رواية حطمت قواعده الفصل الثاني 2 بقلم سارة محسن
رواية حطمت قواعده الجزء الثاني
رواية حطمت قواعده البارت الثاني
رواية حطمت قواعده الحلقة الثانية
في قصر فتحي الزناتي نزل عليه خبر خيانة صديقه له وافلاسه كصاعقه محملةٍ بالحزن تخبره بنفاذ طاقتة علي المواجه
عبد العزيزبغضب :واحنا هنروح فين يا بابا ديلوقتي احنا مبقاش عندنا حته نروحها
فتحي بحزن :مش عارف يا بني سبني افكر
عبد العزيز بتسرع :تفكر مش حضرتك اللي روحت عملت توكيل لواحد زباله زي دا
فتحي بإرهاق :والنبي اخرس يا عبد العزيز انا مش ناقصك
عبد العزيز :حاضر يا بابا انا هروح اشوف الشغالين وامشيهم عقبال ما حضرتك ما تفكر براحتك وتلاقينا حل للمصيبه دي
اكتفي فتحي بالصمت
✨في غرفه نيره ✨
كانت غرفه علي كبيره علي التراث العصري يوجد بها غرفه للملابس تتكون من عده ارفف كل رف يحتوي علي العديد من الأشياء فمثلاً هناك عده ارفف للأحذيه واحد تلو لأخر وعدة ارفف اخري للشنط وهكذا
نيره بحزن وهي تحزم اغراضها:ماما سابت بابا لأنه شركتة فلست وانفصلوا عن بعض وانا اخترت اعيش مع ماما عشان الفلوس وديلوقتي ماما فلست بعد ما بابا بقي مش اشهر رجال الأعمال في مصر اتمني اما اروح اقوله اني عايزه اعيش معاه يوافق ومراته متدخلش في الكلام
دق باب الغرفه فصاحت نيره بزعر قائله :ادخل
دلفت مرزوقه وبيدها بعض الأغراض الخاصه بنيره
مرزوقه :دول حاجاتك اللي كانوا تحت يا ست هانم
نيره بقله زوق :حطيهم عندك وتعالي حضريلي باقي الشنط
مرزوقه بتردد :بس استاذ لؤي عاوزني
نيره بوقاحه :انتي هتناقشيني انتي مجرد خدامه هنا لو نسيتي يعني يعني تنفذي اللي اقولك عليه انا الأول وبعد كيدا تبقي تشوفي الباقي فاهمه
مرزوقه بحرج من كلامها :فاهمه يا ست هانم
اخذت نيره هاتفها ثم تركت الغرفه بتأفف
✨في جناح لؤي✨
كان جناح كبير يحتوي علي ٣غرف غرفه للرياضه بها احدث الأجهزه الرياضيه وغرفه اخري للملابس منسقه بطريقه منظمه وغرفه اخري للنوم بلإضافه الي المرحاض
لؤي بعصبيه :مرزوقه يا مرزوقه
دخلت هدي مسرعه (خادمه اخري ):ايوا يا بيه
لؤي وهو يشدد علي شعره الأسود الكثيف كمحاوله لتهدئته:فين مرزوقه بقالي ساعه قايلاها تيجي تحضرلي شنطي
هدي بإرتباك:بتحضر لست نيره حاجتها
لؤي بضيق /طيب وانا
هدي /هحضرهالك انا يا بيه معلش اصل ست نيره زعقتلاها
لؤي بإنزعاج /طول عمراها شعنونه ماشي يا هدهد حضريهالي انتي
ذهب لؤي تاركاً هدي تجهز له شُنطه
✨عند ديانا ✨
كانت تسير بحريه بعد انا صفت سيارتها وفضلت السير بدونها كانت تشعر بسعاده عارمه لمجرد ان اخبرها الطبيب انه يوجد امل بشفائها اجل سعدت كثيرا فطالما تمنت ان تعيش حياه طبيعيه خاليه من المصاعب ولكن من الواضح أن تلك السعاده لن تدوم كثيراً،
كانت تسير ولا تدري ان عيون ما تراقبها وتحسب خطواتها و بعد مرور بعض الوقت
تحرك الشخص الذي يراقبها لتخديرها وبالفعل نجح في ذلك ونقلها الي السياره الخاصه بيهِ وتوجه بها الي الهلاك اجل فغضب حفيد ابليس ليس له تفسير سوي الهلاك
✨في قصر فتحي الزناتي ✨
عبد العزيز /ها يا بابا فكرت هنعمل اي
فتحي/اه انا اتصلت بواحد صاحبي عايش بره مصر وعنده شقه هنا في المعادي مش عايش فيها استأذنته اننا نقعد فيها لحد ما ندبر امورنا
عبد العزيز بخنقه/شقه
فتحي وقد شعر بعدم رضا ابنه /حلوه رضا احسن ما نبات في الشارع
عبد العزيز /طيب والثفقه بتاعت السلاح اللي جايه دي هندفع فلوسها منين
فتحي بتفكير /ربناهيفكاها روح انت قول لأختك تجهز حاجتها عشان بكره الصبح هنتحرك من البيت
عبد العزيز /انا اللي هموت واعرفه مين اللي اشتري منه الأملاك بتاعتنا
فتحي بتنهيده /يا خبر النهارده بفلوس بكره يبقي ببلاش بكره نعرف مين يا بني يلا قوم قول لأختك وديانا واللي في البيت يجهزوا حجاتهم
عبد العزيز بنفور /بس ديانا لسا مجاتش
فتحي بقلق ممزوج بخوف /اي وساكت كل دي مقولتليش ليه من بدري
عبد العزيز بخبث /متقلقش يا بابا هتلاقيهم اعتاقالوها مش مجنو ،٠٠٠٠قاطعه فتحي بضربه كف علي خده
عبد العزيز بصدمه وهو واضع يده علي خده /انت بتضربني
فتحي بعصبيه /اسمها حضرتك مش انت وقولتلك الف مره متتكلمش علي بنت اخوك كيدا فاهم
عبد العزيز بحقد يكنه لديانا داخله وتوعد لها /فاهم
فتحي /يلا رنيلي عليها بسرعه
بعد محاولاتٍ عديده من محاولته الإتصال بها ولكن الهاتف مغلق
فتحي بقلقٍ شديد /هتكون راحت فين يا ربي احفظها
احلام وهي تتجه نحو مكتب ابيها الذي يمكث بيه هو وعبد العزيز
احلام /في اي
عبد العزيز بضيف/لا ابداً اصل الهانم لسا مجاتش لحد ديلوقتي
احلام /تلاقيها مع وا حد مجنون زيها
عبد العزيز /ما هو المجانين بيتلموا علي بعض
قاطعهم صوت فتحي بغضب شديد
فتحي بغضب /ديانا مريضه وهتتعالج علي الاقل هي مريضه وهتتعالج يعني معملتش حاجه غلط ما قبل ما تكلموا عليها شوفوا نفسكم
فتحي وهو يشير الي عبد العزيز /روحت مشيت مع واحده في الحرام وجبت منها ابن من غير ما تجوزها وكاذب علي ابنك كل السنين دي كلاها علي ان امه ماتت وهي بتولده وهي عايشه ومقاضياها
ثم اكمل فتحي وهو يشير الي احلام /سيبتي جوزك عشان فلس وزرعتي الطمع والأنانيه في بنتك تفتكروا بقي ديلوقتي مين اللي مجنون اكيد انتوا طبعاً
اكتفي كل من عبد العزيز واحلام بالصمت كأن الكلمات كانت كفيله بإصماتهم
✨عند ادهم ✨
كانت تلك الجميله تستعيد وعياها ببطئ الي ان صدمت بشاب يجلس علي المقعد المقابل لها ينظر لها بكل غرور وكبرياء واضعاً قدماً فوق الأخري لديه جسد رياضي فهو مفتول العضلات وشعر كثيف بالون البني نفس لون عيناه وبشره خمريه فكم كام وسيماً
نظر لها غير مدرك اهي تلك الفتاه التي في خياله فكان يظن انها قبيحه لذلك تركها عريسها يوم زفافها كما قال الجميع ولكنه الأن يقسم انه علي مر الأعوام التي مرت من عمره لم يري مثل هذا الجمال الفتاك في فتاه من قبلها اجل فهي جميله لهذي الدرجه فديانا ورثت جمالها من والدتها فكانت والدتها تركيه تتمتع بجمال ملفت فورثت ديانا البشره البيضاء بياض التلج وتلك العيون الزرقاء الممزوجه بلون البحر وصفاءه فمن ينظر الي عيناها كأنه نظر الي بحرٍ صافِ وتلك الرموش الكثيفه التي تحيط عيناها تمنحها براءه والشعر الأشقر الطويل والجسد الممشوق وشفتيها المنتفخه المصبوغه بالون الوردي الهادئ ،نظرت لديانا بخوف وغرابه لتلك الشخص الجالس بكل كبرياء أمامها قائله بخوف ملحوظ /انت مين
ادهم ببروده المعتاد /بصي يا حلوه اولاً كيدا انا مين وجايبك هنا ليه دي حاجه متخصكيش ثانياً بقي عاوزك من هنا ورايح اي حاجه بتحصل او هتحصل ماتسأليش عليها ،
اكمل حديثه بعد ان رمقها نظره من بداية رأسها حتي قدمها قائلاً /لأن شكلنا مطولين مع بعض
احست ديانا بالخوف من نظراته المريبه وها هي لم تتمالك نفسها حتي دخلت في نوبه الهستريا الخاصه بها فبدأت ديانا بتحطيم كل ما هو موجود في الغرفه وتتحدث بكلمات غير مفهومه بعصبيه شديده تحت نظرات تعجب وغموض من حفيد ابليس وتسائلات يطرحها علي نفسه لماذا تفعل هذا ؟!حاول الحرس تهدئتها إلا انهم لم يستطيعوا
ذهبت ديانا الي البار الخاص بأدهم الموجود في مكتبه وبدأت بتحطيمه وهي تتحدث الي الهواء وكأنها تحدث شخص ما علي شئ غير مفهوم
خرج ادهم من المكتب بعد ان وصل الي اعلي حد في العصبيه تاركاً الأمر لرجاله لتهدئتها
✨في مطعم ما في من افخر المطاعم في المعادي
✨
كانت تتدرب تلك الجميله كجرسونه في هذا
كانت تقدم الطعام للزابائن بإبتسامه لطيفه
شخص /اي الجمال دي يا خسارتك في المرمطه يا جميل
امل بهدوء تصنعته /بعد اذن حضرتك ماينفعش كيدا
شخص بوقاحه/بقولك اي انا عندي فيلا صغيره كيدا في التجمع ما تيجي اوريهالك و
لم تنتظر امل ليكمل حديثه فقطاعته بضربه كف علي خديه ،نظر لها الشخص بصدمه من ما فعلته. قائلا /نهار ابوكي اسود
ثم اكمل بصوتٍ عالي /فين المدير انا عاوز المدير حالاً عشان مقفلكوش المطعم دي
هرول اليه المدير مسرعاً بعد ان اخبره احدي العاملين في المطعم علي ما حدث
المدير ببسمه لعلاها تهدئ من روعته /خير يا فندم
الشخص بعصبيه /هو احنا بنيجي المطاعم عشان نضرب ولا عشان ناكل
المدير بعدم فهم /ومين بس اللي يقدر يزعل حضرتك
الشخص بخبث/لأن المحترمه دي حاولت انها تغريني وانا حاولت اوقفها عند حداها ضربتني بالقلم
امل بصدمه والدموع تترقرق في عيناها /محصلش كذاب يا فندم
قاطعها حديث المدير بحزم قائلا /خلاص يا امل روحي انتي شوفي شغلك وانا هحل الموضوع دي
ذهبت امل والدموع تكسو عيناها الزيتونيه
وبعد بضعه دقائق اعلن هاتف امل عن وصول مكالمه من اخيها
مسحت دموعها ورسمت ابتسامه متصنعه واجابت
امل /الو يا كمال عامل اي
كمال بحب /بخير يا حبيبتي طمنيني عليكي
امل بكذب ممزوج ببسمه مزيفه ايضاً/انا الحمد لله يا حبيبي
كمال بتنهيده/مش ناويه تجي تعيشي معايا بقي
امل /انا حابه ان اعيش في مصر ومش هسيبها
ثم اكملت بمرح /ثم ان انا ومراتك مش بنتفاهم خالص
كمال بضحك/مش عارف ليه صراحه مع انك لو عشرتيها هتحبيها قوي
امل بتنهيده /يا عم كفايه انت حاببها الله يكون في عونك علي ما بلاك
ضحك كمال علي كلام اخته الملئ بالمرح فنحدثت امل /وابنك ياسين عامل اي
كمال /اهو زي القرد خدي عاوز يكلمك
امل بفرحه /ازيك يا ياسين يا حبيبي عامل اي
ياسين بزعل طفولي /زعلان منك قوي يا عمتو
امل بإستغراب /ليه يا روح عمتو كيدا
ياسين /عشان انتي وحشاني قوي
امل بفرحه ممزوجه بدموع /وانت كمان يا ياسين واحشني قوي
ياسين بطفوليه/طيب تعالي عندنا
امل /طيب ادي الموبايل لبابا هخليه يجيبك ويجي
ياسين بفرح /حاضر
اعطي ياسين والده الهاتف فتحدثت ياسين /بتصلتي الواد يا ست امل
امل ببسمه /انت من ساعه ما ماما ماتت من سنتين وانت منزلتش خالص انت وحشتني قوي يا كمال
كمال بتفهم /انا ولا ياسين
امل بضحكه /انتوا الإتنين
ياسين /حاضر يا سيتي هشوف كيدا وارد عليكي لو عرفت اخد اجازه هنزل
امل /طيب يا حبيبي يلا مع السلامه
اغلقت امل هاتفها وذهبت لتكملة عملاها
✨في قصر فتحي الزناتي ✨
كان يبحث عن ديانا ولم يجدها الا ان جائته اتصال صدمه ……
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)