روايات

رواية حكاية حب الفصل السادس عشر 16 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الفصل السادس عشر 16 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الجزء السادس عشر

رواية حكاية حب البارت السادس عشر

رواية حكاية حب الحلقة السادسة عشر

وقفنا في البارت الي فات لما اية دخلت علي نسمة وصوتت اية : بصويت نسمة فوقي
وعلي صويت اية انتفض مهاب وقام وقف وجري علي الاوضه والكل راح وراه .
مهاب : في اي .
ودخل انصدم من انو نسمة كانت مغمي عليها بس في دم كتير نازل من ايديها الاتنين راح بسرعه نحيتها وشلها وطلع بسرعه علي العربيه والكل راحو معاه وجه احمد في الوقت ده وشاف الوضع والكل راح علي المستشفي ودخلو .
مهاب : بزعيق بسرعه حد يجيب سرير بسرعه .
جت ممرضه وخدت نسمة علي سرير المستشفي ودخلت العمليات واية كانت عماله تعيط جامد وابوها حضنها وامها كانت بتعيط كمان ومها كانت عماله بتقراء قران وكان صعبانه عليها البنت وكمان مهاب الي عمال يروح ويجي بعصبيه قدام بابا العمليات وطولو شويه جوه وممرضه طلعت بسرعه الممرضه : لو سمحت احنا محتاجين دم بسرعه.
مهاب ” مازن : في نفس الوقت تمام تقدري تخدي مني
الممرضه : تمام احنا محتاجين دم كتير علشان المريضه نزفت كتير في الاول هنشوف فصيلت الدم ونقدر ناخد من مين فيكو اتفضلو معايا .
ودخلو هما الاتنين معاها وكان مهاب متطابق معاها وخدت الدم منه .
الممرضه : حضرتك لازم ترتاح وتشرب حاجه علشان كل الدم الي انت خسرتو .
مهاب : طلع من الاوضه من غير كلام وفضل جنب اوضه العمليات داخ بس فضل معند وواقف .
مازن : شاف حالت اخوه كده راح جابلو عصير ورجع تاني
مهاب ممكن من فضلك تقعد وتشرب ده وبعد كده تعمل الي انت عايزه ممكن علشان خاطري .
مهاب : بتعب مش هقدر يامازن .
مازن : بعصبيه خفيفه لا بقا متستعبطتش اتفضل اقعد وشدو وقعدو غصب عنو وكمان شربو العصير .
ومها كانت بردو وقفا بتقراء القران وتدعي ومرفت لما هديت هي كمان اشتغلت تدعي وتقراء قران بس اية لسه بتعيط في حضن ابوها بعد طول انتظار طلع الدكتور واول حد يشوفو احمد .
احمد: بلهفه وقلق طمني يا دكتور بنتي اخبرها اي .
الدكتور سعد : والله مش هاخبي عليك المريضه اول حاجه عندها حاله عصبيه وواضح بتمر في ظروف صعبه ده غير الاكل خفيف خالص وجسمها ضعيف وغير الانتحار مسبب ضعف اكتر في حلتها والنبض ضعيف جدا احنا عملنا الي نقدر عليه والباقي بتاع ربنا وانتو ادعلها هي هتفضل في العنايه لغايت بكره علشان نقدرنعرف حالتها اي عن ازن حضرتكو .
مرفت : لا حول وله قوه اله بالله العلي العظيم يارب اشفيها بنتي يارب ورجعها بالف سلامه يارب .
اية :عيطت اكتر من الاول يارب هي ليه عملت كده ولله انا هفضل علي طول جنبها بس هي تفوق مش هسبها تاني .
احمد : راح اخد اية في حضنو بس يا اية اهدي يا حبيبتي ادعلها بس تقوم بالف سلامه الاول وبعد كده كلنا هنكون جنبها ومحدش هيسبها ابدا .
مها :والله مش عارفه اقول اي بس هي اكيد تعبانه وحسه بالوحده ان شاء الله تقوم بالسلامه واحنا هنفضل جنبها ومش هنسبها لازم نشجعها كلنا .
مرفت : اكيد وشكرا جدا يا مها وشكر يا شباب انو انتو جنبنا مشاء الله ربنا يحميكم يارب مش عارفه اقول اي بس شكرا يا بني علي كل الي انت عملتو معاها وكانت بتبص علي مهاب . مهاب : بهدوء انا معملتش غير الازم حضرتك وربنا يقومها بالف سلامه ان شاء الله بس لازم نعاتبها علي الي عملتو علشان حرام .
اية :لا لا من فضلك بلاش عنف مع نسمه هي مش هتستحمل العنف احنا هنتكلم معها ونعتبها بعدين بس اهم حاجه توفق وتكون بخير .
مهاب :بهدوء تمام .
مازن: بص لي اية وقال انسه اية هي بس عايزه تخرج من البيت وتشم هواء وتقعد في مكان هادي وياريت كمان لو تتطلع الي في قلبها هي اتكلمت او قالت اي حاجه من ساعه لما المدام هدي ماتت .
اية : بدموع لا ما اتكلمتش غير قليل خالص كانت بتعيط بس متكلمتش في اي حاجه بخصوص مامتها .
مازن : علشان كده وصلت لمرحلت الانتحار كان لازم تتكلمو معاها وتسبوها تطلع الي جوها ويريت لو تصرخ وتتطلع كل الي وجعها .
مهاب : ايوه بصراحه هي من ساعه الي حصل وكمان يوم السجن كنت حاسس انها مش علي بعضها ومش معانا خالص . (
اية : هي بس تفوق وانا وهي نروح عند البحر واخليها تطلع الي جوها .
مهاب : ممكن انا اتكفل بي الموضوع ده لو سمحت .
اية : بس .
مازن : معلش انا هقاطعك بس سيبي مهاب يقوم بكده ممكن لو حد غيركو تطلع الي جوها كلو ليه .
احمد : ماشي يابني اول لما تفوق بس هنعمل كده .
كلهم :يارب تفوق .
وجي الليل والكل لسه قاعد
احمد : طيب يا جماعه اتفضلو انتو علشان منعطلش حضرتكو علي مشغلكو .
مازن : لا عادي احنا مش ورانا حاجه وهنفضل مع انسه نسمة لاغايت ماتفوق .
مرفت : ايوه يابني بس اكيد لازم ترتاحو واكيد في اشغال لازم تتفضلو وكده كده هما هيعرفونا بكره حالتها اي .
مها : خلاص يبقا كلنا نمشي ونيجي بكره.
احمد ” مرفت : بتاكيد ايوه احنا كمان هنروح نجهز حاجات ونجيب لي نسمة هدومها وحاجتها.
ومشو كلهم ووصلو البيت .
مهاب : ماما ممكن بعد ازنك ارجع المستشفي علشان مش هقدر اقعد كده هكون قلقان اكتر فا لو ممكن اروح .
مها : ماشي يا مهاب روح يا حبيبي وابقا طمني عليها .
مازن : خلاص انا هاجي معاك .
مهاب : بس انت وراك شغل وانا هخد اجازه هخلي ابراهيم يمسك مكاني عقبال لما نسمة نفوق .
مها : بتعقل لا يامهاب روح شغلك وبردو افضل جنبها .
مهاب : بس انا عايز افضل جنبها ياماما ومسبهاش لوحدها .
مها : انا مقلتش حاجه افضل جنبها زي ما انت عايز بس لازم تشوف شغلك بردو .
مازن : بتاكيد ايوه يامهاب ماما معاها حق لازم تركز في شغلك وفيها وانا كمان النهارده عارف كنت قلقان علي اية اوي عارفه ياماما اول ما شفتها النهارده عملت فيها حاجه جديده حسيت بقلبي بيدق جامد ماما انا عايز اتقدم لي اية بعد ما نسمة تفوق ان شاء الله .
مهاب : وانا كمان عايز اتجوز نسمة .
مها : حاضر ياحبايبي وانا معاكو في الي انتو عيزينو ينور عيوني انتو الاتنين.
وحضنتهم
وفي نفس الوقت ده سمعت سعاد كلمهم وضحكت بشر
( انا وليه حقوده اوي )
سعاد : بخبث وبكده هقدر اسخن محمود عليهم وحاجه تاني بنتي ومازن لازم يتجوزو قريب ).

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى