روايات

رواية بنات السعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الجزء الثاني والعشرون

رواية بنات السعد البارت الثاني والعشرون

رواية بنات السعد
رواية بنات السعد

رواية بنات السعد الحلقة الثانية والعشرون

يحيي بقلق :في اي يابني قسم اي انا مش فاهم حاجه
محمد :تعال وانت تفهم بس لازم تيجي تشوف المصيبه اللي حصلت
يحيي :تمام اقفل انا جيلك دلوقتي
……………
واقفت ساندي فى الشرفة وهي تنظر لشارع بشرود خرجت من شرودها على صوت هاتفها نظرت لهاتفها وقالت:الو بتتصل بيا ليه
هشام بغضب:ادخلي جوه شعرك بيان من الطرحه
نظرت له ساندي بضيق وقالت:انت هتبداء تحكم من دلوقتي انت مالك شعري بيان ولا لا خليك فى حالك
تنهد هشام بغضب وقال بحده:هعد من واحد لتلات لو مدخلتيش ياساندي هضر*بك بي اقرب زلطة انا بقولك اهو
نظرت له ساندي بصدمه وقالت:لا انت مش طبيعي اقسم بالله انا غلطانه ان قولت لبابا ان موافقه عليك انت لو من اولها كده اومال هتعمل اي بعد كده
اخذ هشام نفس وقال بهدوء مزيف:ساندي اعدلي الطرحه انا مش بتحكم فيكي انا بس بغير عليكي ومش عايز حد يشوف شعرك وانا متاكد ان انتي كمان مش عايزه كده اقفي براحتك ولو عايزه اي حاجه اتصلي بيا ساندي انا اقسم بالله ماقصد اضايقك حقك عليا
ابتسمت ساندي وقالت بهدوء:حاضر هعدل الطرحه انت لو مضايق من حاجه قولي مش تتخانق معايا وتعاملني كده انا بحب ان الشخص اللي قدامي يناقشني مش يعتبرني ترابيزة هو يقول يمين انا اقول امين
قهقهة هشام بقوه عليها وقال:هتجوز سواقة توكتوك بس ياستي حاضر هتناقش معاكي بس انتي استهدي بالله واعرفي ان فى حاجات مفيش فيها ناقش يلا انا هقفل وانتي ادخلي سلام
اغلقت ساندي الهاتف وهي تبتسم بحب جلست على الارض وجذبت دفتر مذكراتها وكتبت(مبسوطه بس خايفه يكون كل دا حلم وافوق على واقع مر*عب انا عمري ما جربت الحب ويوم ما جربت الحب حسيت اني تائهة بين ان اكمل واسيب نفسي لحب ولا اهرب من دلوقتي انا مش قد اي و*جع اعمل اي بفكر اكمل واتفائل يمكن خير بس لا من غير بس كفايه تردد فى كل حاجه انا تعبت )تنهدت بتعب وضعت الدفتر بجانبها نظرت لهاتفها وابتسمت بحب وقالت بهمس :انا هكمل واللي يحصل يحصل
نظرت لها سليا بخبث وقالت:يخرابي على شرود الحب مش دا حب برده
نظرت لها ساندي بضيق وقالت:سليا انا مش بحب الاسلوب دا
تنهدت سليا بضيق جلست بجانبها وهي تقول :خلاص ياختي اهو هسكت قوليلي كنتي بتكتبي اي انا عارفه انك مبتكتبيش غير لما تكوني زعلانه او تايهه
ابتسم ساندي بهدوء وقال:انا تايهه بس اتصرفت وحليت الموضوع مع نفسي المهم اتصلي بسمر هي كل دا متصلتش علي حد مننا
امسكت سليا هاتفها وضغطت عدده ارقام وقالت:قليله الاصل احنا هنبداءها كده من دلوقتي
سمر بعدم فهم:نبداء اي انا جيت جنبك يابت
نظرت ساندي لسليا وقالت :افتحي السبيكر بت ياسمر متصلتيش ليه انهارده
تنهدت سمر بتعب وقالت:دا انا حصلي حاجات انهارده مش عارفه اقولكم اي ولا اي بس اللي اعرفوا ان ربنا نجدني من المو*ت و
قطع حديثها صوت فتح الباب ودخول عبير الغرفه نظرت لها سمر بغضب وقالت:جايه ليه مش كفايه اللي حصلي بسببك
ابتسمت عبير بسخريه وقالت:اقفلي الاول الموبايل وبعدها نتكلم
تنهدت سمر بضيق وقالت:سلام يابنات دلوقتي هكلمكم بعدين
اغلقت الهاتف وضعته بجانبها وقالت :خير عايزه المره دي تمو*تيني ولا اي
نظرت لها عبير بغضب وقالت:ما خلاص يابت قولت ليكي ان كانت قرصة ودان ومتخلنيش احوالها لحقيقه انا لحد دلوقتي مش عايزه اقت*لك لان فى حد عايزك عايشه المهم انا جايه عشان نتكلم دلوقتي
نظرت لها سمر وقالت بتساؤل:مين اللي عايزني عايشه ونتكلم دلوقتي ليه انتي مش قولتي اننا هنتكلم لما تيجي الاجازه
اؤمات عبير تاكيد على حديثها وقالت بغموض:واحد ملكيش دعوه مين اللي عايزك اتنين هنتكلم دلوقتي لان الورقه اللي شافها دكتور فارس وانتي عشان كده غيرت الوقت هنتكلم دلوقتي وعموما مش فارقه دلوقتي من الاجازه
تنهدت سمر بضيق وقالت :قولي عايزه اي مني بس خليكي عارفه لو حاجه مش عجبني مش هعملها لو اي حصل
ابتسمت عبير بسخريه وقالت بحده:غصب عنكِ هتعمليها دا مش بمزاجك المهم انتي هتشتغلي معانا عشان انتي لسه جديده هخليكي تراقبي بعد كده هخليكي تجيبي البنات ليا
نظرت لها سمر بصدمه وقالت:انا مستحيل اعمل كده واشارك فى الجريمه دي
جذبتها عبير من شعرها بقوه وقالت بغضب:بقولك اي دا مش بمزاجك لو مكنتيش معايا فى الجريمه زي ما بتقولي كده هتكوني انتي الجريمه الجايه
مسكت سمر يد عبير وقالت بسخريه :اي هتقتليني ولا اي لو على القتل موافقه بس مش هكون سبب ان حد يدمر بسببي
ابتعدت عبير عنها وقالت بغموض:ومين قال انه قتل في كذه حاجه كمان تخليكي تكرهيي حياتك فكري هستنى موافقتك رقمي معاكي سلام
……….
جلس يحيي امام محمد وقال بعدم تصديق :يعني اي انا مش فاهم حاجه هي هدي هتاخد البت مني
نظر له محمد بحزن على حاله وقال:يابني انا بقولك اللي اعرفوا انا كنت قاعد فى مكتب ابراهيم ولقيتها دخلت انا عارف شكلها وهي لا المهم لقيتها بتقولوا ان انت منع انها تشوف البنت وانك اجبر*ت اليس انها تعيش معاك عشان تاخد فلوسها وكمان انك بتجيب بنات كل يوم البيت وكلام كتير اووي انا من الصدمه فضلت متنح ليها كل اللي قدرت اعملوا ان اقول لبراهيم ميعملش محضر بكلام دا لان كله مزيف وان انا عارفك وابراهيم طبعا ميقدرش يعمل كده عشان كده قالي انه ناوي يجي البيت عندك ويسال اليس وكمان هيخليك تشوف صور البنات اللي هدي قالت انهم بيجيوا البيت ويعرف مين دول
نظر له يحيي بتعب وقال بحزن :اعمل اي انا عارف اليس هتقول اي وعارف انا هقول اي بس تفتكر هو هيصدق ولا هدي هتسكت انا تعبت اووي يامحمد مش عارف اعمل اي
نظر له محمد بتفكير وقال بخبث :انا عندي فكره
……………………..
جلس فارس على الفراش وهو ينظر امامه بشرود خرج من شروده على رنة هاتفه وقال:الو سلام عليكم
اللواء :عليكم السلام عامل يافارس عملت اي فى المهمه لحد دلوقتي مسمعتش اي خبر عنها
ابتسم فارس وقال بهدوء:الحمدلله عرفت معلومات مهمه جدا فاضل ليا حاجات بسيطه وهخلص المهمه دي بس فى بنت فى الاكاديميه هتساعدني انا طلب من حضرتك ان يكون ليها مكافأة على دا
اللواء :طبعا باذن الله دا هيحصل المهم انك تركز فى شغلك وتحاول تخلص المهمه دي بسرعه لان فى مهمه تانيه هتعملها بعد ما تخلص المهمه الاولى
فارس :متقلقش يافندم باذن الله هتخلص وهجي لحضرتك واستلم المهمه الجديده
اللواء :تمام يابني فى حفظ الله ربنا معاك سلام
اغلق فارس الهاتف ثم تنهد بضيق وقال بهمس :يارب المهمه دي تعدي علي خير انا مش مرتاح لسمر سمع رنة هاتفه مره اخري نظر له بستغراب وقال بخوف سمر انتي بتتصلي ليه دلوقتي حصلك حاجه
سمر:لا الحمدلله انا كويسه بس كنت عايزه اقولك ان فى تغير حصل بس مش هقدر اني اقولك اللي حصل فون انا بعت مسدج فى كل حاجه قولي اعمل اي
فارس:تمام اقفلي هقراء وهبعت ليكي تعملي اي
اغلق فارس الهاتف نظر لرساله بتركيز كتب (انا مش مرتاح لبت دي سمر لازم توافقي مينفعش ترفضي المهم انا لازم اشوفك في حاجات عايز اقولها ليكي مينفعش هنا تعالي بكره فى مكتبة الاكاديميه على الساعه ٣ بعد التدريب )
………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات السعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى