روايات

رواية تسبيح الفصل الثالث 3 بقلم آية غنيم

رواية تسبيح الفصل الثالث 3 بقلم آية غنيم

رواية تسبيح الجزء الثالث

رواية تسبيح البارت الثالث

رواية تسبيح الحلقة الثالثة

التحاليل كلها سليمه يعني كلام دكتور عز صح لو اختك نزلت البيبي مش هتقدر تخلف تاني .
كان هذا الحديث من الطبيبة فرد عليها منتصر و هو
يقف :
” تمم شكرا ليكِ ”
قامت بالاتصال وهي تقول له:
أظن أني كذ..بت و خو..نت مهنتي بس علشان تسبيح مش مشكلة .
متشكر يا دكتورة رغد تترد أن شاء الله.
تحرك الآخر خارج المستشفى وهو يراقب تحركت منتصر و كان كل ما يشغل باله أين هو أنس بتحديد
و أين ذهب بتلك السرعة في غصون ثواني فقط .
________________________
يعني عز مكدبش يا منتصر ..؟؟
لا مكدبش كلامه صح بس سؤال ازاي قال إن هي كانت عند المستشفى و هي قالت عكس كدة .؟
تحدثت هنادي وهي تجيب عن سؤاله بينما تسبيح كانت تنظر نحو الباب لعل هو يأتي الان مثل البارحه .
مش عارفة ، بس يمكن قال كدة علشان يتجوزها أو دي الحقيقة ما تسبيح قالت مش فاكرة الباقي و ساعتها مكنش حد في البيت غير كارم و أنس و هي بس .
قرب منتصر من تسبيح ثم حدثها بهدوء لعل تقول ما يريده هو :
تسبيح حبيبتي تعرفي تقولي كل حاجة انتي قولتيها لعز عايز اعرف أنا كمان .
” بس أنت مش عز ”
رد بسيط جعل منتصر يُكاد يقت..ل عز الآن، تدخلت هنادي في الحديث وهي تقول لها .
طب أي رايك اجبلك عز لحد هنا بس عرفني أي اللي حصل ولا عايزة أنس ..؟؟
قامت بوقف خلف تقي زوجى أخيه وهي تنظر نحو الباب مجدداً فأجابت.
هقولك بس توفي بوعدك و تجبي عز مش أنس .
مفيش غير تقي و تقفي وراها مش لما تقف هي الاول ، و مش عايزة أنس ليه .
مش عايزة أنس .
لية..؟؟
مش عارفة .
رن هاتف منتصر برقم كارم فأجاب و لم ينتظر سؤال من أحد فخرج مسرعاً نحو أخوه ، و الاخر خلفه بسيارته حتى يعرف إلي اين سيذهب بتحديد لعل أنس هناك .
____________________________
طب ليه بقي أنا ادخلك بيتِ و تكون أنت أقرب حد ليا
و نسافر علشان الجامعه و نرجع هنا و كل حياتنا مع بعض تقريباً أو لا مش تقريباً دي حقيقة كل حياتنا مع بعض وأنت في الآخر تعمل كدة في أختى اعتبرتك أخويا و أنت خو..نت كل حاجة بينا طب ليه عملت كدة
قولي سبب واحد بس يخليك تعمل فيا كدة ..؟؟!
كان هذا حديث كارم يوجه لانس و كأنه بتلك الكلمات
سيعود كل شيء كما كان فأجاب الآخر بتبج..ح و ندم في أنْ واحد وفي ذلك الوقت دخل منتصر و الاخر خلفه بدون ما يراه أحد .
علشان أنا طلبت منك كذا مرة و قولتلك عاوز اتجوز أختك بدل المره ألف وانت كنت مصمم على رايك أنت و اخوك طلبت منك كام مرة وأنت و هو كان ردكم واحد ” لا” تسبيح مش هتتجوز علشان مريضة عقلياً
و كان جوابي ساعتها مش مشكلة أنا اللي طلبت اتجوزها وهي كدة و معنديش مشكلة اني اتجوزها وهي كدة و كان الرد برضو ” لا” قولتلك يا كارم لو خايف أوي كدة عليها هتجوزها و أقعد معاكم في البيت جبت بدل الحل مية حل و محدش كان راضي إني اتجوز تسبيح ..
بدأ يتحدث بصوت منخفض منبوح و يفقد الوعي رويداً رويداً و تنغلق عينا شئ بشئ و هو يكمل حديثة
مكنش قدامي غير حل واحد و أنا بطلب منكم دلوقتي إني اتجوز تسب…
لم يكمل جملته بسبب فقدان وعيه فقرب منه بسرعة
عز وكارم فأجاب كارم وهو يوجة حديثة لمنتصر .
لازم يروح المستشفى بسرعة جدا علشان هو في غيبوبة سكر .
وهو من أمتي عندو السكر .
مش وقته يا منتصر .
__________________________________
فين ماما يا هنادي..؟؟
نايمه علشان خدت العلاج .
عز قالك اني كنت عند المستشفى بس انا اللي روحت عندو انس قالي لما يسافر بـ شهر اروح عند المستشفى و كتب عنوان في ورقة ليه مش عارفه و لما فات شهر وأنا سالتك كدة فات شهر على سفر كارم و أنس قولتي أه فروحت عند المستشفى وهناك كان في دكتورة اسمها رغد هي اللي عرفتني على عز بس قبل ما اشوف عز كلمت أنس في التليفون
من عند الدكتورة و هو قالي رغد هتقولك على حاجة و انا هعرف هي أي و بعدها هكلمك تاني و ساعتها رغد قالتلي أن حامل و رنت على أنس فقالى إني معرفش حد خالص خالص و رغد خدت مني التلفون فمشيت انا و رغد وأنا بقول نفس الكلمة علشان اجي اقولك إني ” حامل”
بس قابلت عز و قولتله على كل حاجة و هو قالي لازم حد منكم يعرف علشان انزل البيبي و بقيت بروح كل يوم أقعد معا و احكي الحكاية كلها ليه و كان هو بيقول لازم حد من أهلك يعرف أو حتى أخوكِ مكنتش بحب اقول لحد علشان اروح و أقعد معا بس اخر مرة قولت لماما و بعدها عز جه هنا يا هنادي .
حكت تسبيح نص الحكاية لأختها و زوجة اخوها بدون سؤال من أي أحد فردت عليها هنادي .
يعني أنس كان عارف انك حامل يا تسبيح ..؟ و مين رغد دي أنتِ عارفها .
اه أنس يعرف ، و رغد قالتلي مقولش عليها لحد بس أنت ِ مش حد .
ولا تقي حد . ؟؟ طيب هي كانت هتعرفك على عز ليه ..؟؟
مش عارفة بس كانت بتقول لانس إن عز هو اللي هيعمل العملية علشان كدة كنت كل ما بدخل أقوله موافق ولا لا يقولي لا لما حد يعرف .
تحدثت تقي تلك المره وهي تسأله بهدوء .
طيب كارم كان يعرف حاجة عن أنس أو أنس كان بيقولك أن كارم عارف حاجة .
ردت تلك المره هنادي وهي تقول لها .
انت على طول بتاكلِ يا نايمه و يوم ما تفوقي هتفوقي على كارم .
و أنس قالي أن كارم ميعرفش حاجة أنا هنام ” قربت من تقي ثم وضعت راسها على قدمها والاخره تمسد على ظهرها حتى نامت على قدمها قامت هنادي بالاتصال على منتصر وهي تحكي له كل ما قالته تسبيح بحرف فأغلق معها ثم خرج الدكتور من الداخل و هو يقول لهم .
” البقاء لله ما..ت بغيبوبة السكر ”
قام كارم بالاتصال على والده حتى يستلم جثما..ن ابنه و عاد الثلاثه للمنزل فسألتهم تقي .
مالكم في أي ..؟؟
تحدث منتصر موجه حديثة للصغيرة بعدما أفاقت من نومها السريع وهو يقول لها .
تسبيح لو أنس كان قالك أن هو عاوز يتجوزك كنت هتوافقِ عليه قبل ما تعرفي عز .
” لا” إجابة بسيط شفت قلوب الاثنين من عذاب ضميرهم فـ لو كانت الاجابه بـ ” نعم” كان الاثنين سيكون السبب في مو..ت أنس بتلك الغيبوبة .
قرب منهم الاخر وهو يقول مفيش دراسة تثبت أن المريض عقلياً يتمنع من الجواز الا لو كان مريض جسدياً و عقلياً و ممنوع من الجواز بيبقي كلام دكاترة اللي المريض متابع معاهم لأن هما اكتر ناس عارفين حالته النفسية و الاجتماعية و الجسدية و العقلية و تسبيح مريضة عقلياً بس و دا ميمنعش جوازها
وانت قولت هتأكد من التحاليل و اتأكدت من التحاليل و رغد سهل اوصلك بيها .
ثم وقف أمامه وهو يقول “انا عاوز اتجوز تسبيح”.
“موافقة يا ابني “.
__________________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تسبيح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى