روايات

رواية الهاربه والمذنب الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية الهاربه والمذنب الفصل الأول 1 بقلم إيمان شلبي

رواية الهاربه والمذنب البارت الأول

رواية الهاربه والمذنب الجزء الأول

رواية الهاربه والمذنب
رواية الهاربه والمذنب

رواية الهاربه والمذنب الحلقة الأولى

-مفيش خروج من البيت بالمنظر ده
كنت واقفه قدام المرايه بحط روج وبظبط نفسي عشان خارجه وفجأه سمعت صوته اللي بيعصبني وهو بيقولي الجمله اللي خلت الدم يفور في دماغي
لفيت وانا برفع حاجب وبنزل التاني :
-افندم؟!
ربع أيده في بعض وعمل زي وهو بيبصلي بابتسامه بارده :
-زي ما سمعتي مفيش خروج بالمنظر ده
-ده ليه بقي أن شاء الله!
بعدني من قدام المرايه وهو بيعدل هدومه ببرود :
-عشان انتي مش متجوزه كيس جوافه
رديت بعصبيه :
-متنساش انك متجوزني غصب عني واني مش موافقه علي الجوازه المطي*نه ديه
هز رأسه بتأكيد وهو بيلف وبيبصلي :
-مش ناسي ،بس برضو متنسيش أننا قدام الناس كلها زي اي اتنين متجوزين
اخدت نفس عميق وانا ببصله وبجز علي اسناني :
-وماله منظري بقي يا استاذ زياد ؟
قرب مني خطوه علي آثرها رجعت لورا بخوف وتوتر وانا ببلع ريقي
-ا أنت بتقرب كده ليه ؟
وقف قدامي وخرج منديل من جيب الجاكيت بتاعه وهو بيمدلي أيده
بصيتله باستغراب :
-اعمل ايه بيه معنديش برد شكرا !
ابتسم ابتسامه صغيره وهو بيهز رأسه بيأس وبيقولي بسخريه :
-ذكيه طول عمرك
رفعت حاجبي بغيظ :
-قصدك ايه؟
رد بحزم وحده :
-مش وقته خناق خالص واتفضلي امسحي الزفت اللي انتي حطاه ده
رديت بتشنج :
-الروج
-ايوه الزفت
-مش همسح حاجه انت اصلا ملكش حكم عليا و….
قاطعني بهدوء :
-مش بتحكم فيكي يا ميرا كل الحكايه أن شكلك مُلفت بالروج وانا مش هستحمل حد يبص لمراتي بصه مش تمام وحتي لو مش بتحبيني بس انتي في الاول والاخر مراتي
حتي لبسك ده مينفعش انتي مسلمه
الظاهر أن عيشتك برا مع الأجانب نسيتك أن في حاجه اسمها حرام ياميرا !
اتنهدت تنهيده طويله وانا ببصله من غير ما انطق حرف
اصل في الحقيقه كلامه كان منطقي جدا
فركت ايدي بتوتر وانا ببص في كل مكان إلا عيونه :
-طب لو سمحت اخرج عشان اغير هدومي
-حاضر ،هستناكي برا عشان عايزك في موضوع
هزيت راسي وهو خرج وقفل الباب وراه
فتحت الدولاب ووقفت قدامه شويه محتاره البس ايه
وقعت عيني علي فستان صيفي مشجر كنت جيباه من سنتين وملبستهوش غير مره
خرجته ولبسته ولبست عليه جاكيت جينز من عندي ولميت شعري علي هيئه كحكه عشوائيه ومسحت الميك اب
كان شكلي مش عاجبني نهائياً وخاصه اني مش متعوده انزل من بيتي إلا لو كنت متشيكه وراضيه عن شكلي
بصيت لنفسي في المرايه وانا بتنهد:
-ربنا يسامحك يابابا انت اللي ورطتني التوريطه المهببه ديه
خرجت من الأوضه لقيته قاعد علي الكنبه وحاطط وشه في الفون بتاعه
اول ما خرجت رفع وشه وبصلي من فوق لتحت بنظره تقيميه وكأننا في عرض ازياء !
اخدت نفس طويل وقربت منه وانا بقوله ببرود :
-خير كنت عايزني في ايه ؟
قام وقف وقرب مني وهو بيحط أيده في جيبه وبيقولي بجديه
-ممكن افهم انتي ليه بتعملي كده
قفلت عيني نص قفله ورديت باستغراب :
-يعني ايه ؟
-يعني ليه بتعامليني بالطريقه ديه ،انا مفتكرش اني عملت حاجه تخليكي تكرهيني بالشكل ده
رديت بعصبيه:
-لا عملت لما توافق انك تتجوز واحده مش بتحبك عشان شويه ملاليم يبقي عملت
تتنهد تنهيده طويله ورد بهدوء :
-انا مش متجوزك عشان شويه ملاليم
ربعت ايدي وانا برد بسخرية :
-اومال متجوزني ليه عشان جمال عيوني ؟
بلاش كذب بقي أنا سامعه بابا بيقولك تتجوزها وهديك المبلغ اللي انت عايزه
قعد علي الكنبه وبصلي لحظه وسكت وانا واقفه ابصله بغيظ وقرف :
-ها مردتش ليه القط اكل لسانك ؟
-انتي عايزه ايه دلوقتي ؟
-طلقني
رد ببرود :
-لا
-لا!!!
هز رأسه وهو بيبتسم ببرود اكبر :
-مفيش طلاق ياقمر
اخدت نفس طويل وانا بجز علي اسناني :
– بقولك طلقني
ضحك بسخريه وهو بيهز رأسه بيأس:
-بتحلمي
– بقولك طلقني انا مش عايزاك
-وانا عايزك
بصيتله بتحدي وكبرياء :
-ترضي تعيش مع واحده مش طايقاك!
-بكره تحبيني وتموتي فيا كمان
-واخد مقلب في نفسك اوي طب علي فكره بقي انا اصلا بحب واحد تاني
قرب مني وهو بينزل رأسه وبيبص في عيوني بنظرات وترتني وخلت قلبي يتنفض
-كذابه
بصيتله بتحدي اكبر وانا بسحب كف ايده وبحطه علي بطني :
-ده اكبر دليل اني بحب غيرك
أيده اترعشت تحت ايدي ووشه اتشنج وهو بيرد بصوت مهزوز
-ح حامل ؟
شيلت أيده وبعدت خطوه لورا وانا ببتسم بشماته:
-اه حامل من حبيبي و….
قطعت جملتي مره واحده لما ضربني بالقلم وعروق رقبته بارزه
وفجأة مسكني من شعر*ي وهو بيجز علي أسنانه وبيقولي بنبره صوت واطي ممزوجه بته*ديد
-هو مين
الدموع لمعت في عيني وانا برد بعصبيه :
-مش هقولك
شد اكتر علي شع*ري وهو ب*يصرخ في وشي ب*جنون :
-بقولك هو مين ؟
غمضت عيني بوجع وانا بهز راسي برفض :
-مش هقولك لو عملت فيا ايه برضو مش هقولك
ساب شعري وبصلي بجمود وهو بيقول بقس*وه :
-العيل اللي في بطنك ده هينزل
حطيت ايدي علي بطني وانا بهز راسي بهستريه ودموع
-لا لا مش هيحصل
ش*دني من دراعي وهو بيقولي بتهديد :
-هيحصل هتنزليه غصب عنك
-لا لاااا لااااا ده ابني مش هخليك تأذي ابني مش هسمحلك ابداً
وفجأة وبدون اي مقدمات خبط راسي برأسه وهو بيقولي بغيظ قبل ما أفقد الوعي :
-مش بمزاجك
معرفش بعد وقت قد ايه
فتحت عيوني بتعب وانا حاسه بصداع بسبب الخبطه
لفيت راسي لقيته قاعد علي كرسي قدام السرير وبيبصلي بملامح خاليه من اي تعبير
حطيت ايدي علي بطني وانا ببصله بدموع :
-ابني
قام وقف وقعد علي طرف السرير وهو بيميل بجسمه بيقرب من ودني وبيهمس بش*ر :
-نزلته
برقت عيني وانا بهز راسي بهستريه:
-لا لاااا ارجوك لا حرام عليك ليه عملت كده لييييه
شدني من شعري وهو بيصرخ في وشي :
-مين اللي عمل كده انطقي
رديت بتعب وانا بحاول اخد نفسي :
-م محدش ص صدقني محدش
صرخ بجنون :
-اومال حامل من ميييين
عيطت وانا برد بتعب وقهر:
-منك اللي انت قتلته ده يبقي ابنك
خفف أيده من شعري وهو بيهمس بصدمه :
-م مني
قومت قعدت وانا ببصله بقهر ووجع :
-ايوه
بصلي بذهول :
-ازاي حامل ازاي مني وانا وانا ملمستكيش !
حطيت وشي في الأرض ورديت بخفوت:
-ا ا اليوم اللي كنت راجع سكران فيه
-سكران!!
انتي بتخرفي بتقولي ايه انا عمري ما شربت القرف ده انتي اتجن*نتي
هزيت راسي بنفي ودموع :
-ص صدقني و والله و والله اليوم ده انت مكنتش طبيعي ك كنت بتطوح يمين وشمال و وقولتلي كلام مش مفهوم
ف فضلت تقولي انك بتحبني من زمان و وطلبت مني اديلك فرصه و و ….
وقفت كلام وانا بفرك ايدي بتوتر
-وبعدين كملي!
-و وبعدين حصل اللي حصل
حط أيده علي دماغه وهو بيشد علي شعره بج*نون
-ازاي ازااااي انا مش فاكر حاجه زي كده ؟؟
-ع ع عشان ع عشان انا تاني يوم الصبح صحيت قبلك ل لبست ونزلت علي الكليه بعد ما أدركت ا انك كنت سكران واكيد هتصحي مش فاكر حاجه وهتكذبني
اتنهد ورد بهدوء :
-ليه محكتليش
حطيت ايدي علي ايده وانا ببصله بتوسل :
-ا انت منزلتش ابني صح ا انت متعملش كده ا انا عارفه انك م….
قاطعني بهدوء :
-ابننا بخير
ابتسمت بفرحه من بين دموعي وانا بحط ايدي علي بطني وبقول بهمس
-الحمد لله ا الحمد لله يارب
بصلي وقالي بجديه :
-كنتي ناويه تقوليلي أمتي انك حامل ؟
اخدت نفس عميق وانا بمسح دموعي وبرد بتحدي :
-مكنتش ناويه اقولك
قرب وشه من وشي وهو بيجز علي اسنانه:
-انتي تعرفي لو حد مكاني كان سمع الكلام ده منك كان زمانه دفنك مطرحك
بصيتله بكره :
-طلقني
بعد عني وضحك بسخريه:
-ده كان زمان
-يعني ايه
-يعني قبل ما اكتشف انك حامل كنت ممكن افكر في الموضوع انما حالياً انسي ياحبيبتي
مش انا اللي اسيب ابني أو بنتي يتربوا مع واحده زيك متعرفش يعني ايه دين ولا اخلاق
قال كلامه وخرج من الاوضه وانا ببص لآثره بحزن ودموعي علي خدي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الهاربه والمذنب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى