روايات

رواية جواز في السريع الفصل الثالث 3 بقلم عنبر عمر

رواية جواز في السريع الفصل الثالث 3 بقلم عنبر عمر

رواية جواز في السريع الجزء الثالث

رواية جواز في السريع البارت الثالث

رواية جواز في السريع
رواية جواز في السريع

رواية جواز في السريع الحلقة الثالثة

ماجد بفزع:يا نهار اسود ايه الناس دي كلها….. واول ما شاف مريم مسك”ه في شعر فريده وامه بتحوشها عن فريده…. راح صراخ فيها بغض’ب مريييم… وراح شيلها من وسطها وبعدها نهائيا عن فريده…….
فريال امه بعصبيه:مين دي يا ماجد وازاي تت’هجم علي فريده كده رد عليه ….
كل ده وماجد ماسك مريم الا عامله تحاول تفلت منه وعيونها بتأك”ل فريده بغ”ل وغض’ب
مريم:بقولك سبني عليها دي واحده مغروره سبني…..
يشخط ماجد فيها:بقولك اسكتي بقي وادخلي جوه……
تبصله مريم بزعل وحزن:حاضر ودخلت جوه…… وقعدت تعيط علي السرير…..
ويزعق في الناس والامن الموجدين خلص الفرجه خلصت يلا كل واحد يروح يشوف حاله
ممكن تدخلوا وكفايه فضايح… ودخلوا وماجد قفل الباب وقعدوا في الصالون…..
فريده بغي’ظ:ممكن افهم مين الزفته دي انتي بتخو”ني يا ماجد….

 

 

يمسكها ماجد من ايدها انا بحده .. وهو بيجز علي سنانه… بنرفزه فتتتوجع فريده اي حاسب ايدي هتنك’سر سبني فسابها
ماجد:اولا انل مسمحش لكي انك تتكلمي عن مراتي كده تصعق فريده…. من الخبر
فريده:ايه البتاعه دي مراتك مستحيل انت اجوزت عليه….
كل ده مريم واقفه تسمعه والغيظ متمكن منها……
مريم:ياربي اطلع اجبها من شعرها بس ماجد منعني….. الصبر طيب…
ماجد ببرود:اه اتجوزتها وانا بحبها متفتكريش نفسك اني كنت هموت عليكي لا فوقي…. انا كمان عمري ما حبيتك…..
فريال بغض”ب:بقي ده اخرت تربيتي لك تروح تتجوز من وارينا وتتجوز واحده من الشارع….
ماجد بحزن ووجع:لا انا متجوزتش من الشارع دي بنت دكتور حسين الجراح المعروفه وبعدين انتوا السبب انا سنمعت كلامكم واتجوزت باختياركم كانت النتيجه ايه فضيحه ليه ووجع في كرامتي…. ابعدو عني بقي…..
فريده بغرور:ياه ده انت واقع فيه كده. . ؟
قبل ان يرد ماجد تخرج مريم وهي تمثيل الحب والهيام وبدلع تقرب من ماجد وضمه وتبوسه من خده…برقه….وتنام علي صدره…
مريم:لا يا درتي ماجد مش بيحب غير مريمتو انا مش كده يا قلب مريم…
يبص ماجد علي فريده يجدها هتنفج”ر من كتر الغض..ب
فيبتسم بمك”ر
ماجد:ايواه يا روحي يا عقلي بحبك يا جميلتي بعشقك…..قال كده وهو بيبص في عينها وقتها مريم قلبها كان بيدق بسرعه من قربه منها وكلامه المعسول لها ….
والتوتر كان سيد الموقف وقلب ماجد بينبض بقوه زي ما يكون بيسابق…
فريده بعصبيه:انا ماشيه من هنا وحسابك معاي ام ترجع من السفر…. سلام
مريم ببرود:متستني يا درتي نشرب شرباتي…..
فريال بتوعد:طيب يا ماجد ام ترجع نهارك اسود….
ماجد بفضول:ماما مين الا قالك علي مكاني وحكايه جوازي
فريال بسخريه:الست مراتك هي الا ردت علي اتصال فريده وقالت اجوزتها فريده اتصلت بيك وهي ردت وقالت انها مراتك ست برقبه فريده وستها…. وهي الا عطيتنا العنوان….. سلام يا ماجد….
فريده بتوعد:حسابنا لسه مخلص يا ماجد….
يهمس لها ماجد ببرود:طظ فيكي….
بعد ما الكل ماشي….
يخرج ماجد مريم من الحمام وهي بتجري وهو بيجري ورها….

 

 

بقي كده يا هانم… بتقلبي الدنيا عليه….
مريم:يا عم اهدي مش انت متجوزني عشان تفرس”ها وتعلمها الادب وتكيد فيها انا قومت بلواجب ابقي غلطانه…..
يضحك ماجد كل ما يفتكر شكل فريده وهي بتنض”رب….يضحك اكتر
ماجد:ده انتي سوسه….
مريم بغرور:ده ولا حاجه ده الا جاي اتقل…..
ماجد بفزع:يا نهار اسود الشغل يلا اجهزي…..
وفعلا بعد فتره يجهزوا بس ماجد يرجع مريم عشان الجيبه قصيره ويحكم عليها تبدلها… وفعلا تلبس جيب طويل …..بعد عذاب مع المدير الخاص بيها…..
وبعد فتره توصل الطائره لي لندن…..يصمم ماجد ان مريم تنزل معاه في نفس الاوضه بعد ما اتسببت في مشكله مع احد…. الركاب لانه ضيقها وغزالها طبع ماجد كان هيض”ربوا بس مريم قامت بلواجب بعد ما تسببت في كس”ر يده…..
في الاوضه
ماجد:بصي يا مصيبه هانم انا نازل اشوف اخرت المشكله الا هببتيها دي وصلت لحد فين والملحق الدبلوماسي ده حصل ايه تاني… اياك تخرجي من الاوضه لحد ما ارجع…….
مريم بضيق:اف هو انا جايه اتحبس هنا كان يوم اسود يوم ما شوفتك….
يسمعها ماجد :طيب حسابك معاي لما ارجع….
تطلع مريم لسانها لي ماجد بتغيظه فيضحك ماجد علي طفولتها..
ويقول صبرني يارب…..
بعد فتره تشعر مريم بضيق فتقرر ان تلبس وتخرج وكمان نسيت تلفيونها من كتر السربعه…..
فضلت تلف وتشوف كل منطقه في لندن بفرحه وتعجب ودهشه من جمالها لحد ما شافت…. ملهي ليلي فدخلت فيه…… واول ما دخلت

 

 

شافها منير الا كان متابعها في كل خطوه…… ودخل ورها وشاف الا ميخطرش علي البال وفطلع تليفونه واتصل بي ماجد…. وهو بيقوله روح لم مراتك من الملاهي الليل دي ولع”ها هناك…..
يجري ماجد علي العنوان الا قال عليه منير واول ما يدخل يصعق مما راي…..
ماجد:يا نهار اسود… وصرخ بغض”ب مرييييم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية جواز في السريع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى