روايات

رواية حطمت قواعده الفصل الثاني عشر 12 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل الثاني عشر 12 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء الثاني عشر

رواية حطمت قواعده البارت الثاني عشر

رواية حطمت قواعده الحلقة الثانية عشر

ادهم بصدمه /انت بتقول اي
مهاب بإرتباك /بقولك بتقول انها حامل مني
ذهب ادهم خارج الغرفه حتي لا تسمعه ديانا وأغلق الباب خلفه
ادهم بعصبيه /انت لمستها يلا انت
مهاب بخفوت /وانا سكران بس دي مره واحده بس والله كانت لحقت تحمل هي ليه؟ هي باللمس
ادهم بتفهم /من امتي الموضوع دي
مهاب بتذكر /من حوالي شهرين كيدا
ادهم /طب هي فين ديلوقتي اوعي تكون عملتلها حاجه
مهاب /قاعده في الصالون عندي وعماله تتمايع عليا وتقولي هتبقي اب ومش عارف اي بقي انا اخرتها اخلف من واحده كل الرجاله ****
ادهم /خليها عندك اوعي تخليها تروح في حته هاتلها دكتور يشوف هي حامل في الشهر الكام وتروح المخزن القديم اللي فيه الراجل اللي تبع الزفت چاك وتعرفلي منه مكانه وتراقبه كويس واعرفلي مين بيخرج ويدخل من عنده من غير ما حد يحس بيك ولا لحقت قتلته
مهاب بطاعه /تحت امرك يا كينج لسا مرمي اهو ملمستوش
ادهم /البت دي لو طلع كلامها صح وحامل في الشهر التاني تسيبهالي انا لحد ما انزل ومتقلقش انا هتصرف في الموضوع دي
مهاب بخفوت /تمام مع السلامه
اغلق ادهم مع ادهم ودلف الي الغرفه مره اخري ولكنه وجد ديانا ..
✨في شقة فتحي ✨
عبد العزيز بصوت عالي /هو رااااح فين
فتحي بغيظ /بوظ العربيه اللي بنتحرك بيها شوفلي ابنك فين عشان اقسم بالله هربيه من اول وجديد طالما انت مش عارف تربيه
عبد العزيز بتنهيده /عمل عملته وهرب بس وشرف امه اما يجيلي لهربيه
احلام بسخريه /مابلاش تحلف بشرف امه ههههههههههه
فتحي بحزم /احلام اخرسي مش ناقصينك وشوفي معاكي اي حاجه
احلام بكذب /انا مفلسه زيي زيكم هجيب منين يعني
عبد العزيز بخبث /ده علي اساس ان بنتك مابتبعتلكيش فلوس
فتحي /اخلصي ما احنا عارفين اللي فيها وانك بعتي بنتك لمحمود عشان الفلوس فشوفي معاكي قرشين عشان نصلح العربيه بيهم
فتحت احلام شنتطها بغيظ شديد واعطت لفتحي ١٠٠٠جنيه
فتحي /خد يا بني روح صلح الزفته عشان نروح مشوارنا باليل
✨عند نيره ✨
كانت تجلس بمفردها في جنينة الڤيلا وتشرب القهوه الخاصه بها
نيره في خاطرها كأنها تحدث شخص ما /هي ماما ليه مش بتسأل عليا غير اما تعوز فلوس بس برضوا تلاقيها مشغوله…..بس هي في ام ممكن تتشغل عن بنتها ! طب هي ليه عمراها ما حضنتني وحسيت في حضنها بلأمان طول عمري بسمع عن حضن الأم دي بيبقي حنين ومليان دفي امان ولما كنت بحضنها كان بيبقي مليان قسوه وخوف
ياتري بتحبني ؟!
قاطع تفكيرها رنين هاتفها فأمسكت بالهاتف فوجدت المتصل My heart(قلبي )
نيره بفرحه وهي تجيب علي الهاتف /الو يا مامي عامله اي وحشاني قوي
احلام بنره عاديه /انا الحمد لله يا روحي كويسه
نيره وهي تزيح خصلات شعراها عن وجهها /طيب الحمد لله انك بخير
احلام بصاعبانيه/نيرو يا حبيب مامي ممكن تبعتيلي فلوس علي حسابي لأن فلوسي خلصت
نيره بحزن /اكيد يا مامي
احلام بفرحه /ميرسي جدا يا روحي يلا باي
اغلقت ديانا مع والدتها وهي تفكر:دي حتي ماقلتليش عامله اي ؟
دلفت اليها ساميه وهي ممسكه بصنيه عليها بعض المسليات
ساميه بحنية ام /نيرو يا حبيبي جبت شويه مسليات وتعالي نشغل فيلم علي الشاشه نتفرج عليه بدل ما انتي قاعده لواحدك كيدا يا حبيبتي
نيره بإبتسامه باهته /عاوزه تتفرجي علي اي
ساميه بضحكه /اللي انتي عاوزه يا حبيبتي اصلاً كويس ان في شاشه في الجنينه الجو هنا جميل
نيره بتفكير في والدتها /طيب اشغلك فيلم قديم ولا
جديد
ساميه بتفكير /بصي في فيلم حلو قوي اسمه ابو العروسه تعالي نتفرج عليه
نيره بضحكه من قلبها /دي مسلسل مش فيلم
ساميه بعفويه/يا سيتي مش فارقه شغلي بس
نيره /حاضر هشغلهولك اهو
ساميه وهي تعطي لنيره بغض البذور /خودي ازقزي يا حبيبتي ،اخذت نيره البذور وهي تبتسم
✨عند جميله ✨
كانت تقف في احدي محلات المول شاردة الذهن قاطعها زبون قائلاً /اي يا قمر مالك
جميله بإبتسامه باهته مجبره عليها حتي لا تخسر عملها /لا مافيش حضرتك اشتريت حاجه ولا لسا
الزبون بوقاحه /لسا هشتري
جميله بإحترام/طيب حضرتك عاجبك حاجيه معينه في دماغك ولا تحب تتفرج علي الحاجات اللي عندنا
الزبون /لا لا عاجبني حاجه هنا
جميله بإستفسار وهي تربت الملابس /اي اللي عاجبك حضرتك وانا اجيبهولك
الزبون وهو يحاول ان يمسك يداها /انتي
(المحل كان فارغاً تماماً ولا يوجد سواهم لأن الباقي كان يستلم بضاعه للمحل )
جميله وهي تحاول التخلص من تلك الوقح /اي ابعد عني في كاميرات هنا وكمان مايصحش كيدا
الراجل وهو يقترب منها شيأً فشئ/كاميرات كاميرات انا مبتهددش وهاخد منك اللي انا عاوزه غصب عنك او برضاكي ف فكي كيدا يا موزه وخلينا ننبسطوا بعض اصل بصراحه صعبان عليا انبسط وانتي زعلانه
جميله ببكاء و وجها اصبح شديد الإحمرار /عشان خاطر ربنا سيبني انت ماعندكش اخوات بنات
الراجل وهو يحاول ان يخلع حجابها /لا ماعنديش يا روح امك ،كانت جميله تحاول التخلص منه ولكن دون جدوي فبلأخير هي انثي ضعيفه وهو حيوان شهواني
قاطعه صوت يقول /وهي اللي تخلفك تخلف بنات تاني ليه ؟!
التفت الراجل وجد مهاب يقف امامه بكل شموخ وكبرياء فضربه مهاب بوكس اوقعه ارضاً وجعل الدماء تسير من انفه بغزاره
واخد يلكمه عده لكمات مبرحه تحت محاولات الراجل لرد الضرب له ولكن جميع محاولاته كللت بالفشل فمن هو بجانب مهاب الذي دربه حفيد ابليس وعلمه مهارات الدفاع عن النفس
قبل ساعه ونصف****
بعد ان اغلق مهاب مع حفيد ابليس اسرع بمهاتفه طبيب ليأتي لفحص لولو وبالفعل وصل الطبيب واخبر مهاب انها حامل في الشهر الثاني كان مهاب في حاله من الصدمه والعصبيه فلم يتمني مطلقاً ان يملك ابن او ابنه بتلك الطريقه المقززه
مهاب ل لولو بعد ان ذهب الطبيب/انا خارج عندي كام مشوار هعملهم وجاي ماتخرجيش من الڤيلا
لولو بسعاده /حاضر يا بيبي بس هتيجي تتعشي معايا صح
تذكر مهاب انه وعد جميله بالعشاء معها لكنه خلف بالوعد لذلك اسرع بالذهاب لمكان عملها ليعتذر لها دون ان يعطي جواب ل لولو
في الوقت الحالي ***
جميله بصدمه وهي واضعه يداها علي فمها /اي دا الراجل هيموت سيبه
مهاب بعصبيه وهو يبتعد عن الرجل /ولا هيموت ولا حاجه اوباعدين انا كل انا اشوفك الاقيكي في الموقف ده افرضي انا ماكنتش موجود ديلوقتي كان هيحصل اي انتي لازم تتعلمي ازاي تدافعي عن نفسك مس معقول كيدا *كان مهاب يتحدث بعصبيه وصياح*
جميله ببكاء /يعني هو زنبي ماهما اللي عنيهم زايغه وقولالات الأدب اعمل اي انا وانا واحده ضعيفه ومافيش في ايديا حاجه عشان اعملها
مهاب بنبره هاديه /تعالي معايا
جميله وهي بتزيح دموعها من علي خدها بكف يداها /هنروح فين
مهاب /بيتك عشان تلمي هدومك
جميله بصدمه /ليه هنروح فين
مهاب وهو يسحب يديها ويذهب بها خارج المحل /هنروح بيتي
وقفت جميله وحررت يديها من بين يديه قائله بصدمه /انت طلعت واحد شهواني زيك زيهم وحقير
مهاب بعصبيه /لو شهواني ماكنتش كل مره ادافع عنك وانقذك لو شهواني كنت بعد كل مره نقظتك فيها كنت حاولت اني اقربلك بس انا مش كيدا
جميله /امال عاوزني في بيتك ليه
مهاب بعصبيه وصوت عالي /متخافيش مش هقربلك انا خايف عليكي وبيتي دي أ أمن مكان ليكي
جميله والدموع متحجره في عينها /بس هقعد في بيتك بصفتي اي لا يا عم سيبني في حالي انا مش ناقصه كلام الناس عليا
مهاب /اللي مستغني عن لسانه يكلم عليكي نص كلمه
جميله /بس بس
مهاب /ماتبسبسيش يلا بسرعه ولا عاجبك ان كل شويه واحد يحاول ي*ت*ح*رش بيكي ولا اي انا مش فاهم
لم ينتظر مهاب رد جميله فسحب يديها وذهب بها الي منزلها
✨عند ادهم ✨
حين دلوفه الي الغرفه وجد ها ترتدي ملابسه ونظارته الشمسيه وتحاول ان تقلده وكانت مندمجه حتي انها لم تلاحظ دلوف ادهم الي الغرفه فأستغل ادهم اندماجها وظل يستمع اليها في صمت
ديانا بتقليد لأدهم /دي مراتي هههههه(ضحكتها وهي تمثل الشر )
ابتسم ادهم ابتسامه فشل في كبتها
فأكملت ديانا قائله بضحك /قال حفيد ابليس قال ههههههه مش قادره بجد واحد مغرور وشايف نفسه علي الفاضي هههه قال انا بس اللي بسأل الاهي تتسأل في نار جهنم يا بعيد انت و الي في بالي هعههه
قاطع غبائها ادهم قائلاً /مين الي في بالك
ديانا بتسرع /واحد الله يسامحه بس تعرف
وعت ديانا لما تفوهت بيه فإلتفت له بصدمه قائله /انت هنا من امتي
ادهم وهو يقترب منها /من ساعة دي مراتي وبقي بزمتك انا بضحك كيدا
ديانا بعدم مبلاه /اصلاً من ساعه ما شوفت وشك وانت مبتضحكش تقولش حد عاملك عمل بقله الضحك
ادهم بوجه خالي من التعابير ورفعه حاجب /لا والله
ديانا بتسرع /اه والله
امسك ادهم ياقة قميصه الذي ترتدي ديانا قائلاً/وانتي مين بقي يا سنيوره اللي سمحلك انك تلبسي لبسي وعماله تهبلي
ديانا بخوف /هقولك بس ماتعصبش نفسك
ادهم /هي حتة عيله زيك اللي هتعصبني انطقي يلا
ديانا بطفوليه/ما انت سايبني لواحدي من غير موبايل ولا حاجه زهقانه قولت اما اسلي نفسي كفرت
ادهم بغضب مكبوت/وانتي شايفاني اراجوز عشان تتسلي عليا
ديانا بلوية فم /انا اسفه كنت بهزر ما خلاص الله
تركها ادهم بغضب شديد قائلاً/غيري هدومك وانزلي اقعدي تحت مع البنات لأني رايح مشوار كيدا
ديانا /طيب بس متتأخريش لاني خايفه
ادهم ببرود وهو خارج /طيب
بعد ان خرج ادهم
ديانا /اقسم بالله كنت هموته بس هو اكبر مني فعيب
(اتنيلي يا ختي هههه)
✨في المقابر ✨
كان يجلس لؤي علي ركبته ويبكي وهو يقول /انا عمري ما شوفتك مع ذلك بحبك جداا يا امي مش عارف ليه بابا مش بيرضي يحكيلي عنك خالص دي حتي مرضيش يقولي علي مكان قبرك غير اما قعدت اضغط عليه تعرفي يا امي انا حاسس ان بابا وجدي مخبين عليا حاجه اصل مش طبيعي انهم يفلسوا كيدا مره واحده ومن غير مبررات بس انا هعرف في اي انا من ساعه الواد اللي جالنا واحنا بننقل دي وجدي طلعنا كلنا وانا حاسس ان في حاجه مش طبعيه(يقصد ادهم)
عند امل ***
كانت تجلس امام قبر والديها قائله/بابا ماما وحشتوني قوي
اكملت بسخريه قائله /وكمال والله وحشني قوي
ماكنتش اتمني اني افضل عايشه لواحدي كيدا كان نفسي تبقي معايا يا ماما وتصحيني الصبح وتقولولي قومي يا اموله عملتلك البطاطس المحمره اللي بتحبيها
تذكرت امل ***
والدة امل /قومي يا بت هتتأخري علي كليتك
امل بنعاس /خمس دقايق يا ماما والنبي
والدة امل بخبث /براحتك
امسكت والدة امل كوب الماء الساقعه وسكبته عليها
امل بشهقه/هااااا ، واطملت بغيظ وهي تنظر لوالدتها قائله /بقي كيدا يا ست الحبايب ينفع اللي عملتيه ده
والدة امل وهي بتشيل اللحاف من عليها /قومي يا اخرة صبري هتتأخري علي الكليه
امل بزعل طفولي /لا مش عاوزه اروح النهارده
والدة امل /طيب لو قولتلك اني عملت طبق بطاطس محمره كبير عشان تفطري بيه قبل ما تمشي علي الجامعه
نطت امل من اعلي السرير قائله/لا كيدا خمس دقايق واكون جاهزه
ضحكت والدة امل علي ابنتها وذهبت الي المطبخ
سمعت ديانا صوت قليه البطاطس فإبتسمت وذهبت لتجهز
في الوقت الحالي **
دمعت عيون امل فإبتسمت بكسره قائله/طب انا همشي ديلوقتي وهبقى اجيلكم تاني عشان الحق اروح اجهز نفسي لخطوبة صاحبتي
في مكان اخر **
كان يقف لؤي منتظر تاكسي علي الشارع الرئسي فوجد امل متجه نحوه
امل وهي تنظر له بغيظ /انت اي اللي جابك هنا
لؤي بعصبيه /بت انتي مالكيش دعوه بيا وامشي في حالك كفايه اللي حصلي بسببك
امل بعقدة حاجب /انا جيت جنبك يا بني انت
لؤي بسخريه /لا والله واللي عملتي الصبح دي تسامي اي دي انا خايف اروح هيعملوا مني بطاطس محمره بسببك
انفجرت امل ضاحكه لتذكرها ما فعلته بيهِ قبل قليل والؤي يناظرها بغيظ الا أن لامحدود تاكسي فأوقفه وركب بيه وهو يقول لصاحب التاكسي /اطلع ياسطاا
امل بصدمه /انت هتركب وتسيبني هنا لواحدي يا لؤي دي المغرب قربت تأذن
لؤي ببرود /ما تأذن
امل/يعني مافيش تكاسي هنا خالص ممكن اركب معاك
لؤي برفض قطعي /لا مش ممكن
الراجل صاحب التاكسي وهو ينظر للؤي من الأمام /ركبها يا بني جنبك احسن مش هتلاقي تكاسي تاني ديلوقتي
لؤي بتفكير /لا دي ميتخافش عليها دي ينخاف منها يا عم الحاج اطلع اطلع
ذهب لؤي وترك امل بمفردها والليل علي وشك الظهور
امل بغيظ /منك لله يا حيوان انت كانت ذاهبه علي الطريق وكان هناك مجموعه من الشباب يتعاطون المخدرات بأنواعها نظرت لهم امل بصدمه ممزوجه بخوف فلاحظها احد الشباب فقال وهو ذاهب تجاهها/هو الجميل ماشي لواحده ليه
امل بخوف وهي تبتعد عنه /بعد اذن حضرتك ممكن تمشي وتسبني في حالي
الشاب /طب براحه عليا عشان بيصعب عليا مش كيدا
اقترب جميع الشباب منها وحاوطوها بدائره
اخد شاب منها شنطتها والقي بها بعيدا وشاب اخر اقترب منها و….
✨عند جميله ومهاب في الحاره✨
بعد ان جهزت اغراضها خرجت وجدت مهاب يسند بظهره علي سيارته ينتظرها كادت ان تذهب معه الي ان اوقفها صوت جملات
جملات بصوت عالي وهي واقفه في البلكونه /تعالوا شوفوا يا حاره تعالو شوفوا البت تربيه الملاجئ جايبه عاشيقها وهربانه معاه ازاي
نظر مهاب بعيون كالجمر من شدة احمرارها والدموع اخذت مجراها في اعين جميله وكان الجميع في الحاره يشاهد ما يحدث
مهاب بعصبيه /انتي مين يا مرا في اي ما تكني وتقولي هديت
جملات بوقاحه /في انها عامله علينا الطاهره الشريفه وهي بنت****
مهاب بعصبيه /اللي بتشتميها دي تبقي مراتي يا مرا بنت **********
خبطت جملات بيديها علي صدرها بصدمه قائله/بقي جايبلنا واخد بهزقنا يا بنت ال***
مهاب بعصبيه /انا هحاسبك علي الكلام دي كويس بس مش ديلوقتي
امل كانت تبكي بصمت فسحبها مهاب الي سيارته وذهب بها الي منزله وهي في حالة صمت تام ما ان دلف مهاب وجميله الي المنزل جريت عليه لولو وحضنته بطريقه مقززه امام اعين امل المصدومه
✨عند ادهم✨
كان في احدي المخازن الصعيد ومعه عبد الكريم
(المخزن يمتلكه ادهم لتصنيع السلاح ويصدر السلاح للخارج ويعمل معه عبد الكريم ايضاً)
ادهم وهو يتفحص المخزن والعمال يقومون بتصنيع السلاح وهو يمر من بينهم ليري احوال العمل
ادهم وهو ممسك بمسدس محفور عليه اسم حفيد ابليس /الصنايعه ايديهم تتلف في حرير بس خالي بالك كويس من الناس اللي بيشتغلوا هنا ومتدخلش حد مش موثوق فيه المخزن دي فاهمني يا عمي
عبد الكريم /ماتقلقش يا والدي بس انا عاوز أسأل سؤال وماتزعلش مني
…..
ياتري اي هيكون رده فعل جميله بعد ما شافت لولو واي اللي هيحصل مع امل واي المشوار اللي رايحه فتحي وعبد العزيز ؟!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى