رواية حطمت قواعده الفصل الحادي عشر 11 بقلم سارة محسن
رواية حطمت قواعده الجزء الحادي عشر
رواية حطمت قواعده البارت الحادي عشر
رواية حطمت قواعده الحلقة الحادية عشر
حينما دلفت ديانا الي الغرفه وجدت ادهم عاري الصدر وكان علي وشك ان يرتدي قميصه
ديانا بشهقه/ها ااااا انت واحد قليل الأدب و
قاطع حديثها ادهم بعد ان سحبها من يديها الي داخل الغرفه واغلق الباب بإحكام
ادهم ببعض من العصبيه /اي انتي اتهبلتي افرد حد سمعك
ديانا بعد ان حررت يديها من بين يديهِ/يسمعوا عشان يشوفوا ويعرفوا ان الضيف بتاعهم قليل الأدب
ادهم بهدوء مخادع/ليه عملتلك اي انتي اساساً اللي دخلتي وانا بغير هدومي
ديانا بخجل وارتباك/ها
ادهم بوقاحه /لا بقولك اي يا روح امك انا مش ناقص هرموناتك دي تطلع عليا
نظرت له ديانا بضيق فأكمل قائلاً بعد ان مسك خصلات شعراها الشقراء بين راحه يديه/فهما كام اسبوع كيدا نقضيهم مع بعض بالتراضي كيدا
(انهي جملته الأخيره بغمزه)
ديانا وهي تحاول ان تحرر خصلات شعراها من بين يديه /شيل ايدك دي ما تترفعش عليا تاني انا مش جاريه عندك
ادهم وهو يشدد علي خصلات شعراها اكثر واكثر مما زاد تأوهات ديانا بالوجع /انا محدش يقولي اعمل اي ومعملش اي بقي انا حفيد ابليس اللي رجاله بشنبات بتترعب منه واولهم جدك (قالها بسخريه)تيجي حتة بت مفعوصه ذيك وتقولي اعمل اي وماعملش اي دي خافي علي نفسك يا سنيوره اوباعدين انتي تطولي إنك تكوني جاريه عندي
ديانا بصدمه /حفيد ابليس وجدو بيخاف منك انت مين وبتشتغل اي بالظبط
ترك ادهم خصلات شعر ديانا وذهب الي السرير ومازال عاري الصدر واشعل سيجاره و وضع قدم فوق الأخري بكبريائه المعتاد قائلاً بعد ان اراح بجسده علي السرير /تاجر سلاح
ديانا بصدمه /نعممم انت بتهزر صح قولي انك بتهزر
ادهم ببرود وهو ينفح دخان سيجاره/وانا ههزر مع عيله زيك ليه
ديانا بزهول /واي اللي يخلي عداوه بينك وبين جدو فهمني
ادهم بعصبيه/قولتلك ١٠٠مره ماتسأليش عشان انا بس اللي بسأل
ديانا بعصبيه /ازززاي مش انا اللي مخطوفه مش انا اللي بتنتقم من جدو فيا مش انااا الشخص دي يبقي من حقي افهم من حقي
ادرك ادهم من حالتها انها علي وشك الدخول في تلك النوبه العينه كما نعتها
ادهم بذكاء /عندي شركه وعرضت علي جدك الشراكه فمرضيش عشان كيدا خطفتك عشان اضغط عليه (كذب تجنباً لدخولها في تلك النوبه )
ديانا /هي عافيه يا جدع انت
ادهم برفعه حاجب ووجه خالي من التعابير /اه عافيه ليكي شوق في حاجه يا مزه
ديانا بقرف من الفاظه/اي الألفاظ الزباله دي
ادهم بتنهيده /الهم طولك يا روح انتي عاوزه اي علي الصبح مش كنتي عاوزه تعرفي اللي بيني وبين جدك وايديكي عرفتي اهبطي بقي (اسكتي )
ديانا /بعيد عن الفاظك بس عيب قوي انك تفضل قالع التيشرت بتاعك كيدا قدام بنت هي مامتك ماعلمتكش ان دي حاجه عيب ومايصحش
ادهم بسخريه /مامتي اسمها امك اعدلي لسانك الحلو دي يا سنيوره انتي هنا في الصعيد هيطلعوكي المسرح علي طريقه كلامك دي اوباعدين اخلصي غيري عشان ننزل الناس مستنيا تحت عشان نفطر
ارتدي ادهم القميص الخاص بيهِ ووجه حديثه لديانا قائلاً /قدامك ٥دقايق تخلصي لبس ومش عاوز لبس مش كويس مش ناقص يقولوا ماشيه مع خروف
خرج ادهم ينتظر ديانا خارج الغرفه وهو يدخن سيجاره بضيق
ادهم في خاطره /كان نقسي اقولك حقيقه جدك الوسخه بس بكيدا استحاله تخفي وهيكون زنبك في رقابتي انا )
عند ديانا
ارتدت بنطال بالون الأبيض وتيشيرت اوڤر سايز بالون الموڤ وهيلز بالون الأسود واطلقت سراح شعراها الأشقر وخرجت
ادهم بإستغراب /ماشاء الله هي رجلك خفت عشان تلبسي صندل كعب كيدا
ديانا بضيق /اسمه هيلز اوباعدين اه رجلي بقت كويسه هي وجعتني شويه وبعد كيدا خفت
ادهم بسخريه /هيلز طب انزلي قدامي يا سنيوره
تأففت ديانا ونزلت كما طلب منها ادهم
✨عند مهاب ✨
كان يجهز فطار له الا سمع صوت جرس بابه فتحه فوجد امامه لولو (فتاة النادي اليلي) فأرتمت في احضانه بطريقه مقززه
لولو/وحشتني يا هوبه بقالك فتره مابتجيش ليه
ابعدها مهاب عنه بغضب قائلاً /انتي اي اللي جابك هنا مش قولتلك ماتجيش ناحية بيتي خالص
لولو وهي تدخل المنزل /عادي وحشتيني يا بيبي قولت اجي اشوفك طالما انت مابتسألش وكمان في حاجه كنت عاوزه اقولهالك هتغير حياتك ١٨٠درجه يا بيبي
اغلق مهاب باب منزله بإستغراب وذهب لها
مهاب بسخريه /اي بقي اللي هيغير حياتي ١٨٠ درجه
لولو بدلع مبالغ فيه /انا حامل
مهاب بصدمه /نعم
✨عند جميله ✨
كانت متوجه الي عملها الي ان اوقفتها جارتها
جارتها بصوتٍ عالي /انتي يا بني ادمه يا لي اسمك جميله وانتي مافكيش ريحة الجمال اصلاً
جميله بتنهيده/جري اي يا خالتي جملات علي الصبح انا كلمتك للكلام اللي زي السن دي
جملات بلويه فم/بقي يا ناقصه يا قليله الربايه بنتي تشوفك امبارح واقفه مع شاب غريب قدام شقتك لا وكمان يضرب خالد عشانك (الراجل اللي ادهم كان باعت مهاب عشان يجيبه)
جميله بضيق وحزن مكبوت /لو هتتكلمي علي الربايه يا ست جملات فأنا مافيش حد في اخلاقي ولا تربيتي والحاره كلاها تشهد بكيدا ولو هتتكلمي علي زفت الطين اللي اسمه خالد دي فدي واحد حقير ومتحرش وكل اللي في الحاره عارفين كيدا كويس ولو بقي علي الراجل الغريب اللي بتتكلمي عنه دي فدي واحد معرفه وشافه وهو عمال يضايقني كتر خيره الراجل انه دافع عني ولا كنتي عاوزاه يسيبني
جملات بسخريه /معرفه اي يا ام معرفه يعني دي انتي حتي مالكيش قرايب كنا قولنا قريبك ولا حاجه بس اي معرفه دي تلاقي واحد عاشقاه في الضلمه يا تربية الملاجئ
تجمدت الدموع في عيون جميله فكم من الصعب تحمل كل تلك الإهانات ولكناها ليست ماهره ما يكفي في فنون الرد للرد عليها لذلك فضلت الصمت
جملات بشماته /اي اتخرستي ليه القطه كلت لسانك
كادت ان تجيبها جميله ولكن قاطعها نزول جارهم من علي السلالم قائلاً /اصتبحي يا ست جملات علي الصبح هي البنت عملتلك حاجه علي الصبح اوباعدين الواد خالد دي اصلاً اللي مش مظبوط وكلنا عارفين كيدا ولا اكمنه ابن اخوكي يعني
وضعت جملات يديها في خصرها قائله/دي انت رامي ودنك من بدري بقي
الراجل بطيبه /ولا رامي ولا حاجه دي انتي اللي صوتك عالي وجايب اخر الحاره حتي اطلعي شوفي كيدا هتلاقي الناس قدام العماره بيتفرجوا
جملات بوقاحه /يتفرجوا يجوا يتفرجوا علي تربية الملاجئ اللي مالقتش حد يربيها
جميله بإندفاع بعد ان سالت دموعها علي خذيها كقطرات الندي علي ورقات الأشجار /كفايه بقي انا عملتك اي لكل دي من النهارده صباح الخير حتي مش هقولهالك
توجهت جميله خارج البيت وعند خروجها وجدت معظم الحاره تقف امام البيت ومن الواضح انهم كانوا يستمعون لشجارها مع تلك الحمقاء
اسرعت بمسح دموعها وتوجهت لعملها وهي تفكر في عائلتها لماذا فعلوا بها هذا لماذا انجبوها للحياه وهم لا يريدونها فكم من المؤلم ان تكون بمفردك في هذه الحياه وتواجه كل تلك العقبات بمفردك
عند جملات بعد ما رحلت جميله
جملات /يلا بيتك بيتك يا عم انت وهو حاره **** ومليانه اشكال ****
✨في شقه فتحي الزناتي ✨
لؤي /مرزوقه يا مرزوقه
مرزوقه وهي اسرع نحو لؤي/نعم يا استاذ لؤي
لؤي/هو جدو نايم صح
مرزوقه /اه
لؤي بتفكير /طيب وبابا
مرزوقه /نايم هو التاني دي انا كنت صاحيه الساعه سته كانوا لسا منموش باين عليهم هيتأخروا في النوم كنت عاوز منهم حاجه
لؤي ببسمه بمكر /حلو قوي بصي انا هاخد مفاتيح العربيه واوعي اما جدو ولا بابا يصحي تقوليلهم
مرزوقه بخوف /لا يا استاذ لؤي احسن دول لو يعرفوا يقطعوا عيشي
لؤي بتأفف/لو سألوكي قولي انك ماتعرفيش حاجه عن الموضوع دي فاهمه
مرزوقه براحه /طيب يا استاذ لؤي
ذهب لؤي الي غرفه والده علي انامل اصابعه وفتح الغرفه ودلف اليها في هدوء تام واخذ مفاتيح سيارته الموضوعه علي الكوميدينو بجانب سرير والده وخرج في هدوء واسرع للنزول الي سيارته
امام العماره كانت تقف سياره بالون الرمادي
لؤي بفرح وهو يتفحص السياره /وحشتيني يا غاليه لو تعرفي اتبهدلت ازاي من بعدك ومواصلات وقرف عرفت قيمتك يا حبيبتي
استمع لؤي لصوت ضحكات فالتفت وجد امل تكاد تنفجر من الضحك
لؤي بعصبيه /انتي بتضحكي علي اي يا وزعه انتي
امل بعد ان تحولت ملامحها للجديه/يا عم عبده شوفلي تاكسي عقبال ما اشوف الحيوان دي
بعد ان ذهب عم عبده
امل وهي تشير بإصباعها امام وجه لؤي /مش قولتلك ونبهتك انك ماتقوليش الكلمه دي تاني
لؤي بخوف مصتنع/ياماما تصدقي خوفت هتعملي اي يعني
امل تلعب في خصلات شعراها الكيرلي/انا عملت كتير ولا ناسي
لؤي بلويه فم ممزوجه بسخريه /لا ناسي ممكن تفكريني
امل بخبث /عنيا حاضر هو انا عندي كام لؤي يعني
عقد لؤي حاجبه وانتظر ليري ما بوسعها لتفعله
امل بخبث /انت بتحب العربيه دي صح
لؤي ببلاهه/اه جدااا فوق ما تتخيلي
امل بمكر /طيب بصي بقي يا بيضه
فتحت شنتطها واخرجت منها مسمار وبدءت في تجريح السياره
لؤي بزهول /يا بنت المجانين اوعي اوعي
لم تبالي امل لحديثه واستمرت في تخريب السياره تحت محاولات لؤي لإوقافها ولكن هيهات فهي بالأخير انثي واهم شئ تمتلكه كرامتها وكبريائها الذي تهاون بها تلك الرجل
اتي عم عبده ومعه التاكسي
عم عبده /التاكسي يا ست امل
ارتدت امل نظارتها الشمسيه ووجهت حديثها للؤي قائله /عشان تبقي تقولي كيدا تاني يلا تيك كير يا بيبي (قالتها بصوت منه عرفت )
بعد ان ذهبت امل بالتاكسي
لؤي وما زال في حاله من الصدمه /يا مجنونه طب هعمل اي ديلوقتي مع عبد العزيز وفتحي دول هيعلقوني روحي منك لله يا شيخه
لؤي بتفكير وبلاهه/فكره حلوه
اسرع لؤي بركن العربيه وذهب للشقه مسرعاً و وضع المفاتيح مكانها وذهب
لؤي ببسمه غباء/كيدا محدش هيعرف ان انا اللي عملت كيدا
✨عند ادهم وديانا في الصعيد ✨
كانوا يجلسون مع عائلة مهاب بعد ان تناولوا الإفطار
هنيه(زوجة عبد الكريم )/هي مراتك من بلاد بره ولا اي
ادهم بإبتسامه مصتنعه/ليه بتقولي كيدا
هنيه وهي تنظر لديانا /اصل يعني شعر اصفر وعنين زرقا وبياض يبقي اكيد مش مصريه
ادهم /لا هي مصريه بس امها من تركيا
ملك (ابنة عم مهاب ) بغيظ /ماتنخدعيش يا مرت عمي بالشكل كل دي بيبجي صناعي في الأخر اصل الخواجات دول بتوع مظاهر بس تلاقي جوا سواد
ديانا ببسمه ادهشت ادهم والجميع /لا خالص يا قمر مش كلوا اوباعدين انا متربيه في مصر يعني مش بروح تركيا كتير غير كل فين وفين عشان اطمن علي خالو مش اكتر
ملك بلويه فم /يمكن
هنيه بحزم/قومي يلا ساعدي اختك وهي بتحضر حاجاتها
ذهبت ملك بغظ من ديانا
عبد الكريم لديانا /ماتزعليش يا بتي اصل ملك اكديه طول عمرها انفها للسما
ديانا ببسمه /عادي يا اونكل ولا يهمك دي زي اختي برضوا
نظر لها ادهم ببسمه فهي حقاً طيبة القلب مثلما حدثها طبيبها النفسي عنها
هنيه وهي تملس علي شعر ديانا بطيبه/وشكم حلو بكره حنه بتي
ديانا بفرحه طفوليه/بحد يعني هحضر
هنيه /اكيد طبعاً يا بتي
ديانا بتصقيف طفولي /اصل طول عمري نفسي احضر فرح بس جدو مكانش بيرضي ياخذني اي مناسبه او خروجه
قاطعها ادهم قائلاً (كان خائفاً ان تتحدث عن مرضها)
ادهم بتسرع/طيب بعد اذنك بقي يا عمي هطلع استريح انا وديانا فوق شويه
عبد الكريم بتفهم/طيب يا ولدي خد راحتك البيت بيتكم
في غرفه ديانا وادهم
ادهم بعد ان جلس علي الكنبه الموضوعه في الغرفه /خالي بالك من البت اللي اسمها ملك دي شكلاها مش سالك
ديانا بعدم فهم وهي تخلع الهيلز الخاص بها /يعني اي مش سالكه
ادهم بتنهيده /يعني مش كويسه
ديانا /اهااا طيب
ادهم بتساؤل/قومي خدي علاجك
ديانا بتأفف/حاضر
اعلن هاتف ادهم عن وصول مكالمه
ادهم/امم نعممممم!!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)