روايات

رواية بسمة موجوعة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم زينب مجدي

رواية بسمة موجوعة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم زينب مجدي

رواية بسمة موجوعة الجزء الخامس والعشرون

رواية بسمة موجوعة البارت الخامس والعشرون

رواية بسمة موجوعة كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم زينب مجدي
رواية بسمة موجوعة كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم زينب مجدي

رواية بسمة موجوعة الحلقة الخامسة والعشرون

إسلام…. أخيراً وافقتي نشفتي حلق الراجل… ألف مليون مبروك يا حبيبتي
بسمة…. بكسوف… الله يبارك فيك يا اسلام
ياسمين…. ألف مبروك يا بوسي ربنا يتمملك على خير
إسلام….شوفتي وشك حلو علينا إزاي…بسمه أخيراً هتتجوز
والدة اسلام…. فعلاً وشك حلو يا ياسمين
اسلام…. عبد الرحمن جاي انهارده علشان نقرأ الفاتحة ونتفق
بسمه.. على طول كده يا اسلام….طيب استني امهد الطريق لعيالي…. وبرضه أخوات جوزي لازم اقولهم
اسلام…. أخوات جوزك أنا ممهد ليهم الطريق من ساعة أول مرة عبد الرحمن اتقدم فيها.. وهما ناس متفهمين وقالو دي حياتها وهي لسه صغيره حرام تدفن شبابها..
وأولادك لسه صغيرين برده واحنا هنقعد معاهم ونحاول نفهمهم متقلقيش…. المهم إنتي ركزي كده في حياتك ومستقبلك
…………… …………. …. ..

 

 

في منزل عماد
دخل عماد وفي يده زوجته
علا…. إيه ده مين دي
عماد…. دي ست البيت أم العيال…تقوليلها يا ست سهي
علا. ناااااااعم ست ايه…. إنت مش عارف إنت بتكلم مين ولا إيه
عماد…. يظهر إنك نسيتي….تحبي تشوفي الحزام تاني
علا بعصبية….. إنت متقدرش تعملي حاجه مش علشان سكت مره هسكت تاني
أخذها عماد داخل غرفة النوم وخلع عنه حزامه وقال.. يظهر
إنك مش هتتعلمي الأدب بسهولة.. وظل يضربها بشده
علا…..يا حيوان هوديك في داهيه
عماد.. احترمي نفسك يا زباله…دا أنا هموتك من الضرب
ظل يضرب فيها لفتره كبيرة وعندما شعر بالتعب الشديد خرج وتركها تنزف الدماء من جسدها
عماد…. ايه يا سهي يا حبيبتي ارتاحي إنتي لسه واقفه
سهي….. أنا جعانه قول للبت إللي جوه دي تقوم تعملي الأكل
عماد…..من عنيا إللي تؤمري بيه

 

 

دخل عماد على علا وجدها تكلم والدها في الهاتف وتحكي له كل شيء….انتظر حتي قالت علا كل شيء.. ودخل عليها وقال أنا قولتلك متقوليش لأبوك. .. وإنتي اختارتي تقوليله
اتحملي بقي نتيجة قرارك…. قومي يا زباله جهزي أكل لستك سهي
كانت علا مرعوبة منه..وخافت أكثر من هدوئه فقامت وتحاملت على نفسها ودخلت إلي المطبخ تعد الطعام
وقام عماد بإجراء بعض الاتصالات… وبعد وقت قصير حضر والد علا كالثور الهائج… يريد أن يأخذ روح عماد لما فعل في ابنته…دخل علي عماد وظل يكيل له اللكمات.. وعماد واقف في ثبات لم يفعل شئ… وبعد وقت قليل حضرت الشرطة والقت القبض على والد علا
والد علا…. إيه ده إنت بتبلغ عني هقتلك يا عماد هقتلك
عماد…. حضرتك طبعاً شاهد إنه بيهددني..وبيتهجم عليا في بيتي وقدام مراتي وعيالي
علا…. إنتو بتعملو إيه… أبويا …دا كان بيدافع عني…إنتو بتقبضو عليه ليه… أبويا
منك لله يا عماد منك لله
أخذت الشرطة والد علا وجلست علا على الأرض وانهارت في البكاء… إنت ليه بتعمل كده…هو عملك إيه
عماد…. معلش أصله معرفش يربي فلازم يتحمل نتيجة غلطته دي
سهي…. قومي يا بت هاتي الأكل
علا بزعيق….مش هعمل حاجه..سبوني في حالي أنا عملت ايه علشان يحصل فيا كده

 

 

دخل عماد إلي الغرفه وأحضر الحزام وظل يضربها به… قولتلك تسمعي الكلام وتقولي حاضر وبس.. قومي يا بت
دخلت علا إلي المطبخ وقدمها لا تستطيع حملها مش شدة الضرب… جهزت الطعام..ووضعته على المائده واجتمع عماد وسهي على المائده وقالت سهي
ايه الأكل إللي شكله يسد النفس ده…وامسكت الأطباق وسكبتها على الأرض..وقالت
أنا مش هاكل من الأكل ده يلا يا عماد ننام
عماد….يلي يا قلبي… ونظر إلى علا وقال…. وإنتي يا بت نضفي مكان الأكل ده
جلست علا على الأرض بإنهيار تبكي والدها وتبكي نفسها
وتبكي الحاله التي وصلت لها
…………. …………… …………….
في شقة محمد
محمد……مش كفايه زعل بقي يا نورا من الاولاد…بقالك مده مش بتكلميهم وهما حسو بغلطهم وعايزين يصالحوك
نورا….. أنا مش زعلانه منهم يا محمد…. أنا زعلانه على نفسي
محمد……الغلط في الأول والآخر غلطي أنا.. أنا إللي معرفتش أختار ليهم ام صالحه من البداية… جريت ورا الشكل الحلو
فضلت الجمال على الأخلاق…واديني بدفع التمن أنا وعيالي
بس خلاص هي اتجوزت وبعدت عننا بشرها… ربنا يصلح حالها مع جوزها ويبعدها عن عيالي
انادي العيال بقي علشان عايزين يصالحوك
نورا….. ماشي… أنا إللي هخرج اصالحهم علشان وحشوني أوي
دخل محمد ونورا على الأولاد وفتحت نورا يديها إلي الاولاد فجري الثلاثة داخل أحضانها
وبكي معاذ
نورا…..مالك يا حبيبي إنت زعلان ليه
معاذ….. الحفله إللي كانت معمولة علشان ختمت القرآن.ماما وعدتني إنها هتحضر معايا…ومجتش. وإنتي كنتي وعدتيني إنك هتحضري معايا ومجتيش وكل واحد كان معاه أمه وأنا إللي كنت واقف لوحدي مش معايا حد….حتي بابا نسي ومجاش معايا
نورا……ياحبيبي أنا فاكره إنك مش عايزني احضر معاك علشان كده مروحتش…. وبابا في اليوم ده حاول ييجي بدري من الشغل ومعرفش… وأول ماجه راحلك على طول بس كانت الحفله خلصت
علي العموم أنا أسفه…..وهعملك أحلي حفله بكره في البيت وبعد إذن بابا طبعاً تعزم أصحابك ونعملك حفله هنا ومعاك أصحابك
معاذ بفرحه…..بجد هعزم صحابي وكل إللي أنا عايز اعزمه
والدة…..اعزم يا حبيبي إللي إنت عايزه وأنا آسف إني ملحقتش الحفله بتاعتك
……………. …؟………….

 

 

في منزل والد بسمه.
والد بسمه……كده اتفقنا على كل شيء
والد عبد الرحمن…. إحنا تحت أمركم في كل إللي إنتو عايزينه
والد بسمه….. الأمر لله وحده يا حاج علي
عبدالرحمن….. خلاص كده كتب الكتاب الخميس الجاي.والدخله الجمعه إللي بعدها
كانت بسمه في الداخل تشعر بالخجل الشديد وداخلها شعور بالسعادة الشديدة
ياسمين….. مبروك يا بوسي…. ألف مبروك
بسمه….. الله يبارك فيك يارب
ياسمين…..بس إيه العريس إللي شبه الناس إللي بتطلع في التلفزيون ده…..وراكب حتة عربيه اللهم بارك ساده الشارع
بسمه… شكلك بتحسديني يا ياسمين
ياسمين.. لا والله يا حبيبتي أنا بقر بس…وضحكو سويا
دخل اسلام إلي بسمه وقال عبد الرحمن عايز يقعد معاكي شويه
بسمه بتوتر….ليه
اسلام… واحد عايز يقعد مع عروسته اقوله ليه
خرجت بسمه حيث يجلس عبدالرحمن ووالدة ألقت عليهم السلام وجلست بجوار والدها
تركها والد علي ووالدها يتحدثون سويا…وخرجو
عبدالرحمن…. اخيرا وافقتي…. الحمد لله…تحبي تتكلمي معايا في حاجة… اعتبريها قاعده نحط فيها النقط على الحروف
بسمه…..مش عايزه اكتر من إنك تتقي ربنا فيا وفي عيالي
عبدالرحمن….. إنتو الاتنين في عنيا
بسمه…..واوعدني إنك تعامل اولادي كويس ومتزعلهمش أبدا
عبدالرحمن….. أوعدك…. بس كمان اوعديني إنك تحافظي على بيتنا… ومش أي ريح مهما كانت بسيطة تهده
بسمه….. أوعدك
………….. …………..
في شقة محسن
محسن…. إنتي عامله ايه دلوقت يا آمال
آمال…. الحمد لله أحسن من الأول كتير…بس تفتكر ربنا يسامحني
محسن…..استغفري لربنا وإن شاء الله يسامحك
آمال…. خايفه أوي من حساب ربنا يا محسن وخايفه إن ربنا مايسمحنيش
محسن….. إن الله يغفر الذنوب جميعا إلا أن يشرك به…. وإنتي مأشركتيش بالله….. وكمان مكانش في نيتك إنك تنزليه…. المهم دلوقتي إنك تستغفري وتطلبي من ربنا إنه يسامحك
آمال….. استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه…. سامحني يارب
………….. ………..؟……..

 

 

في منزل عماد
علا….. أبوس إيدك ورجلك روح طلع أبويا من القسم أبوس إيدك
عماد….. قولتلك متقوليش لأبوك صح ولا لا…. وقولتلك هدخله السجن صح ولا لا
علا……. أنا أسفه بس خرجه بابا مريض ومش هيستحمل السجن
عماد….. أنا كنت ناوي أقدم الشيك للنيابه بس طالما اعتزرتي خلاص مش هقدمه…بس بشروط
إنك تسمعي الكلام…وتقولي حاضر ونعم بس…ولو ستك سهي زعلت منك…هفرمك
علا . . حاضر إللي إنت عايزه.طيب وقضيه إنه اتهجم عليك دي
عماد….. لأ بقي دي هتمشي علشان يعرف يحترم نفسه بعد كده…ويعرف هو بيتعامل مع مين
علا….. علشان خاطري أتنازل علشان خاطري يا عماد
عماد…..خاطرك إيه يا بت محسساني أننا واخدين بعض عن قصة حب ليه…. وبعدين أنا متجوزك وكيفي إني اذلك
فعلشان خاطري والكلام ده ميجبش نتيجة معايا
قومي امسحي الأرض واغسلي هدوم العيال إللي قلعوها…واكويلي بدله من الدلاب
علا بإستسلام وكسره…. حاضر
عماد…. أيوه كده مش عايز أسمع غير حاضر ونعم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية بسمة موجوعة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى