روايات

رواية بيع مليكة الفصل العاشر 10 بقلم مروة حسن

رواية بيع مليكة الفصل العاشر 10 بقلم مروة حسن

رواية بيع مليكة الجزء العاشر

رواية بيع مليكة البارت العاشر

رواية بيع مليكة الحلقة العاشرة

خديجه بغضب: انت فاكرني غبيه.. انا لازم اعرف كل حاجه.. فاهم ولا لا.. ع العموم مليكه هيه اللي قالتلي كل حاجه قبل الحادثه…
حازم باندهاش: مليكه؟!!!…….
خديجه: ايوا… بس انا كنت عارفه من الاول و طبعاً طنشت…
حازم: مش انتي اللي قولتي لازم تتجوز ف اسرع وقت يإما هحرمك من الميراث..
خديجه: ايوا قولت.. بس مش لدرجه تبعد البنت عن أهلها
حازم: والله دي حاجه براحتي…

 

خديجه: انت اي.. هتفضل اناني انت مكنتش كدا…
حازم: انا رايح لمليكه…
خديجه: وهتقولها اي عن اهلها يا فالح..
حازم: هقولها سافروا.. و مدام مش عجبك اللي عملته.. انا هطلقها لما ترجعلها الذاكره..
خديجه: يبقى كدا مش هتروث اي حاجه..
حازم: انتي مش عجبك حاجه.. اعملك اي طيب..
خديجه: انت اللي مش عايز تغير من حياتك دي… بص يا حازم انت مخلتنيش اقولك بقيتي شرطي علشان تاخد ورثك…
حازم: واي بقى بقيت شرطك..
خديجه: انك تخلف من اللي هتتجوزها…
حازم: انتي بتقولي اي..
خديجه: اللي انت سمعته.. روح بقى لمراتك..
لينظر لها حازم بغيظ و يذهب إلي غرفه مليكه.. اما خديجه فدخلت الحمام… و هم لم يروا تلك التي كانت تستمع اليهم بخبث.. فهى جاءت حتى تشمت ف تلك العروسه التي فقدت الذاكره…
اسماء بابتسامه: يعني كل الفلوس دي بتاعتك و بتهددي بيها الواد… و كل دا علشان يجيب الوريث.. و انا بقى مش همنع حازم يجيب الوريث.. بس هيجيبه من بنتي مش من المعفنه دي…
لتذهب من المستشفى فهى عرفت كل التي تريد ان تعرفه..
*********************

 

في غرفه مليكه..
مليكه: حازم…
حازم: نعم..
مليكه: ممكن اسالك سؤال..
حازم بابتسامه: قولي يا حبيبتي.
مليكه: هو انا اهلي فين..
حازم: اهلك مسافرين يا مليكه.. وانا محبيتش اقلقهم.. قولت ان شاءلله لما يرجعوا تكوني انتي رجعتلك الذاكره..
مليكه: و هم هيرجعوا امتا..
حازم: معرفش… و يلا كلي يا حبيبتي و متفكريش كتيرر..
ليجلس بجانبها و هو يحاول ان يطعمها لتتجاوب معه و هي يراودها احساس بأن يوجد شئ مخفي عنها… و يجب ان تعرفه….
*********************
ف الجامعه…
شاب: اوبااااا اي القمر دا اللي على الصبح..
شاب تاني: عينك يا كريم انت عارف مين دي..
كريم: هتكون مين يعني..

 

صديقه: دي رحمه الهواري.. عيلتها غنيه اوووي اوووي..
كريم بخبث: وانت فاكر اني هخاف.. انا هعلب معاها..
صديقه: و هتلعب معاها لعبه اي..
كريم: لعبه الحب..
ليضحك صديقه: يا عم دي بيقولو انها مقفله و ملهاش ف الارتباط دا..
كريم: انا بقى مفيش حاجه تقف قدامي…
*************************
ف القصر..
دينا بغضب: انتي بتقولي اي يا ماما.. اتجوز حازم..
اسماء: ايوا تتجوزيه.. علشان الثوره دي كلها هتبقى بتاعته يا هبله..
دينا: طب منا برضوا هورث…
اسماء: لا يا حبيبتي مش هتورثي.. الشركه دي بتاعت عمك الله يرحمه.. بس هيه باسم جدتك.. و هي شرطت على حازم انو لازم يخلف من اللي هيتجوزها علشان ترجعله حقه..
دينا: طب عادي لما جدتي تموت هنورث معاه..

 

اسماء: غبيه.. انا عارفه جدتك كويس اكيد كاتبه وصيه.. و مش هناخد اي حاجه.. افهمي بقى و اتجوزي حازم..
دينا: وهو هيوافق.. دا مش بيطقني..
اسماء: انتي تلفي عليه.. و تخلي يتجوزك وهو ما هيصدق علشان ينفذ الشرط.. خصوصا ان الزفته اللي اسمها مليكه مش بتحبه زي ما كنا م فكرين…
دينا: طب لو هيه خلفت هنعمل اي..
اسماء بابتسامه شر: متخافيش من مليكه… هيه اصلا مش هطول معانا…
دينا بتأفف: حاضر هحاول.. و تذهب لغرفتها
دينا و هى تمسك هاتفها و تتصل بشخص ما..
دينا: الحقني يا هشام..
هشام: مالك ي حبيبتي..
دينا: ماما عايزاني اتجوز حازم ابن عمي… لتحكي كل شئ له…
هشام: طب يا حبيبتي ما تنفذي اللي بتقولك عليه.. دي مصلحه لينا..
دينا بدهشه: انت اتجننت.. و اللي بينا ازاي اتجوزه..
هشام بخبث: حبيبتي خليكي ذكيه.. انتي تورطيه و تخليه يتجوزك…

 

دينا: و بعدين..
هشام: و بعدين تخلفي.. و نبقى نخلص منه.. و نتجوز انا و انتي يا قلبي…
دينا بابتسامه: اشطا ي روحي…
********************
شخص ١:بصي يا بت انتي انا عايزاك تاخدي الدوا دا.. انا غيرت خطتي..
شخص٢:تمام يا هانم..
شخص١: بس هتجبيلي حاجه تانيه.. بس لو حد عرف باللي هقولك عليه مش هيحصلك كويس..
شخص٢ بخوف: حاضر يا هانم.. عايزه اي؟
شخص١:تشوفي ابن عمك اللي شغال ف صيديليه و خليه يجبلي *سم* بس اي ميبينش ان اللي هيموت دا متسمم..
شخص٢ بصدمه: ااااي…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بيع مليكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى