روايات

رواية المبروكة الفصل الرابع 4 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة الفصل الرابع 4 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة البارت الرابع

رواية المبروكة الجزء الرابع

المبروكة
المبروكة

رواية المبروكة الحلقة الرابعة

وخلصت مع الزباين وطلبت من الست لواحظ تعلمني إزاى أعمل اعمال الربط
دى إكتر حاجه الناس بتشتكي منها رغم أن أوقات كتير بيكون السبب نفسي مش إكتر أو بسبب مس عاشق لكن مش بيكون في أعمال لكن ع مين أنا كنت عندى القدرة أقنع الشخص أن اقرب حد ليه هو اللى عمله كدا
وطبعاً بفضل دراسة علم النفس والسيطرة على قرينه
وبقيت كل يوم اتعلم حاجه تانيه ومنكرش أنى كسبت فلوس كتير من وراء الست لواحظ بس فكرت لو في يوم حد سأل الفلوس دى منين علشان كده قررت ادى دروس بجد حتى لو مش هيجيلي منها مكسب المهم تكون ستار استخبي فيه
وفعلاً روحت ل جارتنا في البيت ودى كانت عامله زى شيخ الحارة عارفه الكبير والصغير وع طول قاعدة ع المصطبه اللى قدام باب البيت بره
قولت لها عامله ايه يا خالتي أم سيد وبعد السلام والتحية قولتها أنا بخلص الدروس وببقي فاضيه ساعات لو تعرفي
ناس غلابه من الحارة أنا ممكن اديهم بأجر رمزى اهو منهم اساعدهم ومنهم اصرف ع نفسي انتى عارفه ظروف المعيشة وانتى مش غريبة يا خالتي أنا لو جالى عريس مين هيجهزنى عمى كتر خيره لحد كدا ومش عاوزة اكون تقيله عليه
قالتلي ربنا يرزقك يابنت الناس الطيبين أنا هعرف الناس كلها وهبلغك انتى بنت اصول وتستاهلي كل خير وسيبتها وطلعت ع الشقه كنت تعبانه وجعانه جدا ولسه بفتح الموبيل لقيت سعيد بيتصل عليا 😲
نهي… الو سعيد ازيك أنا لسه واصله البيت حالا
سعيد…. قافله موبيلك ليه وكل ده بره
نهي….
بقفله لما ببدأ الدرس وانهاردة جت بنت جديده بعد ما خلصت قعدت معاها ساعه اراجع لها شويه من اللى فاتها واتفقت معاها كل مرة هديها ساعه بعد الدرس
ولما جيت لقيت خالتي أم سيد بره وقفت معاها شويه اطمن عليها يمكن تكون محتاجه حاجه دى ست كبيرة بردو
سعيد…..
حقك عليا كنت قلقان عليكي أوى عارفه يا نهي كل ما اعرفك بتكبري في نظري اكتر يعني مش كفايه تعبك في توضيب الشقه عندنا وبعد كدا الدروس ورواحه كمان تساعدى جارتك
نهي….
ربنا يقدرني ع مساعده الناس
أنا يا سعيد لولا عمي ساعدنى مكنتش هكمل تعليمي واكيد بردو في ناس محتاجه مساعده ويمكن معندهمش حد يقف معاهم يبقي لازم إحنا نقدم لهم المساعدة ولا ايه
سعيد….
عندك حق ربنا يقدرك ع فعل الخير
طمنيني انتي كلتي ولا لأ
نهي…. أنا لسه واصله البيت هاخد شاور واكل وانام ع طول حاسه اني مرهقه أوى
سعيد… تمام اسيبك ترتاحي تصبحي ع خير
نهي…..
قفلت مع سعيد وأنا مبسوطه أوى أول مرة اعيش الإحساس ده مافيش أجمل من الحب
بصراحه صممت أكتر أنى لازم سعيد يكون ملكي وجوزى في اقرب وقت بس هستني لحد مفعول الاعمال ما تجيب نتيجة وانتظرت أسبوع ع نار عاوزة اروح بيت عمي بأي شكل ويوميا سعيد كان بيكلمني وخلاني اتعلق به اكتر
وأخيراً فات الاسبوع وروحت من بدري على بيت عمي وخدت معايا عبايه بيتي تبين أنوثتي بحجه أنى اروق بها البيت بدل ما ملابسي تتبهدل
ولما وصلت عرفت من قرين عمي أنه عمل خناقه مع مراته وقال لها أختك وبنتها ميجوش البيت هنا تاني أنا مش طايقهم أنا مش عارف إزاى عاوزة دى تبقي مرات ابني بقي دى هتعيش معانا صبح وليل إذا كنت أنا مش طايق اسمع إسمها فرحت أوى وروحت سلمت ع عمي وبوست رأسه 😘 بصراحه يستاهل 😂😂😂
ولقيت مرات عمي قاعدة في اوضة النوم دخلت لها ولقيتها سرحانه وشكلها شايل الهم وعرفت من قرينتها أنها اتخنقت تانى مع أختها والمرة دى شتمتها لما أختها غلطت في سعيد وقالت لها انتى فاكرة ابنك ده ايه ده بنتي برقبته وصغيرة وحلوة وألف من يتمناها ده أنا غصبت ع بنتي توافق ع ابنك المعقد ده وطبعا مرات عمي قامت بالجواب كله إلا أبنها وبعد ما عرفت كل حاجه
قولت لها مالك يا مرات عمي أنا من المره اللي فاتت وحاسه أن في حاجه كبيرة مزعلاكي قوليلي مالك هو أنا مش زى بنتك ولا ايه
مرات عمي….
والله يا نهي مش عارفه اقول ايه ولا اعمل ايه أنا من زمان وقولت اجوز سعيد ل سمر حتى لما سعيد ابني جاب تقدير عالي وسافر يعمل دراسات عليا بره وبنت أختى سقطت في الدبلوم ورفضت تكمل تعليمها
قولت لها وماله يا سمر وابني مكنش عاوزها وطول عمره بيقول أنها زى اخته وبعد كل ده أختى تقول ع ابني معقد وأنها هى اللى غصبت ع بنتها توافق عليه
نهي….
غصبت ع بنتها ده ايه😕
ليه هو سعيد ماله ده زين الشباب ومؤدب ومتعلم ده ألف من تتمني تتجوزه وع فكره يا مرات عمي متزعليش منى انتى اللى رخصتي من ابنك وأنا لو منك كنتى رديتي عليها وقولى لها أنا مش عاوزة بنتك ل ابني ومش بس كدا ده أنتى لازم تخطبي ل سعيد كمان علشان تتأكد أن في بنات كتير تتمناه خليها تندم وتحس بقيمته

‏مرات عمي….
‏والله يا نهي أنا كنت بفكر في كدا بس خايفه بعد ما اخطب له اخسر أختى محتارة يا نهي مش عارفه اعمل ايه وعمك مش طايق يسمع إسم سمر وبردو لو فكرت أخطب له تفتكري اختار له مين
‏نهي…..
‏من رأيي تسيبي سعيد هو اللى يختار مش يمكن يكون في واحدة زميلته في الشغل معجب بها ما أنتى قولتي أن مكنش عاوز سمر يبقي اكيد في واحدة تانيه شغله تفكيره

مرات عمي….
تصدقي ممكن فعلاً أهو ع الأقل تبقي خريجه جامعه بدل اللى مخدتش حتى دبلوم
نهي….
طب يلا قومى وفرفشي كدا وقولى ل عمي انك خلاص مش هتجوزى سعيد ل سمر علشان ميفضلش زعلان معاكي ويلا بقي أنا جايبه معايا فطار علشان نفطر كلنا سوى أنا هروح اجهز الأكل
ولما خرجت من المطبخ لقيت سعيد بيقولى محدش بقي طايق سمر أنا هنتهز الفرصة دى واقولهم أنى عاوز اخطبك
قولت له لأ روح قول ل عمي الأول وقوله أنى معرفش حاجه وانك هتبقي تكلم مرات عمي بعد كدا بس مش انهاردة واوعى حد يحس أنى عارفه حاجه علشان لو رفضوا ميبقاش فيها احراج ولا ليا ولا لهم
سعيد…..
حاضر يا نهي متخافيش أنا لا يمكن اتجوز غيرك حتى لو رفضوا مع أنى واثق أن ابويا هيوافق
نهي….
لسه هتكلم لقيت مرات عمي خرجت من الاوضة وشافتني واقفه مع سعيد بصيت لها وقولت اهي القمر طلع اهو سعيد كان لسه بيسألني عليكي يلا أنا هجهز الفطار بسرعه يلا يا عمي
مرات عمي… .
كنت بتقول ايه ل نهي يا سعيد شيفاك واقف منسجم معاها ده أيام ما كانت عايشه معنا هنا عمري ما شوفتك وقفت معاها كدا

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المبروكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى