روايات

رواية بعد فوات الاوان الفصل السادس 6 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الفصل السادس 6 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الجزء السادس

رواية بعد فوات الاوان البارت السادس

رواية بعد فوات الاوان الحلقة السادسة

وقام يحيي ومشي
ياسين: انا بعمل كده عشان مصلحتك ياصحبي واكيد هتحبها عشان هي بتحبك وساعتها هتنسا سلمي خالص
عند هنا
هنا: عامله ايه يامزتي
سالي: الحمدلله تمام
هنا: انا قولت لي يحيي وهيكلم بابا خلاص
سالي: علي الله انشاء الله
هنا: يلا بينا نخش وهما ماشين خطب فيها شاب
هو: انتي عبيطه انتي مش عارفه انا مين عجبك التشيرت باظ
هنا: مين دي الي عبيطه ياض ويولع التشيريت انتا الي ماشي ماسكلي الموبايل ومش شايف قدامك
هو: انا اعمل الي انا عايزو ومحدش يقدر يتكلم معايا وغوري من وشي عشان مزعلكيش
هنا: علي اخر الزمن عيل ابن باباه وماماه هو الي هيزعلني وبصلتو بقرف يلا ياسالي ولسه هتمشي شدها من ايدها انتي اتجننتي يابت انتي
هنا: راحت زقتو وضربتو بالقلم
هو: يابنت والله العظيم ماهسيبك واتلمت الجامعه عليهم والامن جيه وخدهم عند العميد
العميد: احم هو انتا اتفضل حضرتك اعد تحب تشرب اي
هنا: واقفه مصدومه يادكتور هو غلط فيا وشدني من ايدي وكان عايز يضربني راح بصلها وقالها اسكوتي وفصل اسبوعين ليكي وانتا ياباشا احنا اسفين لحضرتك
هنا: اي ده هي دي الجامعه المحترمه الي المفروض لو حد غلط يتعاقب اما هو دلوقتي الي غلطان هو الي متعاقبش والي عايز حقو هو الي يتعاقب دي جامعه زبا. له
العميد: انتي اتجننتي يابت انتي اتكلمي عدل بدل مش هخليكي تخشي الامتحانات طيب هنشوف انشاء الله
بره سالي رنت علي يحيي
يحيي: اي ياسالي عامله ايه
سالي: الحق يا يحيي هنا واحد اتخانق معاها ودخلو عند العميد وانا بره وسامعه صوتها عالي عشان ادها رفض
يحيي: طيب اهدي انا جاي ومشي
هنا: علي فكره انا بمكالمه واحده ممكن اخليك تترفض
الواد: ليه بنت وزير التربيه والتعليم عشان تعملي فيها جامده
هنا: اه انا جامده واعمل كده وصل يحيي بسرعه ودخل
يحيي: ينفع افهم اي الي بيحصل هنا ومع اختي
العميد: اذيك يادكتور يحيي هي دي تبتقا اختك
يحيي: ايوه اختي
هنا: يحيي العميد ده غشاش الواد ده هو الي غلطان ومش محترم وشدني وكان عايز يضربني ولما جينا وهو شافو اعدو ومن غير مايسمع اداني رفض وعشان قولت دي جامعه زبال. ة قالي مش هدخلك الامتحانات
يحيي: خلاص ياهنا يلا بينا وكل واحد هيعرف غلطو ومشيو
يحيي: ممكن بقا حضرتك متعمليش مشاكل مع حد ماشي يلا انا ماشي ومشيعند احمد
احمد: بجد براڤو عليكي انتي كده تمام اوي بصراحه خلصتي كلو امتا اصلا
امنيه: امبارح لما روحت
احمد: شطوره ياكتكوته يلا بقا عشان نكمل
في الكليه بعد المحاضرات
يلا بينا عشان هموت من الجوع
منه: وانا والله يلا نطلع هنلاقي حسام بره يلا وطلعو
حسام: عاش من شافك يا ديچا عامله ايه
خديجه: الحمدلله ياحوسو
حسام: يادي ام الاسم ده يابنتي انا رائد يعني تقولي ياحضرت الرائد
خديجه لمنه: سامعه ان في حبه غرور
منه: حاجه زي كده وضحكت
حسام: عيال رخمه يلا بينا عشان ورايا مشوير تانية
وراحه الموال واشترو حاجات الرحله وكل واحد روح بيتوو
بعد يومين يوم الرحله
ياسين: يلا ياشباب الباص وصل البنات في اليمين والشباب علي الشمال وبدأ الكل يركب ويحيي واقف بياخد اسامي الي طلعو
طلعت خديجه وسلمي معديه من جمبها قالت يووه يارب تكون رحله حلوه عشان هي لامه اوي
خديجه: بصلتها بقرف وقالت اه فعلا عندك حق في هنا شويته حشرات شايفين نفسهم علي الفاضي وبصلتها بقرف واعدت لاحظ يحيي ان سلمي معاها مشكله مع البنت دي وركبو وبدأو الطريق في سعاده وصلو والكل نزل وراح علي اوضتو
خديجه: يلا بينا عاوزه انزل
منه: يابنتي اهدي وريحي من المشوار
خديجه: لا يلا
منه: حاضر ولبسو ونزلو كان يحيي وياسين واقفين تحت
يحيي: الجو حلو اوي
ياسين اه فعلا وشاف خديجه ومنه ونادهم
خديجه منه وراح ليهم
ركز يحيي مع خديجه اول مره ياخد بالو منها وقال بسم الله ماشاء الله جميله بحاجبها وسرح ان كان نفسو سلمي تبقا زيها كدهوفاق علي ياسين اي يابني سرحت فين
يحيي: مين البنات دول
ياسين: خديجه ومنه
يحيي: اول مره اشوفهم
ياسين: يابني دول بيقفلو كل سنه الماده بتاعتك
يحيي: بجد مش باخد بالي
ياسين: وانتا من امتا بتاخد بالك حد اصلا ومشيو
عده النهار وبليل اتجمع الكل واعدين بيلعبو
شاب: يلا بينا ياجماعه هنلعب لعبه الورق ده في مكتوب فيه هتلقد اسم شخصيه بالي في الورقه وفي ورق فاضي وبعد ماكل ياخد هنلم ورقه ورقه والي هيكون في ورقه مكتوب حاجه فيها حاجه هيقوم يلعب اتفقنا وبدأ يوزع ورق وبعد ماوزعو
خديجه: فتحت الورقه قلد البنت لما تكون معجبه باواحد وهو يقف يتكلم معاها
منه: انا ورقه فاضيه الحمدلله
خديجه: انا لا وبدأت اللعبه لغايت لما جيه دور خديجه
خديجه: جالي اقلد بنت لما تكون معجبه بولد وهو وافق معاها
الشاب: يلا بينا
خديجه: اي ده احمد عامل اي
احمد: انا كويس وانتي
خديجه بمحن: انا بخير طول منتا بخير وبصت لايدو اي ده مالك سلامتك
احمد: لا ده جرح صغير
خديجه: الف سلامه عليك انشاء الله انا وانتا لا
احمد: تسلمي ياديچا يلا باي
خديجه: هيححح احلا واحد بيقولي ديچا وخلصت ضحك الكل وسقفولها وضحك يحيي عليها بس اضايق لما الواد قالها ديچا مينفعش يقولها كده ويدلعها قدام الكل وخلص اليوم على الكل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بعد فوات الاوان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى