روايات

رواية حبيبي التركي الفصل الأول 1 بقلم ياسمين سالم

رواية حبيبي التركي الفصل الأول 1 بقلم ياسمين سالم

رواية حبيبي التركي الجزء الأول

رواية حبيبي التركي البارت الأول

رواية حبيبي التركي الحلقة الأولى

في تركيا
فتاة تتزلق علي الثلج وتضحك وتحكي بالعربي : ماما انا مبسوطه قووووي مش عايزه امشي
مامتها ريم : يالي يا روز كفايه
روز : لا يا مامي وكانت تلعب مثل الاطفال
و فجأة جه طفل عمره لا يتخطي ٧ سنوات وقال بالتركي ممكن العب معك
روز لم تفهم ماذا يريد : مش فاهمه بيقول ايه
امها : بيقولك ممكن العب معاكي
روز : اكيد تعالي
الولد مفهمش بس لما أشارت له بمعني تعالي راحلها
وفجأة يأتي شاب بيحكي بالتركي : بدرررر تعالي
روز مفهمتش : ماما هو بيقوله ايه
رد الشاب ‘ بقوله تعالي يا بدر
روز : الله انتي مصري يا
فريد : فريد اسمي لامش مصري تركي بس بعرف اتكلم مصري لانه عندي فرع في مصر
روز : وانا روز سيب يلعب معايا
فريد لا اتأخرت مره تانيه بتنعاد
بدر : أشار ل روز بمعني باي
وروز أشارت هي كام ليه
ريم ام روز : كفايه يا روز
روز : خلاص ماشي يالي
ورجعت الي المنزل
روز : ماما انا بكره هنزل ادور علي شغل في مجالي
ريم : لا يا روز انا هقدر اصرف عليكي بعدين انتي مش بتعرفي تطبخي تركي
روز : لا يا مامي انا اتعلمت الطبخ حو العالم وانتي لسه مفكره أن طباخه مصري و بس دا انا اتلقبت بأحس شيف حول العالم
ريم : بجد امتي
روز : ما انتي مش كونتي ماعيا يا ماما عشان كده ماتعرفيش وبابا روز مكملتش
وبدأت تبكي
ريم : خلاص يا روز دا الي ربنا عايزه
بعدين انتي مش مبسوطه في تركيا
روز : لا مبسوطه بس بابا وحشني اوي مش عارفه ازاي عده شهر علي غيابه
انا كنت بحبه أووووي كان بيعاملي كأنه صديقي كان بيحميني من الهوا كان بيحبني أووووي
ريم : خلاص يا روز دا قدره
روز نامت وريم بروا
عند فريد
نزل اعلان علي طباخه تكون كويسه وبتعرف تطبخ كذا نوع من الاكل مش تركي بس تمام وعايزها بكره بالكتير
بدر : خالو حبيبي صباح الخير
فريد : حبيب قلب خالو تعالي
وحضنوا جامد فريد انا همشي بقي سلام وخلي بالك من نفسك يا بطل
روز فاقت
مامي صباح الخير
و راحت علي المطبخ وبدأت تعمل اشهي الاكلات
ريم كانت تسنشق رائحه. الطعام : لا دا انتي شكلك طباخه بجد
روز : شكراً مامي روحي دوري لي علي شغل في الجريده ولا علي الانترنت علي ما اخلص
ريم : حاضر يا عيون مامي
وبدأت تدور لها علي شغل وشافت الاعلان وكتبت الرقم والعنوان
روز خلصت الاكل وكلوا وروز دخلت تغير ملابسها ولبست لبس شيك جدا
وراحت علي العنوان الي كتبته لها ريم
ودخلت الشركه
روز أخرجت ورقه مامتها كتبتهالها
وحاولت تقرأهم للسكرتيره
ولكن مش عرفت :راحت رافعت الورقه أمامها
السكرتيره فهمت بس فكرتها خرساء
وأشارت لها بعض الإشارات
روز فهم أن السكرتيره فكرت أنها خرساء فكملت في الدور
السكرتيره دخلت لفريد وقالت له
في واحده برا عايزه تشتغل طباخه
بس هي خرساء
فريد : نعم وانا بشغل خارسين من أمتي خاليها تدخل
السكرتيره دخلتها
واتفجأه بفريد
روز : الحمد لله انت المدير
فريد كمان استغرب : انتي بتعملي ايه هنا
روز : انا الطباخه
فريد بستغراب : امال هي قالت خارسه
روز : مش كنت عارفه اكلمها تركي فهي فهمت أن انا خرساء وانا كملت في الموضوع علي أنه خرساء
فريد ابتسم : و علي كده بتعرفي تطبخي كويس
روز : انا واحده لقب احسن شيف حول العالم
فريد بنبهار : انتي روز محمد المنياوي
روز بفخر : بحد ذاتها
فريده : تمام كده انتي اتقلتي من بكره تيجي تشتغلي واداها عنوان المنزل
روز خرجت : يا خربيت جمالك ايه دا دا ولا العروسه الحلاوة دا مش طبيعي
فريد من خلفها : طبعاً ما انا تركي
روز بصدمه : اااا…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حبيبي التركي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى