روايات

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الجزء الحادي عشر

رواية بين برجل ونبوت الصعيد البارت الحادي عشر

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الحلقة الحادية عشر

في المزرعه بالصعيد….
كان الكل بيشتغل وفجأه سمعوا صوت صريخ فرح….
امير…. ده صوووت فرررررح.
كلهم جريوا علي مصدر الصوت شافوا فرح وقفه جمب المخزن ومسكه الموبيل وبتبصله بصدمه….
امير….. فيكيييي اي يا فرح.
ساره… بت ياااا فرح مالك.
فرح… ا اناااا مش مصدقه.
شهد… اهدي وفهمينا حد في بتكم جراله حاجه.
عمر…. احنا جمبك متخافيش.
فرح اتكلمت عادي… لا يا عم الحمد الله كلهم كويسين ولسه مترفدتش من الشغل هههههههه بس في خبر بمليون.
ساره… اكيد يا جماعه مش هتعصب عليها هاتي الموبيل ده.
فرح… خدي بس لي!.

 

ساره… هاتي يا حببتي امسكي كدااا يا شهد.
شهد خدته بابتسامه…. الله يرحمك يا فرح.
وساره نزلت ضرب في فرح.
امير…. بعدوا عن بعض ايشغل الديوك ده.
شهد… امسك يا عم الموبيل اما اخش اسلك.
امير اخد الموبيل وسهد دخلت تفرقهم عن بعض.
عمر…. باااااااس.
ساره بعدت عن فرح…. تمام يا هندسه كدا انا اخدت حقي.
فرح قعده علي الارض وشكلها متبهدل علي الاخر… منكووو لله يا بعده.
شهد… كويس لسااا فيها الروح
عمر…. فرح لازم تقوليلي مبرر منطقي علي الي انتي انتي عملتيه دا.
فرح… سنديني يا شهد الله يسترك يا بنتي.
شهد قومتها…… ادعيلي ربنا يجمعني مع نصي التاني.
فرح… هي نقصه محن دلوقتي… هاتوا الموبيل.

 

امير… خدي.
فرح فتحته…. شوفوا وملوا عنكم نشرت الفيديوا وجايب 2 مليون مشهده انا ليا عندك كدا يا امير دكرين بط اروح بيهم لامي.
عمر بفرحه… مبروووووك ياااا نجم من اول فديوا ضرب كدا امال هتعمل اي في الي جاي.
امير بفرحه… الله يبارك فيك.
ساره…. سوري يا فرح فكرتك بتعملي فينا مقلب.
فرح… هفك لوري يا بعيده كدااا تعملي فيا كدااا لسانك ميخطبش لساني هو العمر بعزقه حددد قالك اني لقيه نفسي في بنك الحظ.
ساره… متزعليش هجبلك شكولاته من الغاليه دي تعويض
فرح…. من الكبيره مش الصغيره.
ساره… اشطا.
فرح حضنتها…. حببتشي حببشي حببتشي هو انا عندي كام ساره يا ولاد.
امير… ماديه مفيش كلام.
شهد… جدا انت متعرفهاش بس اطيب حد ممكن تشوفه.
امير… خابرها زين قوي.
فرح… استعد يا امير باللحن الي هبعتهوك علشان هسجله النهارده.
امير… اني جاهز من دلوقتي.
فرح…. تمام انا هاجي بالليل بالكاميره استناني.
امير… ماشي.
اما في بيت ريم

 

الي كانت واقفه علي السطح…. بالله عليك يا اخي ما تهظر معايه انا كنت بنفذ كلامك وركبي بتخبط محل اي الي اروحه بس.
حازم… متخافيش الرجاله في كل مكان واحنا سمعين كل حاجه لو اتعرضلك هندخل عليه.
ريم… انا عندي ثقه في ربنا ثم فيه يا دكتور حازم اقصد يا باشااا ما بالله ما تسبنيش.
حازم… اوعدك مش هتخلا عنك.
ريم…. طيب حاضر هروح.
حازم… اي حاجه غريبه في المكان تعرفيني واوعي يحس بحاجه.
ريم…. حاضر.
حازم…. جاهزه.
ريم… جهزه.
حازم… فييين الروح الحماسيه.
ريم… جاااهزه يا فندم.
امها من وراها…. ربنا يشفي البهايم وانتي من جملتهم يا ريم انتي بتكلمي نفسك.
ريم شدت سلك الهاند فري وفصلت الموبيل بسرعه ولفت لمامتها….. ست الكل علي السطح وانا بقول القمر اختفي لي اتاريه واقف هنا جمبي.
امها…. انتي بتعملي اي يا حزينه واي الي بسمعه دا.

 

ريم… ا انا احممم اصل انا مقلتلكيش انا قولت اقوم بدور تمثيلي وبدرب نفسي عليه اصل ناويه ادخل مسرح الجامعه.
امها…. تمثلي في اوضتك يا حببتي مش علي السطح لو حد شافك يقول اي هي ناقصه فضايح.
ريم… ياااه حنان الام وخفها عليا حاااضر هروح اكمل في الاوضه بس محدش يقتحممم الموقع والي هفــ.جركمممم كلكوووم.
امها… امشي يا بنت الملبوسه يااارب انا عملت اي فيدنيتي علشان تعقبني كدا.
ريم….. يا تري عملتي اي فعلا يا ماما؟
امها… هتنزلي بما يرضي والله ولا انزلك بما لا يرضي الله.
ريم…. لا انا احب بما يرضي الله.
ريم نزلت علي السلم لقت مسج جيلها من حازم…. “كله تمام؟! ”
ريم ردت وهي بتتلفت حوليها … “اه تمام”
ريم نزلت وبدأت تجهز شنطه الجامعه لبكره ودخلت المطبخ وخدت اصغر سكـــــ.ينه….. هي دي الي هتنفع في المهمه ربنا يقويني بقي وميحصلش حاجه استعنا عليك يا رب.
كانت دخله الاوضه….. سالخير عليك يا حجوج.
ابوها… مساء النور يا بنتي.

 

امها نزلت من علي السطح وقعدت جمب جوزها…. بقولك يا حبيبي ايدك علي 100 جتيه اجيب اكل للفراخ.
والدها…. بقولك اي هي بنتك بسمها تقول كرلام غريب كدا هي لو فيها حاجه نوديها لدكتور.
امها ضحكت… لا مش تخاف مش مليوسه لي هتمثل كدا ي مسرح الجامعه وبتقول كلام من بتاعهم دا يا خويه.
والدها…. ااااه طيب الحمد الله انها متلعتش مجنونه.
سمعوا صوت جاي من الاوضه… سلمممم نفسك انت متحاصر يا مجرم عليك اللعناااااا هاااهاااهااااا لقد تم القبض عليك بنجاح.
والدها… تنتي متأكده انها هتمثل كدا قدام الناس ههههه دي هتتفضح مش هتمثل.
امها… ما انت عارف دماغ بنتك المطرقعه متكلمنيش كلمها هي بقي انا تعبت.
نروح للصعيد…
كان عمر قاعد مع الغفير وبيشرب شاي والدنيا ريقه معاهم.
ساره…. يلا يا فرح.
فرح خرجت من شباك المطبخ بسرعه وطلعت علي السلم وعدت السور….
امير… علي مهلك.
فرح…. لا متخفش عليا لقد نزلت بسلام يلااا بقي بسرعه.
امير مشي معاها ووصلوا المخزن….
فرح…. جاهز.

 

امير خلع العبايه ومسك الجيتار… جاهز.
فرح زبطت الكيره….3… 2…1 جووو.
بدا امير يعزف وفرح بتسمع وهي مبتسمه وعايشه اللحظه بعد كام دقيقه خلص وفرح فصلت الكاميره بسرعه….. عاااش يا نجم.
امير… عجبك.
فرح…. طبعا من غير نقااش…. انا عايزه اعلمك ازاي تستخدم الكاميره في التصوير.
امير…. ما انتي بتقومي بالواجب.
فرح… يا امير لازم تتعلم كلها كام يوم وهنمشي ولازم تعتمد علي نفسك في كل حاجه احنا مش هنقيم هنا.
امير… تصوري مجاش في خاطري انكم هتمشي.
فرح… بيني وبينك نفسي ابقي حبيت الجو هنا والهروب من الغفير وجريهم ورايه هههههه ووجودك كمان بعزفك الجامد ده.
امير… ولجل الكلمتين الخلوين دول مش خصاره فيكي الي اني جايبهولك.
فرح… جايب اي؟!
امير راح عند عبايته المتعلقه وخرج منها علبه صغير… اتفضلي.
فرح فتحته…. خاااتم فضه!!
امير… معجبكيش!
فرح… يوه دا جميل بس كدا انت فاجأتني طيب كنت استنا شويه.
امير…. الهديه متستناش.

 

فرح بحسره وكسر توقعاتها… هديه طيب متشكره.. بس مش هتنازل عن دكرين البط لامي اهو ارجعلها بحاجه مفيده.
امير…. يبقوا اربعه علشان خاطر الحجه.
فرح… دي هتدعيلك من هنا لسنه قدام ههههه شكرا يا امير بجد دا طلع علي مقاسي.
امير… اهو يبقي ذكره حلوه.
فرح… واحي ذكره منك يا امير… احمم يلا بقي نقفل علشان نرجع.
امير لبس العبايه علي لبسه الكاجول…. بقولك هتعملي ايه لمي ترجعي مصر!
فرح… اممممم مش عارفه اهو الشركه هتنقلنا لمكان تاني نعمل فيه شغل دا اذا ما انطردتش! ومتقلقش هتابع الصفحه واسمع كل الحانك علشان تعرف اني اصيله.
امير…ربنا يوفقك.
فرح…. ويوفقك انت كمان.
رجعوا الاتنين ومشين سكتين لخد اما فرح روحت واطمن انها دخلت وهو دخل السرايا.
شهد قعده في المطبخ بتاكل سندوتش جبنه اتفجأه بفرح الي بتنط علي الشباك…. ااااه اه قلبي خضتيني يابعيده.
فرح… سوري.
ساره… حماتك بتحبك خلصت عمايل سندوتشات.
فرح…. لا انا هطلع انام مليش نفس اكل.
ساره.. استني يا فرح.
فرح… امممم.

 

ساره.. هو امير مزعلك في حاجه شكلك مش طبيعي كدا.
فرح…. لا ولا اي حاجه حتي جابلي هديه بصوا.
شهد… الله الخاتم شكله رقيق اوي.
ساره.. امال مالك!
فرح… مفيش
ساره… بقولك اي متخلنيش اقلبلك علي الوش التاني مهو مش معقول انتي تقولي مليش نفس دي في حد ذاتها مشكله لواحدها.
فرح…. سااااره قولت مليش نفس هو تحقيق انا هطلع انام علشان ورانه شغل بكره لازم نخلصه.
فرح مشيت من قدامهم وساره مستغربه تصرفاتها…. تنام علشان وراها شغل هي اتكلمت عن الشغل ولا انا الي بسمع غلط!
شهد… لا سمعتي صح فعلا كدا يبقي في حاجه.
ساره… بس لي فرح تخبي عليا؟
شهد… اكيد هنعرف يا ستي يا خبر النهارده بفلوس بكره يبقي ببلاش.
ساره… رلنا يستر بقي وتكونش عملت مصيبه.
كانت فرح في الاوضه قعده بتظبط الفيديوا علشان تنزله علي الصفحه وسرحت مع امير وهو بيعزف..
ساره دخلت فوقتها من سرحانها… احمممم انا هسيب السندوتشات هنا لو نفسك هفتك يعني تاكلي.
فرح… متشكرين.
ساره…. فرح.

 

فرح… اممم عايزه ايه!
ساره… هو في حاجه بجد ومكنتيش عايزه تحكيها قدام شهد.
فرح.. والله ما في حاجه يا ساره لو في هخبي عليكي لي يعني ما انا كل بلاويه معاكي.
ساره.. ما هو دا الي مجنني امال متغيره ليه.
فرح اخدت سندوتش وبتاكل فيه.. اهووو اكلت علشان مبقاااش متغيره.
ساره… طيب علي العموم انا مش مقتنعه تماماً لو حبيتي تفضفضي انا موجوده سلام بقي.
ساره خرجت وفرح اتنهدت بعمق….. هو انا وعلانه لي!
عدا اليوم وتاني يوم في الجامعه…..
كانت ريم قعده مع هند واحمد وبشربوا قهوه…..
ريم… بجد انا مش عارفه من غير القهوه بتاعت مصلحي دي هعيش ازاي انا مش عايزه اسيب الجامعه يا جماعه مش متخيله اصلا.
احمد…. تيجي نعملها جدعنه ونعيد السنه.
هند…. بس يا اس الفساد.
احمد… اوكي يا خطيبه هيما.
هند…. مش خطشبي بس وابوا العيال كمان.
ريم بتتكلم بهمس وتوتر… هو اتاخر لي!
هند… مالك!

 

ريم…. مفيش بس خالد اتاخر عليا اوي قال انه هيجي ياخدني انا وانتي واحمد نروح المحل الي بشتغل فيه.
احمد… زمانه جاي يا ستي ا… اهووو يا رتني افتكرت مليون جنيه.
خالد…. اسف يا جماعه اتاخرت.
ريم وقفت بعصبيه…. دااا كله هووو انا خداامه عندك احنا مش اتفقنه علي وقت محدد.
خالد…. اهدي بس مالك؟!
ريم…. مليييش انا راحه التولت.
ريم مشيت بعصبيه…..
خالد…. هو حد مزعلها في حاجه؟
احمد… لا والله بس هي مبتحبش حد يتأخر عليها واتقمصت زي ما حضرتك شايف.
خالد…. طيب انا راكن العربيه بره تعاله معايه ياحمد وانتي يا هند حاولي تهديها وهتيها اوكاي.
هند… طيب.
اما في الحمام….
حازم بيكلمها فون…. انتي مالك النهارده!
ريم… خايفه.
حازم… اهدي خالص.
ريم… ممكن اسالك سؤال وتجاوبني بصراحه.
حازم… اتفضلي.

 

ريم…. قول والله هجوبك بصراحه.
حازم وبيهاودها…. والله هجوبك بصراحه.
ريم… علي فكره انت خلفت.
حازم… عارف امال كنت بالقي عليكي تعويزه اخلصي يا ريم.
ريم… هو الواد خالد دا متورط في اي انا من حقي اعرف.
حازم…. امشي ياريم دا مستنيكي بره وهند هتدخل عليكي الحمام هي في طرقها لعندك.
ريم… انت مش راضي تقولي لي!
حازم…. علشان قلبك ضعيف ومش هتستحملي.
ريم… يع….( فصلت بسرعه) احمممم هند.
هند… مالك وقفه كدا ليه!؟
ريم… لا بس ولا حاجه يلاا بينا.
ريم خرجت مع هند وركبت مع خالد العربيه وطلعوا علي المحل.
خالد…. يلا.
ريم نزلت…. هووودا المحل.
خالد… اه.
ريم… انا كنت مفكراه كبير.

 

خالد…. ربنا ببارك قي القليل.
ريم دخلت وكانت هدي هي البنت الوحيده في المحل….
خالد جاب درس شيك…. ادخلي قيسي ده.
ريم…. زوقك حلو.
خالد.. الحلو للحلو.
ريم دخلت وكانت بتفك الشماعه من الدرس وقعت علي الارض وطت علشان تجيب الشماعه لقت بقع دم جمب المرايه وبصوت واطي…. نهارزرق.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بين برجل ونبوت الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى