روايات

رواية حكاية حب الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا سليمان

رواية حكاية حب البارت السابع عشر

رواية حكاية حب الجزء السابع عشر

رواية حكاية حب الحلقة السابعة عشر

_انا حاولت اني ابعدها عني كتير يا دكتور اياد بس هي مش عايزة تقتنع اني مش بحبها
_هو انت متاكد انك بتتكلم عن رنا طليقتي…….اصل مستحيل يكون قصدك علي رنا اللي اعرفها
_قصدك اني بكدب يعني……..وانا هكدب عليك لية في حاجة زي دي
_والله مش عارف المفروض انا اللي اسألك السؤال دا…….انت لية بتكدب وبتقول كلام محصلش ولا هيحصل
_الظاهر ان دكتورة رنا قدرت تضحك عليك و
_انا مفيش حد يقدر يضحك عليا ودا اولا……..ثانيا بقي انا واثق في رنا اكتر من نفسي وعُمري ما هصدق اي كلمة تتقال عنها من اي شخص حتي لو الشخص دا مين بالنسبالي…….انا عملتها مرة ومكنتش واثق فيها وندمت ندم كبير وعُمري ما هقرر الغلطة دي تاني………اسعمني كويس يا دكتور باسم انا لو شوفتك قربت من رنا او فكرت حتي انك تدايقها بكلامك او بقربك ليها انت هتشوف وش مني عُمري ما تحب انك تشوفه اتمني تكون فهمت
سيبته ومشيت………مش عارف اية اللي خلاه يقول حاجة زي دي واية اللي كان عايز يوصله بكلامه دا بس انا عُمري ما

 

هصدق ان رنا تعمل كدة…….انا غلطت غلطة كبيرة لما مصدقتهاش وشكيت فيها ودفعت ثمنها غالي اوي بس عُمري ما هكرر الغلط دا تاني ولا هفكر اني اشك فيها………في كل مرة رنا بتاكد ليا اني كُنت غلطان لما محبتهاش ولا حاولت اني احبها في الاول يمكن لو كُنت حبيتها في الاول وعلاقتي بيها اتحسنت مكناش وصلنا لكدة يمكن كُنا هنعيش في حياة افضل من كدة من غير فراق او بُعد………رجعت علي البيت……..خبطت علي الباب فتحت الباب ………بدات اتكلم بصوت واطي
_تيتة نامت!
_لسة نايمة دلوقتي
_طيب جهزي انس ويلا علشان اوصلكم
_مفيش داعي انا هطلب اوبر
_اوبر اية دا اللي هتطلبيه يا رنا اكيد مش هسيبك تعملي كدة انا هوصلكم لحد البيت …….اتفضلي هاتي حاجتكم وانا هستناكم تحت
_صدقني يا اياد مفيش داعي
_هو اية دا اللي مفيش داعي……..هو انا باخد رايك مالك يا رنا في اية……احنا مش متفقين اني هوصلك قبل ما انزل

 

_تمام،……هروح اجيب انس من جوا والشنطة بتاعته واجي
دخلت جوا وسابتني واقف مش فاهم حاجة ……..خرجت وهي شايلة شنطة انس ………قربت من الكنبة اللي كان نايم عليها وشالته……..قربت منها علشان اخد الحاجة اللي معاها………نزلنا وركبنا العربية وبدات اسوق وهي طول الطريق ساكتة وباصة قدامها………وقفت العربية……..بصتلي ب استغراب فضلت باصص عليها وساكت
_وقفت العربية لية
_عايز اعرف مالك يا رنا……..اية اللي حصلك من بعد ما روحت المشوار اللي روحته دا
_مفيش حاجة
_هو اية اللي مفيش حاجة يا رنا انتي مش شايفه نفسك
_يعني انت كُنت فين
_كُنت في مشوار مهم
_اية هو المشوار المهم دا
_كُنت مع باسم يا رنا………كُنت عايز اعرف هو عايزني في اية
_وعرفت

 

_كان موضوع تافهه مش مهم
_مروحتش تقابل حد تاني
_انتي عايزة توصلي ل اية يا رنا
_عايزة اعرف انت قابلت نور ولا لا يا اياد
سكت اول ما سمعت اسمها ومقدرتش اتكلم ومش عارف هي ازاي عرفت بمقابلتي ليها
_انتي عرفتي منين اني قابلتها
_الصور دي اتبعتت ليا
اديتني تلفونها وفي صور لينا احنا الاتنين واحنا حاضنين بعض…….بصتلها وهزيت راسي ب لا
_لا يا رنا اوعي تكوني صدقتي الصور دي
_عايزني مصدقش اية يا اياد الصور واضحة اهو
_لا مش واضحة انتي مش فاهمة حاجة
_فهمني طيب يا اياد
_انا صحيح شوفت نور انهاردة بس مش زي ما انتي فاهمه……..انا كُنت رايح اقابل باسم وقبل ما ادخل الكافية اللي كُنت

 

ناوي اقابله فيه لقيت نور في وشي اول ما شافتني حضنتني بالطريقه دي بحجة اني وحشها بس صدقيني انا بعدتها عني واتخانقت معاها وسبتها ومشيت انا مش عارف هي دي كانت صدفه ولا هي كانت قاصدة انها تخرج قصادي في الوقت دا وفي المكان دا علشان الصور دي ……انا قولتلك اني اتغيرت يا رنا بس انتي اللي مش عايزة تصدقيني انا حبيتك ونسيت نور وعُمري هرجع ليها او اعمل حاجة تانية تبعدني عنك………انا هفضل لاخر لحظة في عمري بحاول معاكي علشان ترجعيلي من تاني وتبقي جمبي
_غصب عني يا اياد……..غصب عني مش قادرة انسي اللي فات وابدا معاك من جديد……..هو انت فاكر ان بُعدي عنك واني مش عايزة ارجعلك دا سهل…….تبقي غلطان لو فاكر انه سهل انا مش قادرة اتحمل اكون بعيدة عنك لاني بحبك بس مش قادرة مش قادرة اني اديك فرصة تانية علي الاقل دلوقتي محتاجة وقت علشان اقدر اديك فرصة تانية………محتاجة وقت اتاكد فيه انك بقيت بتحبني بجد ومش هتشك فيا تاني ولا تجرحني من تاني……..محتاجة اتاكد انك حبيتني بجد ومش هتجرحني
_وانا مش مستعجل يا رنا……..انا هستني انك تاخدي الوقت اللي انتي عايزاه كله……..انتي لازم تبقي عارفة اني لو فضلت العمر كله مستني انك تقرري انك ترجعيلي هكون مبسوط لو علي الوقت هفضل مستني العمر كله بس اكون عارف ان بعد الوقت دا كله يبقي في امل في رجوعك ليا
_اوعدك اني هفكر وهحاول اني اخد قرار في اسرع وقت يا اياد
_وانا اوعدك اني مش هتكلم معاكي في الموضوع دا لحد ما تيجي بنفسك وتكلميني فيه
“باسم”
كُنت رايح جاي بعصبية وهي قاعدة قدامي

 

_انا غلطان اني مشيت ورا كلامك………اهو مصدقش كل اللي قولته وهددني انه لو عرف اني دايقتها حتي هيقفلي ويندمني علي اي حاجة هعملها تزعلها………انا مش عارف اي اللي خلاني امشي وراكي من الاساس
_ممكن تهدي شوية عصبيتك دي مش هتغير حاجة علي فكرة ممكن تقعد وتهدي علشان تقدر نفكر هنعمل اية
_هنعمل اية في اية خلاص انا مش هقدر اخلي رنا تحبني خلاص
_ومين قالك ان الموضوع خلص……..لو خطة اياد فشلت يبقي الخطة اللي حطتها لرنا هتنجح وحتي لو فشلت في حاجات كتير ممكن نعملها ونفرقهم عن بعض علشان تقدر تخليها تحبك
_زي اية مش فاهم
_اهم حاجة انك تنفذ اللي بقولك عليه وملكش دعوة ب اي حاجة تانية وانا اوعدك رنا هتكون ليك بس تنفذ اللي هقولك عليه
_مستعد اعمل اي حاجة علشان تكون ليا
_وانا هعمل كل اللي اقدر عليه علشان رنا تكون ليك
“رنا”
كُنا قاعدين في مكتب المحامي كلنا………مكنتش قادرة افهم سبب وجودي معاهم اية ولية المحامي مصمم اني اكون

 

موجودة وقت فتح الوصية بدا يتكلم وهنا مركزين معاه
_اول البقاء لله جمال بيه كان شخص طيب وكريم مع الكل والكل كان بيحبه
_ربنا يرحمه ويغفرله ان شاء الله
_يا رب……..هو حضرتك لية صممت علي وجودي معاكم هنا
_لان وصية جمال بيه الله يرحمه جزء كبير منها ليكي
_ليا انا……..ازاي مش فاهمة
_جمال بيه سآب لحضرتك ٥٥٪؜ من كل ما كان يملك وال ٤٥٪؜ سابهم ل دكتور اياد ومدام ثريا
كُنا بنسمع ليه انا وهو بصدمة واحنا مش مصدقين اللي سمعناه عكسها كانت قاعدة بهدوء وكأنها عارفة ان دا اللي هيحصل

 

_ليا انا ………وجدو ازاي يعمل حاجة زي كدة
_انا مش فاهم حاجة هو حضرتك متاكد من اللي بتقوله دا يا متر
_طبعا متاكد سا دكتور اياد جمال بيه طلب مني اني اكتب وصيته دي بنفسي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لفراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى