روايات

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الفصل الثالث 3 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الجزء الثالث

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني البارت الثالث

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الحلقة الثالثة

سهام : وانا مش هقدر اكمل كده .
سامي : يعني اي ؟؟
سهام : يعني عايزاك تطلقني .
سامي : لا يا حبيبتي مفيش طلاق .
سهام : يعني اي ؟
سامي : يعني انا عرضت عليكي قبل كده الطلاق لو مش هتقدري تتحملي الوضع ده وانتي اللي رفضتي .
سهام : لكن انا دلوقتي مش هقدر اكمل معاك بالشكل ده .
سامي : خلاص كنتي اخترتي كده من الاول انما دلوقتي الأوبشن ده مش موجود ، خلاص انتهي .
سهام : يعني هتخليني اعيش معاك غصب عني ؟؟
سامي : انتي اللي عملتي في نفسك كده مش انا .
سهام : يا سامي ربنا بيغفر ويسامح وانت مش عاوز تسامحني ليه ؟؟
سامي : ابدا عمري ما هسامحك وكويس اوي اني سترتك لحد دلوقتي ، ويكون في علمك لو حسيت منك بأي حاجة مش لطيفة هغير موقفي ده وهفضحك قدام اهلك واولادك والناس كلها .
سهام : يااااه ، للدرجادي !!! ده انت بقيت قاسي اوي !!!
سامي : انتي السبب ، خلاص كده كلامي انتهي في الموضوع ده ، وبالنسبة لموضوع عايدة وصلاح انا هكلم صلاح كمان شوية .
وبعد حوالي نص ساعة اتصل سامي بصلاح
سامي : انت فين يا عم صلاح ؟
صلاح : في البيت . ليه ؟
سامي : طيب قوم روح صالح مراتك يا صلاح وخدها من عند ابوها وروحوا بيتكم .
صلاح : لأ مش هروح هناك ، هي اللي زعلت ومشيت وهي اللي ترجع من نفسها .
سامي : بلاش عناد يا صلاح هي عايزة ترجع بيتها وانت عايزها ترجعلك ، معلش تعالي بقي علي نفسك شوية وروج هاتها .
صلاح : ماشي يا سامي هروحلها وامري لله ، رغم اني مش بحب ابوها ولا اخواتها و يكون في علمك يا سامي لو حد من اهلها كلمني باسلوب مش عجبني همشي ومش هاخدها معايا .
الساعة ١١ دخل سامي اوضته علشان ينام لكنه فوجئ بسهام بتنقل حاجتها من اوضة النوم لاوضة الاولاد !!!!
سامي : انتي بتعملي اي ؟
سهام : بنقل حاجاتي مكان ماهنام .
سامي ” بسخرية ” : وانتي حضرتك هتنامي فين الليلة ؟؟
سهام : انا بعد كده هنام في اوضة الاولاد علطول .
سامي : مين اللي قالك تعملي كده ؟
سهام : انا اللي عايزة كده ، وانت هتفرق بالنسبالك اي ؟؟؟
سامي : لا يا حبيبتي اللي بتقوليه ده مش هيحصل ، رجعي حاجتك وتعالي اتخمدي مكان ما بتنامي كل يوم .
سهام : هتفرق معاك في حاجة ؟؟
سامي : هتفرق كتير ، علي الاقل قدام الاولاد تبان حياتك ماشية بشكل طبيعي ومفيش تغيير .
سهام : ملكش دعوة بالاولاد هما مش هياخدوا بالهم .
سامي : اللي بقولك عليه تعمليه بدون كلام كتير ، يلا رجعي حاجتك وتعالي واتخمدي مكانك .
بعد نص ساعة تليفون سامي رن وكان صلاح بيتصل
سامي : عملت اي يا ابو صلاح صالحت مراتك وروحتوا ولا لسه؟
صلاح : انا طلقت عايدة يا سامي .
سامي : بتقول اي !!! يخربيت سنينك السوده ، اي اللي انت عملته ده !!!
صلاح : لما روحت هناك عند اهلها هي و ابوها واخواتها كلموني بطريقة وحشة اوي وشدينا مع بعض في الكلام رميت عليها يمين الطلاق .
سامي : انت مجنون يا صلاح !!! تطلقها بسهولة كده يا راجل ؟؟
صلاح : كنت عايزني اعمل اي بعد ما حسيت بالاهانة منها ومن اهلها ؟؟
سامي : طيب خلاص اهدي انت دلوقتي وبعدين ناخد حد من اعمامك الكبار معانا ونروحلهم ونصلحكم علي بعض .
صلاح : لا يا سامي انا خلاص كده مش هرجعها تاني .
سامي : معقول انت اللي بتقول كده ؟؟؟
صلاح : انت مشفتهاش وهي بتكلمني النهاردة !!! عايدة اتغيرت اوي . وعلفكرة احنا اطلقنا رسمي عند المأذون مش شفهي بس .
سامي : بص يا صلاح انا مش عايز اتدخل بينكم زيادة عن اللزوم علشان كده هسيبك لما تهدا خالص وبعدين نتكلم ، المهم حاول تخرج نفسك من جو الغم والكأبة علشان تهدا وتفوق .
بعد المكالمة سهام سألت سامي : في اي اللي حصل ؟ سامي رد عليها وقالها صلاح طلق عايدة .
سهام اتصلت بصحبتها علشان تواسيها وتفهم منها اي اللي حصل بالظبط .
سهام اتصلت بعايدة اكتر من مرة لحد ما ردت عليها
سهام : اي اللي انا سمعته ده ؟!!
عايدة ” ببكاء ” : انا وصلاح اتطلقنا .
سهام : ليه كده ؟ المفروض انه كان رايح يصالحك وتروحوا بيتكم مع بعض !!! اي اللي حصل ؟
عايدة : كل اللي حصل ان بابا شد عليه شوية في الكلام وقاله انه لازم يعاملني احسن من كده ويبطل شك وغيرة .
سهام : ودي فيها اي !! اي اب بيكلم جوز بنته وبيقوله كده !!
عايدة : الاستاذ مش عجبه الكلام وشد هو وبابا واخواتي و اتفاجئنا به رمي عليا يمين الطلاق .
سهام : بسهولة كده ؟؟
عايدة : شوفتي الندل يفرط فيا بسهولة ازاي !!!
سهام : خلاص بطلي عياط واهدي وانا هكلم سامي يحاول يصالحكم تاني بس المرة دي لازم سامي يروح مع صلاح عند باباكي .
عايدة : لا يا سوسو ، احنا اطلقنا رسمي عند المأذون .
سهام : بتتكلمي جد ؟؟
عايدة : ايوه .
سهام : طيب خلاص معلش ، بصي بكره تعالي اقعدي معايا الصبح شوية ومتحاوليش تفكري في حاجة دلوقتي .
تاني يوم الصبح سهام اتصلت بعايدة
وقالتلها : هتيجي امتي يا عايدة انا قاعدة مش هفطر الا لما تيجي نفطر مع بعض .
عايدة : لأ انا تعبانة مش هقدر اخرج النهاردة ، ياريت تيجي انتي يا سوسو تقعدي معايا ، انا محتجالك اوي .
سهام : حاضر يا قلبي مسافة السكة هكون عندك .
سهام نزلت وراحت لعايدة اللي كان واضح علي عيونها كثرة البكاء والتعب .
وبمجرد ان دخلت سهام عندها انهارت عايدة بكاء !!!
سهام : معلش يا قلبي خلاص بطلي عياط ، عينيكي دبلت اوي .
عايدة : شوفتي الندل طلقني !!!
سهام : معلش يا عايدة ، ده شيطان ودخل بينكم ومسير الامور تهدا وساعتها هيعرف قيمتك ويجيلك علشان ترجعوا لبعض .
عايدة : مستحيييل ، مش ممكن ارجعله تاني ابدا .
سهام : ليه يا عايدة ؟ ده انتي بتحبيه اوي !!!
عايدة : خلاص يا سهام انا قلبي اتقفل من ناحية صلاح .
سهام : وناوية تكملي حياتك ازاي لو مش هترجعي لصلاح ؟؟
عايدة : لسه مش عارفة ، انا دلوقتي مش عارفة افكر ، لما اهدا هبدأ ارتب اوراقي واشوف هكمل حياتي ازاي بعد كده .
سهام : خلاص بقي اضحكي و بطلي عياط .
عايدة : مش قادرة ، قوليلي صحيح يا سوسو انتي كلمتي وائل ولا لسه ولا ناوية تعملي اي ؟ وعملتي اي مع سامي ؟
سهام : انا طلبت الطلاق من سامي لكنه رفض .
عايدة : ده انتي بتتكلمي جد بقي ؟؟
سهام : ايوه طبعا ، اومال بهزر .
عايدة : وسامي رفض ليه ؟ مش هو كان عرض عليكي الطلاق قبل كده ؟!! رفض ليه دلوقتي ؟؟
سهام : بيقولي ان الاوبشن ده خلاص انتهي ما دمت اخترت اكمل معاه بالوضع ده !!!
عايدة : بيتهيألي ان سامي فيه حاجة بيفكر فيها ومخبيها .
سهام : ليه بتقولي كده ؟
عايدة : مش عارفة مجرد احساس ، وعملتي اي مع وائل ؟
سهام : لسه مش كلمته ، هكلمه دلوقتي وانتي جنبي .
عايدة : ايوه احسن اني اكون جنبك طبعا .
امسكت سهام بهاتفها واخرجت رقم وائل ثم اتصلت به ” بينما كانت ترتجف من داخلها خوفا وقلقا “

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتعة الحرام الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!