روايات

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل الأول 1 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل الأول 1 بقلم إيمان مصطفى كامل

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الجزء الأول

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن البارت الأول

رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الحلقة الأولى

في منزل راقي نسمع لآيات اللّه بصوت الشيخ ماهر المعيقلي و نجد بطلتنا تنزل الدرج لتناول الفطور
تالا : صباح الخير
العيله : صباح النور
الاب :الشغل اخباره ايه يا تالا
تالا :كويس الحمد لله و فيه انهارده صفقه مهمه اوي لو تحب تيجي و تحضرها
الاب: لا انا عايزك تعتمدي ع نفسك و تبطلي هبلك في الشركه
تالا: متكملش انا في الشركه معرفش ولا امي و لا ابويا
الاب : جدعه بنت ابوكي
الاب و هو يجوه حديثه ل جودي
الاب :و انتى عامله ايه في الكليه
جودي : عيب. عليك يا حج انت تعرف عني غير الهدوء و الاحترام و المذاكره و بس
الاب :اه يختي انتي هتقوليلي أقرب وقت كان انبارح لما كنتي هتموتي الواد في ايدك

 

جودي :الله اسيبه يعني يعاكسني انا و يارا
الاب : لا ازاي انتي الأحسن كنتي تجيبي المطوره في بطنه ع طول مش تضربيه
جودي بنظرة فخر
جودي: يستاهل عشان يحرم يبص لبنات الناس تاني
الاب : من ناحية هيحرم ف هو هيحرم دا هيخليكِ ماشيه هيضربلك تعظيم سلام
تالا بضحك ع اختها :انا ماشيه بقا عشان متأخرش
استودعكم اللّه
تالا لجودي: هتيجي معايا و لا هتروحي لوحدك
جودي : لا يارا هتجيلي و هنروح سوا
الام :عشان تعملوا مصيبه تانيه صح
جودي:انا دا انا ملاك ماشي ع الارض مش بحب الحاجات دي خالص
الاب :انا استعد لمصيبه جايه انهارده
………………..
وصلت تالا الشركه و ركنت العربيه و طلعت ع مكتبها

 

تالا : حنين هاتلى القهوه بتاعتي و الملف ال انا طلبته منك انبارح و نسيت اخده منك انبارح
حنين : حاضر يافندم اااه صحيح العميل بتاع انبارح اجل الصفقه عشان حصلتله ظروف صعبه
تالا :ظروف ايه دي
حنين :معرفش يا فندم
تالا :خلاص مش مشكله روحي انتي هاتي ال طلبته منك
………………….
جعلتني مدمنا بالقرآن
ايمان مصطفي كامل
كاتبة الصمت
عند جودي
يارا : ااه صداع في راسي رهيب
جودي :منه لله الدكتور عز
جودي بتقليد لصوته :مش عاوز اسمع نفس في المحاضره و الكل يعمل الفون صامت و ال مش عاجبه يطلع برا
و انتي مش طلعتي برا ليه
جودي و هي بتبص وراها بابتسامه هبله
جودي :انا مين قال كده انا بحب النظام جدا و ببقا عاوزه اركز في المحاضره مش اكتر
عز : هعديهالك بس المره دي و انا سايبك بمزاجي خلي بالك

 

جودي :عيب عليكِ يا دكتور دا لو حد اتكلم غي كلمه مش تمام انا افرمه
عز و هو ماشي :هحاول اصدقك
جودي:روح داهيه تاخدك
عز:سمعتك ع فكره
يارا :يخربيتك هنسقط هنسقط احيه علينا بابا لو عرف هيفرمني
جودي :اسكتي هتصدعيني
يارا :حاضر
جودي :بت يا يارا
يارا :ربنا يستر عشان انا بخاف من البصه دي بيبقا وراها مصيبه ع طول
جودي بابتسامه شر :الدكتور عز دا مستفز و انا عاوزه أعلمه الادب
يارا :ازاي
جودي تعالي ورايا
يارا :استرها علينا يا رب
جودي :انشفي كدا يا بت انتي عامله زي البنات الفافي كدا ليه

 

يارا : يلا هي موته و لا اكتر
جودي : تعالي اقولك ع الخطه الأول
يارا : قولي يختي يارب استرها معانا داحنا ولايا
جودي بنظره مشمئزه منها:بت انتي احنا هنتقفش بسببك
يارا :حاضر اتخرصت خالص
جودي :وصلنا
يارا:هنعمل ايه هنا
جودي هنجيب مسامير و نفرقع كوتش العربيه
يارا بذهول :كله
جودي :لا واحده عشان معيش كتير
يارا : انا مش عاوزه اقولك مصر فخوره بيكِ ازاي
جودي بفخر :طبعا فخوره بيا عشان بعلم ع ناس ال محتاجه التربيه
يارا :هي ليه دماغك مش بتشتغل غير في المصايب
جودي : عندك مانع
يارا : ابدا فين المسامير

 

جودي :استني اطلعها من الشنطه
يارا :بسم الله
بعد نص ساعه
جودي :يلا بسرعه قبل م حد يشوفنا
يارا :يلا
انتوا بتعملوا ايه
يارا :احيه اتقفشنا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني مدمنا بالقرآن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى