روايات

رواية بنات السعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم نورهان ثروت

رواية بنات السعد الجزء التاسع عشر

رواية بنات السعد البارت التاسع عشر

رواية بنات السعد
رواية بنات السعد

رواية بنات السعد الحلقة التاسعة عشر

نظرت يافا حوالها وقالت بصدمه:دا بجد انت جيبني بيت مهجو*ر ليه
ابتسم فارس بسخريه وقال :لا ركزي دا مش اي بيت مهجو*ر بصي الحيطه فيها اي
نظرت يافا لجدار بتركيز يوجد صور لها مع احد الرجال و ورق معلق على الجدار اقتربت يافا من احد الاورق وقالت بزعر:لا يافا عايشه انا يافا
قهقهة فارس بقوه وقال:دا على اساس اني تلميذ هتقوليلي انك عايشه هقولك امين انا كل دا كنت ساكت عشان اعرف اخرك اي انتي مين يابت يافا ماتت اصلا حتي لو انتي يافا مفيش اي دليل بيقول انك خرجتي بره مصر هو مفيش غير ورق دخولك مصر ودا القديم انتي مين واي علاقتك بي عزت تاجر المخد*رات
نظرت له يافا بتوتر وقالت :انا معرفش لا معرفش حد بالاسم دا انا خرجت الورق دا مزيف
ابتسم فارس بسخريه وقال:صح انتي صح الورق مزيف يا ايالاه مش دا اسمك برده ثم قال بحده انجزي يابت هتقولي انتي مين ولا اخلص عليكي دلوقتي
نظرت له يافا بصدمه وقالت:ايالاه مين اكيد محمد صاحبك اللي قالك كده هو كداب عايز يخسرنا بعض انا كنت بدات افتكرك
ابتسم فارس بسخريه ثم رفع سلا*ح امام وجهة وقال :محمد ها انجزي يابت هعدد من واحد لتلاتاء واحد اتنين
قطع حديثه يافا وهي تقول بخوف :هقول هقول انا اه ايالاه توام يافا
نظر لها فارس بصدمه :ازاي يافا مقالتش ليا انها عندها اخوات اصلا
ابتسمت ايالاه بسخريه وقال:عشان اصلا هي مش يافا محمد صح فى كل كلمه قالها ليك هتقولي عرفت منين كلام محمد انت ديما مترقب وانا متاكده ان فى حد هيجي ينقذني انا مش لوحدي خليك عارف دا
جذبها فارس من يديها بقوه وقال:انا عملت ليكم اي انتي ولا اختك ومالك بتاجر المخد*رات فاهميني دلوقتي كل حاجه ياما سامعه الصوت دا
نظرت ايالاه تجاه الصوت وقالت بزعر :قنب*له انت مجنون كلنا هنمو*ت
نظر لها فارس بالامبالاة وقال بحده :مش فارق المهم اعرف الحقيقه اقدر اوقف القنب*له دي دلوقتي بس لما تحكي ليا اي اللي حصل من الاول
اؤمات له ايالاه برعب جسدها يرتجف من الخوف قالت :انت ظابط معروف جدا فى بلدنا لان فى ظابط مصري يعرفك هو دلوقتي معانا وهو قال انك اشطر ظابط موجود فى القاهرة وانك عندك معلومات مستحيل حد يعرفها غيرك من هنا نزلت اختي التوام اللي هي يافا عشان تخليك تيجي معاها حاولت انها تجيبك معاها من غير ما توقعك فى حبها والجو دا بس انت اللي كنت رومانسي اووي وغبي عشان كده هي قرارات انها هتخليك تيجي بلدنا بس بطريقتها اللي محمد قالها ليك ان الإقامة قربت تخلص عشان ترجع معاها فلسطين ومن هنا هتسلمك لينا هناك ثم قالت بحقد بس انت كل مره تبوظ خططها ومحمد قت*لها عشان كده انا رجعت عشان اخد حقها منكم عايز تعرف علاقتي بي عزت دا اكبر جا*سوس لينا فى مصر وهو اللي ساعدني ادخل مصر من غير اي ورق عشان حتي لو عرفت اسمي متقدرش توصل لمعلومه ليا غير كده هو بيكر*هك بشكل مش طبيعي عشان كده ساعدني فى حاجات كتير مش بس اني ادخل مصر ودا اللي حصل وريني هتعمل اي انا متاكده ان عزت هيجي ينقذني من هنا او حد من بلدي وانت محدش هينقذك من ايدي
ابتسم فارس بسخريه وقال :مش دا لو انتي كنتي عايشه ابقي سلميلي علي اختك
بعد تلك الكلمات اطلق فارس علي جسد ايالاه اكثر من رصا*صه سقطت ايالاه على الارض وهي تنظر له بصدمه نظر لها فارس بحقد:قومي وقعتي من تالت رصا*صات بس انتي غلبانه اووي قومي يابت
قطع حديثه صوت هاتفها التقطه وقال :عزت باشا فاكرني صح شكل ابنك وحشك وعايز تنور عندنا انا معنديش مانع
عزت بتوتر:مين معايا الو الو لو سمحت الرقم دا اتصل بيا
قهقهة فارس بهستريا وقال بجنون:انا فارس انت عارف كويس مين فارس وهيعمل فيك اي اه اللي كانت معاك حقك عليا ما*تت بالغلط متقلقش هتحصلها قريب
اغلق فارس الهاتف وضعه بجانب ايالاه نظر لها بسخريه ثم غادر المنزل جذب فارس هاتفه من جيبه وقال :الو يامحمد بتتصل ليه
محمد بقلق :انت فين من الصبح ر*عبتني عليك كل شويه اتصل بيك وانت مبتردش هي البت دي عملت ليك حاجه
ابتسم فارس بسخريه وقال:بت مين اللي تعمل ليا حاجه انت متعرفنيش يامحمد اهي دلوقتي مع اختها شويه عيال فاكرين هيلعبوا بيا انا خلصت قصتها بس فاضل عزت انا هخلي يفكر الف مره قبل ما يقرب مني تاني المهم انت عامل اي فى القسم
تنهد محمد براحه وقال:اخيرا خلصت من البت دي انا كنت مر*عوبه يافارس تكون صدقتها كويس انك صدقتني ودورت وراءها هكون بعمل اي فى القسم كل شويه مشكله وحوارات انت كنت شيل عني كتير امتي تخلص المهمه اللي عندك دي
فارس بهدوء :انا لسه بداء فى المهمه تقريب بقالي شهر لسه قدامي فتره كويسه هناك لسه مش قادر احددها اول ما هخلصها هاجي يلا انا هقفل معاك دلوقتي اول ما يحصل اي حاجه غريبه عندك قولي انا هروح انام وارتاح شويه سلام
……………….
استيقظت سمر على صوت والدها يقول :سمر قومي ياحبيبتي الساعه٦
نظرت له سمر بنعاس وقالت وهي تتثاؤب: في اي يابابا انا المفروض اصاح ٧ الساعه دي مهمه عندي مش بلقيها هناك
تنهد والدها بتعب وجلس بجانبها وقال:عارف انا صاحي وامك صاحيه بره انا كنت عايز اطلب منك طلب
جلست سمر على الفراش وقالت بقلق :في اي يابابا انت كويس
اؤما لها والدها بنعم وقال:كويس متقلقيش بس تعبت امك رافضه تسمعني اخواتك اتكلموا معاها وانا اتكلمت معاها قد كده وهي كل اللي عليها اننا مفيش كلام بينا وان خلاص هنفضل عايشين كده عشانكم انا تعبت من كتر منا مش عارف اتكلم معاها عارف ان مينفعش ادخلك انتي واخواتك فى الموضوع دا بس امك مش مخليني حتي اكلمها مفضلش غيرك حاولي معاها ياسمر انا بجد مش هقدر اتحمل اكتر من كده
تنهدت سمر بحزن وقالت:يابابا ماما عندها حق محدش فينا هيقدر يتحمل دا الموضوع صعب و
قطع حديثها صوت والدها وهو يقول بقهر:عارف عارف ان دا غلط وانا معترف بالغلط دا انا مش عايز في حياتي غيركم ولا واد ولا بت انتم وبس حاولي معاها عشان خاطر ابوكي هي دلوقتي واقفه فى المطبخ بتعمل ليكي فطار حاولي معاها وانا هكون قاعد فى الصاله
اؤمات له سمر بتفهم ثم نهضت من على الفراش وقالت:حاضر يابابا هغسل وشي واروح اكلمها
ابتسم والدها وقال بحب:ربنا يديمكم ليا يابنتي يارب امك تسامحني
…………..
يقف يحيي امام الطبيب وهو يقول بقلق :طمني يادكتور اليس مالها
نظر له الطبيب بهدوء وقال:الحمدلله هي كويسه بس هتفضل لحد بليل فى المستشفي لان عندها برد شديد و درجه حرارتها عالية جدا لازم تكون فى المستشفي عشان لو حصل اي حاجه نلحقها بس باذن الله مش هيحصل حاجه
تنهد يحيي بتعب وقال:تمام يادكتور انا ممكن ادخل ليها
اؤما له الطبيب بنعم وقال:اه اتفضل
دخل يحيي الغرفه جلس بجانب اليس وقال بتعب:اتر*عبت عليكي الحمدلله انك كويسه جذب لهاتفه وضغطت عددت ارقام وقال الو سليا
سليا بستغراب:الو انا متاخرتش و
قطع حديثها يحيي بتعب:بس بس اسكتي انا مش قادر اتكلم انا مش هاجي انهارده اليس فى المستشفي تعبانه جدا المهم عايزك تروحي انهارده الشغل تجهزي ليا كل الملفات المهمه وتبعتيها ليا على الايميل
سليا بقلق:حاضر هعمل كده بس هي كويسه دلوقتي ممكن اجي ليها
يحيي بتفكير :طب بصي جهزي ليا الملفات دي وتعالي على المستشفي انا فى مستشفي ****
سليا بهدوء:تمام
…………
تقف سمر بجانب والدتها وهي تنظر لها بضيق وقالت:ياماما انتي ليه رافضه تسمعي اي حد فينا احنا عارفين ان بابا عمل حاجه كبيره اووي بس هو صلحها واعتذار وبيتمني انك بس توافقي انك تكلمي
تنهدت والدتها بحزن وقالت:انتي فاكره الموضوع سهل يابت ابوكي دا عمري كله الزعل بيكون على قد المحبه انا متخيلتش ان ابوكي يعمل كده ابوكي كسر*ني و
قطع حديثها دخول السعد المطبخ وهو يقول بذعر:ماعاش ولا كان اللي يكسر*ك ياام البنات انا عمري مقدار اكسر*ك غلطت وانا عارف دا وعمرها ما هتتكرر تاني اتعملت من غلطي انا عرفت ان مقدرش اعيش دقيقه واحده من غيركم سامحيني بصي لو حصل اي حاجه تانيه مني اوعى تسامحيني ثم قال بمرح ابقي بهدليني فى المحاكم ساعتها
ابتسمت والدت الفتيات وقالت بهدوء:انا هسامحك بس صدقني لو حصل اي غلطانه تاني مش هتلقيني فى حياتك اصلا
اؤما لها السعد بسعاده وقال:انا مقدرش اغلط تاني المهم انك سامحتيني الحمدلله يارب
نظرت لهم سمر بحب وقالت:الحمدلله ربنا يديمكم لينا يارب ثم قالت بمرح انا هخلع بقي لان اتاخرترعلى الاكاديميه وكده هتعلق هناك
نظر لها السعد بهدوء وقال:يارب البسي وانا هوصلك
…………….
بعد مرور ساعتين استيقظت ساندي على صوت هاتفها جذبت الهاتف وقالت بنعاس :الو مين
هشام:مين اي انتي مسحتي رقمي ولا اي
نظرت ساندي لهاتف ثم قالت بهدوء:لا بس لسه صاحيه مش مركزه
هشام:تمام يلا قومي افطري وتعالي المحل عشان تاخدي حاجتك واكلمك فى الموضوع اللي قالتلك عليه
ساندي :تمام ماشي ساعه بكتير اووي وهكون عندك
……………
يجلس فارس فى مكتب وهو ينظر حواله وقال وهو يحدث نفسه:امتي المهمه دي تخلص وارجع القسم والله القسم ارحم من هنا مليون مره
دقة باب المكتب دخلت سمر وقالت بتوتر:حضرتك لوحدك
نظر لها فارس بستغراب وقال:اه انا لوحدي خير فى اي انتي كويسه
اؤمات له سمر بنعم وقالت بخوف وهي تنظر وراءها:اه كويسه بس انا عايزه اقول لحضرتك علي حاجه مهمه
نهض فارس واقترب منها وهو يقول بتسأول:انتي خايفه كده ليه واي الحاجه المهمه
اغلقت سمر باب المكتب وهي تقول :انا لسه جايه الاكاديميه من نص ساعه فكرت اني اتمشي شويه قبل التمرين شوفت اربع بنات شكلهم واقفين على جانب واحده فيهم واقفه بتبص على الطريق واحده مسكه شريط برشام وبتيبع ليهم بالحبايه انا قولت يمكن دا برشام مغص او صداع بس الفلوس اللي البنات دفعتها ليها دول يجيبوا بدل شريط تالت علب برشام ويمكن اكتر المهم واحده فيهم شافتني بس انا جريت معرفش بقي شافت وشي ولا لا جيت عشان اقولك لان معرفش حد هنا من الظابط غيرك وحتي اللي اعرفهم مش مطمنه ليهم
تنهد فارس بتعب وقال:تمام بصي ياسمر عايزك واحد تنسي اني ظابط دي حلو جدعه انك قولتلي ركزي معايا انتي عارفه شكل البنات دي
اؤمات له سمر بنعم وقالت:اه عارفهم في منهم بنات معايا فى نفس الاوضه والباقي فى الاوضه اللي جنبي اللي كانت واقفه مرقبه دي اسمها دنيا ابراهيم واللي كانت بتبيع اسمها عبير مصطفي والاتنين اللي اخده الحبايه مي وهدير بس صراحه انا مستغربه البنات دول لو فعلا اللي فى دماغي صح البنات دي محترمين جدا مي وهدير انا من اول ما دخلت الاكاديميه وشايفهم مش بيسيبوا فرض انا مصدومه فيهم الصراحه
ابتسم فارس بسخريه وقال:مش كل حاجه بتشوفيها لازم تكون حقيقه ثم قال بجديه المهم انا هدور وراء البنات دي بس عايزك تركزي معايا راقبي حركاتهم وخصوص عبير بس لو حسيتي ان ممكن البنات دي تاخد بالها منكي ابعدي حياتك مهمه والناس دول بنسبه ليهم حياتك ولا حاجه بس متخافيش انا مش هسيبك انا بس عايزك تراقبيهم من بعيد وانا هقوم بكل حاجه وعايزك تيجي تحكي ليا اقل تحركاتهم انا ديما بكون قاعد هنا لوحدي او فى محاضره لو لقيتي ان مش موجود هنا ولا فى المحاضره خدي رقمي اتصلي عليا وهتلقيني قدامك
اومات له سمر بتفهم وقال بخوف:انا خايفه منهم اووي انا اصلا بخاف من عبير دي اول يوم ليا حاولت تضر*بني عشان شافتني مش خايفه منها دي ديما ماشيه ومعاها بدل البت خمسه شكلهم مر*عب كلهم
ابتسم فارس وقال بستغراب:اومال فين سمر اللي بتبقي هتاكلني كل مره
ابتسم سمر بهدوء وقالت:والله ما اعرف المهم موبايلي اهو اكتب رقمك واي حاجه هتحصل هقولك عليها
جذب فارس هاتفها وقال بهدوء:اهو كتبت الرقم واتصلت بيا اخرجي دلوقتي ولو ليكي اصحاب هنا لو حد سالك بتعملي اي عندي قولي انك كنتي قاعده معايا بشرح ليكي حاجات مش فاهمها و
قطع حديث فارس دخول شخص الغرفه وهو يقول :سمر انتي هنا انا بدور عليكي من بدري
نظرت لها سمر بخوف وقالت بتوتر :بدوري عليا ليه ياعبير هو في حاجه
……………
واقفت ساندي امام هشام وهي تقول :انا اهو جيت اي الموضوع المهم
نظر لها هشام بهدوء وقال :اقاعدي بس الاول خدي حاجتك اهي كلها
جلست ساندي ثم جذبت الحقيبة من يده وقالت:شكر جدا دي استقالتي انا كتبتها فى البيت فاضل انك توافق عليها
اؤما لها هشام بتفهم وقال بتوتر:تمام هوافق عليها بس كنت عايز نتكلم فى الموضوع اللي قولتلك عليه و و
نظرت له ساندي بستغراب وقالت بقلق:في اي انت متوتر كده ليه هو في حاجه حصلت
نظر لها هشام بخوف وقال:لا كل حاجه تمام بس بس ساندي تتجوزيني
نظرت له ساندي بصدمه ثم قالت :انت بتقول اي
تنهد هشام براحه وقال:بقالي اسبوع بحاول اقولك ان عايز اتقدم ليكي اخيرا عرفت اقولها تتجوزيني
نظرت ساندي إلى الارض وقالت بتوتر:لا انا انا مش موافقه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات السعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى