روايات

رواية بعت نفسي الفصل المائة والحادي والعشرون 121 بقلم نسرين

رواية بعت نفسي الفصل المائة والحادي والعشرون 121 بقلم نسرين

رواية بعت نفسي الجزء المائة والحادي والعشرون

رواية بعت نفسي البارت المائة والحادي والعشرون

رواية بعت نفسي الحلقة المائة والحادية والعشرون

بعد سنة
مليكة كانت عند الدكتورة وفاء
**الدكتورة وفاء مشاء الله عليكي شايفة ضحكتك في حاجة جديدة ؟؟
**مليكه الحمد لله نجحت بي امتياز، ودخلت مزاد المصنع اللي كنت شغالة فيه زمان ورسي عليا الحمدلله ومبسوطة جدا
وكمان المطعم بقا مشهور اوي
الحمدلله
**الدكتورة وفاء فعلا الفترة أخيرة مابقيتيش تيجي بس كنت مقدرة ضروف امتحاناتك
**مليكه الحمدلله
**الدكتورة أنت عارفة إنك بقيتي كويسه بقيتي متصالحة مع نفسك اتغيرتي بقيتي نشيطة أم لي 3 أطفال بتدرسي، ونجحتي بي امتياز المحل الملابس ليه اسم كبير
و المطعم ماشي كويس
ومشاء الله اخدت المصنع وكمان بطلتي الدوا
**مليكه فعلا عارفة مين ساعدني في كل دا أدهم
كان بذاكر ليا طول الوقت، ويساعدني في أي حاجة على طول جنبي ماحدش عارف بطلاقنا غير أهلنا بس الناس لا؛ لأننا ديما مع بعض حتى في المصيف روحنا مع بعض وأولاد عارفة يا دكتورة كمية الاحترام اللي بشوفها في عنيه وغيرتو عليا، ولا مرة قرب مني أو حاول يعمل حركة مش لطيفة كنت بستغرب ازاي هو كده لدرجة شكيت إنو عندو علاقة مع ست أو يعني بيروح يرفهه عن نفسه طلع العكس مافيش في حياتو غيري أنا بس و اولاد
**الدكتورة وفاء كويس كل دا مش عايزة ترجعي ليه؟؟
**مليكه أنا عايزة ارجع ليه وانا كويسه تماما خايفه ارجع، و ابوز العلاقة اللي بينا ممكن لما يتقفل علينا باب واحد مشاعرنا تتغير
**الدكتورة وفاء أنت عايزاه كده تشوفيه بلف حواليكي ومش طايلك يا مليكة دا عذاب، و انانيه منك
في الوقت أدهم كان عند الدكتور أمجد
**أدهم أنا مش عارف إيه اللي لازم اعملوا أكثر من كده علشان ترضي وتسامحني أنا مابقيتش قادر استحمل
**الدكتور أمجد انت شايف إنها بقت كويسه ؟؟
** أدهم ماقدرش أقول حاجة لازم الدكتورة وفاء اللي تقول بس هي قالت لي إنها فترة وقفت الدوا ومابقتش الحالة بتجيلها بقت ناجحة في حياتها أيوه أنا موجود على طول معاها بتاخد أذني في أي حاجة في أي مشوار لما كنا نجهز المصنع كنت بروح المقابلات معاها حتى لما بعرف على نفسي إن جوزها ماكنتش بتزعل كنت بشوف فرحه في عينيها بس أنا عايز اخودها في حضني تكون قريبة مني عايز اشبع منها حضرتك فاهم بقا
** الدكتور أمجد آه طبعا دا حقك طالما بتحبها بس هي وعدتك أنها ترجع ليك؟
أدهم اتصدم من السؤال
**أدهم هي ممكن ماترجعش ؟؟؟
**الدكتور أمجد أنت اللي لازم تسألها؟
**أدهم مش عايز علشان ماتفكرش إني بضغط عليها مش كفاية سنة طلاق بقالي شهرين مابقتش مستحمل الوضع هي قدامي ومش قادر أقرب منها
**الدكتور أمجد بجد برافو عليك أنت فعلا أثبت أن العلاج النفسي بجيب نتيجة أنت حالتك كانت غير كده ماكنتش تراعي مشاعرها ودلوقتي خايف عليها
**أدهم بحبها وحبيتها أكثر واخدا بالها من أولادي وكمان من بنتي ملك اللي بقت تقولها ماما بدل طنط مليكه
**الدكتور أمجد خليك شجاع، واطلب منها ترجعو لبعض
**أدهم إن شاء الله شكرا على كل حاجة يا دكتور
مليكه لسه مع الدكتورة وفاء
**الدكتورة وفاء مليكه أنا بعمل دكتوراه، وفي حالات عندي عايزين نستفيد منك ازاي وصلت المرحلة اللي أنت فيها
**مليكة بصي حضرتك أكيد الفضل يرجعلك
لما ضهر تاني أدهم في حياتي حسيت بي الخوف سيطر عليه من كل النواحي والماضي اللي كنت فاكره إني نسيته أو تناسيتو رجع بقوة كل يوم كنت بحلم بي كابوس حلم بشع بصحي منو وأنا مرعوبة
لاقيت اللي سبب عذابي هو اللي جابني عند حضرتك علشان أتعالج الفترة دي كانت صعبة عليا خاصة لما كنت أفتكر اللي حصل هنا اكتشفت أني بحرر نفسي من الماضي في الكلام، وقررت أغير الحاضر طلبت منه الطلاق والصراحة كان في منتهى الرجولة وطلقني في هدوء، رغم كنت شايفاه بيتعذب وقت الطلاق شوفت دمعة نزلت من عينيه وهو يرمي عليا يمين الطلاق
جات الخطوة الثالثة أحقق أحلامي واللي أنا عايزاه الحمد لله نجحت في شغلي
**الدكتورة وفاء كل دا مش قادره تسامحيه؟؟
**مليكه من قالك أنا بجد سامحت ونسيت كل اللي حصل سامحتو لما شوفت بجد قد ايه اتغير قد ايه بقا إنسان بجد بخاف ربنا وخاصة بعد موت جدو رحيم الله يرحموا تعب جدا الحمدالله وقفت جنبو بس نفس الوقت شفت إنو الموت ادالو درس تاني في حياتو
عارفة بستغرب كثير من الستات اللي جوزها يبهدلها وتسامحوا وهو ماعملش حاجة تبين انو أتغير بمجرد ما يقول ليها أنا آسف أنا حاتغير تقوم مسامحه على طول أنا كل اللي عملوا معايا، وشوفت تغييرو ماكنتش قادره اسامحو
**الدكتورة وفاء كل ست وليها ظروفها أنت اتعالجتي هو ساعدك في ستات تقولك خلاص هو دا طبعوا وعندي عيال أرضى بنصيبي أعمل إيه
**مليكة أكبر غلط لأنك بدمري نفسك مش كل الرجالة تستاهل فرصة تانية الستات دي بتخدع نفسها ومش قادره تواجهه المشكلة و مش عايزة تغير حياتها بتستسلم فا اللي معاها طول ما هو شايفها سلبية عمرو ما حايتغير
زمان الدكتور أمجد قالي جمله أني فيه فرق بي الطبع والتطبع
لو كل ست عرفت طبع جوزها وعيوبه حاتعرف تكمل لو بيضربها وبيضرب غيرها يبقى دا طبعوا وعمرو ما حايتغير لو ضربها في لحضه يبقا تطبع
الإنسان اللي قدامي عايز يتغير ولا لا معترف أن عندو مشكلة أو شايف نفسه على حق زي طليق مريم البنت اللي جبتها معايا هنا دا بقا شايف نفسه طبيعي، وكل اللي حصل عادي لو كانت كملت معاه يبقى كانت حاتفضل طول عمرها بتتعذب
لانو عمرو ماكان حايتغير هنا هي بضيع نفسها
**الدكتورة وفاء مبسوطة بيكي جدا جدا يا مليكة وفعلا أدهم عندو حق يحبك طول السنين دي ولسه مستنيكي لحد دلوقتي
**مليكه يوم ما أرجع مع أدهم عايزة أبتدي من اول معاه كا إني عمري ما عرفتو ابتدي صح جواز بجد
**الدكتورة وفاء بتحبيه ؟؟
**مليكه في مشاعر أكبر من الحب أدهم خلاني أحترمه جدا
خلصت الجلسة وطلعت مليكه بروح جديدة وقفلت باب الماضي بعد ما قفلت باب المكتب كان أدهم قاعد مستنيها
**أدهم كلو تمام اتاخرتي ؟
مليكة بي ضحكه مافهمش معناها
**مليكه الحمد لله كله تمام
ادهم عايزة أروح شقتنا اللي اتجوزنا فيها
**أدهم بصدمة ازاي بلاش يا مليكه احنا مش ناقصين وجع القلب
**مليكه مافيش وجع بس دي اخر خطوة معملنهاش ونفسي اعملها
**ادهم دلوقتي؟
**مليكه آه
**أدهم ربنا يستر طلعوا العربية بعد أدهم كتب رسالة لي دكتورة يبلغها بس هي طمنتو أن مافيش حاجه حاتحصل
مليكة كانت مغمضة عينيها في العربية لحد ما وصلوا
**أدهم مليكه احنا وصلنا
مليكة فتحت عينيها،
وفتحت الباب وطلعوا في الأسانسير
أدهم كان بقالو سنين مجاش الشقة والبواب كان مهتمي بيها
أدهم وقف عند الباب، وفضل يبص ليها
** أدهم بلاش يا مليكة
**مليكه مافيش حاجة أنا كويسه
دخلوا الشقة
هي وقفت عند الباب
فضلت تبص على كل ركن
راحت على غرفة النوم
وهو وراها
**مليكه غرفة نوم دي شهدت على اول جريمة ليك في حقي
فاكر ؟؟
**أدهم أنا آسف
**مليكه أنا سألتك بس ادا فاكر ولا لا ماطلبتش منك تتأسف علي حاجة خلاص حصلت وراحت
**أدهم أتمنى فعلا تكون راحت
مليكه طلعت البلكونة وغمضت عينيها،
وكل شريط حياتها عدا عليها من ساعة ما عرفت ادهم لحد دلوقتي
هو كان واقف مراقبها وخايف جدا فضلت أكثر من 40 دقيقة كدا
في جلسة تأمل مع ذاتها
وهي بتكلم نفسها
أنا ست قوية جدا أني اتحملت كل حاجة أنا ست ربنا اختارني أعيش العذاب وابتلاء نجحت فيه حافظت على شرفي، وكنت زوجة صالحة وأم لي أولادي ربنا كان عايزني أكون في مرتبة عالية ماكنتش حاوصلها من غير ابتلاء دا
يا عالم حياتي كانت ازاي اللي حصل زي ما بنقول وجع ساعة ولا وجع كل ساعة ربنا اختار ليا أدهم اتعذبت صغيرة علشان ارتاح وانا كبيرة ممكن كنت قابلت راجل تاني الله أعلم كان عمل فيا إيه
ربنا اختار ليا أدهم وليه حكمه في دا سبحان الله الحياة دي زي Puzzle كل حتة بتركب مع حتة شبها علشان يكملوا بعض أنا وأدهم بنكمل بعض الحمدلله
على رضاك عني الحمدلله والشكر الله على نعمك عليا سامحني يا رب لو في يوم زعلت من ابتلائك، وقولتلك ليه يحصل فيا كده ماكنتش عارفة حبك ليا وحكمتك ليا
سامحني يا رب، واغفر ليا كل أخطائي يا رب أنا غلبانة بين أيديك يا رب اغفر ليا لو في يوم ظلمت حد يا رب
أنا كنت أم لي ملك يا رب أنا عاملتها بما يرضي الله تعبت في تربيتها لما أمها اتوفت يارب أنت شاهد أنها كرهتني
فكرت أنا السبب في موت أمها بس ادتني حكمه، وصلت علشان احتويها والحمدلله بقت تقول ليا ماما، و باخدها زيارة لي أمها في المقابر يارب ساعدني أكبر ولادي تربيه حسنة
يارب قسيت شوية على سها بس علشان تعقل وقفت في جوازها من فارس بس دا لمصلحتها مكانتش مناسبة ليه عارفة إنها زعلانه انو حايتجوز مريم بس دا عوضك ليها هي اتعذبت بعد ما رجعت لتوفيق وحملت وحماتها سقطتها كان ليك حكمه في دا يا رب يسامحني على طلاقي من أدهم كنت حاظلمو وأظلم نفسي أنت عالم بي قلبي وإني ماحبتش غيرو ولا حا حب حد تاني يا رب لو عذبتو سامحني يا رب أنا محتاجة ليك ترجعو ليا، وتبعد عنه كل حاجه وحشة
هنا ابتدت تعيط
ادهم قرب منها حط إيدو علي كثافها لفت عندو اترمت في حضنو بتعيط
**ادهم قولتلك بلاش اعمل إيه أنا دلوقتي حانرجع انقطع الصفر أنا تعبت يا مليكة
**مليكه سامحني يا حبيبي على كل حاجة
أدهم وهو مش مصدق نفسوا اللي سمعو
** أدهم قولتي أية ؟؟
** مليكه سامحني
**أدهم بعد سامحني قولتي حاجة تانية مليكه انتبهت على نفسها، وسكتت
**أدهم هو أنا سمعت كويس قولتيلي حبيبي؟؟
**مليكه أيوه
**أدهم طلعها من حضنه
ايوه عارفة اول مرة تقوليلي حبيبي من ساعة ما عرفتك وباس جبينها في بوسه طويلة قربهم كان مهلك
**أدهم بعد منها
اللهم إغزيك يا شيطان احنا لوحدنا وقريبين من بعض وقولتليلي حبيبي مش عايز أغضب ربنا يلا بينا أنا مش قادر استحمل
بعد منها، وراح يجري عند الباب
مليكة فضلت تضحك عليه
وصلوا القصر
أدهم طلع بسرعة الجناح بتاعو مع مليكه دخل ياخد شاور يهدي من نفسه
صفية جهزت نفسك يا مليكة ؟
**مليكه من امبارح حانسافر أمتي ؟
**صفية ساعة كده بس أحمد وعمار يرجعوا شوفتي المجلات كاتبين إيه على عيله الشرقاوي انهم رجعوا السوق بقوة يارب يخلينا على طول متجمعين
**مليكه يارب
**كوثر مش كفاية شحططه في الراجل مش شايفة دخلتو مع بعض، وطلع يجري فوق شكلك ولعتيها
**صفية اختشي يا كوثر البت بتتكسف
**كوثر لا، ونبي خلفت العيلين ازاي قال بتتكسف اسمعي زي ما بقولك يا إما ترجعيلو يا إما حا شوفلو عروسه يتجوزها وأنا فاتحته في الموضوع دا مليكه حايفضل عازب لحد أمتي ولا أنت مبسوطة وأنت شايفاه بيتعذب كده كل ليلة كل واحد حاضن مرات وهو عامل زي قرد قطع يغني ضلموه مهما كان هو راجل
عقلك في رأسك تعرفي خلاصك
عن إذنك يا يا صفية نشوف الخدم عملوا إيه في الأكل
مليكه راحت الفيلا وهي متعصبة
جدا، واتصلت على أدهم اللي كان لسه طالع من الحمام
شاف تليفونو بي رن
**أدهم الو
**مليكه بعصبية هو أنت ناوي تتجوز ؟**أدهم ضحك من عصبيتها والله ناوي
**مليكه يعني إيه الكلام دا حاتقول لمرات عمك كوثر تشوفلك عروسه ؟؟
**أدهم هي قالت لي حادور
**مليكه ماشي يا أدهم ألف مبروك مقدما، وقفلت الخط أدهم فضل يضحك عليها وعلى غيرتها
بليل وهما راكبين في العربية وهي زعلانة
**ملك مامي أنت زعلانة من أية؟؟**مليكه بابي مزعلني
**خالد ليه يا بابا تزعل مليكة
**أدهم بص ليها بتقومي الولاد عليا وزعلانه ومتعصبة أنت عارفة إن دا كلو كلام، وعارفة إني عمري ما حاعمل كده
**مليكه بفرحه بجد يا أدهم ؟
**أدهم بجد يا روح وعقل وقلب أدهم
مليكه بصت ليه بكل حب، وحمدت ربنا وغمضت عينيها أدهم مع نفسه حاتفضلي لحد أمتي بتعذبيني
ثاني يوم
الكل مشغول في السطح النهارده كتب كتاب يوسف علي أمنية بنت عم أدهم حبو بعض وشخصيتهم قريبة من بعض وفارس على مريم اللي كانت طايرا من الفرح بس سها بتنكد عليها كل شوية راحت مليكه عندها
**مليكه إيه يا سها مش حاتجهزي
**سها لا
**مليكه أنا عارفة إنك زعلانة بس هو أعجب بيكي مش حب وأنت كمان مابتحبهوش بس أنت بصيتي فوق على فلوسو والقصر
**سها عيب لو فكرت كده أنا مش عايزة أعيش في الفقر
**مليكه فين هو الفقر بتشتغلي في أحسن الشركات جبتي عربية وعندك شغالة تطبخ ليكي، وتنضف وراكي قولي الحمد لله وبكره ربنا يبعث ليكي نصيبك فارس مكانش نصيبك أنت خططتي علشان توقعيه في حبالك بس هو حب مريم
**سها ابتدت تعيط أنا تعبانة يا مليكة قربت منها، وحضنتها معلش يا حبيبتي أرضى بنصيبك إن شاء الله حايبعث ليكي راجل تحبيه ويحبك
راحت مليكه لبست فستان لون بيج حلو أوي وكلمة ميكاب أرتست عملت ليها مكياج حلو جدا
حست كا أنها عروسه
السطح كان متزين بي ورود وبالين اصرو حفله كتب الكتاب تكون فوق السطوح في بيت عم محمد كان في إمكانهم يروحوا قاعة كبيرة بس هما فضلو البساطة
وصل المؤذنون
أدهم طول الوقت عينيه على مليكه اللي شكل فستانها مدى على أنها عروسه وخاصة أنها سابتلو الولاد طول اليوم، وراحت تضبط نفسها في بيوتي سنتر
ياسين قرب من أدهم
**ياسين لسه ما فهمتش ؟؟
**ادهم افهم آية؟؟
**ياسين يا بني ركز شوية هي لابسه ليك فستان عرايس هو مش منكوش وفستان بسيط بس اقطع ذراعي هي عايزاك ترجعها
**أدهم أنت شايف كده ؟؟
**ياسين روح عندها
أدهم قرب من مليكه
**ادهم تعالي عايزك
بعدو شوية على السطوح
**مليكه في حاجه؟؟
**أدهم تتجوزيني يا مليكة ؟؟
**مليكه اطلبني من أبويا وأخواتي عن أذنك
مشيت وسابتو،
وكانت مبسوطة أوي
ياسين غمز أدهم
المؤذون خلص وكان عايز يمشي
** أدهم استني يا مولانا عم محمد أنا طالب إيد بنتك مليكه لي الجواز قولة أية ؟؟
**عم محمد قولتي إيه يا عبد الرحمن ؟
**عبد الرحمان سأل مليكه
إيه يا مليكة موافقة ؟؟؟
**مليكه بصت لي أدهم موافقة
الكل زغرت وكان مبسوط، وتكتب كتابهم في جو عائلي عكس لما أتكتب كتابها عليه اول مرة
أدهم قام حضنها جامد، وفضل يلف بيها قدام الكل
**أدهم بصوت عال بحبك بحبك بحبك
كلهم ابتدو يصفقوا ليهم الكل كان يتمنى اللحظة دي كلهم عارفين قد ايه هما اتعذبو في حياتهم
قد ايه أدهم أثبت انو فعلا أتغير وأنت فعلا بحب بجد
**أدهم همس ليها في وذانها الليلة حاتبقي ليا صح ؟؟
**مليكة إن شاء الله
**,أدهم مسك أيديهم عن إذنكم يا جماعة
الكل ضحك عليه
**ياسين دا انت استحملت سنين مش قادر تستحمل كم ساعة تعالوا نتصور كلنا
ادهم ومليكه عملوا صور كثيرة
أصلا مليكة كانت مجهزة شنطة صغيرة يادوب حايمشو
**خالد، واخد ماما ورايح بيها فين؟؟
**أدهم بص حبيبي أمك بقالها سنين معاك بس من انهارده بقت ليا
**خالد ازاي ؟
**أدهم بص ليهم حد يمسك الولد دا عني
**ياسين تعالى حبيبي سيب ماما وبابا عندهم شغل كثير لازم يعملوه
أدهم شالها، ونزل بيها السلم
وهو فرحان وطاير من الفرح، وصلو
أوتيل حجز سويت وطلعوا
مليكه شايفة أدهم قد ايه مبسوط
وفرحان وهي كمان فرحانة اتجوزتو بي إرادتها
فتح السويت وشالها
**ادهم مش مصدق بقيتي مراتي من تاني
**مليكه الحمدلله أدهم أنا بحبك أوي أنا عمري ما حبيت حد أنت اول رجل في حياتي
**أدهم وآخر راجل إن شاء
خلينا نتوضأ ونصلي
بعد الصلاة
**أدهم فضل ساجد لربنا بيشكرو علي دعوة كان يدعيها كل يوم
**مليكة شالت إسدال وكانت لابسة قميص نوم أبيض
**أدهم
قرب منها سامحتيني؟؟
**مليكه سامحتك من زمان سامحتك لأنك تستاهل اسامحك سامحتك لأن ربنا غفور رحيم سامحتك لأنك تستاهل فرصة تانية
سامحتك علشان بحبك
أدهم أخدها في عالم تاني كان مستنيه من 10 سنين
حب حقيقي ومشاعر صادقة حب تخطي كل العقبات، وكل المشاكل النفسية اللي مرو فيها حب الخير وحب الذات أنهم يصلحوا من بعض، ويحترموا بعض وقرارات بعض حتى لو كانت على حسابهم
مش كل الرجالة تستاهل فرصه ثانيه بس ادهم أثبت انو راجل عالج نفسه علاج حقيقي مش بي الكلام وعد انو يتغير وأتغير
لان هي دي الحياة لازم نسامح بس نسامح الناس اللي تستاهل إننا نديها فرصه ثانيه
المسامحة وعد، وليست مشاعر
فحينما تسامح فا أنت تعد الآخرين بأن لا تستخدم سيئات ماضيهم ضدهم في يوم من الأيام
قبل أن تسامح قف مع نفسك حاسبها وعالجها وطبطب عليها واعلم أنك قوي وأن إيمانك عالي مع الله سامحت مهما حدث لك سامحت الإنسان الصح بعد توبته واستغفاره
❤️❤️❤️❤️النهاية❤️❤️❤️❤️❤️

يتبع….حلقة خاصة

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بعت نفسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى