روايات

رواية حطمت قواعده الفصل السابع 7 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الفصل السابع 7 بقلم سارة محسن

رواية حطمت قواعده الجزء السابع

رواية حطمت قواعده البارت السابع

رواية حطمت قواعده الحلقة السابعة

✨عند ديانا في ڤيلا حفيد ابليس✨
ديانا بخوف /انا اللي لساني طويل كان لازم يعني اقوله كدا اهو جاي دلوقتي هعمل اي انا بقي
ابتسمت ديانا قائله/بالظبط كيدا استحاله يلاقيني ماهما دور اما اروح استخبي بقي
بعد مرور بعض الوقت دلف ادهم الي جناح ديانا واخد يبحث بعيناه المشابه للصقر عليها في الجناح ولكن دون جدوي فتهند ثم تحدث ببرود /اطلعي انا عارف انك مستخبيه يا جبانه انا جيتلك اهو وريني هتعملي ايه انا عاوز اشوف جرأتك يا قطه
ديانا كانت تختبئ تحت السرير وانفاسها تتسارع اجل فهي جبانه بشكل كبير فمرضها يجعلها جبانه بشكل كبير وادهم يدرك هذا جيدا لذلك يتلاعب بخوفها ليتسلي
اكمل ادهم بهدوء مخادع/تؤتؤتؤ كنت جايبلك معايا حاجه حلوه قوي بس باين هرميها اصلي عرفت انك بتحبي الشكولاته جدا فقولت اجيبلك بس ياخساره بما انك مش موجوده يبقي اديها لأي حد غيرك
(دكتور ديانا قال لأدهم علي حاجات كتير ديانا بتحبها طبعاً بعد تهديد ادهم له)
من تحت السرير ارتسمت بسمه كبير علي وجه ديانا فلأول مره تشعر بإهتمام احد لها مسكينه فهي لا تعلم بخطه هذا الثعلب

 

فخرجت ديانا من تحت السرير بسرعه كبير ووقفت امام ادهم بإبتسامه بريئه تجعلها طفله ومدت له يديها بمعني اعطيني الشوكلاته
ابتسم ادهم ابتسامه جانبيه واخد يقترب بعد ا ن مسك يديها منها شيأ فشئ حتي ارتطمت في الحائط وثبت يدها علي الحائط
ادهم بمكر ممزوج بإبتسامه بسيطه تجعله وسيم /ها اديني قدامك اهو هتعملي اي بقي
ازاحت ديانا بعض خصلات شعرها الذهبيه من علي وجهها قائله بتوتر/ابعد مينفعش كدا
اقترب ادهم منها اكتر فأكثر
فاشاحت ديانا وجهها للجه الأخري حتي لا يلتصق بوجه ادهم
قائله بتراجع بسبب خوفها /هعمل اي بس يا برنس ده انا عيله طايشه وقولت كلمتين وانا متعصبه يعني مجراش حاجه
ابتسم ادهم لتغير موقفها بتلك السرعه فأكمل /لا والله طيب
ابتعد ادهم عن ديانا فأخذت تتنفس بإرتياح كاد ادهم ان يخرج من الغرفه الا ان نادته ديانا قائله /خد تعالي هنا فين الشكولاته ولا انت بتضحك عليا يعني انت اي فاكرني عيله صغيره تضحك عليها بكلمتين
ادهم بتسليه/لو مكنتيش عيله مكنتيش طلعتي من تحت السرير بسرعه اول ما سمعتي الكلام
ارتدي ادهم نظارته الشمسيه وخرج من الغرفه تاركاً ديانا بفمٍ مفتوح من صدمتها

 

ديانا/يا ابن النصابه خلتني اطلع انا الجبانه قدامك وفي الأخر مخدتش شكولاته والله انك رخم ها
تك تك تك
دلفت الخادمه الي ديانا حامله معها صنيه الطعام والأدوية
الخادمه/ادهم بيه بيقولك خلصي اكلك وخدي علاجك بدل ما هو يطلعلك
ديانا بلويه فم/لا وعلي اي متتعبهوش انا هاكل لوحدي
✨عند مهاب ✨
دلف الي المنطقه الشعبيه التي يمكث بها ذلك الرجل
مهاب /بعد اذنك يا حاج في حد هنا اسمه….ماتعرفش بيته فين
الراجل/ايوا يابني دي جيره سودا عارفه ده يبقي جاري
مهاب بإستغراب /ليه بتقول كدا يا حاج هو عملك حاجه
الراجل بإستياء /كل يوم ستات طالعه ونازله واشكال استغفر الله العظيم ده غير انه مش سايب بنات المنطقه في حالهم وخصوصاً البت اليتيمه الي عايشه لوحدها كل شويه يتعرضلها ربنا ينتقم منه علي العموم يابني هتدخل اول يمين هيقابلك هتلاقي عماره شقته في الدور التاني
مهاب وهو يرتدي نظارته الشمسيه/شكرا يا حاج
ذهب ادهم بسيارته لتلك العماره نزل من سيارته بعد ان وصل ودلف الي العماره ولكنه فوجئ بذلك الرجل وهو يحاول ان يتحرش بفتاه ولكن لم تكن ملامحها ظاهره لأن ذلك الرجل كان يقف امامها
فضل ان ينتظر بعض الوقت حتي لا يلمحه احد وهو يأخذه فهو يريد ان يبعد الشبهات عنه لأنه الي الأن لا يعلم ماذا سيفعل معه حفيد ابليس لذلك فضل ان يبقي بعيداً
الفتاه من بين دموعها /انت معندكش دم ابعد عني بقي وسيبني انا مش من الأشكال اللي انت تعرفهم
الراجل بضحكه مستفزه/ليه كيدا بس يا عسليه ده انا عاوزك في الحلال
الفتاه /وانا مش طيقاك سيبني بقي في حالي
الراجل /مش هسيبك يا عسليه لأنك مش هتبقي لغيري انتي فعلا جميله شكلاً واسماً
كان مهاب يستمع الي حديثهم بصمت الا ان سمع اسم جميله فشك انها من الممكن ان تكون تلك الفتاه الذي قابلها لذلك قرر التدخل
مهاب وهو يبعد يد تلك القذر من علي جميله /ايدا ايدا ايدا مش من الرجوله يا كوتش انك تستقوي علي بنت بالشكل ده
نظرت له جميله بعيونها العسليه ودموعها تملئها ،
الراجل لمهاب /وانت مالك انت كانت من بقيت عيلتك وانا معرفش

 

مهاب بإبتسامه ثقه/اه ليك شوق في حاجه يا روح امك،
كور الرجل يديه ليضرب مهاب في وجه ولكن مهاب فاجئه بضربه بوكس جعله يسقط أرضًا
واخد يلكمه حتي اغشي عليه تماما
جميله كانت تبكي وتطلب من مهاب ان يتركه فقط،
اقترب مهاب من جميله وامسك وجهها بين راحة يديه قائلاً /انتي كويسه يعني الحيوان ده عملك حاجة
حركت جميله وجها بين يديه بمعني لا
تنهد مهاب بإيرتياح بعد ان انزل يديه من علي وجهها /طب الحمد لله
جميله بدموع /شكراً بجد انا كل اما اتعرض لموقف صعب بلاقيك جنبي مش عارفه ازاي
واكملت بإستغراب وهى تنظر لسيارته/واي اللي جابك هنا اصلاً
مهاب بتردد /كنت جاي ازور واحد صاحبي فالقيت الحمار ده بيضايق بنت وأما قربت منكم لاقيتك انتي
جميله ببسمه من بين دموعها /شكراً بجد ده انت لو سوبر مان مش هتطلع في وشي كل شويه كدا كل اما ابقي محتاجه مساعدة حد
مهاب بإبتسامة مزاح /شوفتي بقي اني احسن من سوبر مان.
جميله بضحكه اظهرت غمازتها/اه شوفت
مهاب وهو ينظر لغمازاتها /انتي كنتي رايحه فين
جميله /كنت بجيب شويه طلبات لان النهارده اجازتي
مهاب /انت ساكنه هنا
جميله /امم
مهاب بتفكير /طيب اي رايك نتعشي مع بعض برا النهارده
جميله بتردد/بس اصل
قاطعها مهاب بإبتسامه قائلاً/ولا بس ولا اصل انا مش هكلك مش احنا بقينا اصدقاء دلوقتي ولا مش حابه صداقتي
شعرت جميله انه لم يؤذيها فوافقت
مهاب بمزاج/طب يلا يا عسليه بقي ادخلي شقتك عشان اتصرف مع الحيوان ده
جميله بخضه/ليه هتعمله اي
مهاب /متخافيش مش هعمل حاجه تضرك
شعرت جميله بالصدق في حديثه لذلك دلفت الي شقتها بصمت فهي تمكث في الدور الأرضي،
بعد ان دلفت جميله حول مهاب ذلك الرجل ووضعه في شنطه سيارته لأنه هو الراجل بذاته الذي يريده ادهم اجل فهو يعرفه جيدا
✨عند امل✨
كانت تمكث في المحاضره بملل كبير الا ان هاتفها شقيقها كمال
كمال بمرح /حبيبتي الأوزعه عامله اي
امل وهي تخفض صوتها حتي لا يسمعها المعيد /انا كويسه يا حبيبي طمني عليك انت وياسين عاملين اي
كمال /الحمد لله يا روحي بخير انا اتصلت عشان اقولك اننا جايين قريب قوي
امل بسعاده بصوت عالٍ ممزوج بسعاده/بجاااااد انا مبسووووووطه قوييي

 

كمال بضحكه /طيب سلام بقي عشان عندي شغل
امل /مع السلامه يا حبيبي
المعيد بصوت عالٍ/الاستاذه اللي كانت بتصوت دلوقتي كأنها قاعده في غيط تتفضل تقوم تقف ،
وقف امل وسط ضحكات زملائها بخجل
المعيد /هو حضرتك فاكره نفسك فين عشان تصوتي بالشكل ده في قلب المحاضره بتاعتي
امل ببرود /عادي يا مستر مش فارقه انا كنت عملت اي يعني لكل العصبيه دي
المعيد بعصبيه اكبر /اسمي دكتور يا حيوانه انتي
امل بعصبيه /ماتلم لسانك بقي يا راجل انت انا سكتالك من الصبح
الدكتور بصدمه /قدامي بسرعه علي مكتب عميد الكليه
امل وهي ترتدي شنطتها/قدامك قدامك يعني هيحصل اي
بعد مرور ساعه وامل مزالت في مكتب العميد
خرجت واتجهت الي منزلها بعد ان نالت فصل لمدة شهر كامل
بعد ان وصلت لشقتها كادت ان تفتحها وتدلف اليها الا ان اوقفها صوت لؤي
لؤي بصدمه /اي رجعتي بدري يعني
امل بعصبيه /ابعد عني ياض عشان انا عفاريت الدنيا كلها بتتنطط في وشي
لؤي /بت انا كمان مش طايق نفسي الحق عليا اني جيت اشوفك رجعتي بدري ليه
امل ببرود /اترفدت شهر استريحت
لؤي بصدمه /يا محاسن الصدف
امل ببرود /اش معني
لؤي بغرور مصتنع/اصل انا كمان اترفدت بس اسبوعين مش شهر
امل /عملت اي يخربيتك
لؤي /والله انا كيوت قوي كل الموضوع في بنت مش تمام عماله تتمايص عليا بقالها فتره وانا اصلاً علي اخري منها لقتها مره واحده كدا جابتلي المدرج بتاعي وبترمي بلاها عليا روحت ضربتها بالقلم

 

وابتسم ابتسامه بلاهه فأكمل /طلعت بنت المعيد
امل بضحك/تستاهل ما كنت كلمتها وخلاص انا مش عارفه عاجبها فيك اي العاميه دي
لؤي بعصبيه /ما انا مش خروف عشان امشي مع واحده الجامعه كلها مشيت معاها وباعدين انا اصلاً قمر والف واحده تتمناني
امل بإبتسامه /لا راجل يلا
لؤي بغرور مصتنع/امال انتي كنتي فاكره اي
امل بضحك هستري /كنت فكراك سوسن
لؤي بغضب مكتوم /وانتي عملتي اي بقي
امل ببراءه مصتنعه/شتمت المعيد
لؤي بصدمه /اي يا بت البراءه اللي بتتكلمي بيها دي ده انتي حتي مع المعودين لسانك اطول منك يا اوزعه
ضربت امل لؤي بشنتطها قائله/طب غور من وشي بقي
لؤي /ماشي يلعن ابو شكلك اوزعه بصحيح
✨عند ادهم✨
كان يتدرب في غرفتة الچيم الموجوده في جناحه الا ان دلفت اليه ديانا ببراءه متصنعه
ديانا بمرح /اخويا عامل اي
نظر لها ادهم وهو يرفع بعض اثقال الحديد ولم يجيبها

 

ديانا بحرج /لاقيت نفسي زهقانه قولت اجي اقعد معاك ونسلي بعض
توقف ادهم عن حمل الأثقال وذهب ليرتوي ببعض الماء وديانا تتبع خطواته
ادهم ببرود /حركات النسوان دي انا حافظها كويس اخلصي وقولي عاوزه اي
ديانا بخجل /عاوزه
لم تكمل جملتها حتي تفاجؤ هما الإثنين بصوت ضرب نار قوي جدا امام الڤيلا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قواعده)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى