روايات

رواية حافية القدمين الفصل التاسع 9 بقلم ياسمين علاء الدين

موقع كتابك في سطور

رواية حافية القدمين الفصل التاسع 9 بقلم ياسمين علاء الدين

رواية حافية القدمين البارت التاسع

رواية حافية القدمين الجزء التاسع

حافية القدمين
حافية القدمين

رواية حافية القدمين الحلقة التاسعة

صحيت الصبح صبا كانت نايمه وجاسم حاضنها وادهم مش موجود .
بصت لجاسم بغل و لسه هتزعق. لقيته فعلا نايم . قامت من جنبه بسرعه. وخرجت بره الاوضه وهي بتدور علي ادهم ابنها. لقيته نايم في اوضته .

قعدت جنبه وبتلعب في شعرها وهي بتتامل في وشه .. وهو فتح عينه وابتسم ليها.

صبا باست خده : صباح النور علي احلي ادهم في الدنيا
ادهم : صباح النور مامي .

صبا: انت ليه جيت تنام هنا . مش كنت عايز تنام جنبي انا وبابا
ادهم: انا نامت شويه وبعدين اتعودت انام لوحدي

صبا: ماشي يا قلبي . قوم ادخل الحمام . وانا هجهز الفطار
ادهم : اوكي

دخل ادهم الحمام .. وصبا خرجت جهزت الفطار ليها ولابنها وجاسم كان نايم .

خرج ادهم وقعد معاها ع السفره وساكت

صبا: يلا افطر يا قلبي
ادهم : اما بابي يفطرنا معانا

صبا اضايقت : هو انا مش مكفياك

ادهم: مامي انا نفسي اكون زي الولاد . يعني عايزك انتي وبابي دايما معايا. عايز اعيش معاكم. مش هفضل طول عمري عايش في مكان وانتي في مكان تاني وبابي في مكان تالت

صبا: انا عمري ما هبعد عنك تاني
ادهم : صدقيني انا محتاج للجو الاسري

صبا باستغراب : جو اسري . انت عندك كام سنه
ادهم : ٨ . انا مش صغير يا مامي

صبا: ايه رايك انا وانت نخرج نروح ملاهي. بس الاول افطر
ادهم :مش هفطر ومش هاكول من غير بابي. انا عايزكم انتم الاتنين .

صبا نفخت في غضب مش عارفه تعمل ايه. وادهم شكله مش هيسهل المهمه عليها. ازاي هتقوله انها هتطلق وهتعيش معاه لوحدهم.

ادهم طفل بس عقله كبير. نفس يعيش في جو اسري زي ما بيشوف صحابه. وطول عمره عايش بعيد عن مامته وكمان عن حاسم بيشوفه كل فتره. مفتقد الحنان والامان والدفا الاسري

صبا: اسمع كلامي وكل
ادهم : سوري مامي. متزعليش مني. بس ده حقي انا عايز افطر معاكي ومع بابي . هتزعلني

صبا اتنهدت وكل محاولاتها مع ادهم فشلت . طلع عنيد جدا.

صبا: خلاص ادخل صحيه

ادهم : عيب مامي. مش هينفع ادخل وهو نايم .ادخلي انتي

صبا مش عاجبها الكلام : عيب ليه . انت ابنه

ادهم : في المدرسه علموني كده. مينفعش ادخل اوضه الكبار . غير لما استاذن. وبعدين كل اصحابي بيقولولي ان مامتهم هي اللي بتصحي بابهم .

صبا : ماشي يا ادهم.

قامت وهي مش متخيله ان طفل صغير بيمشيها وبيخليها تعمل اللي مش عايزاه. بس ده مش اي طفل ده ابنها. وهو حاسس انهم باعد عن بعض وعايز يقربهم

شخصيه ادهم كبيره عن سنه لانه اتربي بعيد عنهم وكمان بيشوف ويسمع كلام اصحابهم عن عايلتهم وهو كان محروم. ونفسه يعوض كل ده .

صبا دخلت علي جاسم وهو كان لسه نايم.

صبا: جاسم . (بصوت عالي) جااااسم
جاسم : ايه. ايه في ايه
صبا: قوم
جاسم كشر : خضتيني .. اقوم ليه
صبا: قوم عشان نفطر
جاسم تنح : ايه
صبا: تفطر.
جاسم : يعني انتي بجد عايزاني افطر معاكي
صبا : متعشمش ابنك هو اللي عايزاك تفطر معاه
جاسم : اه. افتكرت انتي كنت هزغرط
صبا: وبتعرف تزغرط. ما شاء الله
جاسم : هههه. لطيفه
صبا: هتقوم وله اقومك
جاسم : هقوم حاضر. روحي وانا جي وراكي

خرجت صبا وقعدت علي السفره. وساكته وادهم بصصلها ومنتظرين جاسم لحد اما خرج .

جاسم : صباح النور
ادهم : صباح النور بابي.

جاسم قرب وباسه من خده وقعد ع الكرسي جنبه.

ادهم : انت متخانق مع مامي

جاسم بص لصبا : لا
ادهم : ليه مش بوستها زي

جاسم برق .وصبا شرقت وكحت كح كح كح

جاسم : ههه . هتموتي

صبا: ان شاء الله. عدوييني
جاسم : ان شاء الله

ادهم : مامي انتي كويسه
صبا: كح. اه يا حبيبي. يلا بسم الله
ادهم : بابي. بوس مامي

صبا: مش لازم
ادهم : لازم

جاسم قام وهو طاير من الفرحه : متزعليش ادهم.
صبا بهمس : والله لتضرب

جاسم : مش مهم. قرب من خدها وباسها برقه وببطئ
وهي داست علي رجله عشان يخلص

جاسم : اااه. رجلي
ادهم : مالك يا بابي

جاسم : احم. مفيش حصل خير . كله يهون عشان خاطر عيونك

صبا بغل : ماشي.
ادهم : في ايه. مش فاهم

صبا بعصبيه : ممكن نفطر في اليوم الاسود ده

ادهم بص لجاسم. جاسم : افطر يا ابني . وعدي اليوم. قبل ما ينفجر بركان الغضب

ادهم : مش فاهم

صبا: ممنوع الكلام علي الاكل.
ادهم : اوك

جاسم ابتسم وكل وهو فرحان ولاحظ ان شخصيه صبا ضعيفه من ناحيه ادهم

خلصو الفطار … وادهم شال طبقه في المطبخ وغسله .
ودخل اوضته. جاسم وصبا خلصو.

جاسم: تعالي نخرج انهارده وله تحبي نسافر مصر
صبا : انا بفكر اقعد هنا مع ادهم .

جاسم : بس
صبا: المشكله في ادهم . انا عايزه منك طلب
جاسم: ايه هو

صبا: قوله انك مش عايز تعيش معانا
جاسم: لا طبعا

صبا: جاسم انا مش هعيش معاك تاني. انا عايزه اعيش مع ابني في امان
جاسم : صبا والله انا اتغيرت . مش عايز غيركم . اديني فرصه
صبا: لا
جاسم ساب ودخل الاوضه .. وهي دخلت لادهم كان ساكت

صبا: دومي يلا البس ونخرج
ادهم: اوك . قولي لبابي

صبا؛ لازم
ادهم: مامي
صبا: اوكي

صبا خرجت وخبطت علي اوضه جاسم ودخلت
صبا: تعال نخرج ادهم
جاسم بحزن : ماشي. البسي
صبا : اوك

لبست صبا وادهم كمان وجاسم ونزلو التلاته. جاسم وداهم الملاهي وصبا حاست انها صغرت تاني. لعبت مع ابنها كتير لحد اما تعبت وكانت بتضحك من القلب وجاسم كان بيصورهم
ادهم كان معاه كاميرا وادها لوحد يصوره مع مامته وباباه صوره عائليه . ..
ادهم: يلا يا بابي احضن مامي
صبا: ايه . لا طبعا
ادهم زعل: ليه
صبا: عيب
ادهم : مش عيب. كل الناس بيتصورو كده . بس حتي الاتنين دول بيبوسو بعض ازاي

صبا حطت ايدها علي عين ابنها: عيب مش تبص عليهم .
ادهم : يا مامي.

جاسم : اقفي وخلاص يا صبا انتم مبتتعبوش من الخناق مع بعض

صبا: مش بنتخانق
جاسم: بتعترضو علي كل حاجه

صبا: اووف. اقف (وقفت جنبه)

جاسم : صور يا ادهم
ادهم : قربو من بعض اكتر

جاسم قرب وصبا كمان. ادهم : حط ايدك علي كتفها

جاسم عمل كده وصبا ساكته

ادهم: بصو لبعض
صبا: متخلص يا بني

ادهم: انتم اللي مش بتتصور حلو . ..

جاسم مسك دقن صبا وخلها تبصله والاتنين عينهم في عين بعض . . ادهم ضحك ولقط كذا صوره

ادهم جري عليهم وحضنهم الاتنين : انا بحبكم اوي
جاسم : وانا كمان بحبكم اوي

صبا: تعال بقي نرجع البيت الوقت اتاخر.
ادهم: انا كمان تعبت

اكلو بيتزا في مطعم. ورجعو البيت وهما تعابنين بس اليوم كان حلو اوي ..

ادهم : تصبحو ع خير
صبا: وانت من اهله. باست جبينه.
جاسم باسه وادهم دخل اوضته

صبا قاعده قلعت الشوز وقاعده بتدلك في رجليها
جاسم واقف. بصصلها اوي

صبا: نعم
جاسم : يلا عشان تنامي
صبا : هنام هنا
جاسم: واما ادهم يخرج ويشوفك

صبا سكتت وقامت مع جاسم دخلت الاوضه.

غيرت هدومها في الحمام وخرجت كان هو نايم ع السرير ومغمض عينه عشان متتخنقش معاه.
هي نامت علي الطرف السرير التاني بعيد عنه

ابتسم جاسم. وهي من التعب نامت . .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حافية القدمين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى