روايات

رواية الوعد الفصل الثالث 3 بقلم صالح الديب

رواية الوعد الفصل الثالث 3 بقلم صالح الديب

رواية الوعد الجزء الثالث

رواية الوعد البارت الثالث

رواية الوعد الحلقة الثالثة

زين ينهار اسود ها وبعدين
ليلي بس خلصت كلامي من هنا ولقيته بياخدني من ايدي لحبيبي داا اللي هو بباك. وبيتمم الجواز وبيطمن علياا وبيساعدناا نهرب. ومن وقتها والدنيا باظت
اخواتي طردو اخواته البنات ومشوهم وسابوهم كده لا طلقوهم ولا اتجوز عليهم
وخالك الكبير كانت مراته حامل في نور
زين: نور دي بقي اللي عاوزاني اتجوزها..
ليلي: اه كان نفسي اعوضها الحرمان اللي شافته بسببي والمعامله اللي بتتعامل بيها
تعرف يعني ايه طفله مقسومه نصين نص مع ابوها ونص مع امهاا ومش عارفه تتحرك منهم ولا تعمل حاجه كل واخد فيهم شايف ان هو اللي احق بيها وبتربيتهاا
زين: طب وحضرتك ليه محاولتيش ترجعي او تحلي بينهم
ليلي: انت متعرفش اخواتي عاملين اذاي هما برغم من حبهم الكبير لياا وخوفهم علياا بس دلوقتي لو عرفوو مكاني هيق تلوني
وكان نفسي انك انت اللي تحاول تعمل داا وكنت بتمني من ربنا اني اقضي اللي باقي من عمري وسط اخواتي اللي اتحرمت منهم

 

زين: وحياتك عندي ياا امي وحيات دموعك دي لانها غاليه علياا قوي وعد مني … بنت اخوكي هتنور بيتك وانتي هترجعي لاخواتك ونلم شمل العيله تااني
ليلي: بجد ياازين طب وكوكي
زين: لا كوكي كانت جوازه مصلحه ليا وليهااا وانا معنديش اهم ولا اغلي منك..
ليلي ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا يارب
زين: المهم دلوقتي عايز اعرف اسمها ايه بالكامل وكل حاجه عنها
ليلي: كنت عامله حسابي من سنين.. الملف داا فيه كل حاجه عنها بتحب ايه وبتكره ايه وبتشتغل ايه وكل تفاصيل حياتها هنااا…. بس خلي بالك الموضوع مش سهل خالص
زين: ياحبيبه قلبي انا عمري وعدتك بحاجه ومحصلتش
ليلي: بصراحه لاء
زين: طيب سيبيني بقي وانا هتصرف
ليليّ: ربنا معاك
زين: هبتدي شغل من دلوقتى
تاني يوم الصبح.. فالشركه! حازم… يازين في مشكله كبيره
زين مشكله ايه؟

 

حازم: انت مش طلبت مني اني اروح للبنت اللي رفعت عليك قضيه علشان مصنعك بي قتل الاشجار
زين: حصل
حازم: بس ياسيدي اول ما وصلت هناك عيني وقعت ع بنت زي القمر وشكلي حببتها… وواقف تحت البيت بكلمها وفي فرع شجره كل شويه يزاولني وبيجي علي وشي. بمجرد ما مسكت الفرع وكسرته ولقيت القيامه قامت
عقربه خرجت من جوه تهزق وت ضرب فياا.. ودقايق ولقيت الشرطه جاات واخدوني بجريمه الاهمال والاخلال بنظام البيئة
زين: ههه ينهار كل داا علشان فرع شجره..
حازم: اسمع انا كل دا ميهمنيش المهم حببتي وانت حل مشاكلك مع بتاعت البيئه دي
بص قدامك كده عامله حمله ع التلفزبون ضدك… وضدد كل اللي بيضمر الخضره.
زين: هي دي
حازم اه…..
زين: انت عارف البيت داا اكيد تعالي معايا هخليك جمب حبيبتك بس تعمل اللي بقولك عليه
حازم: اعمل اي حاجه قول
زين يلا بينا وفالطريق هشرحلك
علي جانب اخر ظهور لاول مره: مكتب عماله مرتزقه واثاره الشغب وتخصص نصب..
رئيسهم: واااو انا عاوز البنت بتاعت حمايه البيئه دي جامده قوي هتجوزهااا باي شكل
احد رجاله: تجوز مين ياابص انت مش شايف هي بتعمل كل داا علشان شجره اومال لو عرفت اننا ب نق تل بنادمين
هتعمل فيناا ايه

 

بوص: يااح مار احنا مش هنعرفها بنفسنا ولا بطبيعه شغلنا الحقيقي…. هتروح تجيب هدوم غير دي لونها اخضر وشجر كتير لكل واحد منكم شجر وتجهزوو هنروح نفابلها كلناا
احد رجاله بس ياابوص
بوص: مبسش نفذ اللي بقولك عليه
المنزل الذي تقيم فيه نور حاليا وهو منزل لصديفتها.. وليس منزلها
وصول زين وحازم….
زين: انده عليهاا يلا
حازم حااضر
سويتي
زين: ايه سويتي دي مش قولت اسمها سما
حازم اه بدلعهاا
زين: اخلص ياعم النحنوح
حازم : حاضر سمااااا
سما: زومي حمدالله علي السلامه وحشتيني كنت متاكده انك مش هتنسي عيد ميلادي …
زين: ودي تيجي واحلي عيد ميلاد كماان.. اتفضلي دي عربيتك
سماا: وااااااو مرسيدس عربيتي المفضله… مرسي قوي مامي بابي تعالوو شوفوو هديه عيد ميلادي ..
زين.. دي مجنونه يابني بتحب فيها ايه
حازم بقولك ايه انا طاوعتك وعملت اللي قولت عليه بس اوعي الموضوع يقلب بجد وتجوز سماا دا انا ممكن اروح فيهاا
زين: شششش اتقل متخفش اصلا شكلها هي واهلها بيموتو فالفلوس والموضوع داا هيساعدنا كتير
سماا….. احب اعرفكم: بابي ومامي

 

ودا طبعا حازم انتو عارفينوو
والجاان داا بقي صاحب المرسيدس .. يبقي
زين: انا زين الجارحي تشرفت بمعرفتك ياعمي… وتسمحلي اطلب ايد بنت حضرتك وتبقي الفرحه فرحتين
سما ايدي اناا 😻😻😻لوولووووولي
حازم 🙄🙄
سما سوري حازم…… انا بحب زين وهتجوزه
والد سما معلش يا ابني الجواز قسمه ونصيب
نور… اي الهبل داا اغراكم بفلوسه اخص عليكي يااصحبتي..
انت مش حازم دا بيشتغل معاك جاي تاخد منه حبيبته كده قدام عنيه … مشفتش بجاحه بالشكل داا
زين: دي غيره بقي ولا ايه اجبلك مرسيدس زيهاا
نور: ههه احب اقولك ان مش كل الطير وقضيتي هكسبهاا
زين: هههه احب اقولك اني هعمل بدل المصنع عشره ومش هتقدري توقفيني
نور: بتصرخ بعصبيه وبتمشي…….
وبيقابلها… البوص…
وهو وكل رجالته لابسين بدل خصراا ومعاهم شجر كانوع من لهداياا

 

بوص: انا متابعك ومن اشد المعجبين بيكي وانا وكل رجالتي هندعمك وهنقف جمبك
نور: واو متشكره لتعاونكم الجميل داابس انا حاليا محتاجه بلطج ي يضرب حته الشكولاته اللي هناك داا
بوص….. شباب اكشفوو عن نفسكم
احنا اصلا بلطج يه اعتب ريه متك سر
نور لو عملتوو داا هملكم كل اللي انتو عايزبنه…
بوص: شباب يلا بيناا.. هنفذ في منصف الليل الصبح هيكون عندك.. خبر باللي حصل
نور تمام
زين: حلو قوي كده الخطه ماشيه زي ما انا عايز بالظبط
حازم مش فاهم حاجه ايه علاقه انك تتجوز سما بحل الموضوع
زين افهم: هي مستحيل هتخليني اتجوزها بالشكل د وطول ما انا بعيد مش هعرف اقرب منها
انما لما اخطب صحبتها هكون قريب منها….
حازم والله انا مش فاهم حاجه بس اللي تشوفه انا هعمله
زين هتفهم كل حاجه في وفتها سلام دلوقتي محتاج اناام هشوفك بكره بقي
حازم سلام وانا هروح اتفرج ع الفيلم لوحدي بعد ما سما خلعت مني
ظهور لاول مره….. عدوو مشترك لوالد نور
ولخالها…… وبيحاول يخطف نور علشان العيلتين بخلصوو علي بعض….
ياسين مهران: مساء الورد يابوب عرفنا مكان نور فين

 

مهران: حلوو قوي هتبلغ بقي ابوهاا محمد المهدي وتقوله بنتك اتخطفت…
وحد من الرجاله يبلغ خالها عيسي ويقوله برضوو بنت اختك اتخطفت
ياسين: طب ليه نقول واحنا اللي هنخطفها اصلا
مهران علشان الاتنين يمسكوو في بعض لان كل واحد فيهم شايف ان هو اللي هيقدر يحميها ووقتها احنا هن خلص ع الكل
ونور هتكون ليك تعمل فيها اللي انت عايزه
بعد ساعات…. تليفون بيجي لزين يقومه من احلي نومه
زين: الو ايوه يااحازم في ايه….: مين بتقول ايه
طب انا جااي حالا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الوعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى