روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثامن والعشرون

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت الثامن والعشرون

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة الثامنة والعشرون

شعور جميل جدا
ان ينصفك القدر و يزوجك بمن تحب
لكن ماذا ان كان على حساب اعز الناس اليك
ماذا ان وجدت نفسك ظلمت اغلى الناس على قلبك
هل ستستمر؟؟
أم سترجع الأمور الى ما كانت عليها
هبة : حنلف العالم يااااي انا مبسوطة اوي
عمر : انتي تستاهلي كل السعادة اللي في الدنيا يا هبوش
هبة : ربنا ما يحرمني منك انا بحبك اوي اوي
عمر : و انا كمان
ريما حبها الشديد له جعله يرتاح معها و هذا يكفي ربما يأتي الحب لاحقا
هبة : عمر انا عايزة اعترفلك بحاجة
عمر : ايه في مصيبة

 

هبة : اه بصراحة
عمر : يا ساتر ارغي
هبة : يعني أنك تدبست فيا العمر كله
عمر : بابتسامه: احلى تدبيسة
هبة : قصدي انه خلاص مت فيش راجعة بعد كدة
عمر: و مين قالك عايز ارجع خلاص خاز.وق و خدته
هبة بضحك: اصلوا بقو خازو.قين
عمر: هما ايه بالزبط اللي بقوا خازو.قين
هبة بخجل : يعني
اخذت يدها ووضعتها على بطنها يعني في خاز.وق صغير هنا
سعادة تكاد لا توصف فشعور انك ستصبح اب شعور جميل جدا
عمر : احلفي
هبة : و الله
عمر : يعني حصير بابا
هبة : أيوة
عمر : وحجيب سامر صغنن العب فيه
هبة : أيوة يا ابو سامر
حملها و دار بها و دموعه هبطت بسعادة كبيرة قبلها من كل مكان بجنون
حملوا الشنطة و سافروا حتى يهدأ الوضع قليلا
/////
سامر : يعني فاضل ٩ ايام و تجيلي يا بطة ده انا حاكلك اكل
اسراء : بطل بقى

 

سامر : جهزتيلي حاجات حلوة كدة يعني هدوم مقطعة
اسراء : حامشي ان فضلت تتكلم كدة
جذبها لحض.نه بقوة كلما يشعر انه يحلم يجذبها بقوة حتى يطمئن و يصدق انه أصبحت ملكه شعرت بدموعه على وجهها رفعت رأسها بخوف
إسراء : في ايه يا قلبي
سامر : مش مصدق يا اسراء مش مصدق انت عارفة بقالي قد ايه بحلم في اليوم ده من يوم المكتبة فاكرة
اسراء : لسة فاكر
سامر : من يوم ما شوفتك مستعجلة و حتعيطي و انا قلبي تخطف مع اني مقرر ما احبش خالص بس سرقتي قلبي بلحظة و من يومها بحلم باليوم ده شايفة من كام سنة عمري ما فقدت الأمل انا كنت عايش عاليوم ده انا فاكر كل همسة و كل لمسة و كل كلمة و كل معاد بينا انتي قلبي يا اسراء
بكى بقوة
اسراء بدموع ؛ مش خلاص بقيت ملكك
سامر : انا تعبت في بعدك اوي اوي يا اسراء اكتر كنت حموت يا اسراء
اسراء : بعد الشر عن قلبك يا قلبي ربنا يديمك ليا هانت كلها كام يوم و حتزهقني
سامر : ازهقك ده انا حاروح في مكان ما حدش يجلينا فيه احجزك كدة ٥٠ سنة بعدها نمشي
اسراء : يعني حتزهق مني بعد ٥٠ سنة اخص عليك هههههه
سامر : و لا بعد ٥٠٠ سنة و حياتك يلا نخلص باقي الطلبات لاتجوزك حالا لاني مش ماسك نفسي
////

 

آسر : انا ححجز سفرنا اول الشهر
ندى : شمعنا اول الشهر
آسر : بعد فرح سامر و اسراء
ندى: فرحهم متى ؟
آسر : اخر الشهر هو ما قالكيش
ندى : يعني سامر استنى سفر عمر عشان يعمل فرحه
آسر : اكيد صدفة
ندى : لا مش صدفة وديني عنده دلوقتي
آسر : اهدي بس احنا بنص الليل
ندى بدموع: وديني عنده دلوقتي لاروح لوحدي
آسر: تروحي لوحدك فين ليه متجوزة رجل كنبة ده انا بخاف عليكي من الهوا البسي و انا حخرج السيارة و نروحله
ذهبت اليه و هي تبكي و آسر سفقد عقله بسبب دموعها فدموعها تحرقه حر.ق
آسر : استني ما تخبطيش بلاش امك تصحى و تشوفك كدة تقلق احنا نكلمه …. اه يا سمورة انت صاحي
سامر : ايوة في حاجة قلقتوني
آسر: انا و ندى عالباب زهقانين عايزين نخرج تعالا معانا
سامر : ما بحبش اكون عزول
آسر : عايزينك في موضوع احنا مستنيينك في العربية
ارتدى سامر ملابسه بقلق و خرج جلس في العربية

 

سامر : في ايه خضتوني
ندى بدموع شديدة : انت حجزت فرحك و عمر مسافر
سامر : مستعجل عشان كدة
ندى بصراخ: لا انت تعمدت صح
سكت و لم يتكلم
ندى : انا كنت ساكتة عشان خاطر عمر بس خلاص مش حاسكت بعد كدة
سامر : تسكتي عن ايه بالزبط مش فاهم
ندى : مش عايز تعرف ايه سبب اللي عمر عمله
سامر :يعني انتي عارفة
/////
فلاش بااااااك
يزن : ايوة عرفت اسمها
عمر : اسمها ايه
يزن : اسمها اسراء اما اسراء ايه معرفش
ندى : كان برج من دماغه حيفك عامل اسراء معاملة مش كويسة عشان يوصلك و ترجع بعد ما عرف انها حبيبتك ده كان حيموت دخل عليا غرفتي و كان أشبه بحد ميت و صحي
ندى : في ايه يا حبيبي مالك
عمر بدموع : تعبان اوي اوي يا ندى
ندى : في ايه بس مالك تروح مستشفى
عمر : ياريت الوجع اللي انا فيه ينفعله مستشفى انا كنت السبب في دمار اغلى حد على قلبي و حرقة قلبه
ندى : مش فاهمة حاجة قصدك ايه
عمر : عارفة مين البنت اللي سامر بحبها و تجوزت
ندى : مين
بكى و بكى و بكى

 

عمر : اسراء
شهقت و فتحت عينيها لتهبط دموعها بغزازرة حتى كادت تفقد وعيها
ندى : انت متأكد عرفت ازاي
و قالي على كل حاجة و على معاملته ليها عشان ترجع
ندى : بس اسراء مالهاش ذنب و لا انت ليك ذنب اللي حصل ده كان نصيب
عمر : مش مهم مين السبب المهم سامر يرجع و افرح قلبه حتى لو على حساب عمري مش ساعدتي
ندى بدموع : عشان خاطري ما تعملش بنفسك كدة اكيد سامر فاهم انك مش يقصدك
عمر : حتى و لو ده كان حينج.لط و حيروح فيها بسببي اااااااه اااااااااااااااااااااااه
ندى : طيب و بعدين
عمر : بس هو يرجع بس بعدين انا حطلقها و انتي تطلبي منه يتجوزها عشان سمعتها و تقنعي ماما بكدة
ندى : طيب و انت مش بتحبها
عمر : لا دلوقتي تحرم عليا لآخر يوم في عمري سامر عندي اغلى من كل حياتي
ندى بدموع : ربنا يخليك لينا يا رب
عمر : وقفي دموع خلاص انا بس عايزك تعملي اللي حطلبوا منك بالظبط
ندى : تمام يا قلبي
بااااااك
هل حقا ما تقول ماذا قالت
هل هذا حلم
ياااااالله كن معي أشعر أن اختنق

 

كأني أغرق و لا استطيع التنفس
بعد أن انهت كلامها خرج من العربية دون أن يتكلم
ندى : رايح فين يا سامر
آسر بحزن: سيبي يا ندى اللي في مش قليل ربنا يكون بعونوا
ندى : اخويا يا آسر
سحبها لحض.نه
آسر : حيكونوا بخير صدقيني
ندى بدموع : يارب
يركض يركض لا يعرف إلى أين يذهب
فصدمته كانت قوية
لقد ظلم اخاه و عامله أسوأ معاملة
و هو ضحى بسعادته لأجله
تحمل كل شئ حتى يرجع و تعود ضحكته
وهو بالمقابل سيعمل فرحه بدون ان يحضره
وقف امام البحر يصر.خ و يص.رخ جلس على ركبتيه و اخذ يبكي بشدة حتى تعب قلبه و نام على الرمل مكانه
شعرت بقلق شديد أمسكت هاتفها و أخذت تكلمه و لكنه لا يجيب وضعت يدها على قلبها و دعت ربها من صميم قلبها ان يكون بخير
يومان تكلمه لكنه لا يجيب
ذهبت تسأل عنه في المنزل لكنه لم يكن هناك
اتصلت على ندى
اسراء ؛ احم ازيك عاملة ايه
ندى ، تمام ي قلبيي و انتي
اسراء: الحمد الله ندى سامر فين
ندى : سافر عند عمر
إسراء : ……
/////

 

حاول أن يعيش طبيعيا لكن قلق قلبه بأن تذهب كريستين إلى ندى لم يفارقه
وفعلا وصلته رسالة
.. انا عند حبيبة القلب صراحة ابنك حيعطلني عن مشاريع حياتي هيا اللي تربي هاد اذا وافقت تبقى على ذمتك صراحة حازعل جدا بعد ما تتطلقوا
جنون نعم كاد يجن لم يخاف من تركها له مثلما خاف على حزنها فهو وعدها ان يسعدها طوال حياتها و هو الآن سيتسبب في حزن كبير لها
وصلت كريستين الباب و خبطت فتحت لها ندى بابتسامه
ندى : اهلا تفضلي مين حضرتك
كريستين : اهلا ي قمر انا كريستين اكيد آسر ما قالكيش عني
ندى : يقولي ايه
كريستين : انا ام ابنه
ندى بصدمة : ام ابنه
كريستين : ايوة ادم اهو
نظرت إلى ادم نعم يشبهه لكنها متأكدة انه ليس ابنه
ندى : مستحيل آسر يعمل كدة
كريستين : طيب احسبي ٥ دقايق حتلاقي جاي جري يلحقني قبل ما اقولك
ندى : انتي ظهرتي من كام يوم بالولد صح
كريستين : ايوة عرفتي ازاي
سكتت و لم تجب لكنها فقط تذكرت عندما أتى لها و كان يرجف من الخوف من ان تتركه

 

وصل أمام البيت خرج من سيارته و قدماه تكاد لا تحمله من شدة خوفه
آسر : معقول خلاص يا ندى حتكون النهاية يارب رحمتك قي قلبي يارب إذا كانت حتسبني خودني دلوقتي قبل ما اتحرم منها
دخل البيت ليجد كريستين تجلس و هي تضع قدما فوق الاخري و على وجهها ابتسامه خبيثة
نظر إلى تلك الجالسة أمامها و لكنها لم تبكي ابدا قامت من مكانها اقتربت اليه و احتض.نته بقوة ضمها بقوة اكبر تحت نظرات كريستين الغاضبة حتى كادت تجن
ندى : حمد الله عالسلامة يا حبيبي ثواني الغدا حيكون جاهز
كريستين بغيظ : تمام بس خودي الولد ده ربيه عشان انا مسافرة
ندى : و ماله حربيه ده ابن جوزي و حبيبي يعني زي ابني بالظبط
ينظر إليها لا يفهم شيئا فقد توقع ان يأتي يجدها منهارة ماذا يحدث خرجت كريستين تس.ب و تلع ن و أخذت الطفل معها ،
ندى : حبيبي بص المجنونة جاية تقولي انه انت مخلف منها رد عليها و كذبها و انا حاصدقك انت
آسر ،،بدموع، : و الله ما كنت اعرف و الله انا من بعد ما حبيتك كل حاجة تغيرت صدقيني
ندى : اذا كل حاجة لازم تنتهي
آسر : يعني ايه
ندى : يعني تطلقني و حالا
آسر : ….
ا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!