روايات

رواية بنات السعد الفصل السابع عشر 17 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الفصل السابع عشر 17 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الجزء السابع عشر

رواية بنات السعد البارت السابع عشر

رواية بنات السعد
رواية بنات السعد

رواية بنات السعد الحلقة السابعة عشر

نظر لها محمد بصدمه وقال:انتي جايه تعملي اي هنا
نظرت له يافا بستغرب وقالت:حضرتك تعرفني منين ثم نظرت لفارس بصدمه وقالت اي دا انت هنا
ابتسم محمد بسخريه وقال :دا على اساس متعرفيش ان فارس شاغل هنا اي المفاجاه دي
نظرت له يافا وقالت بغضب:كلمني عدل انا عملتك اي عشان تكلمني كده
تنهد فارس بضيق وقال:محمد بس كفايه كده وعلى فكره انا مش مصدقه ولا كلمه انت قولتها دي قصه ميصدقهش عيل صغير ثم نظر ليافا وقال تعالي انا هعمل ليكي المحضر
غادر فارس المكتب وقال بصوت مرتفع:ركز يامحمد فى شغلك ثم نظر ليافا وقال اتفضلي دا المكتب بتاعي
نظرت له يافا وقالت بامتنان:شكر جدا انا بس عايزه اعمل محضر ان لاب توب بتاعي اتسرق
جلس فارس وقال بجديه:ازاي احكي اي اللي حصل بظبط
جلست يافا وقالت بحزن :انا كنت فى اول الشارع دا بتاع القسم وكنت لبسه الشنطه فيها لاب توب بتاعي عدي من جنبي موتسكل لونه اسود ولد راكب الموتسكل دا شد الشنطه وجري انا محتاجه جدا لاب توب عليه كل شغلي
اؤما فارس بتفهم وقال بهدوء:تمام بصي انا عارف هجيب لاب توب ازاي انهارده او بكره بكتير اووي هتصل بيكي تيجي تاخدي لاب
نهضت يافا وقالت بامتنان :شكر جدا ليك يارب تعرف تجيبوا
………………..
نظرت له ساندي بصدمه وقالت:هشتغل اي فى محل جزارة
نظر لها هشام بستغرب وقال:محل جزارة اي يابنتي لا انتي هتشتغلي معايا انا فى المحل بتاعي انا عندي كذه محل بس فى واحد انا لسه طرد البنت اللي شاغله فى عشان سرقتني
اؤمات له ساندي بتفهم وقالت :طب دا محل اي وفين انت موافق اشتغل الشهرين دول بس صح
اؤما لها هشام بنعم وقال:ايوه طبعا موافق هو محل لبس موجود بعد شارعين من هنا مش هتاخدي اي موصلات والمواعيد من ١٠ الصبح لي ٤ والمرتب هيكون ٣ الف ها موافقه
اؤمات له ساندي بحماس وقالت:طبعا موافقه شكر مش عارفه اقولك اي بجد
ابتسم هشام على حماسها وقال:تقوليلي انك هتيجي بكره المحل فى الوقت مظبوط انا هستناكي عند محل الجزارة هعرفك الطريق واديكي المفتاح يلا سلام عليكم
اغلقت ساندي الباب وقالت بهمس:سلام عليكم ياقمر الحمدلله يارب اخيرا هشتغل هروح اقول لبابا
……….
جلست سليا على الفراش وامسكت هاتفها وقالت:الو سلام عليكم حضرتك بتكلمني ليه دلوقتي اليس كويسه
يحيي بهدوء مزيف :اليس كويسه جدا سليا عايز اسالك على حاجه وقولي بصراحه الملف بتاع شركه *** اخر مره شوفتي كان فين
سليا بستغراب :اخر مره انا دخلته مكتب حضرتك وبعدها سيبته هناك بس حضرتك ليه بتسال هو حصل حاجه ولا اي
ابتسم يحيي ببرود وقال:بسيطه اصلا الملف اختفاء من الشركه كلها بكره ياسليا لو الملف مظهرش واعتبري نفسك مطروده بس قبلها هتتدفعي تمن الصفقه دي
سليا بغضب :انت بتقول اي انا متاكده ان الملف فى الشركه مليش دعوه بقي لو ضاع دا حاجه تخصك انت شوف فى الكاميرات اي اللي حصل لان انا متاكده انه هناك ولو فضلت كل شويه تقولي هطردك ياعم اطردني دا اي دا مكملتش عندك يومين وكل ثانيه تقولي هطردك انت طبيعي عموما انا فعلا هاجي بكره الشركه وهدور على الملف وانت شوف فى الكاميرات وبعد ما تلقي الملف استقالتي هتكون قدامك
……………
تقف سمر امام راجل كبير وتقول :حج سعيد انا عايزه ازازه زيت وكيلو سكر وهات علبه كيكه و
قطع كلمات سمر صوت شخص يدخل ويقول: السلام عليكم لو سمحت ياحج شايف انك مركب كاميرا بره عايز اشوف اي اللي حصل انهارده بره لان متبلغ عندنا على سرقة حصلت فى الشارع هنا
اؤما له سعيد وقال بهدوء:ماشي يابني بس هات بطاقتك او اي حاجه تثبت انك ظابط
اؤما له فارس بتفهم وقال:اكيد اتفضل البطاقه اهي ثم نظر لسمر وقال بضيق انتي هو انا كل مروح حته القيكي فى وشي
ابتسمت سمر بسخريه وقالت:معلش بقي ياحضرت الدكتور فارس مش دكتور برده
نظرت له فارس بغضب وقال:بقولك اي يابت لو عايزه انك تنجحي وتدخلي اكاديمية الشرطه يبقي خليكي ساكته ومسمعش ليكي صوت انتي متعرفيش انا ممكن اعمل اي مكالمه واحده مني يتعمل ليكي بدل المحضر تالت وانتي عارفه ان سهل جدا اخليكي تعيشي الباقي من عمرك عذ*اب فا الاحسن تكون كويسه كده وشاطره عشان مزعلش اصلا انا زعلي وحش اووي
نظرت له سمر بغضب من اسلوبه وقالت:بقولك اي انت فاكرني هخاف
قطع كلماتها صوت سعيد وهو يقول :سمر خدي حاجتك اطلعي بيتك يابنتي ملكيش دعوه بالظابط
نظرت له سمر بعترض نظر لها سعيد بتحذير وقال:يلا بدل ما اتصل با ابوكي
………………
نظرت ساندي لملامح سليا بستغراب وقالت بقلق :في اي يابت وشك مخطوف كده ليه انتي كنتي بتكلمي مين من شويه
تنهدت سليا بغضب وقالت :الز*فت صاحب الشركه دا بيقولي ان فى ملف مش موجود فى الشركه والمفروض ان الملف دا اخر واحده كانت ماسكه انا وهو بيهد*دني ان لو مجبتش الملف هيطردني وهيدفعني تمن الصفقه كلها
تنهدت ساندي بضيق وقالت:استهدي بالله فكري يمكن سيبتي الملف دا فى حته ومش فاكره
نفت سليا وقالت بتفكير:لا اخر مره دخلته مكتب يحيي عشان يبقي فى امان اكتر طلع لا في امان ولا نيله و
قطع كلماتها دخول سمر الغرفه وهي تقول بغضب:انا فاضل ليا تكه وهق*تل الظابط دا
نظرت لهم ساندي بغضب وقالت :في اي انتم الاتنين ثم نظرت لسمر وقالت شوفتي الظابط فين انتي التانيه
سردت لهم سمر كل شيء حدث نظرت لها ساندي وقالت بشك:سمر انتي بتحبي الظابط دا او معجبه بي ما هو انا عارفه انك مش من النوع اللي تفضلي تتصرفي كده
تنهدت سمر بتعب وقالت:معجبه بي اعرفوا اصلا من تالت سنين كنت كل يوم بشوفوا واقف قدام القسم بيتكلم مع صاحبه دا شكلوا كان بيبقي حلو اووي فتي احلامي متخيلتش اننا ممكن نتكلم نهايي تعرفي ان فى مره كنت همو*ت فيها من الخوف عليه لان فى مره كنت بكشف عشان الو*جع الغريب اللي كان موجود فى بطني انتم فاكرين الموضوع دا
اؤمات سليا بنعم وقالت:اه انا فاكره اليوم دا جيتي منهاره من العياط لدرجه اني شكيت ان الدكتور قالك حاجه مر*عبه بس انتي ساعتها قولتي انه مجرد مكروب بس انتي مخنوقه
اؤمات ساندي تاكيد على حديث سليا نظرت لهم سمر وقالت ببكاء:كنت خايفه لان وانا خارجه من المستشفي شوفته نايم على سرير وبيدخلوا اوضه العمليات معرفش مالوا ولا اي حصل ولما سالت ممرضه اعرفها هناك قالتلي انه وخد رصا*صه فى كتفه قولت ليها تتصل عليا لما يخرج فضلت اعيط اليوم دا قد كده لحد ما الممرضه دي اتصلت عليا والحمدلله طمنتني عليه والصراحه يوم الكمين اول مره كانوا نتكلم مكنتش مصدقه نفسي من الفرحه ولقيت نفسي بهبل فى الكلام وبتصرف بسلوب غريب وكل مره اشوفه بتصرف بنفس الاسلوب دا احتمال يكون مش طا*يقني اصلا وقبل ما حد فيكم يتكلم عارفه ان انا اعجابي بداء يتحول لحب وان دا غلط بس مش بيدي
عانقتها ساندي بقوه وقالت وهي ترتب على كتفها وقالت بهدوء :بس بس استهدي بالله فى اي يابنتي بصي تسمعيني بهدوء انا مش عايزكي تتكلمي مع الظابط دا تاني اول ما تشوفي ابعدي عنه وهو لو نصيبك ياسمر هيجي ولو بعد الف سنه انتي كده غلط انك كل شويه ترخمي عليه وتغلطي فيه انتي متعرفيش هو ممكن يعمل فيكي اي اوعي تنسي انه ظابط وممكن يحطك فعلا فى مص*يبه احنا مش قدها فاهمني انا عايزك دلوقتي تركزي فى الاختبارات بتاعتك عشان تدخلي شرطه ركزي على مستقبلك وادعي وسيبي كل حاجه لربنا ثم قالت بمرح امسحي دموعك بقي وخلوني اقولكم المفاجاه اللي عندي
نظرت سليا لسمر وقالت بهدوء:ساندي عندها حق يانن عيني سبيها على ربنا وادعي ولو هو نصيبك وخير هيجي راكع تحت رجلك ياجميل ثم نظرت لساندي وقالت مفاجاه اي
مسحت سمر دموعها وقالت :معاكم حق يارب يكون من نصيبي رغم انه عايز الدبح بس بحبه ثم نظرت لساندي بستغراب وقالت مفاجاه اي بقي فرحينا
نظرت لهم ساندي بهدوء وقالت:طلبت من هشام انه يشوف ليا شغل وهو قالي ان اشتغل معاك فى محل هدوم بتاعه قالت لابوكم وهو قالي ان هشام شخص كويس وهيكون مطمن عليا لو اشتغلت معا
غمزت لها سليا بمرح وقالت :ياواد ياجامد مركزه انتي مع سمر ومع هشام اووي ها بس طلع راجل جدع
نظرت لها ساندي بضيق وقالت:مجرد اعجاب بشكلوا وانه جدع غير كده لا متخليش دماغك تروح لبعيد وبعد كده ياسليا متكلمنيش بالاسلوب دا انا مش بحب كده
تنهدت سمر بغضب منهم وقالت :بس انتي وهي دا انتم صداع ثم نظرت لساندي وقالت سيبك منها هتشتغلي امتي
نظرت لها ساندي وقالت بهدوء:بكره الصبح هبداء شغل يلا عشان ننام وانتي ياسليا كلميني اول ما تدوري على الملف طمنيني عليكي
نظرت لهم سمر بستغراب وقالت:ملف اي يابنتي هو اي اللي حصل فى غيابي
تنهدت ساندي بتعب وقالت:لا انا تعبت انا عايزه اروح انام خلي سليا تحكي ليكي وبعدها نامي
…………….
فى صباح يوم جديد تقف سليا امام يحيي وهي تقول بغضب :بقولك اي انا على اخري من اللي بيحصل دا انا قلبت الدنيا على الملف وهو مش موجود يبقي اكيد حد خده وانت سيب شخص ياخد ملف لصفقه مهم ومركز ان انا اللي هاخد الملف هاخدو ليه
نظر لها يحيي بغضب من اسلوبها وقال:بقولك اي يابت اتكلمي عدل بدل ماتشوفي مني وش تاني وانتي مصممه نشوف الكاميرات ماشي تعالي اهو لاب توب وادي الفيديو اللي مش بيان في غير انك دخلتي المكتب
نظرت له سليا بضيق ثم نظرت لفيديو وقالت بصدمه:بص بص فى حد دخل بعدي المكتب بص
نظر يحيي بصدمه وقال:ازاي مستحيل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات السعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى