روايات

رواية انتقام ليل الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم فاطمة عادل

رواية انتقام ليل الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم فاطمة عادل

رواية انتقام ليل الجزء الرابع والعشرون

رواية انتقام ليل البارت الرابع والعشرون

رواية انتقام ليل الحلقة الرابعة والعشرون

عند ليل ومحسن

ليل كان من*هار تماما من كتر الض*رب اللى انض*ربه ومحسن قاعد جنبه وباصص للا شئ وبيفكر بس فى أن صاحبه هيض*يع من أيده وجنا واقفه والخ*وف متمكن منها وكل واحد فيهم مستنى ردة فعل ليل لما يفوق ولين مش هنا وفجأة اتنفض ليل من مكانه وهو بي*زعق بعلو صوته

ليل: لييييييييين

محسن بسرعه قام وقف ومس*ك ليل من كتافه وبيحاول يهديه

محسن: عمار أهدى

ليل: اخدوها يا محسن اخدوها وانا مقدرتش امنع حد فيهم ولا الحقها ، ودي*نى ماهس*يب حد فيهم

محسن وهو ماسكه جامد : هنجيبها يا عمار هنجيبها ، بس لازم تخف وتقوم على حيلك

ليل وهو بي*زق محسن جامد : اخف ايييه انت عايزنى استنى أما اخف ، اوعى من وشى انا لازم اقوم

قام ليل وهو مش قادر حرفيا يقف على رجله ومحسن بيحاول يسنده

جنا واقفه كاشه فى نفسها من المنظر وخايفه

محسن : انتى هتتفرجى عليا روحى بسرعه هاتى حقن*ة مهدئه ولا منوم

جريت جنا وكأنها كانت مستنيه حد يقولها تعمل ايه هى من الخ*وف مش قادرة حرفيا تتكلم أو تتصرف

محسن ماسك ليل من دراعه خايف عليه يقع وبرضو ليل مش راضي يهدى وعايز يخرج

جنا عبت الح*قنه بسرعه وجات تجرى ومحسن مس*ك دراع ليل كويس وهى ادته الحق*نه وبدأ ليل ي*قع بين ايدين محسن تدريجيا وهو بيتكلم بصوت واطى

لا..زم اا.جيبها مش هسيبها تضيع منى ابدا

محسن سند ليل لحد السرير وهو مش عارف يعمل ايه

جنا واقفه والخ*وف مالى عيونها ، قرب محسن منها ومسك يدها وقال بهدوء

محسن: ارجوكى متخافيش ، مش هستحمل النظرة دى ابدا فى عيونك وانا واقف مش عارف اعمل حاجه

جنا بدموع : صعبان عليا يامحسن ، ولين كمان المفروض تعمل ايه وهما اخدوها وهى لسه تعبانه واحنا مش عارفين مين اخدها وبدأت تعيط بصوت

محسن رفع وشها بايده وقال : هششسش ، احنا هنرجعها متقلقيش بس علشان خاطرى روحى ارتاحى الشويه اللى هو نايم فيهم لأننا مش عارفين لما يفوق تانى ايه اللى هيحصل

جنا هزت راسها بمعنى حاضر وخرجت من الاوضه

محسن : يارب عديها على خير

عند لين وصفوت

صفوت قاعد جنب لين على السرير والأكل ادامه وبيتحايل عليها تاكل وهى رافضه تماما ومش مبطله عياط

صفوت: يابنتى متوجعي*ش قلبى اكتر من كده، كلى لقمه

لين: مش هاكل الا مع ليل ومش هنام الا فى حض*ن ليل ومش هضحك غير اما اشوفه واطمن عليه

صفوت بعصبيه : لاااا انت شكلك اتجن*نتى بقى ، ده كان خاط*فك هو كان بيفسحك

لين : ده جوزى وانا بحبه ، هو اللى حبنى وحسسنى بأهميتى ، هو اللى ادانى امل فى الحياه دى

صفوت : طب وانا ، ده انا كنت هم*وت عليكى

لين: انت عمرك ما حسستنى انى بنتك وليا حقوق عليك ، من ساعة الحا*دثه وانت سايبنى للشاغلين والممرضه ، عمرك ما ادتنى شويه من وقتك تسال فيهم عليا

صفوت: كنت بجبلك الفلوس ، الفلوس اللى من غيرها مكنتيش هتعيشى نص عيشتك اللى انت عيشاها

لين : وياترا الفلوس دى قدرت تخلينى احس بقيمتى ، قدرت تمشينى على رجليا، لا طبعا ، بص يا بابا وبدأت لين تسند نفسها ولفت رجلها حطتها على الأرض وسندت براحه ووقفت تحت صدمة محسن اللى مش قادر يصدق

لين وهى واقفه بتتهز : ده اللى قدر يعمله الحب والاهتمام مش الفلوس ، ده اللى ليل قدر يعمله وانت مقدرتش

ووقعت وقام صفوت سندها لحد ما قعدت تانى تحت صدمته وأنه مش قادر يستوعب بنته وقفت على رجليها

لين: انا هرجع لجوزى رضيت أو لا هرجع

صفوت بغضب : وانا بقولك مش هتشوفى وشه تانى ، فااهمه

لين زادت فى العياط وخرج صفوت من عندها وهو بيعمل مكالمه

الشخص : تحت امرك ياباشا

صفوت : تحجزلى على اول طيارة راجعه مصر وتحاول بأى شكل تكون انهاردة ، فاهم

الشخص: أوامرك

قفل صفوت وهو فى قمة غض*به

عدي يومين علي ليل وهو حرفيا بي*موت في كل دقيقة كل ما يفكر ان لين خلاص مع صفوت ياتري هيقدر يوصلها ولا هتخ*تفي للأبد ياتري هتقدر تعترف لصفوت أنها بتحب ليل ولا هتسكت كعادتها ، كل الأفكار دي كانت بتأ*رق نوم ليل ، لحد ما قدر يش*د حيله ويقف تاني علي رجليه

صحي الصبح لقي محسن نايم وجنا كمان نايمة في اوضتها دخل اخد دش بارد عشان يفوق خرج بسرعة ولبس هدوم المه*مات احط مس*دسه الكا*تم للص”وت واخد خ*نجر بأس*نان متع*رجة ولبس في إيده خ*اتم علي شكل س*ن مد*بب كانت ملامحه مج*ردة من اي مشاعر كأنه مش حاس*س باللي حواليه بعد ما جهز بص لنفسه في المراية وقال : قسما بالله اللي يوق*ف في طريقي وانا برجعك ليا لع*قابه هيبقي عندي عس*ير

خرج وركب عربيته وانطلق كل دا ومحسن نايم بس جنا كانت بتعمل تمارين في البلكونة شافت عربية ليل بتتحرك قامت بسرعة جريت علي اوضة محسن اقتح*متها وقالت بصوت عالي: مسحييييين اصحي يخر*بيتك صاحبك خرج

محسن قام مفزوع وقال : ايه بتقولي ايه

ليل وصل عند با*ر

دخل بكل هي”بة وثقة لف وشه عند طرابيزة معينة هو عارف ان هيلاقي ماركوس عليها لان ماركوس بيفكر في عز النهار

قرب ليل منه وقال : ايها الن*ذل

رفع ماركوس شوه بب*رود وضحك بسخرية وقال : اهلا يا صاح

ليل كور إيده وخ*بط ماركوس بح*د الخ”اتم المد*بب جم*ب عي*نه لدرجة أنها انفت*حت وجا*بت د*م

وسح*ب ليل الخ*نجر بتاعه وقال لماركوس : اذا لم تقل لي أين صفوت ابن ال*** لن اقت*لك وحسب بل سأؤ*ذي أهم شخص في حياتك( جلوريا) ابنتك

ماركوس بر*ق عينيه وقال ماذا ومن تكون حتي تهد*نني

ماركوس لسة هي*وجه ضر*بة ل ليل لقي الخن*جر مح*طوط علي رقب*ته وقال ليل : هيا يا صاح امامك خيارين أما القت*ل او الاع*تراف

ماركوس ج*ز علي أس*نانه: ست*ندم يا صاح

ليل ابتسم بس*خرية وقال : لو كنت مكا*نك ما قلت هذا

هيا انا انتظر

ماركوس : وما المقا*بل

ليل ابتسم وشد اكتر علي الخ*نجر اللي علي رقب*ته فجر*حه وكمل ليل : لا تقلق نصي*بك محفوظ

ماركوس بر*عب : صفوت في فيلا …… في شارع……..

ليل سا*ب ماركوس واتحرك خطوتين وفجأة رجع تاني وقام عا*مل علا*مة اك*س بالخ*نجر علي بط*ن ماركوس وبدأ الد*م ين”زل من ماركوس تح*ت صدم*ته

ليل بعي*ون زي الص*قر قال : لقد كنت مد*ين لك بهذا

وبعدها كمل باللغة العربية *ماعاش ولا كان اللي يحاول يعل*م علي ليل *

وسابه وخرج وركب عربيته وانطلق زي المج*نون علي فيلا صفوت راح لقي الباب مقفول سأل الحارس اللي رد عليه بصا*عقة صد*مته : لقد سافر السيد ومعه ابنته المعا*قة

ليل رك*ع علي رجليه وصر*خ بأ*لم شديد صر*خة مز*قت قل*به أشلا*ء وقال : لااااااا ليبيين انتي فين يا لين

فى مصر

قاعده لين فى البلكونه ودمو*عها على خدها وبتفكر ، ياترى ليل عامل ايه من غيرها ، طب بيدور عليها ، ولا خلاص نسيها

لا لا استحاله ينساها هى حبيبته ومراته ، هو وعدها أنه عمره ما هيسبها ابدا ، اكيد بيدور عليها

فاقت لين على دخول الدادة بتاعتها وهى بتقول : الاكل ياست البنات ، انتى بقيتى دبلانه خالص من قلة الاكل بقالك يومين

لين : مش عايزة اكل ، من فضلك شيلى الاكل وقولى لبابا انى مش هاكل

على دخلة صفوت : يعنى ايه مش هتاكلى ، هتم*وتى من الجوع علشان حت*ة جر*بوع

لين : بابا من فضلك مش عايزة اسمع منك حاجه

صفوت: انا خارج وانت اتفل*قى واعملى اللى يريحك بس خروج من هنا مفيش

وخرج ور*زع الباب

ليل رجع وهو من*هار ومش عارف يتصرف ازاى بس خلاص اخد القرار أنه هيرجع مصر واكيد هيلاقى صفوت اخد لين وراح على هناك وراح يعرف محسن قراره

ليل دخل قامت جنا تجرى عليه

جنا بلهفه : انت كنت فين وفين محسن

ليل بخ*ضه : محسن ماله

جنا : من ساعة مانت خرجت وهو خرج وراك ومرجعش

ليل : ازاى الكلام ده وهو عرف منين مكانى علشان يخرج ورايا

على دخلة محسن وهو متع*صب وشاف ليل ادامه اتعص*ب اكتر

محسن : كنت فين ها ، هتفضل طول عمرك كده تعمل كل حاجه لوحدك وتت*صرف من دماغك

ليل: مش عايز اسمع حاجه ويلا علشان هننزل مصر

محسن : ولين

ليل : ابوها خدها وسافر ولازم ارجع*ها انا حجزت على اول طيارة راجعه مصر

محسن بص على جنا اللى دمو*عها بدأت تنزل من غير صوت

ليل : يلا فى ظرف ساعتين تكون جهزت حاجتك

ليل كان بيتكلم ببرود وبدون رو*ح لانه فق*د رو*حه بس صمم أنه لازم يرجعها باى تم*ن

محسن واقف بره مع جنا ومش عارف يقول ايه

جنا بد*موع : خلاص كده هتمشوا ، وقالت بضحك ممزوج بد*موعها هتمشوا بعد ما حبيت الخ*طف

محسن ابتسم ومد يده مسح دمو*عها وبعدين قال : تعالى معانا

جنا بصدمه: ازاى …طب و..وشغلى و..انا مش عارفه ..مش هقدر

محسن: جنا انا بحبك

جنا : ها

محسن : زى ما سمعتى بحبك ومش همشى من غيرك وقدامك نص ساعه تجهزى فيها حاجتك

جنا مصدومه وفاتحه بو*قها مش عارفه تتكلم ، محسن قرب وخط*ف بوسه من على شفايفها وقال انا داخل اجهز

جنا مصد*ومه ومش مست*وعبه ايه اللى بيحصل

خرج ليل ومحسن وهما بيج*رو وراهم الشنط ومحسن مل*هوف على جنا وعايز يعرف هتوافق ولا لا

بعد شويه خرجت ومعاها شنطتها وقالت : انا جاهزة

ابتسم محسن أنها اختارت تروح معاه ومشيو كلهم

نزل ليل ومحسن وجنا من الطيارة

ليل بص لمحسن وقاله: ارجع انت والدكتورة علي الفيلا

خلص ليل كلامه ولسة هيتحرك قام محسن مس*ك دراعه وقفه وقال : إنت رايح فين تعالي الأول نفكر هنت*صرف ازاي

ليل بملا*مح جا*مدة : المرة دي انا اللي لازم اتص*رف مش نت*صرف روح انت وانا هارجع لين انا عارف هاعمل ايه

محسن كان علي وشك أنه يتكلم قام ليل قال بح*زم : محسن اسمع الكلام وارجع الفيلا

ركب محسن وجنا تاكسي و ركب ليل كمان تاكسي وانطلق

علي فلة صفوت

بعد مرور وقت وصل ليل الفيلا نزل من العربية واتجه ناحيه الفيلا لحد ما وصل عند الحر*اس اللي اول ما شفوا رفع*وا سلا*حهم في وشه وهو است*سلم ور*فع إيد*يه وقال : أنا جاي في سلا*م وفت*شوني

بدأ الحر*اس يفت*شوه مالقوش معاه حاجة دخل من باب الجنينة ومعاه حار*س وقال : أنا عايز اقابل صفوت باشا

الحرا*س بصوا لبعض

المفاجأة ان لين كانت كالعادة واقفة في البلكونة حست ان قلبها بي*دق جا*مد وبصت لصوت الشو*شرة اللي تحت لقت ليل ابتسمت وقال : ليل أخيرا جه عشان ياخدني

دخل ليل بكل ثقة كان صفوت قاعد في بهو الفيلا بيشرب قهوة اول ما شاف ليل وقف مفز*وع وقال : انت ايه اللي جابك هنا ، وصلت بيك الجر*أة انك تيجي لحد بيتي دانا اد*فنك هنا

ليل بغضب : أنا جاي اخد مراتي ، ودا ح*قي

صفوت بغ*ضب أكبر وقف وقال: ح*ق مين يا ابو ح*ق دانت خاط*فها بالق*وة واكيد اتجوزتها بالق*وة والجواز دا باط*ل

عند لين فضلت تتسند ع الحيطان وتج*اهد نفسها لحد ما وصلت اول مقدمة السلم وقفت وصر*خت بفرحة : ليل

ليل ابتسم لها كانت اول مرة يبتسم من لما اخت*فت من حياته

كان هيتحرك ناحيتها وقف صفوت في وشه وقال: دا اخر*ك في بيتي أخرج بدل ما انادي الحر*اس يخر*جوك بطر*يقتهم

ليل بص للين وقال برجاء : مش يمكن لين ليها رأي تاني

صفوت بر*ق وقال : أما انك بج*ح بصحيح

ليل كان باصص للين بأمل و قال : نسألها

صفوت بص للين يست*عطفها وقال: لين بنتي مش ممكن تفضل حد عليا صح يا لين

لين لا رد

بص صفوت بق*وة وقال : لين تختاري بابا ولا دا

لين …………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقام ليل

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!