نامت من تعب

ـــــــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــ

تاني يوم الكل صحي ونزلو

حنان: يلا افطرو عشان نمشي

فطرو وخلصو وركبو العربيات بس ياسين ركب لوحدو كان بيفتكر حور لما كان بيتخانق معاها وهزارها وضحكها ودموعو نزلت

ياسين لنفسه: واحشتني اوووي يا حور حاسس انك عايشة معأني شوفتك وانتي نازلة قبرك محدش واحشني ادك كنت خدتني معاكي يا نور عيني انتي واحشني هزارك وضحكك وزعلك واحشتني اوووي انا اسف يا حور اني هتجوز سلمي بس والله غصب عني امي ممكن تروح زيك لو مسمعتش كلامها يا حور سااامحيني بس صدقيني امي مفكرا اني كدا هنساكي وهعيش حياتي زي الاول بس متعرفش انك خدتي قلبي وروحي قبل ما تروحي خدتيهم معاكي وان عمري ما هفرح تاني طول ما ندي بعيد دموعو نزلت

            ««استوب كدا »»

محدش يقولي مفيش راجل بيعيط وان كدا اوفر عشان فعلآ انك تخسر حد روحك في فكره لوحدها كفيلة تموت اذا كان بنت او راجل خسارة اشخاص بنحبها بتموتنا ومش بتخلينا نفكر اذا كان ينفع نعيط ولا لا هي دموع بتنزل لوحدها اشطا

          ««نرجع لي البارت تاني »»

ياسين مسح دموعو وكمل سواقة

 

 

 

 

 

 

ــــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــــ

عند حور صحيت الصبح

الممرضة اول ما شفتها صحيت: حضرتك كويسة عايزة حاجة

حور: صراحة عايز اخد دش

الممرضة: تمام هسعدك

حور: لا معلش بس دخليني الحمام وانا هكمل

الممرضة: متاكدة

حور: ايوآ وفعلآ الممرضة دخلت حور الحمام وقعدتها على الكرسي متحرك وسابتها

وبعد نص ساعة حور خرجت

الباب خبط دخل ولد صغير

…: اخيرآ صحيتي

حور: ايوآ صحيت بس انت مين يا قمر

..: انا مهند وانتي

حور: انا حور

مهند: اسمك حلو اوووي

حور: وانت كمان

مهند: انتي نمتي كتير اوووي وبابي قالي انك صحيتي امبارح

حور: انت ابن استاذ زياد صح

مهند: ايوآ

حور: اومال فين مامتك

مهند بحزن: عند ربنا الله يرحمها

حور: الله يرحمها

الممرضة: كان كل يجي يسأل انتي صحيتي ولا لا ولما اقولو لا يقولي يزعل

حور: ليه

مهند: عشان تلعبي معايا بدل ما انا لوحدي هنا

حور بزعل: بس انا مش هقدر اللعب معاك عشان رجلي وكمان هروح النهاردة

مهند بزعل: ليه خليكي

 

 

 

 

 

 

حور: اهلي هيقلقو عليا يا قمر انت

مهند: تمام اي رأيك نفطر سوا

حور: اممم اشطا

مهند: انا قولت لدادة تطلع اكل هنا اصلآ

حور: معلش بس هو استاذ زياد فين

الدادة وهي شايلة الاكل: استاذ زياد راح العنوان اللي حضرتك قولتي عليه

حور: تمام شكرآ

مهند وحور الاكل جنبهم

حور: تعالي كلي يا انتي اسمك اي

الممرضة: سحر

حور: تعالي يلا كلي معانا يا سحر

الممرضة: لا شكرآ

حور: يلا قولت هنفطر سوا

وقعدو كلهم يفطرو سوا

ـــــــــــــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــ

عند زياد وصل قصر الصاوي وسأل الحارس

زياد: لو سمحت ممكن اشوف ياسين الصاوي

الحارس: سافرو كلهم يا بيه

زياد طلع فلوس واداهاالحارس: سافرو فين

الحارس: راحو المزرعة عشان والله واعلم كدا راحو يخطبو لي حمزة بيه لي ايمان هانم وياسين بيه لي سلمي هانم سافرو الصبح كلهم

زياد: تمام هي في بنت كانت عايشة هنا اسمها حور

 

 

 

 

 

 

 

الحارس: حور هانم الله يرحمها ماتت بقلها ست شهور كانت مكتوب كتابها هي وياسين بيه بس الله يرحمها ماتت

زياد: تمام شكرآ متعرفش هيرجعو امتا

الحارس: لا والله يا بيه

زياد: ماشي شكرآ بعد اذنك ومشي

ـــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــ

عند ياسين وصل المزرعة وطلع اوضتو

حنان: ياسين طلع نام يلا اطلعو ارتاحو

الكل طلع

ـــــــــــ بقلم مي ــــــــــــــــــــــ

عند حور زياد وصل الاقصر بعد ما راح الشركة

طبعآ زياد لدادة: هو فين مهند

الدادة: فوق عند حور

زياد: تمام حضري الهدى معلش لو سمحت

الدادة: حاضر يابني

زياد طلع اوضتو واخد دش ولبس وراح عند اوضة حور خبط الممرضة فتحت

زياد: ممكن ادخل

الممرضة: اتفضل زياد دخل وكانت حور ومهند قاعدين على السرير وبيكلو فشار 🍿وبيتفرجو على كرتون

زياد: احم احم هو انا دخلت حضانة بي الغلط ولا اي

مهند شافو جري عليه: بابي

زياد: مرحتش ليه الحضانة النهاردة

 

 

 

 

 

 

 

مهند: كنت قاعد مع حور ونسيت

زياد: متحصلش تاني

مهند: حاضر

زياد: عاملة اي دلوقتي يا حور

حور: الحمدلله معلش بس حضرتك رحت العنوان اللي ادتهولك

زياد: ايوآ بس محدش هناك مسافرين المزرعة

حور: نعم مسافرين

زياد: ايوآ بس هما

حور: ها

زياد خاف يقول تتعب: بصي انا حضرتلك الورق سفر وهنسافر تعملي عملية رجلك ونرجع تاني يكونو هما رجعو

حور: لا طبعآ لا مخدتش رقم حد فيهم ورنيت عليهم اكيد قلقنين عليا

زياد لنفسو بسخرية: قلقنين اووي

زياد: معلش بس العملية لازم تتعمل وبكرا هنسافر فا لو سمحت متعرضيش

حور: انت مجنون انا عايزة ارجع لي اهلي

وانت تقولي نسافر

زياد: انا قولت اللي عندي معلش لو سمحت ساعدي حور تنزل تحت عشان الغدا

حوى: لا بقا دا انت مجنون بجد

زياد: شكرآ . وسابها ومشي

ــــــــــــــــــــــــــــ بقلم مي ـــــــ

في المزرعة كلهم صحيو وراح بيت ايمان واتقدم حمزة لي ايمان وصالح (بابها) وافق ومنال موافقة غصبة عنها

حنان: سيف عايزك تعلن عن خطوبة

حمزة وايمان وسلمي وياسين النهاردة وانا الخطوبة هيكون بعد يومين في القاهرة

سيف بضيق: حاضر ««تسريعآ للأحداث»»

 

 

 

 

 

 

سيف فعلآ اعلن خبر الخطوبة في كام جريدة وعلى الانتر نت وصحافة

وروحو المزرعة كلهم

ياسين: امي مكنش ليه لازمة تعلني بشكل دا

حنان: لا ولادي وفرحانة بيهم

ياسين بضيق ماشي يا امي وطلع اوضتو

حنان: انا اسفة يا ياسين بس لازم اعمل كدا نفسي تنسا وتعيش حياتك واشوف مبسوط

ــــــــــ بقلم مي ـــــــــــــــــــــــــــ

عند حور منزلتش على الغدا بس الدادة طلعتلها اكل فوق وكلت هي وسحر

بعد شويا زياد طلع عندها خبط

الممرضة فتحت زياد دخل

زياد: بصي انا اسف اني عليت صوتي بس لازم تعملي العملية

حور: تمام بس ممكن فونك ارن تاني على ياسين يمكن يكون فتح فونو

زياد بحزن عليها ومش عارف يقولها ازاي ان ياسين هيخطب اداها الفون: اتفضلي الفون

حور خدتو ورنت عل ياسين بس مفيش حاجة

حور: شكلو غير الرقم

زياد: ممكن يلا هسيبك ترتاحي وبكرا هنسافر

حور: بس

زياد: مبسش انتي زي اختي والله فا متخفيش

حور: شكرآ

 

 

 

 

 

 

 

زياد: اقولها اختي تقولي شكرآ هو في اخت بتقول لي اخوها شكرآ

حور: لا

زياد: تصبحي على خير

حور: وانت من اهلو

مهند طلع من تحت السرير: مشي

حور وسحر ضحكووو

حور: ايوآ مشي يا خويا اطلع

زياد دخل تاني: شوفتك وعارف انك هنا يا كلب البحر بس اصبر عليا هولع فيك لو مرحتش بكرا الحضانة

مهند: ان شاءلله يلا من هنا بقا عشان نتفرج على الكرتون تاني

زياد: نهارك اسود

مهند: هو فين النهار دا احنا بليل

زياد: عيل لمض يلا سلام وخرج

حور: هاتو الريمود بقا انا هشغل كرتون حلو

مهند: اتفضلي

حور مسكت الريمود وفضلت تقلب حور بصدمة: هااااااااااا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور ياسين الجزء الثاني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى