روايات

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل الثاني 2 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل الثاني 2 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الجزء الثاني

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن البارت الثاني

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الحلقة الثانية

في الشركه
الباب بيخبط
تالا:اتفضل
حنين : اتفضلي القهوه و العميل اتصل و قال انه هيجي بكره الساعه 12
تالا بتحذير : طيب بس بلغيه ان انا مش هاجل الصفقه تاني عشانه لأنها مش بتحب التأخير في الشغل
حنين :حاضر تؤمرني بحاجه تانيه
تالا : الأمر لله وحده روحي شوفي شغلك
(تالا سليم الألفي بنت محجبه عندها 25سنه ليها اخ تؤام اسمه تميم نسخه منها مسافر برا مصر هوايتها القراءه و بتحب سماع القرآن بصوت الشيخ ماهر المعيقلي و الشيخ خضر ملامحها هاديه جدا و جميله )
(حنين سكرتيرة تالا لسه في بتدرس في كلية السن بتحاول تساعد أهلها وهي محجبه)
تالا : الو
حنين :في حد مستني حضرتك بره يا فندم و عاوزك ضروري
تالا :مين دا و واخد معاد منك
حنين :لا مش واخد معاد و مرديش يقول اسمه
تالا باسنغراب :طب دخليه
حنين :حاضر
الباب بيخبط

 

تالا : اتفضل
تالا لسه بترفع عينيه مين حض..
ابراهيم :ازيك يا تالا
تالا :ملكش فيه و ايه ال حاجه الضروري ال عاوزني فيها دي
ابراهيم:بس يا تالا انا بحبك و جاي اعتذرلك و أصالحك
تالا :حبك برص انت ليك عين تيجي هنا بعد ال عملته انتي لو مش مشيت دلوقتي هفرج أمة لا اله الا الله عليك فاهم و لا أطلب الأمن و أفرج عليك الناس
ابراهيم :تا..
تالا :كلمه و مش هقولها تاني و انا لسه ببرودي بس ممكن دلوقتي اخلي ال مايشتري يتفرج
ابراهيم :بقا كدهةو انا ال كنت جاي اعتذرلك ماشي يا تلا انتي ال جبتيه لنفسك و متزعليش من ال جاي
تالا بقرف منه :يا مامي انا خفت اووي تعالي خبيني اصل البعبع هيجي ياكلني
تالا بعد م مشي :عكر مزاجي ال يعكر مزاجك ايه الهم دا
………………….
عند جودي
منه :انتوا بتعملوا ايه
جودي :اللّه يخربيتك وقعتي قلبي و خوفتني
منه :مين دي ال تخاف انتي اكيد تعبانه او فيكِ حاجه
يارا:انتي يا بت مش قولتي مش جايه ايه ال جابك
منه :وحشتيني مغامرتنا سوا

 

(چودي سليم الألفي اخت تالا و تميم محجبه اخر سنه في كلية الإعلام تعتبر نكهة البيت مش بتعرف تسكت لو حد قالها كلمه بترد عليه 10 عندها 20سنه )
(يارا ماهر الألفي بنت عم جودي و تالا و صاحبة جودي و كل حاجه بيشاركوها سوا من و هما في الحضانه و يعتبروا قاعدين مع بعض ع طول لان البيت قصاد البيت عندها 20سنه)
(منه المهدي صاحبة جودي و يارا اتعرفت عليهم و هما في اولي جامعه و من ساعتها و هما مع بعض في كل حاجه و كل مصابهم مع بعض عندها 20سنه )
…………………
في المساء و لكن لحظة واحده ليس بهذا المنزل الذي نعرفه جميعا بل هو منزل اخر منزل؟!! اسفه جدا بل هو ليس بمنزل انا هي فيلا فخمه جدا
جاك بغضب :لازم ابن الك*ب توصله عشان زهقي ميطلعش عليكِ
انجي :يا حبيبي اهدي متعملش في نفسك كده
جاك :اهدي ازاي بس يا ماما و انا مش لاقيه
(جاك الصياد عنده 30سنه صاحب شركات الصياد للاستراد و التصدير بيحب صاحبه يوسف جدا )
(انجي مامة جاك بتحبه جدا و مصدره حياتها ليه و بتعامل يوسف صاحبه اكنه ابنها عندها 50سنه)
انجي:اهدي بس متعملش في نفسك كده
جاك بزهق :اهدي ازاي و حتي الزفت التاني مش بيرد
انجي :طب يوسف ذنبه ايه بس

 

يوسف من ورا انجيو :مين ال جايب في سيرتي
جاك :انت بارد يلا
يوسف باستفزاز :عارف
جاك :رجالتك عرفوا حاجه عن الراجل ده
يوسف بتعب:لا اكنه فص ملح و ذاب
انجي ليوسف :طب اطلع ارتاح يا حبيبي شكلك تعبان
يوسف لا انا هروح عشان ماما و منه
انجي :طب سلملي عليها و علي منه
يوسف: حاضر
جاك لانجي : زب و الله انا حاسس ان هو ابنك مش انا
انجي بابتسامه :انتوا الاتنين واحد
يوسف بهزار :فعلا اهم حاجه الوحده الوطنيه يلا انا ماشي
(يوسف المهدي اخو منه و صاحب جاك الروح بالروح يعتبر شغلهم مع بعض و كانوا مع بعض في المدرسه الداخليه عند 30سنه بيحب اخته و مامته و جاك و مامت جاك جدا)
………………
عند تالا
سليم :الصفقه كان أخبارها ايه يا تالا
ماهي بمقاطعه لا بلاش كلام في الشغل الشغل دا في المكتب مش هنا
تالا :حاضر احنا اسفين لساعتك يا فندم
جودي و هي بتاكل لب :دي ناس نكديه معندهاش غير الشغل و بس فرفشوا زي كده
ماهي :عملتي ايه في الجامعه انهارده ايه
جودي ببصه برئيه : عادي. يوم زي اي يوم
ماهي :يعني معملتش مصيبه كده و لا كده
جودي :انا انا انتوا تعرفوا عني كده بردوا
الكل في صوت واحده :احنا نعرف عنك ابوا كده انتي و ال عصابه بتاعتك

 

جودي :بقا كده طب انا هطفش و محدش هيعرف طريق
سليم :دا انتي غلبتي امك ماهي
تالا بضحك : هي ماهي بس ال بتقول كده دي مصر كلها بتقولها و في الاخر بتروح تقعد عند اهلها ساعتين و ترجه
سليم :ع رأيك
(سليم الألفي بابا جودي و تالا و تميم قرر انه يعتمد ع أولاده و يمسكه شركات ال جوه و بره مصر و مقرر هو و اخوه ماهر انهم يفتحوا شركة اعلام لجودي و يارا عند 52بيحب عيلة جدا)
(ماهي زوجة سليم و مامة تالا و تميم و جودي عندها 45 بتحب عيالها جدا و بتخاف عليهم من أقل حاجه)
جودي و هي طالعه اوضتها
تالا :جودي استني عاوزاكِ
جودي :ايه فيه ايه
تالا :تعالي معايا اوضتي
في اوضه تالا
تالا: ابراهيم جالي الشركه انهارده
جودي :نهار ابوه اسود
تالا بغضب :يابت بطلي ألفاظك دي حرام عليكِ نفسك
جودي بلا مبلاه:ابن الكل*ب ايدي تمسكه بس

 

تالا بهدوء :يا حبيبتي حرام عليكِ نفسك انتي مش عارفه انتي بتاخدي ذنوب قد عشان واحد ميسواش حتي لو يسوي متغضبيش ربنا لأي سبب و حاولي
تتغيري اكيد مش محتاجه اقولك انه بياخد من الحساتك و انتي بتاهجى
جودي:حاضر المهم انتي عملتي ايه معاه
تالا : طرته من المكتب طبعا بس حرق دمي اووي
جودي :و دا كان جاي ليه
تالا :كان جاي يختي يعتذر و لما انا طردته قال ايه هددني
جودي :حسابه تقل معايا اووي هتقولي لبابا صحيح
تالا :لا طبعا مش هقوله هو ناقص يحصله زي المره ال فاتت و كان بسب الزفت ده بردوا بس سيبك انتي عامله ايه في دراستك انتي و منه و يارا
جودي :عيب عليكي تسأليني سؤال زي دا دا انا ماشيه الجامعه ع العجين ميلغبطوش
تالا بقرف منها : طب امشي بقا عشان عاوزه انام
جودي :استني بس عاوزه اقولك ع حاجه
تالا بزهق :قولي

 

جودي بجديه :كنتِ عاوزاكِ تتكلمي مع منه عشان هي بتتكلم مع شب و انا عاوزاكِ انتي ال تتكلمي معاها عشان الولا دا انا مش مستريحه ليه
تالا بابتسامه :حاضر
جودي :طيب تصبحي ع خير
تالا :و انتي منه اهله
تالا برعب :اااااااااااااااااااااااه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني مدمنا بالقرآن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى