روايات

رواية بنات ليلى الفصل الثالث 3 بقلم أسماء السيد

رواية بنات ليلى الفصل الثالث 3 بقلم أسماء السيد

رواية بنات ليلى الجزء الثالث

رواية بنات ليلى البارت الثالث

بنات ليلى
بنات ليلى

رواية بنات ليلى الحلقة الثالثة

الدكتور : للأسف الحاجة عندها غيبوبه سكر و احتمال تفضل معانا شويه عشان السكر مش مضبوط خالص شكلها مكنتش بتاخد علاج السكر او مكنتش حاطه في دماغها خالص حكايه السكر ده ثم نظرت له شهد بحزن و الدموع تتجلي من عينيها
شهد : للأسف لأ مكنتش بتاخده ساعات كتير
الدكتور : علي العموم ربنا يقومها بالسلامه استأذن انا
شهد بحزن : يارب بعد اذنك يا دكتور ممكن اخش اشوفها
الدكتور :اه ممكن بس متزيديش عن خمس دقائق
شهد : حاضر شكرا لحضرتك
الدكتور ببتسامه خفيفه : الشكر لله
شهد : و نعمه بالله
دخلت شهد الي الحاجة ناديه
شهد وهي تجلس جنبها ياه يا ستي لو جرالك حاجه هتسبينا لمين ده احنا و لا اب ولا ام ولا حتي حد يعرفنا و لا نعرف حد و اي حد يشوفني يقول انتي قوية و قادره بس انا مش قويه يا ستي انا ضعيفة اوي انتي اللي خلتني قويه وهي تنهج من البكاء قومي يا ستي احنا من غيرك منسوش يا ستي فاكره يا ستي لما كنت تقوليلي
فلاش باك
الحاجة ناديه : خواتك يا شهد انتي امهم التانيه انا عارفه يا ضنايا انك لسه صغيره بس ده قدرك انتي دلوقتي في رقبتك أربعه و مش ولاد ده اربع بنات يا بتي عايزاكي تكوني سندهم انا عارفه أنه تقيل عليكي قوي قوي بس انتي قدها يا بتي انتي بميه راجل يا بتي انا قولتلك الكلمتين دول عشان تحطيهم حلقه في ودانك يا ضنايا عشان لو جرالي حاجه
شهد : بعد الشر عليكي يا ستي
باك
الممرضه بشده : مينفعش العياط ده كله هي هتبقي كويسه أن شاء الله اتفضلي اطلعي برا عشان متعمليش ازعاج للمريضة
شهد : بس ا
الممرضه : اتفضلي اقعدي برا مش الدكتور قايلك خمس دقايق أكملت الممرضه بشخط اتفضلي برا يالا
وفي أثناء ذلك هاتف شهد رن و كان المتصل هنا
هنا : ألو يا شهد ستي عامله ايه
شهد وقد خرجت من الغرفه : غيبوبة سكر يا هنا
هنا بحزن : يا الله طب هي عامله ايه دلوقتي
شهد : لسه مفاقتش
هنا : طب انا هجيلك
شهد : تيجي فين خليكي مع اخواتك في البيت و لما تفوق هتصل عليكي
هنا : خلاص ماشي
وأغلقت الهاتف شهد
نروح في مكان تاني خالص في سوهاج
خيريه : مصطفى هو انت مدورتش على بناتك ليه ولا سألت عليهم إخوانك هما اللي بيدور عليهم وبالزيد اخوك جلال
مصطفى : يروحوا مطرح ميروحوا ده خلفه البنات تجيب الهم و العار مفيش احسن من الصبيان عكازي لما اكبر و جلال اخوي بيدور عليهم عشان هو مجابش بنات وكان هو ومرته اللي هيربوا البنات فجلال بعت متولي لستهم و كان جلال هيروح لهم تاني يوم عشان ياخد مرات خاله تعيش معاه حاكم هو و مرته علي طول قلبهم هفيف الحمد لله أن هما خفيوا
خيريه : الحمد لله اني مجبتش بنات
مصطفى : الحمد لله لا كنت طلقه فيها
خيريه : يا مريك يا خيريه
مصطفى : قومي فزي شوف عيالك بيعملوا ايه
خيريه : عيالك مش رايدين التعليم يا ابو محمد
مصطفى : مش رايدينه كيف يعني هو بمزاجهم
خيريه : انا مالي يا خويا عيالك وانت حر فيهم اعمل اللي انت عايزه أنا شيلت يدي منهم
مصطفى : يا محمد يا احمد انتوا يا ولاد
محمد : عايز ايه يا أبا
مصطفى : مش هتعدوا من الدراسة لي
محمد : ياابا أنا بقالي سنتين بعيد في سته ابتدائي ومش هنفع في دراسة انا مش رايد العلام يا أبا انا عايزه اطلع اشتغل اجيب فلوس العلام مش هيجيب حقه
خيريه : ايوه يا ابو محمد كلام محمد صح
مصطفى بتفكير : هشوف اكده و ارد عليكم
خيريه : فكر يا حاج في كلام الواد
مصطفى : ماشي يا ام محمد
★★★★★★★★★★★★★★★★★★
محمد مصطفى الدمنهوري : ذو ١٢ سنه
احمد مصطفى الدمنهوري : ذو ١٠ سنوات
★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في نفس المكان نروح عند بيت الحاج جلال الدمنهوري
امرأة تتميز بالجمال شديده البياض و لديها عينان عسلتين و تتميز بالوقار و الطيبة اسمها روح
روح : يا بشمهندس عمر يا بشمهندس عمر
جلال : طب جليلوا يا دكتور
روح ببإبتسامه خفيفه : عشان متلغبطش فيهم اللهم بارك واحد مهندس والتاني دكتور
جلال و هو شخص ذو شخصية طيبة وحاكمه
جلال : انتي حره يا حاجه روح قولي اللي انتي عايزاه
عمر : نعم يا امي
روح : فين اخوك
يوسف: انا اهو
تعريف شخصيات
عمر جلال الدمنهوري : لديه ٢٨ سنه يعمل دكتور في كليه الهندسه يتميز بالطول والشعر الأسود الغزير والبشره القمحاويه وعيون عسلي فاتح وشديد الطباع الي حد ما و لديه اخ واحد و هو يوسف
يوسف مصطفى الدمنهوري : لديه ٢٥ سنه يعمل طبيب اسنان طويل الي حد ما والشعر بني و غزير و البشره الخمريه و العيون الخضراء الغامق يتميز بروح الفكاهة والطيب يحب أخاه عمر جدا
٭٭٭٭٭٭٭٭٭
عمر : نعم يا امي ناديتي علينا ليه
روح : عشان تتغدوا يا ضي عنيا
جلال : الله الله ولاد جلال ليهم كل حاجه وجلال مينبهوش حاجه
روح بضحكه : ليه يا حاج ده انت القلب من جوا
يوسف : شوف يا بني امك بتقول لأبوك ايه عيني عينك
عمر : ست الكل تقول اللي هي عايزاه يالا يا امي عشان نتغدي
★★★★★★★★★★★★★★★
عند هنا
هنا : يا ريم تعالي حطي الاكل عشان تأكلي انتي و اخواتك
ريم : انا مش هاكل هتاكلي يا رغد انتي و رهف
رهف : انا مش عايزه اكل
ريم : و انتي يا رغد
رغد بعياط : انا مش هاكل غير لما ستي تيجي انا عايزه ستي يا هنا وديني ليها
هنا : حاضر يا رغد بس حابه كده يا روحي بطلي عياط و انا هوديكي لستك
رهف : و انا كمان يا هنا عايزه اروح لستي
ريم : وانا كمان
هنا : و انا عايزه كمان والله بس لما ستي تفوق و احنا نروح نشوفها بس انتوا تكونوا حلوين معايا كده مش يا روحي انتي و هي تعالوا يالا نصلي وندعي لستي
ريم : يا لا يا روحي

★★★★★★★★★★★★★★★★★★

نرجع للمستشفى
الممرضه : المريضه فاقت و بتنادي علي واحده اسمها شهد هي فين
شهد بلهفه : انا شهد
الممرضه : طب تعالي خشي شوفيها
دخلت شهد الي الحاجة ناديه
الحاجة ناديه : شهد يا ضي عنيا فين خواتك يا روحي
شهد : جاين أهم يا ستي ينفع كده تقلقينا عليكي القلق ده عايزه تتأكدي من حبنا ليكي يا عني
الحاجة ناديه : انا كل اللي عايزاه اروح البيت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات ليلى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!