روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثاني الجزء الثالث

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثاني البارت الثالث

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثاني الحلقة الثالثة

ثلاث ايام وهي غائبة عن الوعي فقد تص.رخ باسمه و تعود للنوم على المهدئات صدمة قت.لت حياتها وهي في اعتقادها انها السبب لانها أصرت عليه أن يسافر … كم تتمنى أن يكون حلم ان تستيقظ فتجد نفسها في حض.نه فبعد كل سنوات الحب والحرمان قضت برفقته ٣ شهور فقط اااه و اه يا حبيب القلب كم كنت نبضا و روحا
ام محمد بدموع : قومي يا بنتي ما توجعيش قلبي عليكي حتموتي بقالك ٣ ايام ما كلتيش حاجة عشان خاطري بالله قومي
محمد و هو يضمها و يبكي بشدة لحالها : اسراء تعبت اوي بقالها بتحبه ٥ سنين عاشت معاه ثلاث شهور بس الصدمة كانت شديدة عليها
ام محمد بدموع و وجع : لازم تقوى عشان اللي في بطنها كورت نفسها و هي تضم بطنها فهو الشئ الوحيد الذي يربطه بها الآن فهو الذكرى الأخيرة قطعة منه ستصبرها تعالی الیا یا حبيب العمر
اما عمر فقد كان تائه لم تهبط دمعة منه صدمة شلته تماما
لقد كان كمن فقد النطق
و هو في عالم غير هذا العالم
ينتظر من اخيه ان يعود لحضنه مرة أخرى
تبكي هبة لحاله بقهر و ألم لا تدري ماذا تفعل له
لا يأكل لا يشرب لا ينام
هبة بنحيب : يا حبيبي ربنا يرحمه كلنا حت
نموت لما تعمل بنفسك كدة مش حيكون مبسوط
نظر لها و تذكر كيف تلقى اقوى صدمة في حياته
بل كيف تم ق.تله هو …. . كيف سمع أسوأ خبر في حياته انه لن يرى اخيه بل ابنه
فلاش باالك
_ حضرتك ده بيت سامر طه
عمر بقلق : ايوة مين حضرتك …. سامر مسافر
_أنا آسف جدا بس الطيارة اللي كان فيها وقعت و كل اللي فيها ماتوا
عمر و هو يبتلع ريقه: انت بتقول ايه
_البقاء لله انا اسف
مشت بخطوات ترجف حتى وصلت للباب و عمر ما زال تحت صدمته و والدته تصرخ
اسراء بصوت خافت : انت قولت ايه
_أنا آسف ..
. ليتركهم و يذهب اما هيا فقد سقطت فاقدة وعيها لم يستطيع ان يحملها رغم انها نور عينيه فقد تشنج جس.ده مكانه كأنه في عالم آخر ملقية امامة على الأرض غير قادر على تحريكها فهو يريد من يخفف عنه
حاولت هبه اسنادها و أجلستها على الاريكة و اتصلت بأهلها لأنه لا أحد قادر على الوقوف بجانبها فالجميع يريد من
يقف بجواره …. كان المكان أشبه بجحيم بكاء وصر.اخ فما
أسوأ أن تفقد انسان كان بالنسبة لك كل شئ
بااااك
دفن وجهه في الوسادة حتى يكتم صرخاته فاحتراق قلبه كاف لاحرا.ق الارض ومن عليها ….
هبة بدموع : والنبي اهدى
عمر : يعني خلاص يا هبة مش حشوفوا تاني
هبة : ربنا يرحمه يا حبيبي هو في مكان احسن
عمر : يعني خلاص ما بقاش موجود تفتكري مسامحني على كل حاجة
هبة : اكيد كان روحوا فيك عمرو ما زعل منك
عمر : طيب ليه ما موتش انا و هو فضل عايش
هبة بخوف و هي تحتضنه بقوة ” بعد الشر عنك ما احنا كلنا عايزينك
عمر ” صعب اوي اوي اني اتخيل انه مش راجع تاني مش ححضنه تاني ياريتني شبعت من حض.نه ياريتني
اما أسر فقد كان تلقيه الخبر مرعب لشدة من شدة خوفه عليها كلما تذكر كيف تلقت الخبر يخرج قلبه من مكانه
فلاش بااااك
رن هاتفه
اسر : ابو حميد ايه اللي فكرك فينا
محمد بدموع : الطيارة اللي كان فيها سامر
تصلب جس.ده من الرعب و أصبح كالتلج و بدأ يتعرق بشدة و انفاسه ازدادت
اسر ” هيا الطيارة اللي وقعت ده اللي كانت .
محمد بصوت مبحوح : ايوة
سقط هاتفه من يده و ركض إلى حبيبة قلبه يتمنى لو يضعها في قلبه حتى لا تحزن يدعو الله أن لا تكون عرفت الخبر حتى يكون بجوارها و تكون في حض.نه وصل البيت بسرعة الريح كالمجنون و مسح دموعه و حاول أن يهدأ و يدعو الله يخفف صدمتها و يهون عليها
أسر بلهفة : ندى ندى
ندى :انا هنا ي حبيبي في ايه
دخل الصالة ليجذبها في حض.نه جلس و اجلسها على قدميه وهو يق.بلبها كالمجنون
ندى بحب : في ايه يا حبيبي مالك
اسر ” بس حسيت حاجة في قلبي جيت اطمن عليكي
ندی: انت كمان
اسر : و هو يبتلع ريقه بصعوبة : يعني ايه
ندى بعينين دامعة : مش عارفة حاسة بخنقة و قلبي مش مطمن قلبي مقبوض من الصبح فتحت قرآن احاول اهدی شويا
يتمنى لو يموت قبل أن يخبرها يختفي تبتلعه الأرض قبل أن تنزل دمعة منها
قبل أن يراها حزنها
ندى : والأخبار عالنت توجع القلب
أسر بقلق واضح : اخبار ايه
ندى بدموع : الطيارة اللي وقعت و فيها ناس كتير كلهم
بيقولوا ماتوا ربنا يعين أهلهم
أدار وجهه يحاول إخفاء دموعه
أعادت النظر إليه لتستعيد ذاكرتها حاولت النطق لكن
لسا “نها خانها
ندى : قول انه اللي جه في بالي غلط
ليضمها بقوة اكبر و دموعه كالنهر من شدة حزنه عليها و على صديقه
ليشعر بارتخاء جس.دها بين يديه تيبس جس.ده خوفا نظر لها ليجده غائبة عن الدنيا
حملها بين يديه وركض بها إلى المشفى و هو يبكي بشدة و ينز.ف دما حزنا عليها وعلى عمر و سامر
وضعوا لها محاولا به مهدئ حتى لا تستيقظ و تتعب أكثر
بجوارها كظلها ألم قلبه لأجلها اكثر من آلمها
بااااك
خرجت من المشفى و ذهبت إلى بيت أهلها في غرفتها لم يفارقها متكورة بحض.نه لم يتركها لاي سبب اجل كل شئ اجتماعاته و اتفاقياته لو يقضى العمر كله بجواره يكفيه
عشقه و حنانه هون عليها كثيرا
فربما لو لم يكن في حياتها
لماتت قهرا
آسر بحنان شدید: ندی قومي كولي عشان خاطر ابننا
هزت راسها بالنفي و تشبست به بكل قوتها … كانها تستمد قوتها منه … تخبئ وجهها بصدره لتطمئن قليلا اسر بدموع : طيب لو قولتلك عشان خاطري
ندى بتعب : مش قادرة يا آسر مش قادرة عشان خاطري ماتحاولش
آسر : طيب انا ما كلتش من ساعتها و ميت جوع و مش حاکل غير لما تاكلي معايا يرضيكي افضل كدة جعان و بعدين انتي ناسية في بيبي في بطنك لازم ياكل يالا اسندها و جلب صينية الاكل وبدأ باطعامها لقيمات معدودة كانت تقسم و تطعمه يمسك يدها و يق.بلها بحنان شدید
اسر : طيب دي و بس عشان خاطري
ندى : اوعك تسبيني انت كمان يا اسر
لينتشلها في حض.نه ويتمدد على السرير و يضعها في حضنه
يلعب بشعرها و قبل أن يقرأ آيات من القرآن حتى تهدأ همس : ما حدش بسیب روحوا يا ندى
و ظل يقرأ ادعية و آيات حتى نامت على ص.دره لينام هو أيضا مطمئن انها بجانبه كم هون عليها حنانه
في كثير من الناس لما اللي بحبوهم بتعبوا او بحزنوا بسيبهم لغاية ما يهدوا او يخفوا
بس لو بتحب حد فعلا بتفضل جمبه لغاية ما يخف وتقوية و تطمنه لانه بيكون محتاج ده فعلا
مر شهران كانا عذاب يتمنوا لو كان كابوسا
ما زالت في شقة حبيب عمرها لم تفارقها
فهيا الان تعيش على ذكرياته و ابنه الذي في بطنها
تنتظره بفارغ الصبر حتى يهون عليها ألم قلبها لم تتوقف دموعها ابدا تتمنى لو يدخل عليها يخبره انه مقلب انه تأخر عن الطائرة انه لم و لن يتركها حتى لم تستطيع توديع جس.ده بسبب دفنهم هناك تقرا ايات على روحه و تستغفر له كل يوم
اسراء : اااااه ااااااه يا حب عمري ٥ سنين و انا بحلم ابقى مراتك و بالاخر اتحرمت منك بعد ٣ شهور يا رب يرحمك يا حبيبي و اقابلك في مكان تاني و حافضل معاك على طول يارب جمعني في قريب مش عايزة دنيا من غيرو يارب
صعد إلى بخطوات مترددة حينما سمع صوتها اشتاقها فهى حبيبته وزوجة حبيب قلبه و روحه
دق الباب فتحت والدتها فهي ما زالت برفقتها حتى لا
تتركها
ام محمد :اهلا يا عمر يا ابني ازيك
عمر : هيا اسراء كويسة
ام محمد بدموع : بقت عايشة عالمهدئات و مش عارفة عشان اللي في بطنها حيحصلوا ايه من كتر العلاجات دي بتنام اكثر ما بتصحى دموعها ما نشفتش انا خايفة خليها اوي
عمر بدموع : الموضوع صعب عالكل ربنا يصبرها و يصبرنا ينفع اشوفها
ام محمد : ايوة يا ابني ينفع اتفضل
دخل لها بخطوات سريعة وقلبه يكاد يخرج من مكانه كانت جالسة على السرير لا ترى أحد حتى انها لم تراه ترى حبيبها أمامها فقط
كم تمنى ان يأخذها بحض.نه يعتصرها فهو الآن ازداد حبه
اضعاف مضاعفة
حبيبة اخيه و رائحته فيها و تحمل ابنه فهي
ينظر لها بجنون و همس لنفسه: حتجنن عليكي يا اسراء
ياريت تكوني ليا و انا حنسيكي الحزن اللي في الدنيا
دخل إليها وهو ما زال يتأملها
عمر : عاملة ايه
هزت راسها بالايجاب و لم تتكلم
عمر : لازم تروحي تتطمني على ابنك يا اسراء
ام محمد : اه والله يا ابني انا لسا ني داب و انا بتحايل
عليها
عمر : طلعي فستان ليها يا عمتي و لبسيها و انا بستناها تغير صوته لصوت دموع : لازم تتطمني على ابن سامر يا
اسراء
نظرت له بوجع لتهبط دموعها بغزارة كانها تلقت الخبر
لتوها
اقترب منها و هو يبكي : ادعيله ربنا يرحمه و يجمعنا فيه
بالجنة كفاية تعملي بنفسك كدة مش حيكون مبسوط
صدقيني
اسراء بصوت مبحوح : وحشني اوي يا عمر
عمر ببكاء اقوى : وحشنا كلنا عشان خاطري قومي نشوف
ابنه ده الحاجة الوحيدة اللي مهونا عليه
هزت راسها بالايجاب وقف على الباب ينتظرها حتى
جهزت
أمسك بيدها عندما شعر انها غير متوازنه
لينتفض جس.ده بشدة سرت بجس.ده نارا لن تبرد الا عندما
يأكلها بشراسة .. عندما تكون له وحده فهي ما زالت حبيبته
عاقلا عن عيون تراقبه بدموع وألم يبكي الصخر
دخلت شقت
ها و أغلقت الباب خلفها
وضعت يدها على بطنها المنتفخ ليزداد بكاءها
فهو لم يفكر مرة أن يذهب برفقتها إلى الطبيب ليطمئن على ابنه كم تحايلت عليه لكنه كان دائما مشغول وضعت يدها على فمها تكنم شهقاتها وتدعو الله أن يسعد قليه رغم كل الألم الذي تسبب به لها …. لكن سعادتها من
سعادته اما عند الطبيبة ينتظر خارج الستار ويتمنى لو يرى ابن اخيه على الشاشة
اسراء : ينفع تغطيني كويس و تندهي عمو يشوفوا
الطبيبة : اكيد ندهت عمر التي دخل بسرعة ولهفة حتى يراه ليبكي بتحيب و هو يراه أمسك يدها و ضغط عليها بقوة
لتبكي هيا أيضا بشدة
اسراء : كان عايز يسمي عمر
اتفتح في البكاء كطفل صغير جعل قلبها يتمزق
بكت الطبيبة أيضا
بعد مرور 4 شهور من عذاب هبة و حب عمر الذي يزداد لتلك الإسراء وينتظر ولادتها حتى يفتح موضوع زواجه منه و يتمنى أن توافق و سيجعلها اسعد فتاة على الأرض
هبة بصراخ: الحقني يا عمر
عمر بخوف ، ايه مالك
هبة : حولد ااااخ الحقني
هبطت اسراء بسرعة عند سماع صوتها
اسراء : ايه في ايه … هبة مالها
عمر : شكلها بتولد
اسراء : و بتستنى ايه اسند معايا بسرعة
عمر بخوف ” يلا
اسندها و ذهبوا بها إلى المشفى
واقف على باب الغرفة بتوتر شديد
وضعت يدها على كتفه و همست: ان شاء الله حتقوم
بالسلامة و تجيب ابنك بخير
عمر : ان شاء الله
خرج الطبيب بابتسامه : الحمد الله ولدت و جابت ولد و هما دلوقتي بخير
عمر : الحمد الله
دخلا لها بفرحة كبيرة
عمر و هو يقبلها من راسها : حمد الله عالسلامة
هبة بوجع : الله يسلمك شوفته
عمر :لسة الممرضة راحت تلبسه
بعد وقت حضرت الممرضة و أعطته لوالده
اسراء بدموع : مبارك حتسموا ايه
هبة بعد أن نظرت لعمر طويلا : سامر
نظر لها عمر بسعادة لتهبط دموعه بغزارة شديدة
ذهبت اسراء بخطوات راكضة و أخذته من عمر
جلست تتأمله بعشق و كان ربنا عوضها به فهو يشبه
كثيرا
هبطت دموعها بنحيب و تعالت أصوات بكاءها
ضمت الطفل بعشق اكبر و قب.لته من كل مكان بوجهه
هبة : عقبال عندك
اسراء : ان شاء الله
***
الطبيبة، مبروك بنت زي القمر
آسر : و هيا
الطبيبة : كويسة جدا دخل لها بسرعة و ضمها بحضنه
ندى : حتتبهدل
أسر بحب : فداكي المهم حض.نك
ندی: شوفتها
اسر : زي القمر شبهك اوي
ندى : يعني حتحبها اكثر مني
اسر: هو انتي سبتي في قلبي مكان احب حد تاني ده انتي خدتي كلوا
ضمته بقوة و اصدرت صوت وجع
آسر بقلق : ايه يا روحي انده الدكتور
ندى : حض.نك هو الدكتور يا اسر
ابتسم بحب وضمها بقوة : حض.ني وكلي ملكك و ليكي يا روح آسر
دخلت الطبيبة وأعطتها ابنتها وطلبت من أسر أن ينزل
الحسابات
الطبيبة : هو انته ماخدين بعض عن حب
ندى بابتسامه : ايوة
الطبيبة : ده كان ميت رعب عليكي ده وزع فلوس بالكوم
عالكل و طلب منهم يدعولك ودموعه ما وقفت مع صراخك ده أعطاني مبلغ راتب سنة عشان اخلي بالي منك ربنا ما يحرمكم من بعض حبكوا ينفع في الروايات
تهللت اساریرها و قفز قلبها بفرحة
ندي لنفسها : اعمل ايه عشان ارد شوية من حبك ده
دخل لها مرة أخرى و هو يقبلها و يقبل طفلته
الطبيبة : حتسموها ايه
أسر : مش لاقي اغلى من اسم ندى
الطبيبة بخجل : ربنا ما يحرمكم من بعض
ندی: حتسميها ندى
اسر :عشان يبقي عندي تنتين
ندى : بحبك اوي اوي
أسر باصطناع الحزن : ينفع اتجوز فترة ال ٤٠ يوم دول
ندى و هي ترفع حاجبها : عادي يا ابو ندى اتجوز
آسر : ما فيش حواليكي عروسة حلوة زيك كدة
ندی : استنى اخرج من المستشفى و اخطبلك بنفسي
اسر : اصيلة ي دودو
ندى : يا عيني عليكي يا بنتي حتتيتمي بدري
وضع يده حول عنقه و همس بخوف : احم تتيتم ليه
ندى : ما احنا حادف.نك انت وعروستك الجديدة يا قلبي
آسر : احم هو الواحد ما ينفعش يهزر معاكي شويا
ندى بابتسامه : وعشان تقولي كدة حنام في غرفة بنتي بعد كدة
اخذ منها ابنته و وضعها بالسرير
تمدد بحض.نها وضع يدها حوله و همس : الحضن ده ما اعرفش انام بدونه ثانية وحدة اوعك يا ندى بنتك تاخد
مكاني ندى و هي تضمه بقوة اكبر ” انت ابني الاول و دايما الفرحة بتكون احلى واغلى فرحة
تركها بصعوبة بسبب بكاء ابنته اسر : الله ابتدينا دي حقوقفلنا من دلوقتي ندى بصعوبة
بسبب تأثير قبلاته الجنونية : انت عملت فيا ايه
اسر بصوت حنون : انا لسة معملتش لما نروح حقولك ..
مضت الايام وعمر يستغل أي فرصة ليراها
أصبحت ادمانه …
اما هي فتترك هبة تنام وتأخذ سامر في حض.نها هي تغير له تطعمه و دموعها على وجهها بغزارة .
اسراء : عمري ما حنساك يا حبيبي عمري
بعد مرور ٣ شهور
هبة : ايه ده مين اللي بيخبط كدة
عمر بفزع : حشوف انا
فتح الباب بفزع ليجد ام محمد تبكي
عمر بقلب أوشك على التوقف : اسراء فيها حاجة
ام محمد : الحقني يا ابني اسراء شكلها حتولد دلوقتي
حملها بين يديه وطار بها إلى المشفى و قلبه يدق بسرعة
بسبب خوفه عليها
بعد مرور بعض الوقت كانه سنة
الطبيب : الحمد لله جابت ولد
عمر : طمني عليها يا دكتور
الطبيب : الحمد لله كويسة بس بسبب القيصرية لسة
نايمة
عمر ” ممكن اشوفها
الطبيب : ايوة
دخل الغرفة ينظر لها بعشق شديد و هي نائمة
اقترب منها يمرر يده على شعرها و خدها و دون أن يتحكم بنفسه هبط إلى شفت.يها يق.بلها بشديد نسي نفسه من شدة حبها حتى اوقفه دق الباب
ابتعد عنها و جلس على الاريكة محاولا تمالك نفسه و تهدئة نار جسده
بدأت الممرضة بقياس الضغط والحرارة و هو في دنيا أخرى
&&&&&
مريم : ازيك دلوقتي
سامر : الحمد الله كويس متشكر جدا تعبتكوا معايا
مريم : حازعل منك أن قولت كدة تاني
سامر بابتسامه : و انا ما يخلصنيش زعلك
مریم : مش ناوي تكلم اهلك
سكت قليلا لتهبط دموعه بغزارة من شدة اشتياقه لحب
عمره
سامر لنفسه: اكيد دلوقتي ولدتي يا ترى ابني شبه مين وحشتيني اوي يا اسراء بس انا اسف غصب عني

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى