روايات

رواية حكاية قمر الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الرابع والأربعون

رواية حكاية قمر البارت الرابع والأربعون

رواية حكاية قمر الحلقة الرابعة والأربعون

نسترجع آخر أحداث الجزء اللي فات مع بعض ..
هدي : ع اتفقنا يا اسر
اسر : حاضر هعمل كدا ومش هكسفك .. بس لازم تحاولي تفهميها ان انا وهي مافيش حاجة بينا
هدي : حاضر ياحبيبي بس هي ترجع زي الأول وهكلمها .. شكرا اوي يااسر .. واسفة اني ازعجتك
اسر : لا ولا يهمك انتي تيجي ف اي وقت تنوري
هدي : متشكرة اوي ياحبيبي .. يلا استأذن انا بقا
اسر : اتفضلي هوصلك
هدي ماشية واسر معاها وليل خارجة من المطبخ بالكاسات … اتقابلوا ليل واقفة بصالها ومصدومة الكاسات وقعت من ايدها
..
اسر طلع يجري عليها : ليل انتي كويسةة
هدي : ليل !!! انتي ليل
ليل بصيتلها وهي عينها بتلمع من الدموع
اسر : انتي تعرفيها يامدام هدي
ليل بصتله باستغراب وكأنه بتقوله دا مش اسمها !!
هدي اتوترت : أيوة اصل صافي حكتلي عن ليل حيث
ليل مش فاهمة حاجة وتايهها ومتوترة : انا اسفة ع اللي عملتوا مكنش قصدي انا اسفة
اسر : اهدي ياليل مالك
ليل مشيت وهي عمالة تقول : انا كويسة .. انا كويسة
هدي باستغراب : هي مالها
اسر : مش عارف والله
هدي : طيب استأذن انا
اسر : اتفضلي
_____________________
ليل ماشية تايهها ومش مستوعبة اللي شافته دا صح ولالا .. خبطت ف زين
زين : مش تحاسبي
ليل : انا اسفة ..
زين بصلها باستغراب ومشي
ليل راحت ع البيت ..دخلت ع الحمام … تغسل وشها
ليل بتعيط : هي عايشة .. هي ازاي .. اكيد لا .. مش هي .. مش هي .. اكيد مش ماما .. ماما كان اسمها غادة مش هدي .. طب ازاي .. لو كدبت عيني .. احساسي مش هيكدب .. انا متأكدة انها ماما ..
__________________
تونة : العريس جه العريس جه
كنزي بتوتر : بجد جه …. بصوا كدا شعري معدول .. ولا اقولكم بصوا الفستان مظبوط .. لالا قولولي الميكاب حلو عليا ولا كتير ..
نور وقمر بيضحكوا عليها
كنزي : بتضحكوا ع ايه شكلي وحش صح .. اهئ اهئ .. انا عارفة ان اليوم هيبوظ .. وحازم هيطفش
نور : وحشة ايه بس ياكوكي انتي جميلة والله
قمر : انتي زي القمر ياحبيبتي ..
كنزي بفرحة : بجد .. انا مبسوطة اوي .. انا بحبكم اوي اوي
قمر ونور فرحانين لفرحتها : واحنا كمان ياحبيبتي ..
__________________
سامح ونجلاء وحازم وفريال وزين واحمد و كريم وتونة قعدين
سامح : اهلا وسهلا .. نورتونا والله
حازم : منور بيك ياعمي
فريال : منور بيك يااستاذ سامح .. الله اومال فين عروستنا عاوزة اشوفها
سامح : العروسة جوا بتجهز .. قومي يانجلاء ناديها
نجلاء : من عنيا
نجلاء دخلت الأوضة
كنزي : ها ها ياماما ايه حصل قوليلي بسرعة
نجلاء : اهدي يابت مالك لسه محصلش حاجة .. انا جاية آخدك تطلعي .. اصل حماتك عاوزة تشوفك
كنزي : لا لا انا مكسوفة اوي ياماما … مش عاوزة اطلع
نور : مينفعش ياكنزي لازم تطلعي
نجلاء : مكسوفة ايه يابت انتي وش كسوف انتي.. اشحال ماقفشتك كذا مرة واقفة معاه .. خليني ساكتة بقا
كنزي : وطي صوتك ياماما لبابا يسمع
قمر : براحة عليها يا نوجة .. بصي ياكوكو اطلعي انتي وانا هجهزلك الصنية اللي هتقدميها ..
نجلاء : لالا دي تقدم صواني دي تفضحنا وتقلبها عليهم دي موكوسة
نور : اومال مين اللي هيقدمها
نجلاء : قمر ياحبيبتي معلش لو مافيهاش تعب ليكي قدميها انتي
قمر : تعب ايه بس يانجلاء متشغليش بالك ياحبيبتي انا هقدمها حاضر
كنزي : ماشي قدميها وانا هظبط الميكاب وبعدين اطلع
قمر : حاضر ياحبيبتي
__________________
قمر طالعة بالصنية وبتقدم
فريال : بسم الله مشاءالله .. زي القمر ياحبيبتي .. صبرت ونولت ياواد ياحازم
قمر و الكل اتوتر
حازم : لا دي قمر ياماما
فريال : قمر ايه قول قمرين تلاتة أربعة
حازم : يلاهوي لا ياماما افهمي .. دي اسمها قمر .. العروسة اسمها كنزي
فريال : يعني مش دي العروسة
حازم : لا
فريال : يووة مش تقول من بدري .. انا اسفة ياجماعة ..
قمر : ولا يهمك ياحبيبتي اتفضلي ..
فريال بتريقة : يزيد فضلك ياحلوة انتي .. معلش اصل ع أيامنا كانت العروسة هي اللي بتقدم
قمر : العروسة بتجهز بس وجاية
حازم بصوت واطي : خلاص ياماما محصلش حاجة
فريال : يوة هو انا اتكلمت
قمر بتقدم لزين : اتفضل
زين : لا مش عاوز
قمر : احسن بردك توفر .. *خدتها شربتها هي*
كنزي طالعة وحازم بصلها وفرحان
سامح : اهي العروسة جت ..
فريال : اصلي ع النبي .. اصلي ع النبي .. جميلة ياحبيبتي جميلة ..
كنزي بكسوف : ميرسي اوي ياطنط
فريال : لا طنط ايه ياحبيبتي .. دانا هديكي ابني الوحيد يعني تقوليلي ماما .. تعالي اقعدي جنبي
نجلاء : طبعا ياحبيبتي
سامح : انا بقول نتكلم ف الجد بقا
فريال : احنا معاك ف اي حاجة يااستاذ سامح .. المهم نقرأ الفاتحة ونلبس الدبل ونحدد معاد الفرح
نجلاء : وليه الاستعجال دا ياحبيبتي
فريال : عاوزين نفرح بيهم .. انتي مش عاوزة تفرحي ببنتك ولا ايه
نجلاء : أيوة طبعا عاوزة افرح بيها .. بس تتخرج الأول
فريال : وفيها ايه لما تتجوز بعدين تتخرج
سامح : لا طبعا بنتي تتخرج الأول
حازم : متقلقش يا عمي الفرح هيكون بعد التخرج دا بعد اذنك يعني ..
فريال : احنا لسه هنستنا
قمر : مافيهاش حاجة يا حبيبتي دا فاضلها كام شهر وتتخرج
فريال : اذا كان كدا ماشي
سامح : بس
احمد بصوت واطي : متشيلش هم فلوس ياسامح ولا جهزها انا موجود
سامح : لا طبعا يااستاذ احمد كتر خيرك بس بنتي انا اللي هجهزها وحاجتها موجودة كلها .. بس انتو اتفقتوا ولسه مخدناش رأي العروسة .. انا كنت عامل حسابي ع دي قعدة كلام بس
احمد : طيب احنا فيها اهو.. انتي ايه رايك ياعروسة
كنزي : اللي بابا يشوفوا
سامح : لا ياحبيبتي .. انا عاوز رايك انتي موافقة
كنزي هزت رأسها بكسوف انها موافقة
حازم فرح وقمر زرغطت
احمد : اهي وافقت يبقا ع البركة .. نقرأ الفاتحة بقا
*قروا الفاتحة*
زين حضن حازم : مبروك ياحازم
حازم : الله يبارك فيك يازين عقبالك
زين : لا ياعم انا لسه بدري
سامح : عقبالكم كلكم ياولاد
حازم : طيب انا ياعمي عندي شقة ف …
فريال : شقة ايه ياحازم اللي بتتكلم فيها .. هو انت هتسبني
حازم : لا طبعا هنبقا نجيلك ياماما
فريال : لا تجيلي ايه انتوا هتقعدوا معايا ..
حازم أتضايق وخاف ليرفضوا
والكل بص لبعض
سامح : بصي هو انا معنديش مانع بس دي حياة بنتي وهي اللي تشوف ع حسب راحتها
فريال : اكيد طبعا عروستنا مش هترفض تبعد ابني عني .. صح ياعروسة
كنزي ابتسمت : انا موافقة ..
* نجلاء أتضايقت ومن جواها رافضة الموضوع دا *
وقمر بتبص حواليها
زين : بتدوري ع مين
قمر : بدور ع ليل مش لاقيها و .. *بصيت لزين* .. انت مالك
زين : انا غلطان اني كنت عاوز اقولك اني شوفتها داخلة البيت .. وشكلها كدا كانت متضايقة
قمر القلق بان عليها : انت بتتكلم بجد !!
زين : أيوة هكدب ليه يعني
قمر مشيت بسرعة ع البيت .. وزين رجعلهم
_____________________
قمر داخلة البيت تجري لقيت ليل نايمة ع الكنبة
قمر : ليل .. ليل ايه منيمك هنا ياحبيبتي
ليل قامت مفجوعة حضنت قمر : ماامااا
قمر : ليل انتي كويسة
ليل فاقت : اه .. اه
قمر : انتي ايه نيمك هنا ..
ليل : اصل انا تعبت شوية وجيت هنا ارتاح روحت ف النوم .. قوليلي هي كنزي عملت ايه صح
قمر : الحمدالله قروا الفاتحة .. عقبال مااشوفك انتي كمان عروسة كدا
ليل : يااه لسه بدري ياقمر عليا
قمر : أيوة ركزي ف دراستك اهم
ليل : حاضر .. مقولتليش بقا عملتوا ايه جوا ايه حصل احكيلي
قمر : اسكتي ياليل دي حماة كنزي دي شكلها صعبة اوي ..
ليل : ايه دا عملت ايه
قمر : شرطت عليهم يعيشوا معاها في البيت
ليل : بجد طب وعمو سامح وطنط نوجة وكنزي عملوا ايه
قمر : كنزي وافقت هتقول ايه يعني بس نجلاء شكلها مش حابة الموضوع وأتضايقت
ليل : المهم كنزي مبسوطة
قمر : اه ياحبيبتي ربنا يفرحها ..
ليل : يارب
قمر : يلا خشي نامي جوا لو عاوزة تنامي
ليل : لا انا جعانة هقوم اجيب حاجة اكلها
قمر : لا والله ماتقومي انتي بتقولي تعبانة .. انا هقوم اجبلك الاكل لحد عندك
ليل : انا بقيت كويسة ياقمر
قمر : لا خلاص انا حلفت
” قمر مشيت وحاولت تداري ع قد ماتقدر صدمتها لما ليل قالت ماما .. ومش عارفة ايه سبب يخلي ليل تفتكر امهم بعد كل السنين دي .. بس خافت تسألها وتفتح جرح زمان … وليل كمان قررت مش هتحكي اللي شافته لحد ”
________________
صافي نايمة .. موبايلها رن قامت بتبص لقيت اسم اسر نطت من ع السرير من الفرحة ..
صافي : اسر انا مش مصدقة انت بتكلمني صح .. انا مش بحلم مش بحلم انا فايقة . . وحشتني اوي يااسر .. ازاي تبعد عني كل الفترة دي ..
اسر : عاملة ايه يا صافي
صافي : انا مش كويسة خالص يااسر .. انا عاوزك جنبي انت ليه بعدت .. كلكم بعدتوا عني .. مش مهم كلهم المهم عندي انت يااسر
اسر سكت شوية مش عارف يرد يقولها ايه
صافي : اسر انت روحت فين
اسر : بسمعك
صافي : لا انا مش عاوزك تسمعني وبس انا عاوزة اشوفك .. لازم نتقابل
اسر : ان شاءالله ياصافي .. بس انا مشغول الفترة دي لما افضي هبقا اتفق معاكي .. المهم انك تبقا كويسة
صافي : حاضر هبقا كويسة علشانك حاضر .. بس متبعدش عني خليك معايا دايما ..
اسر : حاضر ياصافي .. انا هقفل .. باي
صافي : باااي وقفلت ونطت من ع السرير وخرجت من الأوضة ونزلت تجري
صافي : مااااما يا ماااامااا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!