روايات

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل التاسع عشر 19 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل التاسع عشر 19 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء التاسع عشر

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت التاسع عشر

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة التاسعة عشر

_«حياء بخوف» زين الحق في بنت بتحاول تنتحر
_«زين بعدم انتباه» مش شايفها ياحياء هي فين
_«حياء برعب» انا هروح انقذها
_«زين برفض» لا طبعا تروحي فين
“لم تسمع له حياء فهي خافت كثيرا علي الفتاه فالفتاه تحاول ان ترمي نفسها في البحر ولحظن حظها رأتها حياء فقامت حياء بمسكها”
_«حياء برعب» انتي بتعملي ايه انتي هتنهي حياتك
_«البنت(اروي)» سبيني في حالي ملكيش دعوه انتي
_«حياء برعب» ازاي يعني مليش دعوه انا عمري ماهسيبك تنتحري انتي ازاي تخاطري بحياتك كدا
_«اروي بدموع» تعبت من حياتي ومش عيزاها وعايزه اموت عايزه ارتاح من اللي انا فيه انا محدش بيحبني ولا ام ولا اب ولا حتي اصدقاء حتي محدش هيزعل عليا لو مت
_«حياء بحنيه بالغه» طب اهدي ياجميله انك تنهي حياتك دا مش حل ابدا ربنا عز وجل قال ( ولا تيأسوا من روح الله إنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون) اوعي تيأسي ابدا مهما كانت ظروفك انتي قدها
_«اروي بدموع» انا مش قد اي حاجه انا عايزه اموت بالله عليكي سيبتي اموت
_«حياء بدموع» لا مش هسيبك ولازم تسمعيني بس الاول توعديني لما اسيبك متنطيش في البحر
_«اروي بدموع» ماشي
“قامت حياء بترك يديها وكل هذا يحصل تحت اعين زين الذي يشاهد ماذا تفعل حياء لتقنع الفتاه بعدم الانتحار”
_«حياء بحب وحنيه» انا عارفه اننا كلنا عندنا مشاكل وكلنا تعبانين في حياتنا وكلنا عندنا ابتلائات بس دا معناه اني انهي حياتي؟؟ انهي حياتي بإيدي ليه انتي كدا اكنك بتقولي لربنا انا مش راضيه بأحوالي ولا عايزه اعيش فهخلص علي نفسي يارب؟؟ انتي عارفه ايه النقطه اللي الشيطان بيلعب بيها هو الاكتئاب بيحاول يسود الدنيا كلها في وشك ويحسسك ان دنيا كلها ضلمه وخنقه ومفهاش حاجه حلوه عشان تتعاش عشان يخليكي تفكري في الانتحار ويكبر الفكره دي في دماغك عشان تنفذيها انتي عارفه المنتحر روحه بتبقي متعلقه بين السما والارض طب انتي عارفه انك هتدخلي نار فتره كبيره؟؟ انتي عارفه المده دي قد ايه؟؟ ازاي استسهلتي الانتحار بالسهوله دي
_«اروي بدموع» كان صعب عليا القرار بس انا معنديش حد في حياتي بيحبني ولا اهل ولا صحاب اهلي بابا وماما منفصلين من وانا صغيره وصحابي محدش فيهم بيهتم بيا طب انا لازمتي ايه
_«حياء بحب وهدوء» يعني عشان محدش بيحبني اموت نفسي؟ وعشان مين؟؟ لو محدش بيحبني خالص في ربنا بيحبك وبيفرح بيكي لما تتوبي وتصلي وانتي بتقولي يارب استجبلي انتي لو التزمتي الصلاه والقران وخليتي حياتك متعلقه بالله مش هدوري علي الناس اصلا مش هتهتمي مين بيحبك ومين لاء ومش هتكتأبي ولا هتفكري في الانتحار للاسف انتي حياتك ضلمه مخليه الشيطان هو اللي يحركك بس انتي لغيتي عقلك تماما نفسك دي مش ملكك دي ملك ربنا عز وجل انتي مطالبه بإنك تحميها ومتإذهاش انتي عايزه ربنا يغضب عليكي انتي عايزه كدا
_«اروي بدموع» لاء
_«حياء بهدوء» امال ليه كنتي هتنهي حياتك؟كل حياتك ممكن تبقي افضل من كدا بدعوه او بسجده الله ليه موثقتيش في قدر ربنا ولطفه بيكي هو ربنا هيريد للعبد الحزن؟؟ كان مفروض تفكري ان الدنيا فانيه واننا جايين هنا زياره وهنمشي وبعدين كمان شوفي حيات غيرك انتي الحمدلله عندك اب وام في غيرك يتيم ملوش حد غير ربنا وانتي اكيد فاهمه اهلك غلط مفيش اهل مبيحبوش اولادهم انتي ربنا ابتلاكي بأب وام منفصلين بس فيكي تقعدي عن دا شويه ودا شويه احمدي ربنا دايما وابدا وخلي عندك ثقه وايمان بالله اكتر من كدا اول ماتبقي مخنوقه اشتكي لربنا انتي لو قولتي يارب رربنا هيسمعك قال تعالي (وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) انتي ازاي نسي ربنا كدا
_«اروي بدموع» عندك حق انا ايه اللي كنت هعمله في نفسي دا
_«حياء بحنيه» متفكريش ف اي حاجه غير بس افتكري اننا في دنيا الاختبار ومش كل حاجه بتمشي علي مزاجنا بس والله ياحبيبتي ربنا رحيم ورحمن انا امي وابي متوفين وكل مااتذكرهم قلبي بيوجعني بس محتسبه اللي انا فيه وربك المستعان والله يابنتي كل حاجه بتمري فيها من حزن وتعب في ميزان حسناتك ياحبيبتي عيزاكي كدا تفوقي وتبقي اقوي من الشيطان ويبقي غايتك ف الدنيا هو رضا ربنا بس وصدقيني لو رضيتي ربنا ربنا هيرضيكي وهتبكي من لطف ربنا وكرمه عليكي ربنا معاكي في كل وقت وكل ثانيه فضفضي لربنا هترتاحي ياجميله واعتبريني اختك ممكن
_«اروي بفرحه» بجد
_«حياء بحب» ايوه بجد انتي من هنا ورايح اختي الجديده
“قامت حياء بإحتضانها» قائله ان شاء الله مش اخر مره هشوفك وانا معاكي دايما يااروي في اي وقت”
_«اروي بفرحه وبدموع» مش عارفه اقولك ايه شكرا انتي ربنا بعتك ليا من السما
_«حياء بحب» وبعدين معاكي بقي ياست البنات انتي اختي ومفيش شكر بين الاخوات
” لما تلاقي حد مكتئب سواء تعرفيها او لاء وانتي عارفه انها هتاخد خطوه زي الانتحار متخديش كلمها بسخريه لانها ممكن تنفذ كلامها فعلا خليكي جنبها وحسسيها بالامان وفرحيها وحاولي معاه مره واتنين الانسان ساعات بيضعف لشيطانه وبيبقي محتاج حد جنيه خليكي الحد دا وكلميها عن ربنا ولطفه اعتبريها اختك وانفذيها”
_«حياء بحب» اسيبك انا بقي ياعسل انتي دا رقمي اهو ياقمر
_«اروي بحب» تسلمي ياحياء جزاكي الله كل خير
_«حياء بحب» وجزيتي مثله اللهم امين
“لو يَعلمُ أحَدكُم مَا لهُ فِى قَولِه لأخيِه :
” جَزاك اللَّهُ خَيرًا ، لأكثَر مِنها بعضكُم لِبعض 💛.”
– عمر بن الخطاب.”
“بعد ان سلمت حياء علي اروي اعتبرتها حياء مثل اختها الصغيره فذهبت الي زين الذي كان مبهور بها فهي استطاعت بكلمات خفيفه ان ترقق قلب الفتاه الي ان تراجعت عن هذه الخطوه”
_«زين بفرحه» انا مش مصدق انك جامده كدا ماشاء الله
_«حياء بضحك» مش اوي يعني بس فرحانه اووي اني خلتها تتراجع متتخيلش سعادتي دلوقتي عامله ازاي
_«زين بحب» لا برافو عجبتيني
_«حياء بحب» شكرا انا اسفه اني مسمعتش كلامك وجريت علي البنت بس مكنش فيه وقت
_«زين بحب» الحمدلله انك مسمعتيش كلامي
_«حياء بحزن» لو كانت ماتت مكنتش سمحت نفسي ابدا ولا كان ربنا سمحني مدام انا قادره اساعدها ومعملتش كدا هتحاسب عليها كلنا مفروض نساعد بعض احنا عباد الله مفروض كلنا نحب لبعض الخير بس دلوقتي الكل بيقول نفسي نفسي ربنا المستعان
_«زين بحزن» عندك حق انا ذات نفسي قولتلك ملكيش دعوه بيها «ثم تتابع حديثه بحماس» بس وعد لو لقيت حد محتاج مساعده هساعده علي طول
_«حياء بحب» شطور يازين
_«زين بضحك» شطور؟ متجوز طفله ياربي
“ثم اخذها زين الي البيت”
___________________________♡
_«الضابط» جايب البرشامه دي منين
_«ايمن برعب» من واحد صحبي ياباشا
_«الضابط بشده» واسم صحبك ايه ياخويا انت وهو
_«ايمن بخوف» اسمه *ياباشا
_«احمد برعب» احنا هنمشي امتي ياباشا
_«الضابط بشده» تمشي فين ياحبيبي انت وهو لازم نعرف انتو مدمنين حاجه ولا لاء وبعدين مش مكسوفين من نفسكم لما تبقو شباب زي الورد وتعملو كدا مش خايفين من ربنا« ثم قال»: خدهم ياحسام وديهم علي الدكتور عشان نعرف هما سلام ولا لاء
_«حسام» حاضر يافندم تحت امرك
” تحت امرك كلمه حرام بالفعل الله خلق الانسان وكرمه فلا يجوز ان يشير الي نفسه بكلمه “تحت” فهو تقليل وتحقير من قدره فالطاعه للوالي مهمه بالفعل في سبيل الله فقط ولم يرد ان الرسول عليه الصلاة والسلام كان احد يقول له هذه الكلمه وهو اشرف الخلق”
___________________________♡
“وصل حياء وزين المنزل”
_«زين بضحك» شكلهم كلهم نامو
_«حياء بحب» فعلا شكلهم كدا يلا عشان نصلي قيام الليل
_«زين بحماس» يلا انا مستعد
“قامو الاثنين اولا بالوضوء ثم قامو بالصلاة ”
_«حياء بحب» تقبل الله منك يارب
_«زين بحب» ومنك يارب
“مش ناوي ترجع تصلي قيام الليل من تاني وترجع لوردك من القرآن؟!
طال غيابك يا رفيق. 💔”
_____________________________♡
•صباح يوم جديد ملئ بذكر الله
“قامت حياء من نومها ذاهبه الي المطبخ”
_«ندي بحب» حياء مش هتقوليلي معلومه جديده
_«حياء بحب» اقولك ياروحي تعرفي اسماء زوجات النبي صل الله عليه وسلم
_«ندي بحب» اعرف سيدتنا عائشة وخديجة
_«حياء بحب » شطوره ياندي بارك الله فيكي بس في زوجات تانيه بصي احنا هنحفظهم مع بعض بطريقه سهله خالص اتفقنا
_«ندي بحب» اتفقنا
_«حياء بحب» عشان متنسيش اسماء زوجات النبي صل الله عليه وسلم افتكري جمله
“خس مع جزر صحه”
خ…خديجة بنت خويلد
س…سودة بنت زمعة
م…ميمونة بنت الحارث
ع…عائشة بنت أبي بكر
ج…جويريه بنت الحارث
ز…زينب بنت جحش، و زينب بنت خزيمة
ر…رملة بنت ابي سفيان
ص…صفية بنت حيي
ح…حفصة بنت عمر
ه‍…هند بنت ابي اميه (أم سلمه)
_«ندي بضحك» جمله مضحكه اوي بس كدا فعلا مش هنساهم تاني
_«حياء بضحك» المهم متنسيش هسألك فيهم ياندي اوعي تنسي
_«ندي بحماس» هروح دلوقتي اذاكرهم
_«حياء بحب» بارك الله فيكي
“ثم قامت حياء ووفاء بوضع الطعام بعد دقائق انتهي الجميع من طعامه ثم قامت حياء بإلقاء تحيه الاسلام وذهبت مع زين في الشركه”
____________________________♡
_«حنين بزعل» كدا ياحياء تغيبي من الشركه انتي واستاذ زين
_«حياء» متزعليش ياحبيبتي بس زين متأثر بوفاه مروان وسالي وحب ياخد حتي اجازه بسيطه من الشغل ادعيله ربنا يطمن قلبه
_«حنين بحب» يارب ياحياء ربنا يرحمه ويغفرله المهم اني عايزه افرحك
_«حياء بحب» قولي خبر ايه
_«حنين بحب» وزعت كل الرسايل اللي انتي ادتيهالي كلها والحمدلله ساعات بقابل البنات اللي ادتهم الرسايل وبيقولو الرسايل دي فوقتنا
_«حياء بفرحه» اللهم بارك اكيد سمعت خبر يفرح القلب طب يلا نكتب رسايل دلوقتي ونوزعهم سوا
_«حنين بحب» تمام اشطا ماشي
______________________________♡
“كان زين منتبه لشغله ودخل عليه صديقه وصديق مروان المقرب يدعي هشام”
_«هشام بخبث» ممكن ادخل
_«زين بهدوء» ياااه ياهشام بقالي كتير مشوفتكش عامل ايه ياحبيبي اخبارك
_«هشام بخبث» الحمدلله اول ماعرفت ان مروان مات جيت علي طول عشان اقولك البقاء الله
_«زين بحزن» البقاء الله وحده ربنا يرحمه
_«هشام بخبث» شكلك زعلان عليه اوي مع انه والله ميتحقش زعلك دا
_«زين بعصبيه» انت بتقول ايه ياهشام يعني ميستحقش ازعل عليه
_«هشام بخبث» طب اهدي بس اللي انت زعلان عليه دا كان بيخطط يبوظ سمعتك وتخسر صفقات عشان شركتك تتقفل عشان كان بيحقد عليك وعلي نجاحك وكان عايز يثبت للكل انك واحد فاشل ولو مش مصدقني انا معايا ريكوردات تثبت دا
_«زين بعصبيه» اطلع برا ياهشام ومش عايز اشوف خلقتك دي تاني ونا مش مصدقك خالص وحتي لو كلامك صح متعرفش ان النبي صل الله عليه وسلم قال (من ستر مسلما في دنيا ستره الله في الاخره) ليه تفضحه يااخي بالشكل دا انت بتخوض في عرض واحد في يد ربنا مش خايف تبقي زيه في قبرك وناس بتتكلم في عرضك ياهشام استفد ايه بقي لما قولتلي؟؟ هو اننا نتكلم علي بعض بقي سهل كدا امشي ياهشام ربنا يهديك
_«هشام بإحراج» تمام انا بس قصدي
_«زين بمقاطعه» قصدك بقي ولا مش قصدك روح استغفر ربنا وتوب من اللي انت عملته لازم تعرف كويس اوي انك تجيب في سيره حد سواء بيت او لاء وتذكر عيوب فيه سواء بالحقيقه او بالكذب فدا من كبيره من الكبائر وكمان اتعلم تستر الناس عشان هيجي عليك يوم وتتذل للناس عشان تستر عليك
_«هشام بضيق» حاضر هاخد بالي بعد كدا انا ماشي
_«زين بخنقه» مع السلامه
__________________________♡
_«مني بدموع» حياء انا مني اخت صفاء فكراني
_«حياء بصدمه» ايوه ابله مني فكراكي انتي عرفتي مكاني من ابله صفاء
_«مني بدموع» ايوه يابنتي قالتلي مكان شغلك صفاء بتموت ياحياء ومحتجاكي يابنتي
_«حياء بخوف» مالها ابله صفاء وبعدين محتجاني ليه
_«مني بتوتر» لما تيجي المستشفي هتعرفي
_«حياء» كملي ياحنين الرسايل انتي يدوبك هروح اشوفها واجي
_«حنين بصدمه» انتي هتروحي لصفاء دي طردتك من بيتك انتي مش فاكره هي عملت فيكي ايه
_«حياء بهدوء» مش وقته الكلام دا انا مسمحاها يلا ياابله مني نروح المستشفي
_«مني بحب وبفرحه» يلا يابنتي
____________________________♡
_«فاديه بحب» مبااارك ياحبيبتي
_«ريم بفرحه» الله يبارك فيكي ياماما بس كان نفسي حياء تيجي
_«فاديه بحزن» وانا اوي يابينتي بس عماله ارن عليها متردش
_«ريم بحزن» يارب تكون كويسه
“حاول جاسر لمس ايد ريم ولكن ريم لم تسمح له بذلك وقالت بإنزعاج»: انت بتعمل ايه
_«جاسر بكذب» اسف مخدتش بالي
_«ريم بتصديق» ولا يهمك
” بعد ان انتهي اليوم وكانت ريم فرحانه للغايه فقامت بنشر استوريهات تعبر عن فرحتها فقامت اصدقائها بنشر صور خطبتها مهنئين لها”
“لما تتخطبي مش لازم تعرفي الدنيا بكدا قال النبي صل الله عليه وسلم (اسرو الخطبه واعلنو النكاح)”
__________________________♡
“بعد ان ذهبت حياء مع مني المستشفي دخلت حياء الي صفاء فحكت صفاء كل شئ لحياء”
_«حياء بدمووع»…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى