روايات

رواية الماضي الاسود الفصل السادس 6 بقلم إيمان

رواية الماضي الاسود الفصل السادس 6 بقلم إيمان

رواية الماضي الاسود الجزء السادس

رواية الماضي الاسود البارت السادس

رواية الماضي الاسود الحلقة السادسة

يا بنات الباب بيخبط يا عليا يا احسان طيب طيب يالى ع الباب انا جاية اهو
السلام عليكم… عرض المزيد
عبدالرحمن حمدى
تم
رد
مشاركة
4 س
Ayat Ramadan
لاحول ولاقوه الا بالله العلي العظيم
رد
مشاركة
1 س

Em An✍️عشاق📘 الروايات 📒والقصص 🇩🇿
4 ي ·
#الماضى_الاسود_6
#بقلمى_ايمان
والله عال الهانم لسه نايمه لحد دلوقتى ومحضرتش الفطار دا يومها مش فا يت
اتجهت الجدة لحجرة ضى لتوقظها وما ان فتحت الغرفة حتى تفاجأت بعدم وجود ضى فستدارت للخارج واخذت تصيح عليها وتنظر هنا وهناك الى ان تيقنت من عدم وجودها فهرولت سريعا لغرفة جلال
جلال جلال
ايه بس يا جدتى عوزة ايه
اصحى يا جلال . جلال انت نفذت كلامك وخلص ت على ضى
لا لسه سيبها مر ميه تحت
لا يا جلال ضى مش تحت ضى مش فالبيت كله
فهب جلال فزعا ايه انتى بتقولى ايه يا جدتى
بقولك ضى مش فالبيت ضى هربت
يا هنيه يا هنيه
طيب يا حاج فتحى انا جاية اهو استنى عليا
وما ان فتحت حتى قالت : مين دى اللى مسندها يا حاج
تعالى بس تعالى سنديها معايا نوصلها للسرير عشان نعرف نفوقها ونعرف حكايتها ايه
طيب تعالى براحة ايوة خليها تمدد هنا على ما اروح اشوف حاجة تفوقها
خليكى انا حروش عليها شوية مية من دى
وما ان رشت عليها الماء حتى فتحت عيونها بفزع قائله : انا فين انتوا مين
هنيه بحنان : ما تخافيش يابنتى انا خالتك هنيه وده عمك فتحى
ضى : انا ايه اللى جابنى هنا
فتحى : انا كنت رايح نواحى الزريبة لاجيتك وجعة فوج كوم الجش اللى فريحها
فأجابتهم بتعب : انا لازم امشى لازم اخرج من البلد دى
هنية : طب بس تفوجى وتكليلك لجمه يا بنتى دا انتى شكلك تعبانه جوى
لالا انا عوزة امشى
فتحى : جومى يا هنية سخنى شوية لبن وهاتى حتتين جبنه واعمللنا شوية بيض بالسمنه البلدى كده يفوقها بصحيح
هنيه : اه صحيح ما انا كنت بحضر الفطار ساعة ما خبط وكنت عوزة اجولك ان الجبنة بتاعتنا خلصت وعوزاك تشوف لينا حتتين عند اختك سعدية على ما اعمل الجبنه بتاعتنا
ضى : ياجماعة ما تتعبوش نفسكم انا عوزة امشى
هنيه : والله ما يحصل ومانتيش ماشي الا بعد ما تاكلى لجمه معانا ولا يعنى احنا مش اد المجام
ضى : ابدا ابدا والله
فتحى : خلاص يبجى تستنى على ما اجيب الجبنة وهنية تعمل البيض
فستسلمت لهم ضى حتى لا يشكوا فى امرها
عاد فتحى سريعا يلهث
هنية : فى ايه يا حاج فتحى راجع جرى ليه ومالك لونك مخطوف
فتحى : البلد مجلوبة بره فوجيها تحتيها جلال بيه ورجلته دايرين فى البلد معرفش بيدوروا على ايه
ما ان سمعت ضى ما تفوه به فتحى حتى ظهر عليها الخوف والفزع فنظرت لها هنية وفتحى قائلين معا : يكونش انتى اللى جالب البلد عليها
ضى ببكاء ورجاء واستعطاف :ابوس ايديكم اوعوا ترجعونى ليه تانى انا ما صدقت خرجت من البيت الملعو ن ده مو تونى ولأ انكم ترجعونى ليه تانى
وسكتت عن الكلام ولكنها ظلت تبكى
هنية بعد نظرة مطولة لضى :جومى يا بنتى تعالى صحيح انا معرفش ايه وراكى بس جلبى بيجولى انك مظلومه وظلم كبير
فتحى : يعنى ايه يا هنيه
فأكملت موجهه حديثها لضى وهى تخلع حلقها من اذنها واضعه اياه فى يد ضى : خدى ده
ضى بدهشه : ايه ده
هنيه موجهه حديثها لفتحى : خدها يا حاج واخرج من الباب الورانى للدار واطلع بيها على الطريج الجديمه محدش حيجى فباله الطريج دى الناس نسيتها من زمان وركبها من هناك لمصر بعد ما تحفظها عنوان خديجة اختى وانتى يا ضى اول لما توصلى ادى الحلق لخديجة وقوللها اختك هنيه بتسلم عليكى وبتقولك انى ضيفة من عندها لحد لما تكلمك او تجيلك بنفسها فهمه ياضى
لم تستوعب ضى شىء الا انها قالت على الفور وكأن الكلمات قد نقشت فى راسها : فهمه فهمه
فتحى : بس الطريج الجديمه وعرة اوى عليها يا هنيه
ضى مقاطعة بسرعة : لالا اى حاجة تبعدنى عن الناس دى حتكون سهله باذن الله يلا قبل ما يوصلوا
فلم يجد فتحى امامه الا ان ينصاع لها ولزوجته فهو يعلم شدة فراستها
استنى يابنتى خدى العيش والجبنه دى انتى مفطرتيش وياعالم ما اكلتيش من امتى ولسه وقت طويل على ما توصلى
مش مهم يا ست هنيه
قوليلى خاله وحتخدى الحاجة يعنى حتخديها وخدى بالك من الحلق خديجة مش حتأمنلك الا لما تشوفه
حاضر يا خاله وربنا يقدرنى وارد لكم جميلكم ده
يلا مع السلامه يا بنتى الا صحيح اسمك ايه
ضى اسمى ضى
اسم على مسمى مع السلامه ياضى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الماضي الاسود)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى