روايات

رواية حكاية حب الفصل الأول 1 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الفصل الأول 1 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الجزء الأول

رواية حكاية حب البارت الأول

رواية حكاية حب الحلقة الأولى

نبدا بالصلاه علي اشرف المرسلين سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والسلام
بسم الله الرحمن الرحيم
بارت 1
نبدا اول مشهد في قصر جميل جدا 🌁وراقي واساس غالي ومن اماكن مشهوره ومخصوصه وحمام سباحه كبير 🌊 نلاقي ست تظهر علي ملامح وجهها الطيبه والحنان تصعد السلام وتوصل الي غرفة معينه في الطابق التاني تبدا بالخبط علي الباب الاول ومكنش في رد
فتحت بابا الاوضة ودخلت وفتحت ستار الاوضة كامله و دخولت اشعة الشمس🌄 الي الاوضه انزعج الشاب الي علي السرير وسحب الغطاء علي وشه راحت الام نحيت ابنها وشدت الغطاء من علي وشه وفضلت تصحي في لغايت ما اتكلم وقال بصوته الرجولي العميق ،، شويه ياماما سبيني نايم شويه كمان .
ردت الام مها : لا يا مازن قوم ياله علشان الشركه بتاعتك والاجتماعات يا له ياقلب ماما قوم ياله .
مازن : حاضر ياماما قايم .
و قام من النوم وفتح عينو الزرقاء الجميله وبص نحيت امه وقام وقف قصدها وباس اديها وراسها😘
وقال مازن : بحب صباح الخير علي احن ام في الدنيا وفي حياتي .
مها : صباح الجمال علي حبيبي يا له يا قلبي خش خد دش وانا هحضرك اللبس بنفسي عقبال ما تكون طلعت وهروح الصحي اخوك هو كمان .
مازن : ماشي ياماما انا داخل اخد دش سريع وهنزل علي طول .
مها : ماشي ياحبيبي بسرعه علشان تلحق تاكل لقمه قبل ما تنزل .
مازن : حاضر ياماما .
دخل مازن الحمام والام طلعت هدوم ابنها والي هي عباره عن بدله زرقه وقميص ابيض👔 وكوت القميص وحضرت الحاجه وطلعت من الواضه وراحت علي الواضه التانيه خبط الاول وبردو مجاش رد فتحت الباب ودخلت وفتحت ستار الاوضه وولفت علي نحيت السرير وراحت تصحي ابنها التاني
مها : مهاب حبيبي ياله فوق مهاب يا له ياماما فوق يابني فوق ياله علشان تلحق تروح شركتك انت كمان يا له يا ماما قوم .
بس لا حياه لمن تنادي هو في وادي الحلم دلوقتي💤 بس فضلت الام تصحي في ابنها بس نفس الرد مفيش فايده
مها : مهاب يامهاب يا له يابني .
مهاب : بصوت رجولي عميق ايضا وبنبره قريبه شويه من نبره اخوه بنوم حاضر ياماما صحيت .
مها : فين صحيت يا له يا حبيبي بقالي ساعه بصحي فيك ياله علشان نفطر كلنا مع بعض .
مهاب : بنوم حاضر بس سبيني بس خمس دقائق كمان وهقوم ورجع علشان ينام تاني .
مها: بعصبيه 😤زفت فوق بقا .
مهاب : فتح عينه وبص لامه وقلها زفت ياماما زفت .
مها : اه زفت واخلص وقوم وعقاب ليك انت تحضر حاجاتك .
مهاب : قام من علي السرير باس ايد امه وقال صحيت يا احله مها في الدنيا .
مها : اي مها دي يا ولد بلعب معاك انا .
مهاب : بصلها وبعد كده شالها فضل يدوخ بيها وفضل يقول اه مها اه مها يامها ياعسل ياجميل ونبي عسل انتي لو مكنتيش امي كنت اتجوزتك😚 .
مها : ولد نزلني عيب 😳 ولد قولت نزلني .
مهاب : نزلها وفضل يبوس في خدها جامد اوي🥰 .
مها : بتنهيد جامد من التدويخ انت قليل الادب وانا معرفتش اربيك يامهاب الكلب 😡 .
مهاب : بحب انا اسف يامها ياقلبي متزعليش مني بحبك وباس رسها ودايها.
ضحكت الام وبعد كده حضنت ابنها وقالت مها : بحب ايضا وانا كمان بحبك يا حبيبي يا له بقا هتتاخر علي الشغل .
مهاب : ماشي يا قلب مهاب هاخد دش وهحصلك علي طول .
دخل مهاب الحمام علشان يخد دش والام حضرت حاجات ابنها التاني وطلعتلو بدله بني وقميص ابيض 👔ونزلت تشوف الخدام جاهزو الحاجه وله لا دخلت المطبخ وصبحت علي الكل وراحت علي سفره الاكل دخلت الصالون لقت جوزها قاعد وبيقراء في جريدة الصبح ولابس النظاره قربت من جوزها وصبحت عليه
محمود : الشباب خلصو وله لسه .
مها : اه يا حبيبي صحيو وهيخلصو وينزلو .
محمود : ماشي الفطار جهز وله لسه علشان انزل الشركه وفي ملف لازم ارجعو قبل ما اخش الاجتماع .
مها : حاضر لحظه بس .
رجعت تاني المطبخ استعجلتهم ورجعت لي جوزها تاني
نزل مازن من علي السلم وصل الصالون
مازن : صباح الخير يا بابا وراح باس ايد ابوه .
محمود :صباح الخير .
التحط الاكل علي السفره وبعد شويه نزل مهاب وراح الصالون
مهاب : بمرح صباح الخير ياحوده ياجامد 😊 .
بص محمود لي ابنه محمود : اي ياولد حوده دي هو انا صحبك علشان تكلمني كده😡.
مهاب : بحرج لا يابابا بس انا بهزر بس مش اكتر ياحبيبي وباس ايد ابوه وراسه .
محمود : طيب 😏 .
فطرو وكل واحد راح الشركه بتعته
دخل محمود الشركه ووصل لي الواضه بتعت المكتب ودخل وطلب القهوه بتعته وفضل يراجع الملفات شويه قبل الاجتماع
ونروح مكان تاني خالص غير القصر والشركه نروح عند البطله
مكان بسيط وشقه بتتكون من صاله كبيره وثلاث غرف وحمام ومطبخ بسيط نروح الاوضه التانيه بتاعت البطله الي قامت علي صوت المنبه الموبيل صحيت اية وقامت من علي السرير🛌🏼 وراحت علي الدولب🚪 علشان تطلع هدوم لي الجامعه طلعت فستان بسيط لونه ابيض وطرحه سوده وكوتشي اسود وراحت الحمام غيرت ولبست ووقفت قدام المرايه عدلت طرحتها وحتط كريم وروچ خفيف خالص وكانت قموره خالص وطلعت لقت ابوها وامها قعدين علي الطرابيزه بتاعت الاكل راحت اية نحيت ابوها وامها
اية : صباح الخير يابابا وباست ايدو صباح الخير ياماما وباست ايديها .
مرفت : صباح الخير ياقلب❤ ماما ياله ياحبيبتي اقعدي افطري قبل ما تروحي الجامعه بتاعتك .
احمد : صباح الخير علي اميرة ابوها👨‍👧.
اية : حبيبي يا بابا و حبيبتي يا ماما ربنا يخليكو ليا يارب وتفضلو ديما الاقرب لي قلبي 🙌🏻👨‍👩‍👧 .
وقعدت كلت مع ابوها وامها وبعد الاكل كل واحد راح طريقه الي الشغل والي الجامعه . )

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى