روايات

رواية بنت البواب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مجهول

رواية بنت البواب الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم مجهول

رواية بنت البواب البارت الثاني والعشرون

رواية بنت البواب الجزء الثاني والعشرون

رواية بنت البواب
رواية بنت البواب

رواية بنت البواب الحلقة الثانية والعشرون

دلفوا جميعاً الي المستشفى بخطوات سريعة..حتي يلحقوا بذلك الذي لا يري أمامه ويركض حتي يطمئن علي حبيبته.. أخيرا وصل أمام غرفة العمليات ووجد أبيها وهو يستند برأسه علي الحائط ويبدو علي وجه الحزن الشديد والندم..نظر له أحمد نظرة غاضبة ثم اردف بسخرية :دلوقتي زعلان عليها.. وانت أصلا السبب في اللي هي فيه .. ارتحت دلوقتي وبنتك بين الحياة والموت .. إحنا مطلبناش كتير احنا كل اللي كنا عايزينه أننا نبتدي مع بعض ومكناش عايزين ولا طمعانين في حاجة من فلوسك زي ما انت كنت متخيل .. هتعملك ايه الفلوس وبنتك بين الحياة والموت.. ها قولي.. رد .. ارتحت..
ابو نور :معاك حق في كل كلمة.. ثم أكمل ببكاء.. تقوم بالسلامة وانا اعملها اللي هي عايزاه ..
مهاب : أحمد خلاص كفاية واضح انه تعبان ..
أحمد بحنق : تعبان.. بعد ايه .. بعد ما بنته كانت عايزة تموت نفسها ..
عنود : اهدي يا أحمد أن شاء الله نور هتكون بخير ..
خالد وندي : أن شاء الله هتقوم بالسلامة..
خرج الطبيب مهرولا وهو يطلب منهم نقل دم
الطبيب :المريضة نزفت دم كتير ومحتاجين دم وفصيلة دمها مش موجودة ..
أحمد : فصيلة دمها ايه
الطبيب : o سلبي
أحمد : انا o سلبي
الطبيب :طب تعالي معايا بسرعة… ركض احمد معاه تحت نظرات أبيها الندمة ..
تم نقل الدم اللازم لنور وأخيرا الطبيب خرج ..وهو يبدو عليه التعب ..
أحمد وابيها في فم واحد : طمنا يا دكتور الله يخليك
الطبيب : اطمنوا هي بقت كويسة بس لازم تتعرض علي دكتور نفساني علشان متحاولش الانتحار تاني وبلاش تتعرض لأي ضغوط نفسية الفترة اللي جاية وشوفوا اللي بيدايقها وبلاش تعملوه المرة دي لحقناها المرة الجاية مش عارفين ممكن يحصل ايه..
والد نور : لا مفيش مرة جاية واللي هي عايزاه هنعمله بس هي تقوم بالسلامة ..
〰〰〰〰〰〰〰〰
كان يهديها وهي تبكي لا تعلم لماذا الأحداث تأتي وراء بعضها البعض..
مروان :كفاية عياط يا أسيل مش أحنا اطمنا عليها وهي بقت كويسة..
أسيل بدموع : مش عارفة ليه السعادة مستكترة تدخل علينا ..بقيت بحس أن أي ضحكة أو فرح بيكون ورأه حزن وبكاء.. انا بقيت بخاف اضحك يا مروان.. عارف يعني ايه بقيت بخاف اضحك..
مروان : أسيل يا حبيبتي انا مش عارف القدر لسه مخبيلنا ايه ..بس اللي أعرفه أن كل لحظة من دلوقتي لحد ما أموت هعمل أي حاجة تسعدك وتفرحك وأي حاجة انتي عايزاها اطلبيها وانا عليا التنفيذ.. أهم حاجة اني مشوفش دموعك دي.. اقترب ومسح دموعها بحنان ..ثم بصوت هامس أمام شفتيها : ينفع كدا شفايفك حمرا وخدودك حمرا..بصراحة مش قادر احوش نفسي ثم نزل علي شفتيها بقبلة ناعمة تعبر عن مدي حبه وحنانه ..لحظات وابتعد عنها ثم اردف قائلا : بحبك..
نظرت له بحنية كيف له أن يخرجها من أي حزن ويشعرها أنها ملكة متوجة ثم اردفت
بطفولة :انت قولتلي أطلبي أي حاجة صح
مروان : انا قولت أمري وانا انفذ يا اميرتي
أسيل : امممممممم عايزة شوكلاته وبيتزا وكريب وايس كريم
مروان بضحك : هههههه هي دي طلباتك
أسيل بتأكيد : اه
مروان : طيب قومي البسي ويلا بينا
أسيل بتسأل : علي فين
مروان : هنجيب الحاجات اللي انتي عايزها
أسيل : طيب ما نطلبها
مروان بنفي : لا قومي
أسيل : اوك خمس دقائق وهكون جاهزة
مروان بخبث : طب مش محتاجة مساعدة
أسيل بخجل: لا شكرا ..ثم دخلت غرفتها حتي تبدل ملابسها…
〰〰〰〰〰〰〰〰
فاقت نور ودلفوا جميعا اليها حتي يطمئنوا عليها ..ارتما عليها أبيها وحضنها وبكي ثم اردف ببكاء : كدا يا نور كنتي عايز تحرقي قلبي عليكي يا حبيبتي
نور بتعب : كنت خلاص تعبت يا بابا .. انت مش عايز تسمعني كمان جايبلي عريس وانا أهون عليا الموت ولا اني اتجوز غير أحمد..ثم وجهت نظرها الي ذالك الذي يبدو عليه الغضب ولا ينظر لها..
نور بتعب : أحمد مالك انت زعلان مني؟!
أحمد :. ……لم يرد عليها
تنحنح مهاب قائلا طيب يلا يا عنود انتي وندي حمد الله ع السلامة يا انسة نور
نور بتعب :الله يسلمك
خرجوا جميعا ماعدا أحمد…..
نور : أحمد انت مش عايز تكلمني ليه
أحمد بغضب : مش عايز اكلمك يا نور علشان كنتي هتموتي نفسك وتخسري دنيتك واخرتك يا نور.. مينفعش تعملي كدا علشان أي حد ولا حتي علشاني.. متعرفيش إن لو كان جرلك حاجة كنت هتبقي موتي كفرة ..ثم اقترب منها وأردف قائلا بصوت هادي نوعا ما :طب مسألتيش نفسك لو جري ليكى حاجة انا هعيش ازاي من غيرك؟ كل حاجة هتتحل بس مش بالطريقة دي.. اوعديني أنك عمرك ما تعملي كدا… علشان اللي بيعمل كدا الإنسان الضعيف بس وانا حبيبتي مش ضعيفة انا حبيبتي قوية..
ارتمت نور فى حضنه واجهشت في البكاء :اوعدك يا حبيبي اوعدك.. بس الله يخليك متزعلش مني
أحمد بحب : مقدرش ازعل منك بس كنت خايف اوي عليكي كل هذا وهما حضنين بعض..
ابعدها أحمد قليلا : احم.. خلاص بقا علشان أبوكى لو دخل ولقا المنظر ده ممكن يدايق منك
إقتربت منه نور وحضنته اكتر وهي تغمض عينيها باستمتاع :ميهمنيش..
دخل والدها وشافهم وهما حاضنين بعض..
والد نور : بنت ايه اللي بتعمليه ده
ابتعدت نور عن أحمد : يا بابا مش انت وافقت علي أحمد
نظروا له الاثنان منتظرين رده ويبدو عليهم الخوف من رفضه مرة آخرى
والد نور بجدية : ايوا بس بعد كتب الكتاب يوم الخميس
نور بفرحه وسعادة :الله وأكبر هو ده بقا يا بابي يا قمر .. تعالى هنا بقا لما احضنك بدل ما والله العظيم احضن أحمد تاني ..
اقترب والد نور منها :لا يأختي انا جيت أهو انتي ما صدقتي ولا ايه احنا عيلة محافظة..وحضنها حضن أبوي وهو يحمد الله أنها بخير….
〰〰〰〰〰〰〰〰
خرج مهاب وخالد وعنود وندى من المستشفى واستقلوا سيارة مهاب..
وجهت عنود كلامها لندي الجالسة فى الخلف بجانب خالد : شوفتي الحب يا بت يا ندي بيعمل ايه هييييييييييح
ردت عليها ندي :ايوا شوفت ..دي نور دي طلعت رومانسية اوي و واضح أنها بتحب أحمد اوي اوي..
مهاب بغيظ : يعني ايه الرومانسية في أنها تقتل نفسها مش عارف!.. ده اسمه ضعف يا ماما انتى وهي.. يعني لو كانت ماتت كان ايه هيحصلها غير أنها هتكون خسرت كل حاجة..
نظرت ندي لمهاب : طب ما انت لو مكنتش وافقت اني اتجوز خالد كنت عملت كدا..
خالد بمزاح : أوعي تقولي كدا يا روحي ده انا كنت قتلت مهاب فيها..
فرمل مهاب العربية واستدار ينظر لخالد بجدية مصتنعة : تقتل مين يا بابا.. انت هتجامل خطيبتك علي قفايا ولا ايه لا اتعدل وفوق معايا كدا بدل ما اعدلك…
خالد : يخربيتك يا شيخ انت ما بتفوتش كلمة..ثم أكمل مازحا :وبعدين النهاردة عندي بكرا عندك يا بوب ..عديها
عنود وندي فى صوت واحد باااااااس خناق احنا جعانين
مهاب بص لخالد مالهم دول..
خالد : انا عارف ياخويا.. بقولك ايه اطلع على أي محل خلينا نأكلهم بدل ما يكلونا ..
مهاب بمزاح : علي رأيك دول ممكن يتحولوا
عنود وندي : يااااسلام .. بقا كدا..
مهاب وخالد متصنعين الخوف :تحبوا تأكلوا ايه؟
عنود وندي : بييييييتزا
واستمروا فى الهزار والمزاح طول الطريق .. وذهبوا الي محل البيتزا…
〰〰〰〰〰〰〰〰
عند مروان وأسيل
في سيارة مروان كانت اسيل نائمة فى احضانه براحة واستمتاع وهي تستنشق رائحة عطره المميز والمحبب الي قلبها ..
مروان ضمها اكتر ثم اردف : حبيبي نام ولا ايه
أسيل : امممممممم والله حاسه اني هنام فعلا.. تحس أن حضنك في سحر خاص كدا..
رفع رأسها ونظر بهيام في عينها ثم أكمل بخبث :حضني بس اللي في سحر.. لولا اني بسوق دلوقتي كنت وريتك السحر اللي علي أصله…
أسيل بكسوف : مروان بس بقا الله
مروان وهو يقلدها :مروان بس بقا الله.. ثم اردف قائلا بمزاح : نفسي اعرف بتتكسفي مني ليه ..امال لما نتجوز هتعملي ايه.. ثم قرصها في خدها برفق ..ها قولي هتعملي ايه
أحمرت وجنتيها ثم اردفت بكسوف :مش عارفة ليه مصر تكسفني..
مروان : عارفة ليه.. ثم خطف قبلة سريعة وأردف قائلا : علشان خدودك وشفايفك بيحمروا.. وانا بحبهم كدا.. بس لو عايزاني مكسفكيش هاتي بوسة وقولي بحبك وانا اسكت
إقتربت منه وطبعت قبلة سريعة علي خده ثم أخرجت هاتفها وشغلت اغنية اليسا (اجمل احساس ) وغنت معاها وكل كلمة وحركة منها كانت بتوجها لمروان …
( اجمل احساس في الكون انك تعشق بجنون وده حالي معاك..
خلتني اعيش ايام مليانه بشوق وغرام دوبني هواك .
اجمل احساس في الكون انك تعشق بجنون وده حالي معاك
خلتني اعيش ايام مليانه بشوق وغرام دوبني هواك ..
أسيل جت عند الكوبليه ده وعالت صوتها بجنون مع الاغنية…
عشقاك بجنون روحى انا قلبى المفتون كله منى وياك بيعيش احلى هنا حبيبي انا يا روحي انا..
عشقاك بجنون روحى انا قلبى المفتون كله منى وياك بيعيش احلى هنا حبيبي انا يا روحي انا..
نظرت له بعشق وهي تردد الكوبليه ده ..
يا ويلي يا ناري قولي ازاي اداري شوقي و لهفه قلبي في قربك حتى واحنا سوا..
مروان فتح ذراعه حتي يحتضن .. تلك المجنونة التي اسلبته عقله..
أسيل احتضنته بشدة وهي تردد كلمات الاغنية. ..
بتنور سنيني و بيكبر حنيني قرب منى تعالي في حضني املي حياتي هوى.. يا ويلي يا ناري قولي ازاي اداري شوقي ولهفه قلبي في قربك حتى واحنا سوا.. بتنور سنيني و بيكبر حنيني.. قرب منى تعالي في حضني املي حياتي هوا..
ابتعدت عنه ونظرت له بعشق وهي تردد كلمات الاغنية باحترافية كأنها هي التي تغني..
عشقاك بجنون روحى انا قلبى المفتون كله منى وياك بيعيش احلى هنا حبيبي انا يا روحي انا ..عشقاك بجنون روحى انا قلبى المفتون كله منى وياك بيعيش احلى هنا حبيبي انا يا روحي انا..
غيرني بثواني احساسي اللي جاني اول مره احس الدنيا حلوه في عيني كده ..ايه اجمل مكاني في كل الاماني ده انت مالي الدنيا عليا بالاشواق والهنا
عشقاك بجنون روحى انا قلبى المفتون كله منى وياك بيعيش احلى هنا حبيبي انا يا روحي انا.. عشقاك بجنون روحى انا قلبى المفتون كله منى وياك بيعيش احلى هنا حبيبي انا يا روحي انا.. اجمل احساس في الكون انك تعشق بجنون وده حالي معاك خلتني اعيش ايام مليانه بشوق وغرام دوبني هواك.. أجمل إحساس فى الكون انك تعشق بجنون وده حالي معاك.. خلتني اعيش ايام مليانه بشوق وغرام دوبني هواك …
خلصت الاغنية اللي بتوصف حال أسيل واللي وصلت لقلب وعقل مروان وكان نفسه يأخدها ويروح جزيرة مفيش فيها غيرهم و بس ..
وصلوا لمحل البيتزا ونزل مروان وأسيل وطلبوا بيتزا ومروان كان بيأكل أسيل قطعة بيتزا بالكاتشب بس الكاتشب بهدل فمها..مسح فمها بالمنديل ثم اردف بصوت هامس : عارفة لو مكناش في المحل كنت كلت الكاتشب اللي علي بؤقك ده اكيد كان هيبقي ليه طعم تاني..
أحمرت وجنتي أسيل
جاء من خلفهم مهاب وخالد: اه مهو ناس ليها كاتشب وناس ليها مستشفيات ..
مهاب : يخربيوتكم انتوا بتطلعوا منين؟!
خالد بمزاح : احنا في كل حتة تلاقينا يا ميرو
مهاب بغمزة :خلبوص انت بردو يا ميرو كدا تأكل كاتشب من ورانا..
مروان بغيظ : منكم لله
البنات فضلوا يضحكوا عليهم وطلبوا بيتزا هما كمان وفضلوا يهزرو ويضحكوا واليوم خلص بخير الحمد لله

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت البواب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى