روايات

رواية تاج الدين الفصل الثاني 2 بقلم نور الشامي

رواية تاج الدين الفصل الثاني 2 بقلم نور الشامي

رواية تاج الدين الجزء الثاني

رواية تاج الدين البارت الثاني

رواية تاج الدين الحلقة الثانية

انفزعت حياه عندما وجدت عمها ينظر اليها ثم اقترب منها وتحدث:
ازاي تسمحي ان حد يعمل فيكي اكده… ازاي تسبيه يعمل اكده فيكي
نظرت حياه اليه بصدمه لم تستوعب كلمات عمها هل سيضع الذنب كله علي كتفيها هي الأن ستصبح المذنبه كانت تفكر كثيرا وهي تنظر اليه بصدمه حتي قاطعها صوته الغاضب وهو يتحدث:
جوووولي سيبتيه ليه يعمل فيكي اكده ولا كان بمزاجك
لم تستطع حياه ان تتحدث بأي شئ كانت تنظر بصدمه فقط فأقترب مرتضي منها اكثر ومسكها من ذراعيها بغضب وجاء ليتحدث ولكن دفعته هذه الفتاه بغضب وتحدثت مردفه:
اوعي تتجرأ وتلمسها تاني بدل ورحمه ابوك وابويا ما هيهمني وهجتلك مكانك
نظر مرتضي اليها بغضب وتحدث:
تجتليني انااا يا غاده روحي شوفي بنت اخوكي المحترمه عملت اي
غاده بصراخ:
روح انت خد بتار بنت اخوك يا مرتضي بدل ما انت عامل فيها راجل علينا احنا بس لكن طبعا مش هتجدر علشان انت جبان وبتخاف ومش عايز توجف جدام عيله تاج الدين ضيعت الولد الاول بتربيتك القذره ال ربتهاله وهربته بعد جريمته ودلوجتي البنت هي ال بتتحمل نتيجه عمايلكم السوده

مرتضي بعصبيه:
هي السبب المفروض كانت تدافع عن نفسها
غاده بسخريه وغضب:
لع وانت ما شاء الله عرفت تحمي نفسك لما بنات تاج الدين دخلوا لنص بيتكم وكسروه وكسروا عربيتكم ومفيش راجل جدر يمنعهم دا انت استخبيت من البنات يبجي هي هتعرف تحمي نفسها من البنت الله يلعن الرجاله ال زيك اطلع براا يلا براا
نظر مرتضي اليها بضيق ثم خرج من الغرفه فأقتربت غاده من حياه واحتضنتها وتحدثت بدموع:
متسبيش حقك يا بنتي لو المل هيبجي ضددك انا هكون معاكي اوعي تسيبي بتارك
حياه ببكاء وخوف:
هيجتبكم كلكم يا عمتي.. هو جال اكظه هيجتل اختي وهيعمل فيها اكده وهيجتلك ويجتل ماما وكل الناس ال اعرفهم
غاده بدموع وحده:
يا بنتي ملكيش صالح بكل دا بالله عليكي لما الشرطي تيجي اعترفي عليه جولي ان هو ال عمل اكده اسمعي كلامي يا حياه علشان خاطري يا بنتي
اما في قصر تاج الدين كان امير وظافر يقفون بضيق امام هذا المسن الذي يجلس علي الفراش ينظر اليهم فتحدث ظافر:
مفيش حاجه يا جدوا كل الموضوع هيتحل ان شاء الله
تاج الدين ببرود:
مش انت اغتصبت البنت يا امير

 

اومأ امير رأسه بتوتر ثم تحدث:
اوامرك يا جدي ال حضرتك هتجوله هيتنفذ
تاج الدين:
زي ما روحت عملت اكده تروح تاني زي الشاطر وتخليهم يوافجوا علي جوازك منها
نظرو امير وظافر بصدمه الي جدهم الذي اكمل:
وانت يا ظافر ترتب للجواز الابن الكبير لعيله تاج الدين هيتجوز ولازم يتعمله فرح الصعيد كلها تتكلم عنه لسنين جدام
أمير بصدمه:
جدي بلاش اكده بالله عليك
تاج الدين بعدم اهتمام:
ظافر سمعت ال جولته
ظافر بضيق:
اوامرك يا جدي
اشار الجد لهم ان يخرجوا من الغرف فأقترب كلا منهم وقبلوا يديه وذهبوا وعندما خرجوا تحدث امير بغضب:
مستحييل.. مستحيل اعمل اكده.. مستحيل اتجوزها
ظافر بعصبيه :
جبل ما تروح تتصرف من دماغك كان لازم تسأل جدك الاول اهه لبسنا كلنا في مصيبه هو بيعاقبنا من غير ما يرفع صوته حتي علينا روح اتصرف بجا
امير بغضب:

 

اتصرف ازااي يعني اروح اعمل اي دلوجتي
ظافر بحده:
اهدي بجا واسكت لحد ما نشوف حل للموضوع دا وانت عارف زين انك مستحيل تعارض جداك واوامره هتتنفذ
نظر امير بضيق فهو يعلم جيدا ان اوامر الجد سيف علي رقبتهم يجب تنفيذها اما في المستشفي عند كان احمد يجلس امام حياه يتحدث بضيق:
يا حياه قولي ال حصل وانا معاكي ال عمل كده امير تاج الدين صح
نظرت حياه بخوف ولم تتحدث بأي شي فتحدثت غاده بدموع:
يا بنتي بالله عليكي اتكلمي.. ابوس ايدك جولي
احمد:
حياه والله انا معاكي وهجيبلك حقك منه بس قولي كل حاجه احنا منقدرش نعمل حاجه من غير كلامك
حياه بدموع وخوف:
معرفش.. معرفش
احمد بضيق:
امير ال عمل كده
حياه بدموع:
معرفش حاجه.. معرفش حاجه
تنهد سامي بسخريه ونظر الي احمد الذي ردد:

 

يا حياه انتي كده بتضيعي حقك وحق بنات كتير اوي ممكن يحصلهم كده ويخافوا لو حد هددك بحاجه متقلقيش
نظرت حياه وجاءت لتتحدث ولكن تحمدت مكانها عندما وجدت امير يدخل الي الغرفه وخلفه ظافر ومرتضي وتحدث:
حمد لله علي سلامتك يا بنت الغامري
مسكت حياه يد غاده بخوف وهي تحاول ان تختبأ بين احضانها حتي تحدث احمد بحده:
انت جاي هنا بصفتك اي محدش قالك ان ممنوع حد يحضر غير اهل المريضه
مرتضي بضيق:
ما هو اهل المريضه يا بيه
احمد بعدم فهم:
ازاي يعني
ظافر ببرود:
امير يبجي خطيب حياه وجوزها المستجبلي وفرحهم اخر الاسبوع ان شاء الله
وقف الكل بصدده عند سمعاهم هذا الخبر وقبل ان يتحدث اي شخص اقتربوا جميعا بجانب حياه التي ظلت تصرخ وتبكي بأنهيار شديد فدخل الاطباء بسرعه وطلبوا من الجميع ان يخرجوا من الغرفه وبعد فتره تحدث احمد بغضب:
بعد ال عملته عايز تتجوزها علشان تكمل عليها دا انت شيطان بقا زي مل الكل قالوا
امير ببرود:
محدش يجدر يجول عليا اكده علشان انا مش شيطان ومين جال اني السبب هي اعترفت؟!.. لع.. جالت اي كلمه برده لع يبقي ياريت متتهمش حد من غير دليل علشان انا لو جيبت اخري عليك هحاسبك

 

جاء احمد ليتحدث ولكن منعه سامي الذي تحدث مردفا:
بس خلاص يلا خلينا نمشي ملناش مكان اهنيه دلوجتي هي حالتها صعبه ومش هتستحمل اننا نتكلم معاها
القي سامي كلماته وجاءوا ليذهبوا ولكن خرجت الممرضه بسرعه وهي تستدعي الاطباء فمسكتها غاده وتحدثت:
اي ال حوصل في اي
الممرضه قبل ان تدخل:
انتحرت.. انتحرت ووو
لو فيه تفاعل هنزل بكره فصل كمان والله ان شاء الله ورأيكم وتوقعاتكم وادعوا لجدتي بالشفاء ولكل مرضي المسلمين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تاج الدين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى