روايات

رواية بصيص أمل الفصل العاشر 10 بقلم نجلاء محمد

رواية بصيص أمل الفصل العاشر 10 بقلم نجلاء محمد

رواية بصيص أمل البارت العاشر

رواية بصيص أمل الجزء العاشر

رواية بصيص أمل
رواية بصيص أمل

رواية بصيص أمل الحلقة العاشرة

في منزل خالد
استيقظ خالد من نومه صوت ضجه يأتي من الأسفل وركض ليرى ماذا يحدث في منزله ف وجد والد نور يقف وعلى وجهه عصبية من الواضح أن نور افتعلت مشكله اخرى ووضعت اسمي بها
خالد بابتسامه: خير يا استاذ محمد في حاجه؟
محمد بعصبيه:عايز بنتي ي حيوان
خالد بهدوء: بس بنتك مش معايا
محمد بعصبيه: بطل كدب بقا ي اخي نور بعتتلي رساله انك خطفتها والفيديوهات دي كلها مفبركه انا عايز بنتي بدل م اوديك في ستين داهيه
خالد بهدوء: البيت كله قدامك دور فيه حته حته لو لقيت بنتك خدها كدا كدا انا من ساعه موت اهلي مش بخرج من البيت وهفضيلك كمان الكاميرات كلها مع اني المفروض مبررلكش حاجه واسيبك كدا بس ياللا مش مهم م انت معذور برضو
ليكمل: خيري يا خيري
ليأتي خيري المسؤول عن مكتب الكاميرات بالقصر: نعم ي خالد باشا
خالد: خد الاستاذ على المكتب وريله فيديوهات اخر اسبوع دا ياللا
خيري: اوامرك يا فندم
في مكان آخر
شخص1: برضو خالد لسه عايش؟
شخص2: والله بنعمل اللي نقدر عليه
شخص1: م تعملوا زي ما عملتوا ف اهله
شخص2: م احنا عملنا وأهله بس اللي ماتوا سيبنا نتصرف ياباشا
شخص1: ماشي لما نشوف
في منزل ادهم
نور: ادهم حبيبي تحب اخلي الخدم يعملوا اكل اي؟
ادهم: خدم اي يا ام خدم قومي اعملي انتي اكل
نور بتعالي: نعم نعم نعم انت عايز نور الألفي تقوم تعمل اكل؟
ادهم: فكك من الاسطوانه دي قومي اتزفتي اعملي الاكل بدل م ارتكب فيكي جريمه
نور: انت اتجننت ولا اي مين دي اللي تعملك اكل يلا
نهض ادهم وصفعها على وجهها: بصي يا حلوه الكلمه تتسمع من اول مره متخلنيش اطلع القديم والجديد عليكي وظل يضربها إلى أن فقدت الوعي
وتركها وغادر واخذ منها هاتفها
في منزل خالد
محمد:انا اسف يبني
خالد: اسف على اي العيب مش عليك العيب على بنتك
شعر محمد بالخجل وخرج من المنزل سريعا وكاد أن يركب سيارته إلى أن وصلته رساله
نص الرساله
“بنتك المحترمه معايا اهي وبرضاها ي ريت تبطل تعب ولف عليها ع الفاضي”
وأرسل له فيديو لابنته في أوضاع مخله
وأخرج الشريحه من الهاتف وكسرها
ظل محمد يبكي وركب سيارته وعاد إلى المنزل فقد بات يشعر بالخجل لا يعلم ماذا سيفعل اذا قام هذا الشخص بنشر هذه المقاطع سمعته ستتلطخ وسيكون عار على شركته واعماله
Flash back
محمد بفرحه: بجد يا نيڤين بجد هكون اب
نيڤين بفرحه مصطنعه: ايوا يا حبيبي بجد هتكون اب بحبك اوي
حملها محمد وظل يدور بها إلى ان تعبوا وجلسوا قاموا بأكل طعامهم وانتهوا ليقول محمد: انا لازم اعمل حفله
نيڤين: نعمل يا حبيبي منعملش لي
محمد:بحبك اوي يا نيڤين
نيڤين:بجد يا محمد بتحبني ونسيت كل حاجه انا عملتها؟
محمد بفرحه: ايوا نسيت طبعا دا انتي حامل ف حته مني
End Flash back
محمد ببكاء: انا ازاي كنت ساذج كدا وبصدق كل كلمه تقوليها منك لله والله مش مسامحك يارب يارب ساعدني هموت
في منزل خالد
خالد ل الخدم: اقسمبالله اقسمبالله لو لقيت حد غريب هنا ف القصر تاني من غير اذني ل اوديكوا ورا الشمس انا مش بحب اكون قاسي في معاملتي معاكم لاني ف يوم من الايام كنت بتعامل كدا بس بلاش تصرفات من ورايا
الخدم:اوامرك يا فندم
خالد: ماشي
وخرج وقرر الذهاب إلى جامعته فلقد اهملها
ذهب ووجد الجميع يحاول التقرب منه
ولما لا فإنه قد أصبح من الأثرياء ف الجميع الان يريد التحدث معه كم انهم محتالين لا ينظرون سوى للاموال حقا البشر لا تمت بصله للانسانيه كان من حقي انني منذ الصغر اكره البشر وابتسم ودخل إلى قاعه المحاضرات

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بصيص أمل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى